image

Mozilla: wapenwedloop met adverteerders mogelijk niet te winnen

dinsdag 16 juli 2024, 10:42 door Redactie, 15 reacties

De wapenwedloop met adverteerders is mogelijk niet te winnen, aldus Mozilla, dat naar eigen zeggen beter had moeten communiceren over de nieuwe 'privacybeschermende advertentiemetingen' in Firefox. Met de lancering van Firefox 128 staat standaard een optie ingeschakeld waardoor informatie wordt verzameld over de manier waarop gebruikers met advertenties interacteren en wordt dit geaggregeerd gedeeld met adverteerders.

Gebruikers kunnen de optie zelf uitschakelen, maar dit weekend ontstond er felle kritiek dat een partij als Mozilla een dergelijke optie standaard inschakelt. Bobby Holley, CTO Firefox bij Mozilla, heeft nu op Reddit een uitgebreide reactie gegeven waarin hij erkent dat achteraf gezien de communicatie hierover beter had gemoeten. Daarnaast verdedigt Holley de advertentiemetingen binnen de browser.

Volgens de CTO is het internet een gigantisch surveillanceweb geworden en probeerde Mozilla dit altijd via anti-trackingmaatregelen aan te pakken, maar heeft dit ook twee grote beperkingen. "Bij gebrek aan alternatieven zijn er gigantische economische prikkels voor adverteerders om deze tegenmaatregelen te omzeilen, wat leidt tot een permanente wapenwedloop die we mogelijk niet kunnen winnen. Ten tweede helpt deze aanpak alleen de mensen die Firefox kiezen en we willen privacy voor iedereen verbeteren."

Holley merkt op dat de meeste gebruikers de standaard instellingen accepteren die ze krijgen voorgeschoteld. "Het framen van het probleem als één van individuele verantwoordelijkheid is een fantastische manier om kundige gebruikers te sussen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de privacy van de meeste mensen gecompromitteerd blijft. Cookiebanners zijn een goed voorbeeld van waar deze manier van denken toe leidt."

De CTO voegt toe dat wat mensen ook van advertenties als een economisch model vinden, het een machtige industrie is die niet zijn biezen zal pakken. "Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."

De feature waar nu alle ophef over is ontstaan is volgens Holley vooralsnog beperkt tot een aantal testsites en werkt alleen in Firefox. Daarbij is bewust voor gekozen om gebruikers geen toestemmingsscherm te tonen, omdat dit een gebruikersonvriendelijke afleiding is, gaat Holley verder. Ook een andere Mozilla-medewerker stelde dat het lastig is om 'privacybeschermende advertentiemetingen' voor de meeste gebruikers uit te leggen, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen maken.

"Digitaal adverteren zal niet verdwijnen, maar het surveillancedeel kan uiteindelijk wel verdwijnen als we het juist doen. Een echt privé attributiemechanisme maakt het haalbaar voor bedrijven om te stoppen met het tracken van mensen, en stelt browsers en toezichthouders in staat om partijen die dit wel blijven doen harder aan te pakken", besluit Holley zijn pleidooi.

Reacties (15)
16-07-2024, 10:48 door Anoniem
De adblocker doet z'n werk best aardig...
16-07-2024, 10:58 door Anoniem
Wat kunnen we nog doen?

Privacy by Design: Incorporate privacy as a fundamental principle in the design of products and services, ensuring that data collection and processing are transparent, user-centric, and secure.

Consent and Transparency: Obtain explicit consent from users before collecting or sharing their data. Be transparent about the purpose, scope, and duration of data collection.

Data Minimization: Limit data collection to only what is necessary for the intended purpose, and delete or anonymize data when it's no longer needed.

Data Encryption: Use strong encryption to protect user data in transit and at rest.

User Education: Educate users about online privacy risks, best practices, and how to protect themselves.

Browser and Operating System Security: Ensure that browsers and operating systems are regularly updated with security patches and features that protect user privacy.

Third-Party Auditing: Regularly audit third-party services and vendors to ensure they comply with privacy regulations and standards.

Regulatory Enforcement: Strengthen regulations and enforcement mechanisms to hold companies accountable for their handling of user data.

Technical Countermeasures: Develop technical countermeasures to mitigate surveillance, such as anti-tracking technologies and ad-blocking tools.

Collaboration and Standardization: Foster collaboration among tech companies, governments, and organizations to establish common standards for online privacy and security.

Maar dat kunnen we niet alleen, als er een big no-no volgt van Big Tech hand in voet opererende met Big Guv overal,
is het het spreekwoordelijke vechten tegen de bierkaai.
16-07-2024, 11:29 door Anoniem
Niet te winnen, wel buiten te sluiten.
Er is wel wat moed nodig om cookies en javascript uit te schakelen en een DNS blocker te gebruiken.
Maar reclame is inderdaad als een virus; irritante reclamevervuiling van bedrijven die hun millieuvervuilende troep overal willen aansmeren om hun eigen zakken te kunnen vullen.
De manier waarom ze de privélevens van mensen binnendringen en hun vuilspuiterij voortzetten via informatie gestolen van uw digitale apparatiur via trackers is beneden pijl.
16-07-2024, 11:35 door Anoniem
Typisch Mozilla geleuter weer... Mozilla ontvangt meer dan 90% van haar inkomen al 10 jaar van Google.
Ze doet keihard mee met het advertentiemodel waar ze zogenaamd zo tegen vecht...

Daarnaast: Firefox heeft nu een aandeel van 2.75% in de browsermarkt. Who cares...
Stap gewoon over naar Pale Moon, bijvoorbeeld

Daarnaast: Proton VPN blockt ads perfect... op netwerkniveau. Ik zie nooit ads, nergens
16-07-2024, 11:51 door Anoniem
https://adnauseam.io/
AdNauseam
totdat alle databrokers en advertentieboeren failliet zijn....
16-07-2024, 11:54 door Anoniem
"Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."
Dat is natuurlijk niet helemaal onterecht, maar dat had dan een open discussie en experimenten met opt-in mogen zijn. De nietsvermoedende gebruikers een onduidelijke optie voorschotelen (ik heb overigens geen keuzescherm/popup gehad) is absoluut not done.
16-07-2024, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
"Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."
Dat is natuurlijk niet helemaal onterecht, maar dat had dan een open discussie en experimenten met opt-in mogen zijn. De nietsvermoedende gebruikers een onduidelijke optie voorschotelen (ik heb overigens geen keuzescherm/popup gehad) is absoluut not done.

Omdat ze niets gevraagd hebben. Het werd uitgerold waarbij de optie standaard aan staat.
Want.... "te moeilijk uit te leggen" en "het is goed voor je".

Zie ook in het artikel:

Met de lancering van Firefox 128 staat standaard een optie ingeschakeld waardoor informatie wordt verzameld over de manier waarop gebruikers met advertenties interacteren en wordt dit geaggregeerd gedeeld met adverteerders.


Holley merkt op dat de meeste gebruikers de standaard instellingen accepteren die ze krijgen voorgeschoteld. "Het framen van het probleem als één van individuele verantwoordelijkheid is een fantastische manier om kundige gebruikers te sussen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de privacy van de meeste mensen gecompromitteerd blijft. Cookiebanners zijn een goed voorbeeld van waar deze manier van denken toe leidt."

Firefox doet nu datgene waar ze over klaagt.
Iets standaard zo maar aanzetten, ipv om (geinformeerde) toestemming vragen via een OPT-IN.
De pot die de ketel voor zwart uitmaakt?


Daarbij is bewust voor gekozen om gebruikers geen toestemmingsscherm te tonen, omdat dit een gebruikersonvriendelijke afleiding is, gaat Holley verder. Ook een andere Mozilla-medewerker stelde dat het lastig is om 'privacybeschermende advertentiemetingen' voor de meeste gebruikers uit te leggen, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen maken.

Dat is een brevet van onvermogen. Dan zal er juist beter en meer uitgelegd moeten worden. Met duidelijke(re) voorbeelden.

Als niemand geinformeerd wordt en daar zelfs geen poging voor ondernomen wordt, hoe kun je dan ooit geinformeerd beslissen?
Catch-22
16-07-2024, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem: Wat kunnen we nog doen?
Tor Browser onder Tails gebruiken met uBlock Origin als ad-blocker. Moeilijk te profileren en geen last van reclames.

Door Anoniem: Firefox heeft nu een aandeel van 2.75% in de browsermarkt. Who cares...
De 2,5 a 3 miljoen gebruikers van Tor Browser, omdat de ontwikkeling van Firefox ESR als de basis daarvan dient.
16-07-2024, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wat kunnen we nog doen?

Privacy by Design: Incorporate privacy as a fundamental principle in the design of products and services, ensuring that data collection and processing are transparent, user-centric, and secure.

Consent and Transparency: Obtain explicit consent from users before collecting or sharing their data. Be transparent about the purpose, scope, and duration of data collection.

Data Minimization: Limit data collection to only what is necessary for the intended purpose, and delete or anonymize data when it's no longer needed.

Data Encryption: Use strong encryption to protect user data in transit and at rest.

User Education: Educate users about online privacy risks, best practices, and how to protect themselves.

Browser and Operating System Security: Ensure that browsers and operating systems are regularly updated with security patches and features that protect user privacy.

Third-Party Auditing: Regularly audit third-party services and vendors to ensure they comply with privacy regulations and standards.

Regulatory Enforcement: Strengthen regulations and enforcement mechanisms to hold companies accountable for their handling of user data.

Technical Countermeasures: Develop technical countermeasures to mitigate surveillance, such as anti-tracking technologies and ad-blocking tools.

Collaboration and Standardization: Foster collaboration among tech companies, governments, and organizations to establish common standards for online privacy and security.

Maar dat kunnen we niet alleen, als er een big no-no volgt van Big Tech hand in voet opererende met Big Guv overal,
is het het spreekwoordelijke vechten tegen de bierkaai.


Waarom zet je dit niet in het Nederlands?
Ik ben geen deskundige,begrijp deze kretologie niet.
16-07-2024, 14:20 door Anoniem
Wat kunnen we nog doen?
De groei van alternatieven stimuleren die dergelijke JS ellende/bloat niet faciliteren, waar het draait om de content, niet de prul.

Neem Gemini, ideaal het draait om de tekstuele content(en je bepaalt als client zelf de pagina opmaak! dus werk het ook voor de terminal),
Clients als skyjake/lagrange renderen ook afbeeldingen, en spelen media af.

Het zou Firefox sieren dit protocol op te nemen in de browser, zij het via add on.

https://media.ccc.de/v/mch2022-83-rocking-the-web-bloat-modern-gopher-gemini-and-the-small-internet#t=1680
16-07-2024, 14:52 door Anoniem
Je moet nog door wat hoepeltjes springen om Ad Nauseam extensie in een chromium-achtige browser te kunnen installeren.

De doorsnee eindgebruiker/ browseraar, die alleen freemium wil, doet zoiets zeker niet
en verpest het zo steeds meer voor de eindgebruikers die nog wel om hun laatste restjes privacy en anonimiteit geven.

De maatschappij van heden ontwikkelt zich heel eenzijdig naar een totale tracking en surveillance maatschappij,
waar de giga-winsten worden gedeeld tussen Big Conmmerce en Big Guv.

Hoe jij ze dom, ontdoe ik ze van hun data.

Waarom komen andere mensen niet met zulke pertinente en kritische reacties?

luntrus
16-07-2024, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem: https://adnauseam.io/
AdNauseam
totdat alle databrokers en advertentieboeren failliet zijn....

Bijna goed.... Als je hun website goed leest, zie je het volgende staan:

Built atop uBlock Origin, AdNauseam quietly clicks on every blocked ad, registering a visit on ad networks' databases. As the collected data gathered shows an omnivorous click-stream, user tracking, targeting and surveillance become futile.

Ik zou het bijna geloven...

In hun policy paper staat er dit over:

At its core, AdNauseam works like a list-based blocker, hiding
or blocking ads and trackers. However, it provides two additional
features. First, it collects the ads it finds in its ‘Vault’, allowing
users to interactively explore the ads they have been served, and
providing insight into the algorithmic profiles created by advertising
networks. Second, AdNauseam simulates clicks on ads in order to
confuse trackers and diminish the value of aggregated tracking data
.

Wie kan mij ervan overtuigen dat AdNauseam al die clicks anonimiseert? Iedere click wordt normaal gesproken vergezeld met data zoals OS, browser, IP adres etc. Ook al zou je dan een stortvloed aan 'false' data sturen, die informatie komt wel mee. En reken maar dat de adverteerders die informatie prima kunnen filteren en gebruiken met de huidige snelle computers en servers...

Ik houd me wel bij de combinatie HOSTS bestand en AdBlocker. En daar zit een mits aan: mits je het HOSTS bestand up-to-date houd. Op MacOS kan dat met de app Gas Mask en data van https://someonewhocares.org/hosts/zero/hosts. Ik krijg in ieder geval niet meer 'gevaarlijke' ads binnen...
16-07-2024, 16:59 door Anoniem
Ik maak gebruik van een PiHole.

Zie een enkele keer reclame.

Voor YT heb ik de "adblocker for youtube" in firefox.
In PiHole kan je geen reclame van YT blockeren.
16-07-2024, 19:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ik maak gebruik van een PiHole.

Zie een enkele keer reclame.

Voor YT heb ik de "adblocker for youtube" in firefox.
In PiHole kan je geen reclame van YT blockeren.

Stel eens een dns-server in in Pi-Hole, die al het grootste deel van de reclamenetwerken blokkeert/uitfiltert. Dan zie je geen enkele reclame meer in YT.

Heerlijk rustig.
17-07-2024, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: (..) De maatschappij van heden ontwikkelt zich heel eenzijdig naar een totale tracking en surveillance maatschappij,
waar de giga-winsten worden gedeeld tussen Big Conmmerce en Big Guv.

Hoe jij ze dom, ontdoe ik ze van hun data.

Waarom komen andere mensen niet met zulke pertinente en kritische reacties?
Voor wie wil weten hoe dat kan:

Noam Chomskey: "The 5 Filters of the Mass Media Machine" over zijn boek "Manufacturing Consent" (1988):

https://youtu.be/34LGPIXvU5M animatiefilmpje van 4.46 minuten.

Inmiddels zijn we bijna 40 jaar verder en hebben de adverteerders nog steeds dezelfde belangen, maar meer manieren om die te behartigen: internet.

Dat mensen zich zo gemakkelijk van hun data laten ontdoen komt m.i. doordat data abstract zijn, mensen voelen de nadelige gevolgen niet direct en wanneer ze de gevolgen merken kunnen ze die niet meer in verband brengen met de data die aan hen onttrokken zijn, behoudens in specifieke gevallen, zoals in de Toeslagenaffaire (en dat gaat dan nog om data die door de overheid verzameld en verwerkt worden).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.