De wapenwedloop met adverteerders is mogelijk niet te winnen, aldus Mozilla, dat naar eigen zeggen beter had moeten communiceren over de nieuwe 'privacybeschermende advertentiemetingen' in Firefox. Met de lancering van Firefox 128 staat standaard een optie ingeschakeld waardoor informatie wordt verzameld over de manier waarop gebruikers met advertenties interacteren en wordt dit geaggregeerd gedeeld met adverteerders.
Gebruikers kunnen de optie zelf uitschakelen, maar dit weekend ontstond er felle kritiek dat een partij als Mozilla een dergelijke optie standaard inschakelt. Bobby Holley, CTO Firefox bij Mozilla, heeft nu op Reddit een uitgebreide reactie gegeven waarin hij erkent dat achteraf gezien de communicatie hierover beter had gemoeten. Daarnaast verdedigt Holley de advertentiemetingen binnen de browser.
Volgens de CTO is het internet een gigantisch surveillanceweb geworden en probeerde Mozilla dit altijd via anti-trackingmaatregelen aan te pakken, maar heeft dit ook twee grote beperkingen. "Bij gebrek aan alternatieven zijn er gigantische economische prikkels voor adverteerders om deze tegenmaatregelen te omzeilen, wat leidt tot een permanente wapenwedloop die we mogelijk niet kunnen winnen. Ten tweede helpt deze aanpak alleen de mensen die Firefox kiezen en we willen privacy voor iedereen verbeteren."
Holley merkt op dat de meeste gebruikers de standaard instellingen accepteren die ze krijgen voorgeschoteld. "Het framen van het probleem als één van individuele verantwoordelijkheid is een fantastische manier om kundige gebruikers te sussen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de privacy van de meeste mensen gecompromitteerd blijft. Cookiebanners zijn een goed voorbeeld van waar deze manier van denken toe leidt."
De CTO voegt toe dat wat mensen ook van advertenties als een economisch model vinden, het een machtige industrie is die niet zijn biezen zal pakken. "Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."
De feature waar nu alle ophef over is ontstaan is volgens Holley vooralsnog beperkt tot een aantal testsites en werkt alleen in Firefox. Daarbij is bewust voor gekozen om gebruikers geen toestemmingsscherm te tonen, omdat dit een gebruikersonvriendelijke afleiding is, gaat Holley verder. Ook een andere Mozilla-medewerker stelde dat het lastig is om 'privacybeschermende advertentiemetingen' voor de meeste gebruikers uit te leggen, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen maken.
"Digitaal adverteren zal niet verdwijnen, maar het surveillancedeel kan uiteindelijk wel verdwijnen als we het juist doen. Een echt privé attributiemechanisme maakt het haalbaar voor bedrijven om te stoppen met het tracken van mensen, en stelt browsers en toezichthouders in staat om partijen die dit wel blijven doen harder aan te pakken", besluit Holley zijn pleidooi.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.