image

Mozilla: wapenwedloop met adverteerders mogelijk niet te winnen

dinsdag 16 juli 2024, 10:42 door Redactie, 6 reacties

De wapenwedloop met adverteerders is mogelijk niet te winnen, aldus Mozilla, dat naar eigen zeggen beter had moeten communiceren over de nieuwe 'privacybeschermende advertentiemetingen' in Firefox. Met de lancering van Firefox 128 staat standaard een optie ingeschakeld waardoor informatie wordt verzameld over de manier waarop gebruikers met advertenties interacteren en wordt dit geaggregeerd gedeeld met adverteerders.

Gebruikers kunnen de optie zelf uitschakelen, maar dit weekend ontstond er felle kritiek dat een partij als Mozilla een dergelijke optie standaard inschakelt. Bobby Holley, CTO Firefox bij Mozilla, heeft nu op Reddit een uitgebreide reactie gegeven waarin hij erkent dat achteraf gezien de communicatie hierover beter had gemoeten. Daarnaast verdedigt Holley de advertentiemetingen binnen de browser.

Volgens de CTO is het internet een gigantisch surveillanceweb geworden en probeerde Mozilla dit altijd via anti-trackingmaatregelen aan te pakken, maar heeft dit ook twee grote beperkingen. "Bij gebrek aan alternatieven zijn er gigantische economische prikkels voor adverteerders om deze tegenmaatregelen te omzeilen, wat leidt tot een permanente wapenwedloop die we mogelijk niet kunnen winnen. Ten tweede helpt deze aanpak alleen de mensen die Firefox kiezen en we willen privacy voor iedereen verbeteren."

Holley merkt op dat de meeste gebruikers de standaard instellingen accepteren die ze krijgen voorgeschoteld. "Het framen van het probleem als één van individuele verantwoordelijkheid is een fantastische manier om kundige gebruikers te sussen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de privacy van de meeste mensen gecompromitteerd blijft. Cookiebanners zijn een goed voorbeeld van waar deze manier van denken toe leidt."

De CTO voegt toe dat wat mensen ook van advertenties als een economisch model vinden, het een machtige industrie is die niet zijn biezen zal pakken. "Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."

De feature waar nu alle ophef over is ontstaan is volgens Holley vooralsnog beperkt tot een aantal testsites en werkt alleen in Firefox. Daarbij is bewust voor gekozen om gebruikers geen toestemmingsscherm te tonen, omdat dit een gebruikersonvriendelijke afleiding is, gaat Holley verder. Ook een andere Mozilla-medewerker stelde dat het lastig is om 'privacybeschermende advertentiemetingen' voor de meeste gebruikers uit te leggen, zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen maken.

"Digitaal adverteren zal niet verdwijnen, maar het surveillancedeel kan uiteindelijk wel verdwijnen als we het juist doen. Een echt privé attributiemechanisme maakt het haalbaar voor bedrijven om te stoppen met het tracken van mensen, en stelt browsers en toezichthouders in staat om partijen die dit wel blijven doen harder aan te pakken", besluit Holley zijn pleidooi.

Reacties (6)
Vandaag, 10:48 door Anoniem
De adblocker doet z'n werk best aardig...
Vandaag, 10:58 door Anoniem
Wat kunnen we nog doen?

Privacy by Design: Incorporate privacy as a fundamental principle in the design of products and services, ensuring that data collection and processing are transparent, user-centric, and secure.

Consent and Transparency: Obtain explicit consent from users before collecting or sharing their data. Be transparent about the purpose, scope, and duration of data collection.

Data Minimization: Limit data collection to only what is necessary for the intended purpose, and delete or anonymize data when it's no longer needed.

Data Encryption: Use strong encryption to protect user data in transit and at rest.

User Education: Educate users about online privacy risks, best practices, and how to protect themselves.

Browser and Operating System Security: Ensure that browsers and operating systems are regularly updated with security patches and features that protect user privacy.

Third-Party Auditing: Regularly audit third-party services and vendors to ensure they comply with privacy regulations and standards.

Regulatory Enforcement: Strengthen regulations and enforcement mechanisms to hold companies accountable for their handling of user data.

Technical Countermeasures: Develop technical countermeasures to mitigate surveillance, such as anti-tracking technologies and ad-blocking tools.

Collaboration and Standardization: Foster collaboration among tech companies, governments, and organizations to establish common standards for online privacy and security.

Maar dat kunnen we niet alleen, als er een big no-no volgt van Big Tech hand in voet opererende met Big Guv overal,
is het het spreekwoordelijke vechten tegen de bierkaai.
Vandaag, 11:29 door Anoniem
Niet te winnen, wel buiten te sluiten.
Er is wel wat moed nodig om cookies en javascript uit te schakelen en een DNS blocker te gebruiken.
Maar reclame is inderdaad als een virus; irritante reclamevervuiling van bedrijven die hun millieuvervuilende troep overal willen aansmeren om hun eigen zakken te kunnen vullen.
De manier waarom ze de privélevens van mensen binnendringen en hun vuilspuiterij voortzetten via informatie gestolen van uw digitale apparatiur via trackers is beneden pijl.
Vandaag, 11:35 door Anoniem
Typisch Mozilla geleuter weer... Mozilla ontvangt meer dan 90% van haar inkomen al 10 jaar van Google.
Ze doet keihard mee met het advertentiemodel waar ze zogenaamd zo tegen vecht...

Daarnaast: Firefox heeft nu een aandeel van 2.75% in de browsermarkt. Who cares...
Stap gewoon over naar Pale Moon, bijvoorbeeld

Daarnaast: Proton VPN blockt ads perfect... op netwerkniveau. Ik zie nooit ads, nergens
Vandaag, 11:51 door Anoniem
https://adnauseam.io/
AdNauseam
totdat alle databrokers en advertentieboeren failliet zijn....
Vandaag, 11:54 door Anoniem
"Een mechanisme voor adverteerders om hun doelen te bereiken waarbij niet een berg persoonlijke data moet worden verzameld, zou een aanzienlijke verbetering zijn voor het internet dat we nu hebben, en we hebben veel technische moeite gedaan om dit uit te vogelen."
Dat is natuurlijk niet helemaal onterecht, maar dat had dan een open discussie en experimenten met opt-in mogen zijn. De nietsvermoedende gebruikers een onduidelijke optie voorschotelen (ik heb overigens geen keuzescherm/popup gehad) is absoluut not done.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.