De grootschalige storing die zich gisterenavond voordeed bij het Azure-platform van Microsoft, vandaag gevolgd door de problemen met de beveiligingssoftware van CrowdStrike, zijn niet gerelateerd. Dat laat Microsoft tegenover Wired en The New York Times weten. Door de problemen bij het techbedrijf waren allerlei Azure- en 365-diensten niet beschikbaar. Verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen moesten daarop meerdere vluchten annuleren.
Vanochtend meldde Microsoft dat de problemen met Azure waren opgelost, alleen waren Microsoft 365-apps en -diensten nog niet overal beschikbaar. Het ging onder andere om SharePoint-sites, cloud-pc's, Microsoft Teams en OneDrive for Business die niet te gebruiken waren. Die problemen zijn inmiddels opgelost. Vervolgens bracht CrowdStrike vanochtend de gewraakte update uit voor de Falcon-beveiligingssoftware, wat wereldwijd voor een blue screen of death bij Windowscomputers zorgde, gevolgd door massale problemen.
De twee grote storingen zijn echter niet gerelateerd, zo laat een woordvoerder van Microsoft aan Wired weten. Het bedrijf had eerder al aangegeven dat de Azure-storing werd veroorzaakt door een configuratieaanpassing. In het geval van CrowdStrike ging het om een 'defecte' update voor een bestand van de beveiligingssoftware.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.