image

Microsoft hekelt uitspraken Delta over storing: misleidend en schadelijk

woensdag 7 augustus 2024, 12:05 door Redactie, 14 reacties

Microsoft heeft uitgehaald naar de ceo van Delta Air Lines en noemt uitspraken die de topman over de wereldwijde computerstoring deed 'onvolledig, onjuist, misleidend en schadelijk voor Microsoft en diens reputatie'. Onlangs liet Delta-ceo Ed Bastian tijdens een interview met CNBC weten dat de storing door een defecte update van cybersecuritybedrijf CrowdStrike de luchtvaartmaatschappij vijfhonderd miljoen dollar kost.

Bastian had het vooral op CrowdStrike gemunt, maar haalde ook uit naar Microsoft. Hij noemde Windows 'waarschijnlijk het meest fragiele platform' en stelde vervolgens de vraag: "Wanneer heb je voor het laatst gehoord over een grote storing bij Apple?" Delta Air Lines moest veertigduizend servers handmatig herstellen. De luchtvaartmaatschappij heeft een advocaat in de hand genomen om de geleden schade vergoed te krijgen, waarbij het bedrijf wil dat zowel CrowdStrike als Microsoft gaan betalen.

Microsoft heeft een Amerikaans advocatenkantoor een brief naar Delta Air Lines laten sturen, waarin het de aantijgingen van Bastian onvolledig, onjuist, misleidend en schadelijk voor Microsoft en diens reputatie noemt. Daarnaast stelt het techbedrijf dat het Delta meermaals heeft aangeboden om te komen helpen bij het verhelpen van de ontstane problemen, maar dat de luchtvaartmaatschappij ervoor koos hier geen gebruik van te maken, zo melden The Verge en Reuters op basis van de brief.

Tevens claimt Microsoft dat Delta de gratis hulp weigerde omdat het problemen had met het herstellen van niet-Windowssystemen. "Het wordt steeds duidelijker dat Delta waarschijnlijk Microsofts hulp weigerde omdat de it-systemen waar het de grootste problemen mee had om te herstellen - de crew-tracking- en planningssystemen - door andere aanbieders zoals IBM werden aangeboden, omdat die draaien op de systemen van deze providers, en niet op Microsoft Windows of Azure", aldus de brief. Daarin merkt Microsoft ook op dat Delta, in tegenstelling tot andere luchtvaartmaatschappen, de it-infrastructuur niet had gemoderniseerd en daardoor harder werd geraakt.

Reacties (14)
07-08-2024, 12:26 door Anoniem
Microsoft...reputatie. Breek mij de bek niet open.
07-08-2024, 13:06 door Anoniem
Dat krijg je altijd als je non-techies zoals Bastian aan het woord laat over technische materie...
07-08-2024, 13:42 door Bitje-scheef
Het zou MS sieren om ook openheid van zaken te geven ipv dikke boze brieven sturen. Hopelijk geeft een rechter MS en Crowdfight een tik op de vingers.
07-08-2024, 13:44 door Anoniem
Iedereen roept om het hardst dat de fouten door de andere betrokken partijen zijn gemaakt. Het moddergooien is in volle gang.

"Het wordt steeds duidelijker dat Delta waarschijnlijk Microsofts hulp weigerde omdat de it-systemen waar het de grootste problemen mee had om te herstellen - de crew-tracking- en planningssystemen - door andere aanbieders zoals IBM werden aangeboden, omdat die draaien op de systemen van deze providers, en niet op Microsoft Windows of Azure"
Volgens andere berichten werd een component van dat crew tracking systeem overspoeld met een volume aan wijzigingen dat het niet bij kon benen omdat het veel meer dan ooit was. Het draaide dus nog, het was alleen niet snel genoeg om alles zonder vertraging te verwerken. Dat is vervolgschade en lult om de schade heen waar het een gevolg van was: het detail dat 40.000 Windows-servers er helemaal uit lagen door het CrowdStrike-probleem. Moddergooien.

Bastian had het vooral op CrowdStrike gemunt, maar haalde ook uit naar Microsoft. Hij noemde Windows 'waarschijnlijk het meest fragiele platform' en stelde vervolgens de vraag: "Wanneer heb je voor het laatst gehoord over een grote storing bij Apple?"
Dat is ook moddergooien. Als Windows zo fragiel is, waarom gebruikt Delta het dan? Dan was het toch niet zo'n gek idee geweest om al jaren geleden de voor de bedrijfsvoering kritische systemen naar een degelijker platform te migreren?

Daarnaast stelt het techbedrijf dat het Delta meermaals heeft aangeboden om te komen helpen bij het verhelpen van de ontstane problemen, maar dat de luchtvaartmaatschappij ervoor koos hier geen gebruik van te maken, zo melden The Verge en Reuters op basis van de brief.
Ik las dat CrowdStrike ook hulp had aangeboden aan Delta maar geen reactie had gekregen. Er zal wel wat anders aan de hand zijn, maar de gedachte schoot bij die berichten wel door mijn hoofd dat de Exchange-server wellicht niet wilde booten door een IT-probleem en dat de e-mails met een hulpaanbod daardoor niet aankwamen.

Ik vind 40.000 servers trouwens opmerkelijk veel voor een bedrijf dat volgens Wikipedia vorig jaar 103.000 personeelsleden en 958 vliegtuigen had. Ik weet dat het enorm kan variëren, maar een server per 2,5 personeelsleden bij zo'n groot bedrijf komt op mij over alsof ze daar iets uit de hand hebben laten lopen. Maar goed, nu gooi ik zelf met modder ;-)
07-08-2024, 14:22 door Anoniem
Dan ga je toch over op apple Bastian. Oh wacht die bieden niet de zelfde dienstverlening als Microsoft. Beetje Apples en Peren vergelijken dus. Ik mag hopen dat MS met een goeie claim komt ivm laster/smaad.
07-08-2024, 14:23 door Ron625
Hij noemde Windows 'waarschijnlijk het meest fragiele platform'
Dat is m.i. een harde waarheid.
07-08-2024, 14:41 door Anoniem
Door Ron625:
Hij noemde Windows 'waarschijnlijk het meest fragiele platform'
Dat is m.i. een harde waarheid.

Mag je vinden inderdaad, feit blijft dat het het meest gebruikte platform voor "eindgebruikers" is, dus dat hier relatief meer overgeklaagd wordt is natuurlijk logisch. Ik denk namelijk dat ditzelfde exact zou kunnen gebeuren met elke Linux distro waar we vervolgens een mooie GUI op los laten. De hoeveelheid verstoringen / mogelijke exploits zal dan ook alleen maar toenemen door de extra overhead.
07-08-2024, 15:24 door Anoniem
Dit muisje gaat natuurlijk nog een staartje krijgen. Een Amerikaans staartje. Als je door grove nalatigheid ergens in de EU met een half miljard schade zit, dan zul je over het algemeen de rechters hier alle bonnetjes moeten laten zien. Als je dan wint kun je de echte geleden schade terughalen per vonnis.

In de Verenigde Staten werkt dat effies anders. Minder beschaafd maar als daar de bijl erin gaat....

Dat Microsoft nu al begint te jijbakken, dat Delta ze niet toeliet om terwijl er "gratis geholpen" kon worden, terwijl er dan tegelijk vanzelfsprekend ook tegenbewijs verzameld zou kunnen worden door de gratis helpers, dat belooft niet veel goeds. Ik denk dat er iemand toch beter met die half miljard over de brug komt, want anders kan het nog wel eens veel duurder uitvallen. Ik weet nog van een dame daar in Amerika die een te hete kop koffie op haar been kreeg in een McDonalds. Die ze waarschijnlijk zelf ook nog omgekiept had. Miljoenen schadevergoeding toegewezen gekregen. Kun je binnen de EU echt vergeten, zulke claims. Maar daar in de USA, daar gooien rechters nog met bijlen. Zeker als je eerst bedrijfssabotage uitrolt en daarna ook nog gaat piepen dat dat slecht is voor je eigen reputatie. Amerikaanse advocaten zijn geen edele heren of dames, het zijn haaien die bloed zoeken. Er zullen er een paar tevreden geglimlacht hebben met die verklaring van Microsoft. Want daar ligt meer dan genoeg op de plank, kun je zo opzoeken op de NASDAQ. De echtscheiding van die kale gozer van Amazon gaat er denk ik nog een lachertje bij zijn.

Zelf kunnen we er veel van leren. We hebben ook vliegvelden en ziekenhuizen. Leuker als we slimmer worden. Dat als er een vliegtuig op een ziekenhuis stort, dat we qua servers en beveiliging met een knip in de vinger in elk geval ervoor kunnen zorgen dat wat er nog over is van het ziekenhuis, ook open kan blijven. Want dat gaat niet over schade en geld. Of winnen bij een rechter. Dat gaat over vitale systemen die altijd moeten werken. Wat er ook gebeurt. Daar zijn we samen echt niet te stom voor om dat te kunnen.
07-08-2024, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik vind 40.000 servers trouwens opmerkelijk veel voor een bedrijf dat volgens Wikipedia vorig jaar 103.000 personeelsleden en 958 vliegtuigen had. Ik weet dat het enorm kan variëren, maar een server per 2,5 personeelsleden bij zo'n groot bedrijf komt op mij over alsof ze daar iets uit de hand hebben laten lopen. Maar goed, nu gooi ik zelf met modder ;-)
Ik vind dat ook veel, maar ik gok dat de CEO gewoon alle computers op de hoop "server" gooit, dus dat er in die 40.000 ook de beroemde informatiebeeldschermen zitten, de desktop computers in de checkin balies, enz.
Kan ook zijn dat men voor bepaalde functies gebruik maakt van een of andere virtual server oplossing icm thin clients.
07-08-2024, 19:05 door Anoniem
De medewerkers van crowdstrike en microsoft zijn helemaal niet gauthoriseerd om aan de systemen van Delta te zitten of de deur binnen te komen. Ideaal voor cybercriminelen en geheime diensten van diverse landen om misbruik van te maken.
"Ja wij zijn van microsoft en nu horen we dat hier een reboot fuif is"

Welke idioot denkt dat Delta maar even allerlei keycards en bitlocker keys gaat delen met een blik random indiers die langs gestuurd worden? Mocht het keycard systeem uberhaubt nog werken natuurlijk.

En wie is aansprakelijk als er dan wat fout gaat? Gaat Clownstrike/MS dan een contract tekenen dat ze alle aansprakelijkheid op zich nemen?
07-08-2024, 21:57 door Anoniem
En wat dan met het vergiet microsoft dat verwijt ketel van vmware dat het een gat in zit echter net iets hoger dan smb is.
08-08-2024, 10:49 door Anoniem
Door Anoniem: De medewerkers van crowdstrike en microsoft zijn helemaal niet gauthoriseerd om aan de systemen van Delta te zitten of de deur binnen te komen. Ideaal voor cybercriminelen en geheime diensten van diverse landen om misbruik van te maken.
"Ja wij zijn van microsoft en nu horen we dat hier een reboot fuif is"

Welke idioot denkt dat Delta maar even allerlei keycards en bitlocker keys gaat delen met een blik random indiers die langs gestuurd worden? Mocht het keycard systeem uberhaubt nog werken natuurlijk.

En wie is aansprakelijk als er dan wat fout gaat? Gaat Clownstrike/MS dan een contract tekenen dat ze alle aansprakelijkheid op zich nemen?
Jij hebt dus geen idee, waarover je praat. Denk je nu echt dat dit soort leverancier onsite komen zelf handmatig aan je servers te sleutelen?

Ze kunnen meedenken, hoe jij het beste de oplossingen of problemen kan troubleshooten. Vrij standaard reactie vanuit leveranciers. We hebben hier ook regelmatig diverse leveranciers over de vloer om mee te denken aan uitdagingen die we hebben in ons landschap.
08-08-2024, 11:34 door karma4
Door Bitje-scheef: Het zou MS sieren om ook openheid van zaken te geven ipv dikke boze brieven sturen. Hopelijk geeft een rechter MS en Crowdfight een tik op de vingers.
Delta heeft zelf de grootste falters begaan im betrouwbaarheid, weinig verschil met de achtergronden Boeing Max.
Als je de supply chain uit handen geeft moet je niet gek staan kijken als de supply chain in keer omvalt.
09-08-2024, 11:46 door Anoniem
Door karma4:
Door Bitje-scheef: Het zou MS sieren om ook openheid van zaken te geven ipv dikke boze brieven sturen. Hopelijk geeft een rechter MS en Crowdfight een tik op de vingers.
Delta heeft zelf de grootste falters begaan im betrouwbaarheid, weinig verschil met de achtergronden Boeing Max.
Als je de supply chain uit handen geeft moet je niet gek staan kijken als de supply chain in keer omvalt.
Is het nog wel mogelijk om geen suppy chain te hebben?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.