image

Zweedse privacytoezichthouder voor rechter gesleept voor doorsturen klachten

maandag 12 augustus 2024, 10:35 door Redactie, 3 reacties

Privacyorganisatie noyb heeft de Zweedse privacytoezichthouder IMY voor de rechter gesleept wegens het doorsturen van privacyklachten, zonder die daarna verder te behandelen. Volgens noyb komt het geregeld voor dat IMY klachten van burgers over een organisatie of bedrijf ontvangt dat onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. De Zweedse privacytoezichthouder stuurt vervolgens de klacht door naar de vermeende overtreder en sluit daarna meteen de klacht, zonder te controleren of de situatie echt is verholpen of verder onderzoek te doen.

Europese wetgeving stelt dat privacytoezichthouders het fundamentele recht op databescherming actief moeten handhaven. "Een privacytoezichthouder moet niet alleen elke klacht verwerken, maar de situatie ook oplossen", aldus noyb. Volgens noyb-oprichter Max Schrems is er zes jaar na de introductie van de AVG een situatie ontstaan waarbij toezichthouders zich gedragen alsof ze kunnen kiezen om de rechten van burgers te handhaven.

"EU-wetgeving vereist dat elke klacht wordt onderzocht en elke AVG-overtreding opgelost. De IMY lijkt te vergeten dat het een handhavende autoriteit is", merkt Schrems op. De Zweedse privacytoezichthouder werd eerder al voor iets anders door het Zweedse bestuurlijk hooggerechtshof op de vingers getikt. De IMY stelde dat klagers niet het recht hadden om tegen een beslissing in beroep te gaan. Sinds de uitspraak van het hof dat er wel beroep moet worden kunnen aangetekend, wordt elke beslissing van een bezwaarformulier voorzien, maar vindt er geen onderzoek plaats.

"De IMY lijkt zijn eigen rol te verwarren met die van de post. Voor alleen het doorsturen van documenten hebben we niet nog een kostbare en onafhankelijke toezichthouder nodig", stelt Schrems. "Er is geen reden waarom mensen in Zweden niet dezelfde rechten zouden hebben als de rest van de EU."

Reacties (3)
12-08-2024, 11:37 door Anoniem
Doet de AP in Nederland het een heel stuk beter. Die sturen na zes maanden een standaard mail of nog iets met de klacht gedaan moet worden en sluiten deze dan pas.
12-08-2024, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem: Doet de AP in Nederland het een heel stuk beter. Die sturen na zes maanden een standaard mail of nog iets met de klacht gedaan moet worden en sluiten deze dan pas.

Nja, tegenwoordig bellen ze wel en sturen ze de bedrijven een normuitleg. Dus hun lossen de situatie op door te stellen dat ze op basis van het huidige bewijs niet kunnen vaststellen of er wel of geen overtreding heeft plaatsgevonden, maar sturen de organisatie wel een normenkader mee.
12-08-2024, 14:28 door Anoniem
Hoe tandeloos wil je het hebben.
Maar ja, Big Tech, daar ga je liever niet tegen in.

Dus net als je overheid, lekker inert blijven.
Niets doen geeft geen nare reacties.
Verroer je niet, ga je het langste mee.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.