image

Koolstofleverancier Orion maakt 60 miljoen dollar over naar oplichters

woensdag 14 augustus 2024, 10:02 door Redactie, 5 reacties

De Luxemburgse koolstofleverancier Orion is het slachtoffer van fraude geworden, waardoor er zestig miljoen dollar naar oplichters is overgemaakt. Dat laat het bedrijf in een melding aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC weten. Volgens de verklaring was een medewerker het doelwit van een 'criminal scheme' waardoor er meerdere transacties naar de rekeningen van 'onbekende derde partijen' werden overgemaakt.

Als gevolg van het incident, en als het niet lukt om het geld terug te halen, houdt Orion rekening met een schadepost van zestig miljoen dollar. De koolstofleverancier geeft geen verdere details, zoals hoe de fraude kon plaatsvinden, maar de omschrijving heeft veel weg van business email compromise (BEC). Hierbij doen criminelen zich bijvoorbeeld voor als leverancier en verzoeken klanten om betalingen naar andere rekeningen over te maken, of wordt de financiële administratie van een aangevallen organisatie verzocht om bepaalde facturen te betalen, waarbij de fraudeurs zich bijvoorbeeld voordoen als directeur.

Reacties (5)
14-08-2024, 10:21 door Anoniem
“business email compromise, .:..”. ?
E-mail wordt hier bedoeld neem ik aan?
14-08-2024, 11:31 door _R0N_
Door Anoniem: “business email compromise, .:..”. ?
E-mail wordt hier bedoeld neem ik aan?

In het Engels is het email maar in het Nederlands is het e-mail "business email compromise" is Engels.
14-08-2024, 11:34 door Anoniem
Hierbij doen criminelen zich bijvoorbeeld voor als leverancier en verzoeken klanten om betalingen naar andere rekeningen over te maken.
Men moet ALTIJD wantrouwen krijgen als beweerd wordt dat het geld op een andere rekening moet worden overgemaakt!
Deze oplichterstruc is al jaren oud, maar werkt kennelijk nog steeds.
14-08-2024, 18:57 door Anoniem
Dat is niet handig, diegene die er intrapte zit nu zijn/haar tanden te knarsen van ellende, het is een enorme verantwoordelijkheid die gefaalt heeft.
Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, die medewerker krijgt nu ongetwijfelt psychologische hulp toegewezen.
15-08-2024, 09:43 door Anoniem
Er is m.i. toch iets fout gegaan met de digitale ontwikkeliling in het bankwezen; te snel, te innovatief zonder genoeg rekening te houden met de negatieve effecten waar 'derde' misbruik van weten te maken.
Zo snel als bij de kassa's in de supermarkt waar vroegâh van elk artikel de prijs moest worden ingetikt, dat werd versneld door barcodes en de scanners daarvan werden beter en beter dat het nog sneller kon, contant afrekenen werd pinnen waardoor klanten nog sneller door de rij heen gingen, pinnen werd contactloos, nog iets sneller; waardoor mensen zich in de rij nu beginnen te ergeren aan het oponthoud als iemand contant wilt afrekenen.
Banken willen het ook allemaal sneller en nog sneller en hebben te makelijk bepaalde verantwoordelijkheden bij de klant neergelegd zonder genoeg controle door de banken zelf want dat vertraag de boel en maakt de klant weer ontevreden.
STOP, sta eens Stil in deze gecreëerde tijd-is-geld maatschappij wat we d'r van hebben gemaakt! Leef in het moment van het hier en nu ipv deze opgejaagde samenleving waar we allemaal aan meewerken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.