image

Telegram-oprichter Durov gaat moderatie op chatplatform verbeteren

vrijdag 6 september 2024, 09:14 door Redactie, 19 reacties
Laatst bijgewerkt: 07-09-2024, 10:26

Telegram-oprichter Pavel Durov gaat de moderatie op het chatplatform verbeteren, zo heeft hij in een bericht op Telegram aangekondigd. Het is de eerste publieke reactie van Durov nadat hij door de Franse autoriteiten werd aangehouden en aangeklaagd. Wel is inmiddels de tekst op de website van Telegram over het modereren van private en groepschats aangepast.

Durov hekelt berichtgeving door sommige media dat Telegram een 'anarchistisch paradijs' is. "We halen dagelijks miljoenen schadelijke berichten en kanalen offline." Ook geeft hij aan dat Telegram over hotlines beschikt om moderatieverzoeken sneller te verwerken. "Soms worden we het niet eens met de toezichthouder van een land over de juiste balans tussen privacy en security. In die gevallen zijn we bereid het land te verlaten."

De Telegram-oprichter stelt ook dat autoriteiten soms niet weten waar ze moderatieverzoeken naar toe moeten sturen, ook al is de Europese vertegenwoordiger van de chatdienst eenvoudig via Google te vinden. Toch is dit iets wat Durov zegt te willen verbeteren. "Telegram is niet perfect", voegt hij toe, waarbij hij ook op de moderatie doelt. "Daarom wordt het mijn persoonlijke doel om dingen in dit opzicht te verbeteren." Binnenkort zullen hier meer details over verschijnen.

Telegram heeft op de eigen website een FAQ met veelgestelde vragen en antwoorden. Op de vraag: 'Er is illegale content op Telegram. Hoe krijg ik het offline?", stond in de oorspronkelijke tekst als antwoord: 'Alle Telegram-chats en -groepen zijn privé voor deelnemers. We verwerken geen verzoeken met betrekking hiertoe'. Deze tekst is nu verdwenen en vervangen door de zin: 'Alle Telegram-apps hebben een 'Report' knop waarmee je in een paar klikken illegale content bij onze moderators kunt melden."

Update

Telegram laat in een update aan Security.NL weten dat het alleen een tekstuele van de FAQ aanpassing betreft en geen beleidswijziging.

Reacties (19)
06-09-2024, 09:23 door Anoniem
...ook al is de Europese vertegenwoordiger van de chatdienst eenvoudig via Google te vinden.

Dit soort zaken dienen hoogstens 1 muisklik verwijderd op je website te staan.

'Alle Telegram-chats en -groepen zijn privé voor deelnemers. We verwerken geen verzoeken met betrekking hiertoe'.

En dan volhouden dat je geen anarchistisch paradijs bent. Dan ben je dus wel als je doelbewust niet meewerkt aan het offline halen van illegale content, en dat ook nog eens expliciet meedeelt aan de wereld. Leuke marketing twist.
06-09-2024, 11:24 door Anoniem
Ja nu die is gepakt gaat ie wel bijdraaien. Dus dat was toch een goede actie.

Door Anoniem:
Dit soort zaken dienen hoogstens 1 muisklik verwijderd op je website te staan.

Heeft telegram een website? Hoe weet je dat en hoe vind je die?
06-09-2024, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
...ook al is de Europese vertegenwoordiger van de chatdienst eenvoudig via Google te vinden.

Dit soort zaken dienen hoogstens 1 muisklik verwijderd op je website te staan.

'Alle Telegram-chats en -groepen zijn privé voor deelnemers. We verwerken geen verzoeken met betrekking hiertoe'.

En dan volhouden dat je geen anarchistisch paradijs bent. Dan ben je dus wel als je doelbewust niet meewerkt aan het offline halen van illegale content, en dat ook nog eens expliciet meedeelt aan de wereld. Leuke marketing twist.
Ik vraag me af wat de Fransen bedoelen als ze "illegale content" zeggen... Demonstranten?
Intussen heeft Pavel Durov aan gagorder gekregen waardoor hij dat niet mag zeggen.
De wereld is geen Disneyland, dit is de werkelijke wereld.
06-09-2024, 12:02 door Anoniem
Ik zou als ik gegijzeld werd ook van alles toezeggen om weer naar huis te mogen gaan en weer van onbelemmerde vrijheid te genieten.
06-09-2024, 12:31 door Anoniem
Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer
06-09-2024, 13:11 door Anoniem
Die Europese vertegenwoordiger staat op deze pagina:
https://telegram.org/tos/eu-dsa
Dat is het eerste zoekresultaat op "telegram european representative" op startpage.

Als je die pagina op de Wayback Machine opzoekt zie je een snapshot in maart, een heleboel in augustus en nog twee op 3 september:

https://web.archive.org/web/20240000000000*/https://telegram.org/tos/eu-dsa

Op 19 en 21 augustus na (met respectievelijk 1 en 5 snapshots) zijn de snapshots in augustus van na zijn aanhouding.

Ik heb niet alle snapshots geïnspecteerd, maar elk snapshot dat ik wel geprobeerd heb, inclusief de recentste op archive.org, doet daar een redirect naar de bovenliggende pagina, de terms of service die niet aangeven wie de Europese vertegenwoordiger is.

Als de Wayback Machine niet zelf redirects zit te verzinnen (mij is dat nooit opgevallen) vraag ik me af of die EU-vertegenwoordiging wel zo vindbaar was als Doerov stelt.
06-09-2024, 14:18 door Anoniem
Durow: "Daarom wordt het mijn persoonlijke doel om dingen in dit ..." En daar haak ik af met lezen! Al die mondiaal geslaagde entrepreneurs uit de digitale wereld hebben maar 1 persoonlijk doel:
Graaien. Al het andere dat van hun gespleten tong rolt is bla bla voor de show; voor de bühne. Dat is de leerschool van de afgelopen 25 jaar voor degenen die dat nog niet weten.

Misschien is er nog hoop, misschien is er een omslag in zicht: kinderen die sinds kort - nu op alle scholen - verplicht hun mobieltje in bewaring moeten afgeven, beginnen voorzichtig positief te oordelen over dit besluit. Waarom? Omdat zij merken dat zij meer in het echt (realtime) communiceren met alle non verbale communicatie die erbij hoort.

De jeugd heeft de toekomst en persé niet de ras-narcisten zoals Musk (wel de allerergste duivel in mensenhuid) of in dit geval Durow en som al deze nietsontziende grootgraaiers - Zuckerberg is er ook zo een - maar op.
06-09-2024, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem: Durow: "Daarom wordt het mijn persoonlijke doel om dingen in dit ..." En daar haak ik af met lezen! Al die mondiaal geslaagde entrepreneurs uit de digitale wereld hebben maar 1 persoonlijk doel:
Graaien. Al het andere dat van hun gespleten tong rolt is bla bla voor de show; voor de bühne. Dat is de leerschool van de afgelopen 25 jaar voor degenen die dat nog niet weten.

Misschien is er nog hoop, misschien is er een omslag in zicht: kinderen die sinds kort - nu op alle scholen - verplicht hun mobieltje in bewaring moeten afgeven, beginnen voorzichtig positief te oordelen over dit besluit. Waarom? Omdat zij merken dat zij meer in het echt (realtime) communiceren met alle non verbale communicatie die erbij hoort.

De jeugd heeft de toekomst en persé niet de ras-narcisten zoals Musk (wel de allerergste duivel in mensenhuid) of in dit geval Durow en som al deze nietsontziende grootgraaiers - Zuckerberg is er ook zo een - maar op.

Die mondiaal geslaagde entrepreneurs zijn wel politieke zwaargewichten geworden, ondanks hun dubbele tong, en zo worden ze als pionnen op het schaakbord ook ingezet. Ik lees daarom dit soort stukjes van en over Zuckerberg, Musk, Durov etc toch nog maar net zo goed dat ik wel eens een persconferentie van een politicus bekijk.
06-09-2024, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer

Onsamenhangend gezwatel weer.

1. Wat is scherf beleid?
2. Oproerkraaiers dienen gewoon hun gerechte straf te krijgen.
3. Volledig off topic.

PUNT!

Heeft echt helemaal niets met vrijheid van meningsuiting te maken als je de spullen van een ander sloopt n mensen bedreigd en in elkaar slaat.
06-09-2024, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer

Onsamenhangend gezwatel weer.

1. Wat is scherf beleid?
2. Oproerkraaiers dienen gewoon hun gerechte straf te krijgen.
3. Volledig off topic.

PUNT!

Heeft echt helemaal niets met vrijheid van meningsuiting te maken als je de spullen van een ander sloopt n mensen bedreigd en in elkaar slaat.
Vrijheid van meningsuiting is ook het mogen bijdragen aan het internet door onsamenhangend gezwatel te publiceren.
06-09-2024, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer

Onsamenhangend gezwatel weer.

1. Wat is scherf beleid?
2. Oproerkraaiers dienen gewoon hun gerechte straf te krijgen.
3. Volledig off topic.

PUNT!

Heeft echt helemaal niets met vrijheid van meningsuiting te maken als je de spullen van een ander sloopt n mensen bedreigd en in elkaar slaat.
Vrijheid van meningsuiting is ook het mogen bijdragen aan het internet door onsamenhangend gezwatel te publiceren.

1. scheef beleid
2. maar dan wel met blinddoek en weegschaal
3. 1 en !2 = wantrouwen en angst
06-09-2024, 19:55 door Anoniem
Door Anoniem: Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer

100% mee eens!

Het gaat hier ongetwijfelt om demonstranten waar de Franse overheid altijd zo'n last van heeft, en in plaats van verbetering te brengen worden oa. demonstranten de mond gesnoert, de "illegale" inhoud zijn de demonstranten.
Immers modereerde Pavel Durov zich kapot, er werdt échte illegale content verwijderd (en ook zeer veel) wanneer er een melding van werdt gedaan.
We worden niet het hele verhaal verteld door de Franse overheid, alleen de hunne.
06-09-2024, 20:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je ziet hoe het zich ontwikkelt in het VK.

Misdadigers vervroegd vrijlaten om mensen,
die terecht tegen een scherf beleid protesteren,
o.a. op sociale media, een 18 maanden of zo te kunnen opsluiten.

Dat zal deze Engelse burgers afschrikken om zich nog te verzetten
tegen een officieel regeringsbeleid.

Dat is de andere kant van de medaille, die nooit zal gaan glanzen.
Komt ook naar een plek bij u in de buurt.

#laufer

Onsamenhangend gezwatel weer.

1. Wat is scherf beleid?
2. Oproerkraaiers dienen gewoon hun gerechte straf te krijgen.
3. Volledig off topic.

PUNT!

Heeft echt helemaal niets met vrijheid van meningsuiting te maken als je de spullen van een ander sloopt n mensen bedreigd en in elkaar slaat.
Vrijheid van meningsuiting is ook het mogen bijdragen aan het internet door onsamenhangend gezwatel te publiceren.

Ik zou "bijdragen" toch eerder vervangen met "uiten"
06-09-2024, 23:01 door Anoniem
Dus het bovenstaande was geen bijdrage, maar eerder een uiting en daarbij nog gezwatel
en dat alles in de ogen van reactant van 16:29 heden.

Lees de koppen in de Nederlandse kranten over het moeilijke urenlange debat over asiel en buitenland.

Wat is er onsamenhangend gezwatel aan om te wijzen op de manier waarop de overheid bepaalde onderwerpen
niet aan bod laat komen in een open discussie. Ik vind het eerder geneuzel van degenen,
die hierop niet willen reageren en er geen standpunt over hebben. Precies wat de overheid graag ziet.

Vrijheid van meningsuiting wordt steeds een restrictiever gegeven als het aan de overheid en groot bedrijfsleven ligt.
Als iedereen erover zwijgt komt het nooit aan bod. Snowden, Assange, Musk, Durov zijn verwerpelijk bezig,
maar nooit Alphabet, Meta, Amazon en de agentuur achter de EU chatcontrole.

#laufer
07-09-2024, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem: Dus het bovenstaande was geen bijdrage, maar eerder een uiting en daarbij nog gezwatel
en dat alles in de ogen van reactant van 16:29 heden.

Lees de koppen in de Nederlandse kranten over het moeilijke urenlange debat over asiel en buitenland.

Wat is er onsamenhangend gezwatel aan om te wijzen op de manier waarop de overheid bepaalde onderwerpen
niet aan bod laat komen in een open discussie. Ik vind het eerder geneuzel van degenen,
die hierop niet willen reageren en er geen standpunt over hebben. Precies wat de overheid graag ziet.

Vrijheid van meningsuiting wordt steeds een restrictiever gegeven als het aan de overheid en groot bedrijfsleven ligt.
Als iedereen erover zwijgt komt het nooit aan bod. Snowden, Assange, Musk, Durov zijn verwerpelijk bezig,
maar nooit Alphabet, Meta, Amazon en de agentuur achter de EU chatcontrole.

#laufer

Vrijheid van meningsuiting=Freedom of speech.
Ze voipen wat de ether in, uitgezonden door rtv, en schrijven op hun telefoon of computer wat ze willen. Dat zijn politici, en dit komt wekelijks hier aan bod. (nokia van Rutte, zwartgelakte WOO dossiers, de hunter bidenlaptop en Facebook)

Alphabet, meta, amazon zijn blijkbaar braver, beter te sturen en te kneden door de agenturen van de EU. Maar geldt dat niet voor de grotere nederlandstalige internet hangouts, zijn die ook niet kneedbaar braaf de vvmu aan het promoten?
In Nederland was een weinig restrictief moderatie beleid op grote sociale media platforms (Fok, Geenstijl) mbt vmmu zolang het bij geschreven tekst bleef, en de inhoudelijk niet teveel directe relevantie had op het onderwerp had, de dubbele tongen. Dus wat dat betreft is het een maatschappelijk verschijnsel, dat ook in de politiek weerspiegeld wordt. Zelfcensuur in het openbaar, dus ook voor de camera, microfoon en op het internet. Ik vrees dat de toekomst inderdaad er niet leuker op gaat worden. Aan de andere kant: de pubers van nu, beleven hun pubertijd heel anders dan de pubers van 2010, en is al helemaal niet te vergelijken met de pubertijd die de ouders van die kinderen hebben beleefd.
07-09-2024, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dus het bovenstaande was geen bijdrage, maar eerder een uiting en daarbij nog gezwatel
en dat alles in de ogen van reactant van 16:29 heden.

Lees de koppen in de Nederlandse kranten over het moeilijke urenlange debat over asiel en buitenland.

Wat is er onsamenhangend gezwatel aan om te wijzen op de manier waarop de overheid bepaalde onderwerpen
niet aan bod laat komen in een open discussie. Ik vind het eerder geneuzel van degenen,
die hierop niet willen reageren en er geen standpunt over hebben. Precies wat de overheid graag ziet.

Vrijheid van meningsuiting wordt steeds een restrictiever gegeven als het aan de overheid en groot bedrijfsleven ligt.
Als iedereen erover zwijgt komt het nooit aan bod. Snowden, Assange, Musk, Durov zijn verwerpelijk bezig,
maar nooit Alphabet, Meta, Amazon en de agentuur achter de EU chatcontrole.

#laufer

Om je opmerking over Meta aan te halen: In de tijd dat Zuckerberg zich nog profileerde met Facebook en de Cambridge Analytica verwevenheid bekend werd, (maart/april 2018) werd de verwerpelijkheid hiervan in zo'n overweldigende mate wereldwijd uitgesponnen - ook hier kwam het uiteraard onder de aandacht - dat het meer dan waarschijnlijk is dat Zuckerberg de naam Facebook onder de schaduw van het/zijn nieuwe Meta bracht.

En dan Amazon: Ooit gehoord van het fulfilment centre ambassador program dat door onderzoeksplatform Bellincat (*) aan het licht kwam?
Om de media berichten te ontkrachten dat Amazon slecht met zijn werknemers omging (omgaat?) kregen alle medewerkers die structureel alleen goed nieuws over hun baas' (Bezos) zijn bedrijf gingen melden op de social media platformen, een tegoedbon van $50.00 en een extra vakantiedag.
Met andere woorden.... Degene die daaraan meededen werden omgekocht.

Dus zeg nu niet 'nooit' met betrekking tot geen kritiek op de door je met name genoemde multinationale bedrijven want dat is niet definitief waar.

(*) Hetzelfde Bellincat dat zich ook als een tijger wierp op de leugen van Rusland m.b.t. MH17.
07-09-2024, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus het bovenstaande was geen bijdrage, maar eerder een uiting en daarbij nog gezwatel
en dat alles in de ogen van reactant van 16:29 heden.

Lees de koppen in de Nederlandse kranten over het moeilijke urenlange debat over asiel en buitenland.

Wat is er onsamenhangend gezwatel aan om te wijzen op de manier waarop de overheid bepaalde onderwerpen
niet aan bod laat komen in een open discussie. Ik vind het eerder geneuzel van degenen,
die hierop niet willen reageren en er geen standpunt over hebben. Precies wat de overheid graag ziet.

Vrijheid van meningsuiting wordt steeds een restrictiever gegeven als het aan de overheid en groot bedrijfsleven ligt.
Als iedereen erover zwijgt komt het nooit aan bod. Snowden, Assange, Musk, Durov zijn verwerpelijk bezig,
maar nooit Alphabet, Meta, Amazon en de agentuur achter de EU chatcontrole.

#laufer

Om je opmerking over Meta aan te halen: In de tijd dat Zuckerberg zich nog profileerde met Facebook en de Cambridge Analytica verwevenheid bekend werd, (maart/april 2018) werd de verwerpelijkheid hiervan in zo'n overweldigende mate wereldwijd uitgesponnen - ook hier kwam het uiteraard onder de aandacht - dat het meer dan waarschijnlijk is dat Zuckerberg de naam Facebook onder de schaduw van het/zijn nieuwe Meta bracht.

En dan Amazon: Ooit gehoord van het fulfilment centre ambassador program dat door onderzoeksplatform Bellincat (*) aan het licht kwam?
Om de media berichten te ontkrachten dat Amazon slecht met zijn werknemers omging (omgaat?) kregen alle medewerkers die structureel alleen goed nieuws over hun baas' (Bezos) zijn bedrijf gingen melden op de social media platformen, een tegoedbon van $50.00 en een extra vakantiedag.
Met andere woorden.... Degene die daaraan meededen werden omgekocht.

Dus zeg nu niet 'nooit' met betrekking tot geen kritiek op de door je met name genoemde multinationale bedrijven want dat is niet definitief waar.

(*) Hetzelfde Bellincat dat zich ook als een tijger wierp op de leugen van Rusland m.b.t. MH17.

Het internet is ontworpen om meningen en feiten met het uur te met elkaar te verwisselen. Sommige meningen zijn een soort van massavernietigingswapen, als je je niet aan feiten om je heen stoort.

Osint en Bellingcat kan ik niet helemaal serieus nemen. Zich een beetje verschuilen op de zolder van de balie in Amsterdam, een stad met een universiteit waar strafrecht nota bene niet tot het curriculum behoort omdat ze alles via het bestuursrecht willen spelen, maar iedereen vrijwilligerswerk moet doen voor de balie.

Bezos is met zijn Washington Post en Amazon Cloud een grote speler in de informatievoorziening. Bleek ook goedje van Israelische makelij op Bezos telefoon te staan (Pegasus) maar dat bleek weer uit Saoedi Arabië te komen. Wat dan weer ontkend wordt, want Kashoggi, want Bin Laden, want Rob de Wijk, want BNR, want Dominique Weesie enz enz.

Wat de Russische leugens omtrent MH17 betreft, is het goed te beseffen welke leugens ons eigen AIVD en MIVD graag in stand hield om ergens anders een bepaald politiek geluid te versterken.
07-09-2024, 15:37 door Anoniem
@anoniem van 13:43 heden,

Bedankt voor je verduidelijkende aanvullingen.
Natuurlijk is er plaats voor enige redactie in wat ik grofweg hier heb vermeld (aangestipt).
Big Tech USA is destijds met regeringshulp in het leven geroepen.
En voor wat hoort ook wat uiteraard, desnoods under gag order of via een zwart project,
dat buiten de boeken kan blijven.

Maar we kunnen wel vaststellen, dat het algemene beleid (gezien de situatie van weleer) op het Internet
flink wat restrictiever is geworden. Niet identiek aan oudere totalitaire wijzen van informatie beheersing en censuur,
zoals in de PRL-tijd met "rozmowa kontrolowana" en daarvoor in het Dritte Reich met haar Feind hört mit!.

#laufer
07-09-2024, 16:35 door Anoniem
De censuur heeft wederom gewonnen.
Zo werkt dat in de EUSSR...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.