image

ASN mag contactloos betalen via eigen app vervangen door Google Pay

woensdag 11 september 2024, 16:43 door Redactie, 31 reacties
Laatst bijgewerkt: 11-09-2024, 16:48

ASN mag contactloos betalen via de eigen app vervangen door Google Play, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De bank besloot om per 1 juli te stoppen met het aanbieden van de mogelijkheid om via de ASN Mobiel Betalen app contactloze betalingen te doen. "Google Pay vervangt ASN Mobiel Betalen. U kunt ASN Mobiel betalen niet meer aanzetten. Deze app kunt u verwijderen van uw telefoon. Contactloos betalen met uw Androidtelefoon kan vanaf nu met Google Pay. U activeert Google Pay in de nieuwe ASN-app", zo liet de bank via een pop-up aan klanten weten.

Een klant van ASN was het daar niet mee eens en stelde dat Google Pay geen vergelijkbaar alternatief is. Om gebruik te maken van Google Pay moet de gebruiker instemmen met het opslaan van gegevens over de transacties die met Google Pay zijn gedaan en met het delen van deze gegevens met derden. De bank zou hiervoor moeten waarschuwen, maar heeft dat volgens de klant niet gedaan.

Daarnaast vindt de klant dat de pop-up van ASN onvolledig en misleidend is. Het wekt de indruk dat er geen verschil is tussen ASN Mobiel Betalen en Google Pay en het lijkt alsof ASN Mobiel Betalen per direct niet meer werkt en vervangen is, terwijl dat in werkelijkheid nog even duurde. Dat kan ertoe leiden dat men geen tijd neemt om de nieuwe voorwaarden behorend bij Google Pay door te nemen, omdat haast is geboden, aldus de klant. ASN biedt de optie om met de betaalpas contactloos te betalen, maar dat is volgens de klant ook geen vergelijkbaar alternatief.

De consument vorderde dat de bank de ASN Mobiel Betalen app blijft aanbieden of met een gelijkwaardig alternatief komt. ASN stelt in een reactie dat het gebruikmaakte van de diensten van Maestro en Visa om bij contactloze betalingen een virtuele betaalpas aan te maken. Maestro en Visa hebben besloten te stoppen met het uitgeven van de betaalpas en deze te vervangen door een debitcard. ASN zegt dat dit een belangrijke reden is om te stoppen met ASN Mobiel Betalen.

Daarnaast stelt de bank dat het lastig was de app stabiel en toegankelijk te houden voor alle verschillende typen mobiele telefoons en besturingssystemen. De bank heeft daarom besloten te stoppen met contactloze betalingen via de ASN Mobiel Betalen app. Volgens het Kifid is dit besluit gezien de 'maatstaven van redelijkheid en billijkheid' niet onaanvaardbaar. "De bank heeft voldoende gemotiveerd dat zij er een belang bij heeft om contactloze betalingen via de ASN Mobiel Betalen app niet langer aan te bieden."

Dat de klant Google Pay geen goed alternatief vindt betekent volgens het Kifid niet dat de bank verplicht is contactloze betalingen via de ASN Mobiel Betalen app te blijven aanbieden. "Hoewel de commissie de bezwaren van de consument bij het gebruik van Google Pay begrijpt, maakt dat niet dat het besluit van de bank naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is." De vordering van de klant wordt dan ook afgewezen (pdf). Eerder stelde NSC Kamervragen over de beslissing van banken om te stoppen met contactloos betalen via de eigen app. De vragen zijn nog altijd niet beantwoord.

Reacties (31)
11-09-2024, 16:56 door Anoniem
Het Kifid besluit in het voordeel van de bank. wat een verrassing. Ik zou een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens indienen, dat lijkt me nog meer kans van slagen hebben. Zeker omdat Google Pay met een hele reeks extreem privacy schendende voorwaarden komt, zoals jou betaalgedrag mogen gebruiken voor het opbouwen van persoonsprofielen, het personaliseren van Google diensten en gerichte advertenties. Allemaal met "toestemming" als grondslag, maar ASN klanten zijn niet geïnformeerd en hebben geen vrije toestemming gegeven.
11-09-2024, 17:11 door Anoniem
En hier hebben we helemaal geen last van met cash.
Afhankelijkheid van de Amerikaanse techreuzen wordt ook minder met cash.
win - win ?
11-09-2024, 17:58 door Anoniem
Je ziet steeds meer kleine ondernemers vragen om een cash betaling in verband met hoge kosten voor een pijn transactie sluit mij hier bij aan in verband met privacy
11-09-2024, 18:53 door Anoniem
De oprichters van deze bank hadden dit nooit gedaan, maar de bank is nu in handen van de staat. De normen en waarden die voor veel klanten belangrijk zijn en die deze bank anders maakte zijn niet meer leidend.
11-09-2024, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem: En hier hebben we helemaal geen last van met cash.
Afhankelijkheid van de Amerikaanse techreuzen wordt ook minder met cash.
win - win ?

Voor de overvallers wel.

En de gewone oplichters ook

https://www.telegraaf.nl/financieel/1286191419/echtpaar-geeft-oplichters-tas-met-85-000-aan-geld-en-sieraden-mee-bank-vergoedt-schade-niet

Ik vraag me wel eens af wie die cash leipies zijn ?
Scholier die 3,25 bij de snackbar contant betaalt en dan met een volle buik en het warme gevoel dat ie de googles van de wereld ZO GOED GEPAKT heeft ?
11-09-2024, 19:07 door Anoniem
Ja wat is het nou? Google Pay of Google Play?
11-09-2024, 20:47 door Anoniem
Leuk, ik heb ook ASN omdat Triodos geen iDIN aanbiedt, anders was ik geen klant bij ASN. Alles moest bij ANS via een "ASN Bank" app, wat op zich wel handig is.
Maar Google is voor mij echt drie bruggen te ver. Vieze belastingontduikers (nu 2,4 mld via Ierland: https://nos.nl/artikel/2536608-miljardenboete-google-voor-machtsmisbruik-in-eu-definitief).
Ik wil weer zoveel mogelijk over op cash. Het MKB betaalt de rekening, makkelijk zo'n 150 per maand per bedrijf voor alleen SEPA-transacties terwijl het in principe niets toevoegt boven cash. En banken maar klagen dat dat niet genoeg is om daarvan een goede stabiele app te ontwikkelen? Erg Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
11-09-2024, 22:03 door Anoniem
Daarnaast stelt de bank dat het lastig was de app stabiel en toegankelijk te houden voor alle verschillende typen mobiele telefoons en besturingssystemen.

Daar hebben we het weer.. We kunnen zelf niks meer, dus laten we het maar door een ander doen, is veeeel makkelijker voor ons {asn} ...
11-09-2024, 22:03 door Anoniem
Wat is nu eigenlijk het probleem. Als klant van deze bank kan je toch gewoon met je bankpas betalen
11-09-2024, 23:24 door Anoniem
Ik heb o.a. rekeningen bij SNS en ABN AMRO die beiden ook Google pay voor contactloos betalen hebben.
Dat ga ik dus NOOIT niet gebruiken.

Ook het uitfaseren van die fysieke identifiers en digipas kastjes ben ik het niet mee eens we MOETEN daarvoor in de plaats een f...... app gebruiken, rot op!

Zodra er een fatsoenlijke bank opstaat die al die flut banken van tegenwoordig klanten WEL fatsoenlijk behandelen zonder stiekem gedoe en je data proberen te verkopen dan stap ik onmiddellijk over.
12-09-2024, 05:38 door Anoniem
Door Anoniem: Ja wat is het nou? Google Pay of Google Play?
Google pay is google betaal product via nfc.
Google play is winkel met software zooi.
12-09-2024, 06:07 door Anoniem
ASN heeft ook de 'calculator' al uitgefaseerd. Als degene die je hebt ermee stopt, wordt je ook tot een app gedwongen.
Mijn oplossing: ASN gedag gezegd. Nu een Duitse bank. Tot op heden werkt dat prima.
12-09-2024, 06:10 door Anoniem
Ik vraag me wel eens af wie die cash leipies zijn ?
Iedereen die een beetje nadenkt over wat er de afgelopen 10, 15 jaar in banken-land gebeurd is. Nooit vertrouwen in dat digitaal betalen gehad. Altijd alles cash blijven doen. Het blijkt meer en meer een vooruitziende blik te zijn geweest. En ohja... kan het niet met cash? Nou, dan verdien je toch niks aan me!?

Doe overvaller: ik ben ze nog niet tegen gekomen. De datagraaier wel. Bij alles wat je doet. Wat is nou een groter risico?
12-09-2024, 07:25 door Anoniem
Beetje flexibel nadenken mensen.

Als je geen phone wilt gebruiken i.v.m. Google Pay, dan gebruik je gewoon je bankpas of creditcard in de winkel. Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat niet wil, dan betaal je cash.

Dus in het vervolg niet klagen, maar nieuw plan bedenken en schouders eronder.
12-09-2024, 08:07 door Anoniem
Ik heb een betaalpas van mijn bank en die werkt prima.
Is ook een stuk handzamer dan die logge telefoon.
12-09-2024, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem: Ja wat is het nou? Google Pay of Google Play?

Voor mij is het Google Nee.
12-09-2024, 09:24 door Anoniem
Ach, je betaalpas werkt ook. Ouderwets, maar who cares. Sowieso doen we GEEN Google Pay. Ook geen Google wat-dan-ook..
12-09-2024, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is nu eigenlijk het probleem. Als klant van deze bank kan je toch gewoon met je bankpas betalen

Je slaat de spijker op z'n kop. Er is hier een prima alternatief als je geen gebruik wilt maken van Google Pay.
12-09-2024, 10:05 door Korund
Door Anoniem: ... een pijn transactie ...
Wat een geweldige tikfout!
12-09-2024, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem: Nooit vertrouwen in dat digitaal betalen gehad. Altijd alles cash blijven doen. Het blijkt meer en meer een vooruitziende blik te zijn geweest.
Uit nieuwsgierigheid: welk daadwerkelijk concreet voordeel heb je daar nu in al die tijd van gehad?
12-09-2024, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hier hebben we helemaal geen last van met cash.
Afhankelijkheid van de Amerikaanse techreuzen wordt ook minder met cash.
win - win ?

Voor de overvallers wel.

En de gewone oplichters ook

https://www.telegraaf.nl/financieel/1286191419/echtpaar-geeft-oplichters-tas-met-85-000-aan-geld-en-sieraden-mee-bank-vergoedt-schade-niet

Ik vraag me wel eens af wie die cash leipies zijn ?
Scholier die 3,25 bij de snackbar contant betaalt en dan met een volle buik en het warme gevoel dat ie de googles van de wereld ZO GOED GEPAKT heeft ?
Te laat !
Geconditioneerd naar de maatstaven van de samenleving.
12-09-2024, 10:57 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Het Kifid besluit in het voordeel van de bank. wat een verrassing.
Zo'n standaard nutteloos antwoord, waarvan je wist, dat deze zou komen.


Ik zou een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens indienen, dat lijkt me nog meer kans van slagen hebben. Zeker omdat Google Pay met een hele reeks extreem privacy schendende voorwaarden komt, zoals jou betaalgedrag mogen gebruiken voor het opbouwen van persoonsprofielen, het personaliseren van Google diensten en gerichte advertenties. Allemaal met "toestemming" als grondslag, maar ASN klanten zijn niet geïnformeerd en hebben geen vrije toestemming gegeven.
Je bent toch niet verplicht om google pay te gebruiken?

Door Anoniem: En hier hebben we helemaal geen last van met cash.
Afhankelijkheid van de Amerikaanse techreuzen wordt ook minder met cash.
win - win ?
Hoe denk je dat je aan cash komt? Welke IT daar precies allemaal achter zit en noodzakelijk is?

Door Anoniem: Je ziet steeds meer kleine ondernemers vragen om een cash betaling in verband met hoge kosten voor een pijn transactie sluit mij hier bij aan in verband met privacy
Ik zie ze alleen maar meer en meer met pin only werken. Veel gemakkelijker, veiliger, sneller en en vaak goedkoper.

Door Anoniem: De oprichters van deze bank hadden dit nooit gedaan, maar de bank is nu in handen van de staat. De normen en waarden die voor veel klanten belangrijk zijn en die deze bank anders maakte zijn niet meer leidend.
Zo'n opmerking laat zien, dat je niet begrijpt hoe bedrijfsvoering en afhankelijkheden werken.
Maestro en Visa hebben besloten te stoppen met het uitgeven van de betaalpas en deze te vervangen door een debitcard.
ASN heeft dus geen optie meer. Al zou misschien de digitale euro hier juist een oplossing voor kunnen zijn.

Door Anoniem: Ik heb o.a. rekeningen bij SNS en ABN AMRO die beiden ook Google pay voor contactloos betalen hebben.
Dat ga ik dus NOOIT niet gebruiken.

Ook het uitfaseren van die fysieke identifiers en digipas kastjes ben ik het niet mee eens we MOETEN daarvoor in de plaats een f...... app gebruiken, rot op!

Zodra er een fatsoenlijke bank opstaat die al die flut banken van tegenwoordig klanten WEL fatsoenlijk behandelen zonder stiekem gedoe en je data proberen te verkopen dan stap ik onmiddellijk over.
Ideaal. Ik gebruikt alleen nog maar mijn telefoon voor mijn betalingen. Als soms ook mijn horloge.
Door Anoniem: Beetje flexibel nadenken mensen.

Als je geen phone wilt gebruiken i.v.m. Google Pay, dan gebruik je gewoon je bankpas of creditcard in de winkel. Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat niet wil, dan betaal je cash.

Dus in het vervolg niet klagen, maar nieuw plan bedenken en schouders eronder.
En wat denk je dat er met al die betaal gegevens gebeurd die via de creditcard maatschappij of jouw bank verlopen? Precies hetzelfde als via Apple of google pay.
hoe anders kunnen banken dan elke keer weer met mooie cijfertjes komen over de uitgifte drang tijdens de december maand, het consumenten vertrouwen etc.
Oh ja en dan had je nog er een paar die via social login (Facebbok, Google) jouw account wilde gaan beheren, je vrienden vragen of je wel betrouwbaar bent als je geld wilde opnemen terwijl je rood staat en al je data gebruiken om te bepalen of je misschien neit wit wast of terroristen financiert (dat laatste is verplicht natuurlijk door de overheid).
En als je alleen maar cash opneemt, dan ben je per definitie verdacht. Net zoals alle seks werkers die contant betaalt worden.
En in die cash automaten zitten ook camera's die jouw opname filmen en vast wel aan je pas koppelen en je transactie geschiedenis.
Oh en de meeste zo niet alle creditcard bedrijven zijn overigens ook Amerikaans. En zo niet, dan is de organisatie waar alle bank transacties (tussen banken) doorheen gaan vast wel zo dat ze alles aan de VS uitleveren (Swift bedoel ik), ook al zitten die bij onze zuider buren en zijn ze al eens gepakt voor het illegaal verstrekken van al die data aan de Amerikaanse overheid.

Oftewijl, of je door de hond of de kat gebeten wordt, het maakt geen f*ck uit. Je wordt toch wel overal gevolgd. Als je daar vanaf wil, is er maar 1 oplossing (of moet ik nu verwijzen naar 113 voor wie daar serieus over nadenkt).

En ja, Google is onbetrouwbaar, maar dat zijn de groot banken ook. En voor wie het zich afvraagt: er is geen enkele bank, ook die Duitse niet, die je niet overal volgt met je betaal gedrag en daar iets mee doet want dat moeten ze van de Duitse WWFT vast ook wel. Buiten dat ze je gegevens gewoon doorgeven aan de Nederlandse fiscus.

Tuurlijk zijn er privacy risico's, maar doe voor jezelf een goede risico afweging. Dat een bank geen software actief kan bijhouden, dat weten we al lang toch? Kijk maar hoe vaak die websites en apps eruit liggen. Maar helaas kunnen de grote tech bedrijven dat ook niet fatsoenlijk.
Door Anoniem: Leuk, ik heb ook ASN omdat Triodos geen iDIN aanbiedt, anders was ik geen klant bij ASN. Alles moest bij ANS via een "ASN Bank" app, wat op zich wel handig is.
Maar Google is voor mij echt drie bruggen te ver. Vieze belastingontduikers (nu 2,4 mld via Ierland: https://nos.nl/artikel/2536608-miljardenboete-google-voor-machtsmisbruik-in-eu-definitief).
Ik wil weer zoveel mogelijk over op cash. Het MKB betaalt de rekening, makkelijk zo'n 150 per maand per bedrijf voor alleen SEPA-transacties terwijl het in principe niets toevoegt boven cash. En banken maar klagen dat dat niet genoeg is om daarvan een goede stabiele app te ontwikkelen? Erg Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Heeft niets met belastingen te maken maar wel met monopolistisch gedrag, is echt wat anders.
Belastingontduiken is Apple, 13 miljard.
Google doet waarschijnlijk nog een extra 3.4 miljard vanwege een andere anti-competitie zaak die sinds 2018 of 2019 ook al loopt, Google Ads in dat geval. En in Amerika loopt een hele rote zaak tegen ze wat mogelijk kan leiden tot opsplitsen van het bedrijf.
Nu ja, dat hebben ze 2 decennia geleden ook al met Microsoft geprobeerd wat toen mislukt is.
12-09-2024, 16:16 door Anoniem
Even helemaal los van de cash discussie, want die heeft hier niets mee te maken. Maar wordt je nu als ASN klant gedwongen om een Google service te gebruiken? Dit is wel echt kwalijk.
12-09-2024, 17:10 door Anoniem
Ik ben ASN klant en gebruik mijn telefoon, maar die ASN betaal app ga ik als Apple Pay gebruiker niet missen. En Google Pay gaat het dus ook niet worden.
12-09-2024, 17:52 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Even helemaal los van de cash discussie, want die heeft hier niets mee te maken. Maar wordt je nu als ASN klant gedwongen om een Google service te gebruiken? Dit is wel echt kwalijk.
Je hoeft niet draadloos met je telefoon te betalen. Niemand verplicht je daartoe.
13-09-2024, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nooit vertrouwen in dat digitaal betalen gehad. Altijd alles cash blijven doen. Het blijkt meer en meer een vooruitziende blik te zijn geweest.
Uit nieuwsgierigheid: welk daadwerkelijk concreet voordeel heb je daar nu in al die tijd van gehad?
Uit nieuwsgierigheid: welk daadweerkelijk concreet voordeel heb je gehad van de brandverzekering die je elke jaar betaald?
Je data staat bij steed meer bedrijven waar het geregeld mis gaat.
Maar concreet: minder spam mails en daardoor minder risico op klikken van foute links, bank medewerkers die bellen, etc.
13-09-2024, 14:58 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Even helemaal los van de cash discussie, want die heeft hier niets mee te maken. Maar wordt je nu als ASN klant gedwongen om een Google service te gebruiken? Dit is wel echt kwalijk.
Je hoeft niet draadloos met je telefoon te betalen. Niemand verplicht je daartoe.

Nu, nu nog niet nee. Maar let maar op: die bankpas is over een aantal jaar ook uitgefaseerd. ;-)
13-09-2024, 19:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is nu eigenlijk het probleem. Als klant van deze bank kan je toch gewoon met je bankpas betalen

Het probleem is dat de makkelijke optie privacy onvriendelijk is. En daarmee een inperking op je rechten. Het werkt mee aan de normalisering van deze inperking. Een zeer bedenkelijke ontwikkeling zeker met oog op het bankgeheim
13-09-2024, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem: Beetje flexibel nadenken mensen.

Als je geen phone wilt gebruiken i.v.m. Google Pay, dan gebruik je gewoon je bankpas of creditcard in de winkel. Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat niet wil, dan betaal je cash.

Dus in het vervolg niet klagen, maar nieuw plan bedenken en schouders eronder.

In ons recente verleden (COVID-19...) werd alleen contactloos geaccepteerd. Het is een glijdende schaal, net als met cash.
Eerst werd ook gezegd: PIN-nen hoeft niet, je kunt ook met cash betalen. En nu blijkt dat met cash betalen zelfs verboden is in veel situaties (boven een X-bedrag). En er is geen acceptatieplicht (was nooit nodig) en nu blijkt dat je op veel plaatsen alleen met PIN kunt betalen. De kans dat dit met contactloos gaat gebeuren is erg groot, want de banken bepalen of je straks nog een pas kunt krijgen, of dat je daarvoor alleen nog maar een app kunt gebruiken.
Dus je bent wat mij betreft iets te naief als je verwacht dat je altijd nog met een bankpas kunt blijven betalen. Die dingen worden op een gegeven moment gewoon uitgerangeerd, net als die identifier-apparaatjes van de banken die je vroeger bij je bankpas kreeg voor internetbankieren.
Langzaam maar zeker verlies je alle privacy op deze manier, en dat is precies wat de banken en andere partijen graag willen!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.