Door Anoniem: Maar het verzenden van brieven is toch iets wat een IT bedrijf niet efficient zelf kan doen?
Je zit in een manier van denken waar wel wat op aan te merken is. In plaats van een gespecialiseerd bedrijf dat dat doet kan je ook een gespecialiseerde afdeling binnen een bedrijf hebben die dat doet. Het lijkt wel alsof van alles dat ooit een afdeling was tegenwoordig per se een apart bedrijf moet zijn. Dat is niet zo; als
jij post te versturen hebt dan is het niet zo raar als
jij post verstuurt, dan hoort dat tot
jouw bezigheden; ook als je het uitbesteedt is het nog altijd een activiteit
van jou die je uitbesteedt.
Een eigen postverwerkingsafdeling werkt door de kleinere schaal ongetwijfeld minder efficiënt dan bij een tent waar het echt heel in het groot gebeurt, maar ik twijfel er niet aan dat de winst daarvan heel wat kleiner is dan de overgang van handmatig werken naar een enveloppeermachine was. Je hebt het op een gegeven moment wel over
verminderde meeropbrengst. En moet je werkelijk het laatste druppeltje eruit proberen te persen als de prijs die je daarvoor betaalt is dat je niet meer aan de eisen voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens blijkt te voldoen, omdat het via-via terecht is gekomen bij een partij die daar niet echt op is ingericht? Ik denk dat om aan de eisen te voldoen die aan dat soort verwerkingen worden gesteld het efficiënter is om het dichtbij genoeg te hebben om nog te kunnen overzien dat aan die eisen wordt voldaan — niet alleen op papier maar in het echt.
Brieven uitprinten, envelopperen en ter post bezorgen is een activiteit die niet erg past bij het beheren van servers en het maken van software.
Ik heb vroeger op de ontwikkelafdeling (toen nog niet uitbesteed) gewerkt van een bedrijf dat pal naast de computerzaal (ook nog niet uitbesteed) een afdeling had (ook al niet uitbesteed) waar een handjevol mensen met enkele snelle laserprinters en een grote enveloppeermachine indrukwekkende volumes aan post enveloppen in en de deur uit werkten. Die beheerden geen servers en maakten geen software, maar het was wel onderdeel van de bedrijfsactiviteiten en zelfs nuttig en zinvol om het pal naast de computerzaal te hebben, omdat daar al strenge beveiligingsmaatregelen golden en dus ook de postverwerking zonder extra moeite (efficiënt!) streng beveiligd was tot het in dichtgeplakte enveloppen door het postbedrijf werd opgehaald.
Heel goed te begrijpen dat men dat uitbesteedt.
Dat is puur geredeneerd vanuit de efficiëntie van schaalvergroting. Houd ook eens rekening met de efficiëntie van korte communicatielijnen, de efficiëntie van er nog zicht op hebben dat de verwerking niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid aan de eisen voldoet, de efficiëntie van niet allemaal verschillende commerciële belangen hebben maar dezelfde belangen nastreven (omdat je voor dezelfde werkgever werkt), de efficiëntie van snel en flexibel kunnen reageren als er iets niet goed gaat, en de al genoemde efficiëntie van dezelfde beveiligingsmaatregelen voor meerdere verwerkingen te kunnen gebruiken. Het is niet efficiënt om specialisaties maximaal van elkaar te scheiden als ze
samen voor het resultaat zorgen.
Dat zeg je nou wel, maar de maker van het OS is er wel de mede-schuldige van dat die data nu gelekt is.
Dus hadden ze beter zelf een OS kunnen maken?
Als een eigen OS bouwen zo simpel was als zelf laserprinters en enveloppeermachines bedienen zou ik zeggen: ja, geweldig, doen! Kan je je voorstellen hoe anders de wereld eruit zou zien als een kwetsbaarheid in een besturingssysteem maar één organisatie zou raken? Alleen heeft zelfs IBM, een reus die zelf ettelijke besturingssystemen heeft ontwikkeld, ik dacht ongeveer rond de eeuwwisseling geconstateerd dat ze domweg onmogelijk nog op konden ontwikkelen tegen hoe snel Linux werd ontwikkeld, en toen hebben ze besloten daar niet mee te concurreren maar zich erbij aan te sluiten. Dus nee, een eigen OS bouwen gaat niet, dat is veel te hoog gegrepen.
Dat betekent niet dat je dingen waarvoor het wel haalbaar is om ze zelf te doen ook allemaal moet uitbesteden. Trek het als gedachte-experiment maar door tot het uiterste:
alles wordt uitbesteed. Als dat punt bereikt wordt dan is het bedrijf zelf volslagen overbodig geworden want het doet
niets meer. Behalve geld verdienen, natuurlijk, maar als het zelf niets doet voegt het ook zelf niets toe voor klanten en moet je je ernstig gaan afvragen waarom het eigenlijk nog klanten heeft.
Als uitbesteden tot gevolg heeft dat iets niet meer aan de eisen voldoet, zoals hier het geval lijkt te zijn, dan vind ik dat dat uitbesteden over de grens van het haalbare is gegaan.
Want ook met Linux loop je natuurlijk risico's, en die worden groter als iedereen zou besluiten om het in plaats van Windows te gaan gebruiken.
Het punt lijkt hier te zijn geweest dat de uitbesteding van verwerking van bijzondere persoonsgegevens doorliep tot een partij die daar niet voor toegerust is, en dáár is het misgegaan. Elk OS kan degelijker en minder degelijk worden geconfigureerd en beheerd. Het is mogelijk dat dit meer aan het bedrijf lag waar het misging dan aan het OS dat ze gebruikten, hoewel ik zeker niet uitsluit dat het OS een factor was.
En ongeacht welk OS wordt gebruikt: hoe meer partijen dezelfde gegevens aan elkaar door spelen om de verwerking te doen hoe groter de totale kans is dat er ongelukken mee gebeuren. Een simpele kansberekening is op zich al een argument om gevoelige gegevens niet naar teveel partijen door te (laten) kopiëren.