image

Slachtoffers online oplichting vragen bank nauwelijks om gegevens oplichter

woensdag 25 september 2024, 13:27 door Redactie, 5 reacties

Slachtoffers van online oplichting hebben al een aantal jaren de mogelijkheid om gegevens van de vermeende oplichter bij hun bank op te vragen, zodat ze de geleden schade via bijvoorbeeld een deurwaarder kunnen verhalen, maar hier wordt in de praktijk weinig gebruik van gemaakt, zo liet Pointer vorige week weten. GroenLinks-PvdA wil nu opheldering van minister Van Weel van Justitie en Veiligheid.

Via de Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF)-procedure kunnen slachtoffers naam, adres en woonplaats van de vermeende oplichter opvragen. Vervolgens kunnen slachtoffers de oplichter aansprakelijk stellen en via een civiele procedure proberen het geld terug te krijgen. Vaak zijn de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders (LAVG), Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) en Aansprakelijkgesteld Nederland bij het proces betrokken.

"Ik had verwacht dat vanaf 2021 tienduizenden slachtoffers bij ons zouden aankloppen", zegt Rick van der Rest van de LAVG tegenover Pointer. Zowel de LAVG, SODA als Aansprakelijkgesteld Nederland geven aan dat er nauwelijks van de regeling gebruik wordt gemaakt. De LAVG heeft sinds het ontstaan van de regeling maximaal 525 vorderingen gedaan bij oplichters. "Het gaat slechts om een beperkt aantal zaken die we hebben gehad de afgelopen jaren", zegt Niels van Os, directeur van SODA. Van der Rest denkt dat de tegenvallende resultaten komen doordat slachtoffers niet met de regeling bekend zijn.

GroenLinks-PvdA-Kamerlid Mutluer heeft nu Kamervragen gesteld. "Hoe wilt u ervoor zorgen dat de regeling PNBF meer bekendheid geniet?", wil ze van de minister weten. "Is er daadwerkelijk gezorgd voor betere detectie van fraude in het transactieverkeer van banken, onder andere door het delen van modus operandi van criminelen tussen politie en banken ten behoeve van een slimme monitoring van dat transactieverkeer? Zo ja, waar blijkt dat uit?", vraagt het Kamerlid verder.

Van Weel moet ook duidelijk maken of de Nederlandse banken en de Betaalvereniging Nederland registreren hoeveel mensen gebruik maken van de regeling en hoe vaak binnen drie weken geld is overgemaakt door de oplichter nadat die is benaderd door de bank. "Kunt u dit uitgebreid en cijfermatig beantwoorden? Zo nee, bent u bereid om daar afspraken over te maken met banken en de Betaalvereniging Nederland zodat de effectiviteit van de regeling beter gemeten kan worden?", wil Mutluer aanvullend weten. Daarnaast vraagt ze de minister of de regeling naar payment providers als Mollie, Adyen en Paypal kan worden uitgebreid. Van Weel heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (5)
25-09-2024, 13:32 door Anoniem
De gestelde procedure is erg omslachtig en daarnaast bieden de banken helemaal niet de optie om deze gegevens op te halen. Als particulier doe je aangifte vervolgens moet je in een web van regels en naar elkaar verwijzende pagina's. hier wijs uit te worden. Erg lastig .........
25-09-2024, 15:21 door Anoniem
Slachtoffers van online oplichting kunnen zich gratis melden via: https://www.aansprakelijkgesteld.nl/

Het platform helpt om geld, inclusief een schadevergoeding, terug te krijgen.
25-09-2024, 15:41 door Anoniem
Begrijp ik nu dat ik, klant bij bank 1, bij bank 1 om de naam en adresgegevens van een rekeninghouder bij bank2 kan opvragen als ik van mening ben dat ik door die rekeninghouder bij bank2 ben opgelicht?

Hebben de banken dan onderling een procedure om gegevens van rekeninghouders uit te wisselen? Of is er voor banken een centrale database waar alle gegevens van alle klanten in staan?
25-09-2024, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem: Begrijp ik nu dat ik, klant bij bank 1, bij bank 1 om de naam en adresgegevens van een rekeninghouder bij bank2 kan opvragen als ik van mening ben dat ik door die rekeninghouder bij bank2 ben opgelicht?

Hebben de banken dan onderling een procedure om gegevens van rekeninghouders uit te wisselen? Of is er voor banken een centrale database waar alle gegevens van alle klanten in staan?

De ene Nederlandse bank vraagt de klantgegevens van de vermeende oplichter op bij de andere Nederlandse bank, er is geen centrale database. De gedupeerde moet eerst aangifte doen bij de politie.
26-09-2024, 09:58 door Anoniem
Maar als de politie deze taak op zich zou nemen (ipv de slachtoffer zelf als politieagent onderzoek te laten doen en zorgen dat ze hun geld terugkrijgen), is er toch een veel grotere kans van slagen? Is oplichting dan niet misdadig (genoeg) dat het met een civiel proces kan worden afgedaan zonder dat de oplichter daar ook voor bestraft wordt, wat eventueel ook een preventieve uitwerking heeft tegen herhaling van deze oplichter!?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.