image

NCSC deelde zonder wettelijke grondslag informatie met VS en VK

maandag 30 september 2024, 08:12 door Redactie, 19 reacties

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft zonder wettelijke grondslag informatie met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Japan gedeeld, wat tot een datalek heeft geleid dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens is gemeld. Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid zegt in een brief aan de Tweede Kamer maatregelen te hebben genomen om dit in de toekomst te voorkomen. De informatie ging over besmette FortiGate-systemen waar volgens de minister een Chinese statelijke actor toegang tot had gekregen voor spionagedoeleinden.

De informatie werd ook met de vier genoemde landen gedeeld, terwijl het NCSC hier geen wettelijke grondslag voor heeft. "De ernst van de Chinese cyberspionagecampagne is de reden geweest dat het NCSC over is gegaan tot het delen van informatie met de relevante organisaties. Deze keuze om informatie te delen bleek naderhand zonder grondslag te zijn", legt de minister uit. Het NCSC mag wettelijk gezien informatie delen met vitale organisaties en de overheid in Nederland. Daarnaast mag er informatiedeling plaatsvinden met CSIRTs van EU-lidstaten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

"In deze casus betroffen de ip-adressen, die met de computercrisisteams in niet EU-landen zijn gedeeld, vertrouwelijke tot aanbieders herleidbare gegevens. Een ip-adres is een herleidbaar gegeven omdat het mogelijk is, via openbare informatie, te herleiden welke organisatie hieraan verbonden is. In dit geval is de informatie tevens vertrouwelijk omdat het informatie betreft over een incident. Daarnaast kan niet worden uitgesloten dat ook ip-adressen tot personen te herleiden zijn", legt de minister uit.

Omdat er niet kan worden uitgesloten dat er door deze situatie persoonsgegevens zijn gelekt, is erbij de Autoriteit Persoonsgegevens melding van een datalek gedaan. Naar aanleiding van het geval zijn er volgens de minister binnen het NCSC extra maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat voortaan de juiste procedures worden gevolgd. Ook gaat het NCSC een opleidingstraject starten om de kennis van het handelings- en begrippenkader rondom informatiedeling op peil te houden (pdf).

Reacties (19)
Vandaag, 08:41 door -Peter-
Ik lees in de brief dat het NCSC IP adressen in Japan met Japan heeft gedeeld. En IP adressen in Canada met Canada. Die adressen verwijzen naar de aanbiedeers, maar dat zijn dan bedrijven in Canada en Japan (enz). Die vallen, volgens mij, niet onder de AVG. Dit lijkt mij dus geen datalek.

IANAL.

Peter
Vandaag, 09:06 door Anoniem
Echt te gek voor woorden eigenlijk. In feite doen ze gewoon hun werk: dreigingsinformatie delen. Het is ook niet zo dat er 'gevoelige' info met Rusland is gedeeld, nee... met de US en Japan. Dat zijn nog altijd bondgenoten.
Vandaag, 09:35 door waterlelie
Door -Peter-: Ik lees in de brief dat het NCSC IP adressen in Japan met Japan heeft gedeeld. En IP adressen in Canada met Canada. Die adressen verwijzen naar de aanbiedeers, maar dat zijn dan bedrijven in Canada en Japan (enz). Die vallen, volgens mij, niet onder de AVG. Dit lijkt mij dus geen datalek.

IANAL.

Peter

De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
Vandaag, 09:38 door Anoniem
Weer een mooi voorbeeld van de zotheid binnen de AVG om IP nummers te koppelen aan personen als identificerend nummer.
Vandaag, 10:12 door Anoniem
De informatie ging over besmette FortiGate-systemen waar volgens de minister een Chinese statelijke actor toegang tot had gekregen voor spionagedoeleinden.
Maar wacht even...
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft zonder wettelijke grondslag informatie met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Japan gedeeld, wat tot een datalek heeft geleid dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens is gemeld.
Huh? Waar is precies dat lek dan begonnen?
Even opnieuw lezen...
De informatie ging over besmette FortiGate-systemen waar volgens de minister een Chinese statelijke actor toegang tot had gekregen voor spionagedoeleinden.
Dus het datalek is begonnen nadat de NCSC info over een besmet systeem gedeeld heeft met bondgenoten?

Tja, als ik het zo lees heeft een bondgenoot onrechtmatig inzage gekregen in data die reeds gelekt was.
En ik vermoed dat de NCSC feitelijk niet de verantwoording voor de beveiliging daarvan had.

Door: anoniem Echt te gek voor woorden eigenlijk. In feite doen ze gewoon hun werk: dreigingsinformatie delen.
Anderzijds, wel netjes dat de NCSC zichzelf niet boven de wet plaatst - en transparant is.

Door: waterlelie De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving.
Hebben we inmiddels al excuses gemaakt aan de Chinese statelijke actor ...?
Vandaag, 10:18 door Anoniem
Door -Peter-: Ik lees in de brief dat het NCSC IP adressen in Japan met Japan heeft gedeeld. En IP adressen in Canada met Canada. Die adressen verwijzen naar de aanbiedeers, maar dat zijn dan bedrijven in Canada en Japan (enz). Die vallen, volgens mij, niet onder de AVG. Dit lijkt mij dus geen datalek.
Ze kunnen niet uitsluiten dat er IP-adressen tussen zitten die tot personen te herleiden zijn. En ze zeggen dus niet dat er een datalek is maar dat ze het niet uit kunnen sluiten, en daarom hebben ze een melding bij de AP gedaan ervan.
Vandaag, 10:21 door Anoniem
De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De hele AVG is veel te slap. MIJN data ligt nog steeds op straat omdat het 'mag van de AVG', ondanks dat het MIJN data is. Dat moet een heel stuk strenger!

Naast heel veel zotheid met (hopelijk) onbedoelde neveneffecten natuurlijk...
Vandaag, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem: Weer een mooi voorbeeld van de zotheid binnen de AVG om IP nummers te koppelen aan personen als identificerend nummer.
De AVG noemt helemaal geen IP-adressen. Het gaat erom of een persoon direct of indirect identificeerbaar is met een gegeven. De AVG legt zelf geen koppeling, maar is van toepassing als die koppeling er in de praktijk is. En de praktijk is dat een persoon wel degelijk vaak via een IP-adres identificeerbaar is. Typisch indirect, maar dat telt mee.
Vandaag, 10:24 door Anoniem
".... het NCSC over is gegaan tot het delen van informatie met de relevante organisaties. Deze keuze om informatie te delen bleek naderhand zonder grondslag te zijn", legt de minister uit.

Dus NCSC zou onbewust zijn vergeten te checken of er wel een wettelijke grondslag is om gegevens te delen met vier buitenlanden? Totaal ongeloofwaardig. De minister liegt als hij dit met droge ogen suggereert, want hij weet ook wel beter.

".... Een ip-adres is een herleidbaar gegeven omdat het mogelijk is, via openbare informatie, te herleiden welke organisatie hieraan verbonden is. In dit geval is de informatie tevens vertrouwelijk omdat het informatie betreft over een incident. Daarnaast kan niet worden uitgesloten dat ook ip-adressen tot personen te herleiden zijn", legt de minister uit.

Het is voor de AVG niet relevant als een gegeven alleen herleidbaar is tot een organisatie, want dan is het geen persoonsgegeven. Maar wel als het herleidbaar is tot een persoon, dan is het namelijk wel een persoonsgegeven. Wat op zich nog onduidelijk blijft, is of het dan zou gaan om personen binnen of buiten de EU.

De AVG gaat hoe dan ook over de alle verwerking van persoonsgegevens in EU-landen en/of door organisaties die zijn gevestigd in EU-landen, ook als het persoonsgegevens betreft van personen die zich buiten de EU bevinden.

Door Anoniem: Weer een mooi voorbeeld van de zotheid binnen de AVG om IP nummers te koppelen aan personen als identificerend nummer.

Volstrekte onzin wat @Anoniem hier zegt. De AVG "koppelt" geen IP-adressen aan personen. De AVG schrijft alleen voor dat als een bepaald IP-nummer aan een persoon gekoppeld kan(!) worden (door wie dan ook), er dan dus sprake is van een "persoonsgegeven" zoals bedoeld in de AVG, en dat dan de regels van de AVG m.b.t. de verwerking van persoonsgegevens van toepassing zijn. Dat lijkt mij helemaal niet zot, maar essentieel voor de bescherming van de privacy van personen.
Vandaag, 10:31 door Anoniem
Door waterlelie:
Door -Peter-: Ik lees in de brief dat het NCSC IP adressen in Japan met Japan heeft gedeeld. En IP adressen in Canada met Canada. Die adressen verwijzen naar de aanbiedeers, maar dat zijn dan bedrijven in Canada en Japan (enz). Die vallen, volgens mij, niet onder de AVG. Dit lijkt mij dus geen datalek.

IANAL.

Peter

De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De GDPR voorziet gewoon in uitzondering regel voor een dienst als NCSC omdat het om veiligheid situatie gaat door een overheid organisatie met andere veiligheid organisaties. Dus er is helemaal geen datalek. IP informatie delen voor veiligheid is ook gewoon toegestaan los daarvan je mag het niet doen voor marketing etc maar je mag wel je informatie ophalen en delen als het netwerkveiligheid betreft ander kon elk cyber security bedrijf en ISP wel opdoeken.

Het is niet de doorgeslagen wetgeving maar de stupide niveau van kennis van leidinggevende die niets snappen van de wetgeving. paniek voetbal om niks.
Vandaag, 10:38 door Anoniem
Door waterlelie: De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De AVG is niet doorgeslagen, die is er omdat het internet is doorgeslagen wat overboord gooien van privacy betreft. Je sluit je ogen voor een probleem en doet of een maatregel tegen het probleem is wat er misgaat, omdat je daar ook wel eens last van hebt.

Dat er partijen zijn die zich er succesvol aan weten te onttrekken geeft niet aan dat de AVG is doorgeslagen maar dat hij tegen die partijen nog niet voldoende is. Dat heeft vooral te maken met hoe handhaving door de EU-lidstaten wordt ingevuld: al die Amerikaanse dataslurpers hebben hun EU-vestiging in het soepele Ierland; en onze AP krijgt maar de helft van het budget dat die nodig heeft om zijn werk naar behoren te kunnen doen. Mede daarom heeft de EU de DMA en DSA ingevoerd, met toezicht op Europees niveau.
Vandaag, 11:28 door Reinder
Dit is helemaal geen issue met de AVG, en dat is ook geen doorgeslagen regelgeving. De primaire bedoeling van de AVG is niet en nooit geweest om inlichtingendiensten die bezig zijn met de verdediging tegen Chinese statelijke actoren in de weg te zitten. Als het is in zo'n casus noodzakelijk is om bepaalde gegevens te delen met landen buiten de EU zoals Japan of de VS, dan moet dan natuurlijk kunnen, maar dan wel volgens de jusite procedure, met inachtneming van bepaalde waarborgen, op zo'n manier dat de persoonlijke informatie van onschuldige burgers zoveel als mogelijk buiten die data gehouden wordt en dat alles binnen de grenzen die de wet aangeeft. Mogelijk moet dus wetgeving aangepast worden. Dat is ook logisch; de maatschappij en de techniek ontwikkelt zich en wetgeving moet ook als een iteratief proces van tijd tot tijd herzien worden om aan te blijven sluiten bij de wensen van de volksvertegenwoordiging en de eisen die uit de praktijk komen.

Dat in dit specifieke geval de noodzaak evident is (ik heb de gehele brief niet gelezen, maar laten we "for the sake of argument" even aannemen dat dat zo is, en dat iedereen het daar mee eens is) betekent niet dat de NCSC dat dan zomaar zou mogen doen. Het kan namelijk niet zo zijn dat instanties zoals politie, justitie, of veiligheidsdiensten zelf, zonder benodigde wettelijke basis, gaan bepalen wat wel en niet noodzakelijk is en wat ze ondanks het ontbreken van een bij wet vereiste grondslag toch zouden mogen doen. Dat is het kenmerk van een politiestaat. Als we een rechtsstaat willen zijn, dan moeten we zorgen dat de overheid en overheidsinstanties zich aan de wet houden, ook al lijkt de noodzaak evident. Dit betekent niet dat het hele veiligheidssysteem dan maar tot stilstand moet komen. Het betekent wel dat als ze iets willen waar de wet niet in voorziet dit eerst langs de kamer gaat zodat er gekeken kan worden of het proportioneel is en welke waarborgen nodig zijn.
En bij zeer urgente echt spoedeisende gevallen zijn er ook procedures die de mogelijkheid geven en om te handelen, en daarna daarover verantwoording af te leggen. Zomaar echter dingen doen die van de wet niet mogen, zou niet moeten kunnen en daarom is het goed dat er een melding is gemaakt. Dat is geen doorgeslagen AVG; dat is een hiaat in de wettelijke kaders waaronder de NCSC opereert, en is hoe het zou moeten werken in een rechtsstaat in plaats van een politiestaat.

Even iets anders nog: Als het duidelijk de Chinese staat is die cyberaanvallen uitvoert; wanneer kunnen we dan eindelijk eens gaan spreken van een daad van oorlog? We horen al jaren en jaren dat het moderne slagveld ook de online wereld omvat; dus als we daar aangevallen worden door de Chinezen, waneer gaan we dan eindelijk eens erkennen dat ze oorlogshandelingen tegen ons verrichten?
Vandaag, 11:48 door -Peter-
Door Anoniem:
Door waterlelie:
Door -Peter-: Ik lees in de brief dat het NCSC IP adressen in Japan met Japan heeft gedeeld. En IP adressen in Canada met Canada. Die adressen verwijzen naar de aanbiedeers, maar dat zijn dan bedrijven in Canada en Japan (enz). Die vallen, volgens mij, niet onder de AVG. Dit lijkt mij dus geen datalek.

IANAL.

Peter

De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De GDPR voorziet gewoon in uitzondering regel voor een dienst als NCSC omdat het om veiligheid situatie gaat door een overheid organisatie met andere veiligheid organisaties. Dus er is helemaal geen datalek. IP informatie delen voor veiligheid is ook gewoon toegestaan los daarvan je mag het niet doen voor marketing etc maar je mag wel je informatie ophalen en delen als het netwerkveiligheid betreft ander kon elk cyber security bedrijf en ISP wel opdoeken.

Het is niet de doorgeslagen wetgeving maar de stupide niveau van kennis van leidinggevende die niets snappen van de wetgeving. paniek voetbal om niks.

Ik kon het specifieke artikel niet vinden, maar Andrew Cormack heeft hier onderzoek naar gedaan en het delen van deze informatie is gewoon toegestaan onder de de GDPR. Als startpunt is https://regulatorydevelopments.jiscinvolve.org/wp/2021/09/01/csirt-information-sharing-completing-the-legal-framework/ is een goed begin. Let op: veel leesvoer.

Peter
Vandaag, 11:57 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: Vandaag, 11:59
Door Anoniem:
Door waterlelie: De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De GDPR voorziet gewoon in uitzondering regel voor een dienst als NCSC omdat het om veiligheid situatie gaat door een overheid organisatie met andere veiligheid organisaties. Dus er is helemaal geen datalek. IP informatie delen voor veiligheid is ook gewoon toegestaan los daarvan je mag het niet doen voor marketing etc maar je mag wel je informatie ophalen en delen als het netwerkveiligheid betreft ander kon elk cyber security bedrijf en ISP wel opdoeken.

Het is niet de doorgeslagen wetgeving maar de stupide niveau van kennis van leidinggevende die niets snappen van de wetgeving. paniek voetbal om niks.

Doel je op artikel 2 AVG ("Materieel toepassingsgebied"), tweede lid aanhef en onder d)? Dat luidt als volgt:

Deze verordening is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens.... door de bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid.

Dit roept twee vragen op:

1) Is het NCSC als het gaat om het delen van willekeurige (d.w.z. alle mogelijke) persoonsgegevens met de VS, het VK, Canada en Japan een "bevoegde" autoriteit? Dit hangt af van de wettelijke taak van NCSC en de precieze omschrijving daarvan. Bestaat er eigenlijk wel een precieze omschrijving van die wettelijke taak, of heeft het NCSC misschien een mandaat gekregen om ALLES te doen zolang het maar op enige wijze kan worden beschouwd als zijnde "met het oog op de nationale cyber-veiligheid"? In dat laatste geval mag NCSC natuurlijk ook meteen camera's plaatsen in de slaapkamer van elke Nederlander.

Een subjectief gevoel van het NCSC dat het delen van bepaalde data met buitenlandse regeringen of instanties "wel eens in het belang zou kunnen zijn van de nationale veiligheid" zou dan al voldoende zijn...

2) Wat zijn in dit geval de "strafbare feiten" met het oog waarop NCSC de betreffende (persoons)gegevens heeft gedeeld met de VS, het VK, Japan en Canada? Zijn die feiten enigszins concreet, of concreet voorzienbaar?

Of gaat het alleen om vage, onduidelijke, nog niet geconcretiseerde "gevaren voor de openbare veiligheid"? Als ik op straat mijn hond uitlaat en de drollen niet opruim, ben ik misschien ook wel zo'n "gevaar voor de openbare veiligheid", want er kan een politie-agent over het spulletje uitglijden, zeker als het vermengd is geraakt met vallende bladeren in de herfst.

NCSC is in 2012 opgericht en maakte tot 2019 deel uit van NCTV, waar Dick Schoof, onze huidige minister-president, destijds als directeur de scepter zwaaide. NCTV is nog steeds "opdrachtgever" van NCSC, en dus bepalend voor wat NCSC feitelijk doet. Op Wikipedia tref ik het volgende aan

Uit interne documenten opgevraagd door NRC bleek in 2024 dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Tegenover NRC bevestigden meerdere bronnen dat Schoof over de kwestie tegen een medewerker gezegd zou hebben dat "wie nog een keer over die grondslag begint, zijn spullen [kan] pakken". Het ging hierbij om het heimelijk volgen van onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten".

In een uitzending van WNL op Zondag noemde Schoof Kick Out Zwarte Piet (KOZP) een beweging "die mogelijk extremistisch wordt en dan ook geweld kan gaan gebruiken", waardoor het in 2017 in het jaarlijkse Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland werd opgenomen. Na een klacht van KOZP kwam de NCTV hier in 2019 op terug, en noemde het nu een "activistische organisatie" die "de politieke besluitvorming tracht te beïnvloeden binnen de grenzen van de wet".

Het lijkt er dus op dat het NCSC wordt aangestuurd door een organisatie waarvan de hoogste functionaris nog niet zo lang geleden welbewust het vereiste van een wettelijke grondslag terzijde heeft geschoven, en tevens een organisatie die begrippen zoals "extremisme" en "gevaar voor de nationale veiligheid" zo breed mogelijk opvat en zo ver mogelijk uitrekt.

De echte vraag die hier ligt, is dus eigenlijk: willen we überhaupt nog enige democratische en rechtsstatelijke controle uitoefenen over organisaties zoals NCSC en NCTV, die we destijds officieel hebben opgericht om onze democratische rechtsstaat te "beschermen".

M.J.
Vandaag, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem: Echt te gek voor woorden eigenlijk. In feite doen ze gewoon hun werk: dreigingsinformatie delen. Het is ook niet zo dat er 'gevoelige' info met Rusland is gedeeld, nee... met de US en Japan. Dat zijn nog altijd bondgenoten.

“America has no permanent friends or enemies, only interests.” Henry Kissinger.
Vandaag, 12:39 door Anoniem
Lezen gaat blijkbaar nog steeds achteruit...
NCSC heeft niet in het taken pakket om derden buiten nederland te beschermen of derden buiten NL te waarschuwen.
In de wet staat wat NSCS, AIVD en MIVD wel en niet mogen doen.

NCSC zou op z'n bets de minister van buza op de hoogtebkunnen brengen van issues, de minister dan dan met japan en canada overleggen... Er kan evt een verdrag opgesteld worden om het te stroom lijnen. Verdragen gaan boven wetten.
Anders kan aidv in 7 eyes wat melden.

Dat AP betrokken raakt is eerder omdat een interne diendt dat in NL alleen daar kan melden.
Vandaag, 13:16 door Anoniem
Het bericht roept bij mij toch nog wel een aantal vragen op.


De AVG / GDPR bestaat nu al ruim 6 jaar (sinds 2018).
En deze organisatie, die dagelijks met gevoelige data om gaat, heeft dan opeens haar processen niet (meer) op orde?


[Het NCSC mag wettelijk gezien informatie delen met vitale organisaties en de overheid in Nederland.
Daarnaast mag er informatiedeling plaatsvinden met CSIRTs van EU-lidstaten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Dit is toch al langer zo. Niet opeens vandaag. Dus waarom "vergeet" men dat nu dan opeens?
Waarom hebben ze niet de juiste route gevolgd om de bondgenoten te informeren? Via de juiste dienst.
Of hebben we die dienst niet (meer)?


Waarschijnlijk mogen we blij zijn dat de minister niet meld dit vaker kan gaan gebeuren, en "dat we er maar mee moeten leren leven". Dat het mensenwerk is.


We geven deze dienten veel ruimte en mogelijkheden om hun werk te doen. Maar daar hoort wel een stuk zorgvuldigheid tegenover te staan. Inclusief kennis en toepassing van de juiste regels en processen.
Als deze diensten niet meer vertrouwd kunnen worden zorgvuldig met gevoelige data om te gaan, dan schieten ze zichzelf toch in de voeten. Dan gaan uiteindelijk hun bronnen opdrogen. Want dan vertrouwt niemand ze meer. Zien ze onze dienst(en) als een lekke zeef. (Pun intended)


Komt dit nu omdat de toezichthouders voor de diensten tandeloos gemaakt zijn?
Vandaag, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Echt te gek voor woorden eigenlijk. In feite doen ze gewoon hun werk: dreigingsinformatie delen. Het is ook niet zo dat er 'gevoelige' info met Rusland is gedeeld, nee... met de US en Japan. Dat zijn nog altijd bondgenoten.

“America has no permanent friends or enemies, only interests.” Henry Kissinger.

Zo zouden er meer moeten denken.

Maar goed, ook op die basis hebben 'we' op dit vlak overeenkomstige 'interests' met de VS en Japan .
Verder : Quid pro quo. (En : Do ut des )
Vandaag, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Echt te gek voor woorden eigenlijk. In feite doen ze gewoon hun werk: dreigingsinformatie delen. Het is ook niet zo dat er 'gevoelige' info met Rusland is gedeeld, nee... met de US en Japan. Dat zijn nog altijd bondgenoten.

“America has no permanent friends or enemies, only interests.” Henry Kissinger.

Zo zouden er meer moeten denken.

Maar goed, ook op die basis hebben 'we' op dit vlak overeenkomstige 'interests' met de VS en Japan .
Verder : Quid pro quo. (En : Do ut des )

Maar een en ander is wel afhankelijk van wat er in het Witte Huis zit.
En dan blijkt al snel dat je ook te afhankelijk kan zijn van anderen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.