image

ICS hoeft slachtoffer 'job scam' geen 45.000 euro te vergoeden

dinsdag 1 oktober 2024, 13:59 door Redactie, 5 reacties

Creditcardmaatschappij ICS hoeft de 45.000 euro schade die een klant als gevolg van een 'job scam' leed niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. Bij een job scam worden slachtoffers benaderd door oplichters die zogenaamd een baan aanbieden. Om de taken uit te voeren moet er bijvoorbeeld eerst een training worden gevolgd, waarvoor het slachtoffer moet betalen.

Er zijn verschillende variaties van deze fraude, maar het komt er meestal op neer dat slachtoffers grote bedragen naar de oplichters overmaken en vaak zelf kleine bedragen ontvangen, totdat ze door hebben te zijn opgelicht. De ICS-klant die slachtoffer werd had vorig jaar juli van zijn creditcardrekening in totaal 45.000 euro naar een cryptowallet van een oplichter overgeboekt. Dit zou zogenaamd nodig zijn voor zijn werk. Zeventien dagen na de eerste transactie kwam de klant erachter dat hij was opgelicht.

Drie weken later vroeg de klant aan ICS om de geleden schade te vergoeden, wat door de creditcardmaatschappij werd afgewezen. Daarop stapte de klant naar het Kifid. Volgens de klant heeft ICS haar zorgplicht tegenover hem geschonden. De creditcardmaatschappij had op basis van de omstandigheden van het geval kunnen en moeten weten dat er sprake was van oplichting. Ook zou ICS de creditcardovereenkomst hebben geschonden door hem meer te laten besteden dan de overeengekomen bestedingslimiet van tienduizend euro per maand.

Het Kifid oordeelt dat de klant zelf de transacties heeft goedgekeurd. "De stelling van de consument dat ICS had kunnen weten dat er sprake was van overboekingen naar een malafide partij is onvoldoende, nu bepalend is datgene waarvan ICS zich daadwerkelijk bewust was", aldus het klachteninstituut, die toevoegt dat de zorgplicht niet geschonden is.

Wat betreft de bestedingslimiet zegt het Kifid dat de bestedingsruimte gelijk is aan de som van de bestedingslimiet en het positieve saldo op de creditcardrekening. "Van een absolute bestedingslimiet van 10.000 euro is dan ook geen sprake." In dit geval heeft de klant geld op zijn creditcardrekening gestort. Hierdoor werd de bestedingsruimte van de klant verruimd en kon hij opnieuw opnemen tot de limiet van tienduizend euro was bereikt. "Dit is inherent aan een creditcard als product. Het staat de consument vrij om geld bij te storten indien hij dit wenst en het staat hem ook vrij om dit bedrag opnieuw te besteden", voegt het Kifid toe, dat de vordering van de klant afwijst (pdf)

Reacties (5)
01-10-2024, 14:48 door Anoniem
Weet niet in welke beroepsgroep het slachtoffer werkzaam is (en ik ken de verdere details ook niet), maar om zomaar even 45k over te maken naar een nieuwe/onbekende werkgever lijkt me wel een heel vreemd verzoek en onverstandig. Slachtoffer had onraad moeten ruiken. Lijkt me terecht dat ICS dit soort risicovol, ondoordacht gedrag niet hoeft te vergoeden. En ik vind het stuitend dat het slachtoffer stelt dat: "de creditcardmaatschappij op basis van de omstandigheden van het geval had kunnen en moeten weten dat er sprake was van oplichting." Uhhh ... volgens mij is het precies andersom. Het slachtoffer had zelf kunnen en moeten inschatten dat hier iets vreemds aan de hand was.
01-10-2024, 14:56 door Anoniem
het Kifid besluit in het voordeel van de bank. Wat een verrassing.
01-10-2024, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem: het Kifid besluit in het voordeel van de bank. Wat een verrassing.

Wait, what? Heb je het stuk überhaupt gelezen? Dat het Kifid af en toe dubieuze uitspraken in het voordeel van bankvergunningshouders doet ben ik op zich met je eens, maar het Kifid is geen verzekeraar van stupide gedrag.

Ben het volstrekt eens met
Door Anoniem: Weet niet in welke beroepsgroep het slachtoffer werkzaam is (en ik ken de verdere details ook niet), maar om zomaar even 45k over te maken naar een nieuwe/onbekende werkgever lijkt me wel een heel vreemd verzoek en onverstandig. Slachtoffer had onraad moeten ruiken. Lijkt me terecht dat ICS dit soort risicovol, ondoordacht gedrag niet hoeft te vergoeden. En ik vind het stuitend dat het slachtoffer stelt dat: "de creditcardmaatschappij op basis van de omstandigheden van het geval had kunnen en moeten weten dat er sprake was van oplichting." Uhhh ... volgens mij is het precies andersom. Het slachtoffer had zelf kunnen en moeten inschatten dat hier iets vreemds aan de hand was.
Wie voor een baan die je out-of-the-blue aangeboden wordt via e-mail zonder aarzelen 45k aftikt, terwijl de limiet van een gemiddelde creditcard €2500 of €5000 is, heeft dat gewoon volstrekt willens en wetens gedaan... en meerdere keren achtereen. Misschien niet bij zijn of haar volle verstand, maar dan moet je misschien ook geen creditcard op zak hebben...
01-10-2024, 23:10 door Anoniem
Door Anoniem: het Kifid besluit in het voordeel van de bank. Wat een verrassing.
Eigenlijk wel hè!
ICS let wel op of je wel genoeg financiële middelen hebt voor een creditcard, maar ze zouden eigenlijk ook een IQ-test / toelatingsexamen moeten afnemen.
02-10-2024, 10:06 door Anoniem
Het Kifid besluit in het voordeel van de bank. Wat een verrassing.
ICS is geen bank.

Maar nu je het zegt, ik denk dat ik ga eisen dat ze € 875.000 aan mij vergoeden;
wegens emotionele schade dat andere cliënten daar totaal andere saldi hebben dan ik.

Zo te zien zal dat Kifid mijn klacht serieus behandelen, en na veel wikken en wegen door mensen met nogal titulatuur (kun je een PDF mee vullen), zal men met een weinig verassende uitkomst komen.
Gek hè?

Je zou beter kunnen stellen, dat het Kifid weinig verassende klachten krijgt (hoe gekker hoe beter), en daarop niets anders kan dan tot weinig verassende uitspraken te komen. Doch, altijd nog meer coualance kennen dan wanneer je het hard speelt bij een rechter.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.