image

OM eist celstraf voor werkplaats met 3d-printers voor maken vuurwapens

maandag 7 oktober 2024, 09:39 door Redactie, 11 reacties

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 33-jarige man uit Hoogvliet die via een werkplaats met 3d-printers vuurwapenonderdelen zou hebben gemaakt een gevangenisstraf van drie jaar en zes maanden geëist. Bij de aanhouding van de verdachte in 2021 sprake de politie nog over een werkplaats. Het OM heeft het over een 'wapenfabriek met 3D-printers' en 'printerfarm'.

Volgens de officier van justitie was de printerfarm bedoeld om op grote schaal 3D-wapens te produceren. Op het moment van de doorzoeking op 10 november 2021 waren zes printers in bedrijf om onderdelen van vuurwapens te produceren. "Het 3D printen verlaagt de drempel om aan een vuurwapen te komen. Je doet het niet zomaar op een zondagmiddag en het vereist wel technische kennis, maar je hoeft voor een wapen dus niet meer het illegale circuit in. Een kunststof vuurwapen maken kan eenvoudig met een 3d-printer van een paar honderd euro en een ontwerp van internet", aldus de officier van justitie.

Verder stelt het Openbaar Ministerie dat 3D-wapens een nieuwe doelgroep bereiken. "Het gaat om mensen die niet in het criminele circuit zitten, maar wel een wapen willen hebben, zoals aanhangers van extremistisch gedachtegoed. Er zijn ook wel hobbyisten die het leuk vinden om te experimenteren met het maken van 3D-wapens." De rechtbank doet op 18 oktober uitspraak. Toenmalig minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid kondigde eind 2022, na een oproep van politie en justitie, een onderzoek aan of het het verspreiden en publiceren van blauwdrukken van 3d-geprinte vuurwapens in Nederland verboden kon worden.

Reacties (11)
07-10-2024, 10:28 door johanw
Je hebt voor 3D geprinte wapens nog steeds klassieke munitie nodig en die is sowieso al illegaal. Hoe komen ze daar dan aan, als ze niet in het criminele circuit zitten? Zelf gieten zoals de OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) schutters vaak doen?
07-10-2024, 11:56 door Anoniem
@johanw je moet de documentaire over Jstark opzoeken voor dat antwoord. Het komt kort neer dat als ik het goed begreep hij losse flodder patronen voorzag van een kogelkop en dit schijnt te werken. Dat is zover ik weet vrij over de grens te koop, dus als mensen echt kwaad willen is er dus een weg om hier aan te komen, neemt alleen meer tijd in beslag en vergt de nodige kennis.
07-10-2024, 13:05 door Anoniem
Ja uiteraard gelijk gooien met extremistisch gedachtengoed. De bekende politieke joker kaart die je zonder enige bijkomende kosten kunt trekken.
07-10-2024, 13:15 door Anoniem
Door johanw: Je hebt voor 3D geprinte wapens nog steeds klassieke munitie nodig en die is sowieso al illegaal. Hoe komen ze daar dan aan, als ze niet in het criminele circuit zitten? Zelf gieten zoals de OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) schutters vaak doen?
Niet alleen de munitie voorhanden hebben is volgens de Wet Wapens en munitie illegaal, maar ook het vuurwapen.
07-10-2024, 14:07 door Anoniem
ja als er geen politie op straat is weg bezuinigd ja dan verzin je deze dingen om veilig te blijven....zo simpel is dat..
07-10-2024, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Je hebt voor 3D geprinte wapens nog steeds klassieke munitie nodig en die is sowieso al illegaal. Hoe komen ze daar dan aan, als ze niet in het criminele circuit zitten? Zelf gieten zoals de OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) schutters vaak doen?
Niet alleen de munitie voorhanden hebben is volgens de Wet Wapens en munitie illegaal, maar ook het vuurwapen.
En het hoeft niet eens te kunnen vuren! Alleen al het in bezit hebben van een voorwerp wat lijkt op een vuurwapen is
illegaal.
Op het eerste gezicht denk je "wat een onzin!" maar bedenk dat je met zo'n ding kunt dreigen bij een overval ofzo.
07-10-2024, 14:35 door Anoniem
Ongeacht of de wapens technisch gezien werken of niet ... Je kan er nog steeds mensen mee bedreigen, overvallen plegen, etc. Gezien het aantal printers is dit ook niet meer weg te zetten als hobby. Keihard aanpakken dus!
07-10-2024, 17:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Je hebt voor 3D geprinte wapens nog steeds klassieke munitie nodig en die is sowieso al illegaal. Hoe komen ze daar dan aan, als ze niet in het criminele circuit zitten? Zelf gieten zoals de OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) schutters vaak doen?
Niet alleen de munitie voorhanden hebben is volgens de Wet Wapens en munitie illegaal, maar ook het vuurwapen.
En het hoeft niet eens te kunnen vuren! Alleen al het in bezit hebben van een voorwerp wat lijkt op een vuurwapen is
illegaal.
Op het eerste gezicht denk je "wat een onzin!" maar bedenk dat je met zo'n ding kunt dreigen bij een overval ofzo.
Dat klopt ja. En om het nog gekker te maken: iets wat op een vuurwapen lijkt, ook al heeft het niet de kleur zwart (maar blauw of rood) is ook illegaal.
07-10-2024, 18:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat klopt ja. En om het nog gekker te maken: iets wat op een vuurwapen lijkt, ook al heeft het niet de kleur zwart (maar blauw of rood) is ook illegaal.
Degenen die je bedreigt weten wellicht niet wat de juiste kleur is, of kunnen dat in het donker niet goed zien.
Dus nog steeds prima.
29-10-2024, 17:41 door Anoniem
Wapenfabriekje in huis: met een 3D-printer maken criminelen eigen vuurwapens

https://www.rtl.nl/nieuws/video/video/74a13b87-757c-45c4-900c-667d04d94a2d/wapenfabriekje-huis-met-een-3d-printer
11-12-2024, 14:49 door Anoniem
De moord op Brian Thompson, de hoogste baas van zorgverzekeraar UnitedHealthcare, vorige week in New York, is vrijwel zeker gepleegd met een zelf in elkaar geknutseld vuurwapen. De vondst van de ghost gun in deze zaak levert de FBI kopzorgen op. De opmars van vuurwapens uit de 3D-printer baart de autoriteiten zorgen, ook in Nederland.

Het is toegestaan in de VS om zelf vuurwapens te bouwen. Tot twee jaar terug konden consumenten zelfs zonder enige controle de componenten voor een vuurwapen bestellen. Dat ging van handvuurwapens tot semiautomatische geweren zoals de populaire en beruchte AR-15. Inmiddels is het toezicht verscherpt en kost de aanschaf van de verschillende wapenonderdelen bijna evenveel moeite als de aanschaf van een compleet vuurwapen in de winkel.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/zelfgeknutselde-3d-wapens-weer-in-het-vizier-na-moord-op-verzekeringstopman-in-vs~b6396331/

Geen wet kan echter helemaal voorkomen dat een doorgedraaide doe-het-zelver met een 3D-printer een wapen maakt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.