Microsoft heeft in een testversie van Edge nieuwe technologie beschikbaar gemaakt voor het tonen van gerichte advertenties binnen de browser. Vooralsnog zijn 'Privacy-Preserving Ads' niet beschikbaar voor gebruikers in Europa. Op den duur zal ook Edge third-party cookies, die vaak voor tracking worden gebruikt, uitfaseren. Om ervoor te zorgen dat gerichte advertenties toch mogelijk blijven kondigde Microsoft eerder dit jaar de 'Ad Selection API' aan.
Het techbedrijf omschrijft de API als een 'browser platform feature' waarmee adverteerders en uitgevers zonder third-party cookies toch 'relevante advertenties' kunnen tonen. Hiervoor kijkt Microsofts nieuwe systeem naar het browsegedrag van gebruikers. Het techbedrijf claimt dat hierbij de privacy van gebruikers wordt beschermd en die 'volledige controle' over hun eigen data hebben. Net als bij huidige advertenties maakt ook Microsofts oplossing gebruik van advertentieveilingen.
De feature is nu beschikbaar in de Canary- en Dev-versies van Edge, waar gebruikers de API zelf moeten inschakelen. Het gaat hier om vroege testversies, vooral bedoeld voor ontwikkelaars en gebruikers die als eerste nieuwe features willen testen. Microsoft stelt dat de huidige test zowel voor gebruikers als ontwikkelaars is bedoeld, die zo kunnen kijken hoe de nieuwe advertentiemethode op hun websites werkt. Of en wanneer de feature voor Europese gebruikers beschikbaar komt laat Microsoft niet weten.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.