image

Microsoft test nieuwe technologie voor gerichte advertenties in Edge

woensdag 9 oktober 2024, 13:12 door Redactie, 2 reacties

Microsoft heeft in een testversie van Edge nieuwe technologie beschikbaar gemaakt voor het tonen van gerichte advertenties binnen de browser. Vooralsnog zijn 'Privacy-Preserving Ads' niet beschikbaar voor gebruikers in Europa. Op den duur zal ook Edge third-party cookies, die vaak voor tracking worden gebruikt, uitfaseren. Om ervoor te zorgen dat gerichte advertenties toch mogelijk blijven kondigde Microsoft eerder dit jaar de 'Ad Selection API' aan.

Het techbedrijf omschrijft de API als een 'browser platform feature' waarmee adverteerders en uitgevers zonder third-party cookies toch 'relevante advertenties' kunnen tonen. Hiervoor kijkt Microsofts nieuwe systeem naar het browsegedrag van gebruikers. Het techbedrijf claimt dat hierbij de privacy van gebruikers wordt beschermd en die 'volledige controle' over hun eigen data hebben. Net als bij huidige advertenties maakt ook Microsofts oplossing gebruik van advertentieveilingen.

De feature is nu beschikbaar in de Canary- en Dev-versies van Edge, waar gebruikers de API zelf moeten inschakelen. Het gaat hier om vroege testversies, vooral bedoeld voor ontwikkelaars en gebruikers die als eerste nieuwe features willen testen. Microsoft stelt dat de huidige test zowel voor gebruikers als ontwikkelaars is bedoeld, die zo kunnen kijken hoe de nieuwe advertentiemethode op hun websites werkt. Of en wanneer de feature voor Europese gebruikers beschikbaar komt laat Microsoft niet weten.

Reacties (2)
Vandaag, 13:48 door Anoniem
Het lijkt wel of er een duister complot gaande is waarin de samenzweerders alles op alles zetten om advertenties te kunnen tonen of persoonlijke data bijeen te harken en verkopen voor gerichte reclames en als klap op de vuurpijl is er ook nog een Europees hof die laatstgenoemde (hierboven) praktijken onder voorwaarden heeft toegestaan. (zie:https://www.security.nl/posting/861165/EU-hof%3A+commercieel+belang+kan+bij+verkoop+klantdata+gerechtvaardigd+belang+zijn

Mijn god wat zijn de digitale entrepeneurs toch met een reactionaire slag bezig: Reclame? Als het niet goedschiks kan dan pompen we de ad's als het geforceerd voederen van ganzen door de strot van de mensheid.

Geen idee hoe het voor anderen is maar juist vanwege alle reclamebagger die als door een gierwagen over je TV scherm wordt uitgespoten kijk ik al jaren geen TV meer. Nu is de computer en de smartphone aan de beurt om verziekt te worden met deze schermvervuiling; gericht of ongericht.
Vandaag, 19:40 door Patje-RedFan
Dan gaan ze weer klagen dat ze minder users hebben met edge, google chrome veel minder bloat . . .
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.