image

LinkedIn krijgt wegens gerichte advertenties boete van 310 miljoen euro

donderdag 24 oktober 2024, 12:23 door Redactie, 5 reacties

De Ierse privacytoezichthouder DPC heeft LinkedIn wegens het onrechtmatig gebruik van persoonlijke gegevens voor het tonen van gerichte advertenties een boete van 310 miljoen euro opgelegd. Het zakelijke sociale netwerk van Microsoft overtrad op meerdere punten de AVG. Naast het betalen van de boete moet LinkedIn ook de gegevensverwerking aanpassen zodat die aan de Europese privacywetgeving voldoet.

LinkedIn ging bij de verwerking van persoonsgegevens van gebruikers op meerdere punten in de fout. De toestemming die het aan gebruikers vroeg voor de verwerking van hun gegevens was niet vrijelijk gegeven, specifiek of voldoende geïnformeerd, zoals de AVG verplicht. Daarnaast deed LinkedIn ten onrechte een beroep op 'gerechtvaardigde belangen' voor het verwerken van persoonsgegevens om zo gerichte advertenties te tonen.

LinkedIn claimde ook ten onrechte dat de gegevensverwerking, waarbij persoonlijke data werd verwerkt voor het tonen van gepersonaliseerde reclame, noodzakelijk was voor de uitvoering van een overeenkomst. Verder was de gegevensverwerking van persoonlijke data niet eerlijk en transparant. In totaal heeft LinkedIn volgens de Ierse privacytoezichthouder zes artikelen van de AVG geschonden.

"De rechtmatigheid van gegevensverwerking is een fundamenteel onderdeel van databeschermingswetgeving en de verwerking van persoonsgegevens zonder een passende juridische basis is een duidelijke en ernstige schending van het fundamentele recht op gegevensbescherming", aldus de DPC. Het volledige vonnis zal op een later moment openbaar worden gemaakt.

Reacties (5)
24-10-2024, 14:22 door Joep Lunaar
Zou mooi zijn als de toezichthouders in andere landen en jurisdicties deze overtredingen van Microsoft ook met sancties treffen. Een flinke boete door ook "onze" AP, lijkt een goed idee.
24-10-2024, 16:21 door Anoniem
Ik geloof dat ik maar eens ga opzeggen. Dat wilde ik toch al een hele tijd sinds het door Microsoft is overgenomen. Wat is het alternatief?
24-10-2024, 16:50 door Anoniem
LinkedIn, eigendom van Microsoft, gebruikt niet alleen de informatie die gebruikers zelf op hun profiel zetten, maar ook hun zoekgedrag buiten het platform om reclames te personaliseren. Ook houdt het platform zonder toestemming bij naar wie gebruikers zoeken en met wie ze contact hebben, om een gedragsprofiel van gebruikers op te stellen.

https://www.volkskrant.nl/tech/liveblog-tech-games-gadgets-big-tech~b03df82f/
Gisteren, 08:02 door Anoniem
Ik vind het best hoor dat bedrijven, die mensen als 'product' gebruiken (NB. hun klanten) en over hun rug -blijkbaar veel- geld verdienen, worden bestraft voor hun achterbaksheid.
Maar, als de boete 3 miljoen is, wat hebben ze dan wel niet bij elk gescharreld (om het maar geen verdienen te noemen) met hun immorele werkwijze!?
Je moet het maar op de plank hebben liggen! Net als dat DNA bedrijf die daardoor geen bestaansrecht meer heeft ( wat ik btw een goede kwestie vind voor een bedrijf die werkt in de (DNA-)branche).
Of maken dit soort bedrijven die zich bezig houden met advertenties zoveel winst dat die 3M een schijntje is?

Het zou verboden moeten worden, al die "influencers", zowel die op persoonlijke toer (op YT) zalfjes en weet ik wat proberen te slijten, tot aan de advertentieboeren/handelaren/producenten die hetzelfde doen (op radio, tv, i'net, bilboards, etc); wat een rust zal dat teweeg brengen!
Als ik iets nodig heb gaat ik zelf wel op zoek en tegenwoordig houd ik daarbij in acht of dit bedrijf z'n naamsbekendheid te danken heeft door het hersenspoelen van mensen met herhalende, op het psychologisce af, aan reclames die uiteindelijk betaald worden door de klant die hun product afneemt/koopt.
Gisteren, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het best hoor dat bedrijven, die mensen als 'product' gebruiken (NB. hun klanten) en over hun rug -blijkbaar veel- geld verdienen, worden bestraft voor hun achterbaksheid.
Maar, als de boete 3 miljoen is, wat hebben ze dan wel niet bij elk gescharreld (om het maar geen verdienen te noemen) met hun immorele werkwijze!?
Je moet het maar op de plank hebben liggen! Net als dat DNA bedrijf die daardoor geen bestaansrecht meer heeft ( wat ik btw een goede kwestie vind voor een bedrijf die werkt in de (DNA-)branche).
Of maken dit soort bedrijven die zich bezig houden met advertenties zoveel winst dat die 3M een schijntje is?

Het zou verboden moeten worden, al die "influencers", zowel die op persoonlijke toer (op YT) zalfjes en weet ik wat proberen te slijten, tot aan de advertentieboeren/handelaren/producenten die hetzelfde doen (op radio, tv, i'net, bilboards, etc); wat een rust zal dat teweeg brengen!
Als ik iets nodig heb gaat ik zelf wel op zoek en tegenwoordig houd ik daarbij in acht of dit bedrijf z'n naamsbekendheid te danken heeft door het hersenspoelen van mensen met herhalende, op het psychologisce af, aan reclames die uiteindelijk betaald worden door de klant die hun product afneemt/koopt.
Vreselijk.... het stikt er van de influencers (meestal jonge meiden) lobbyisten en flakes (van die gasten die met veel bombarie ergens binnenkomen maar niets kunnen). Het lijkt wel of alles steeds extremer wordt. Ik ervaar tegenwoordig een grote grijze domme massa (een band plakken kunnen ze al niet meer) en maar een klein groepje dat heel veel weet en super gemotiveerd is. Daartussen zit bijna niks meer, itt tot vroeger.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.