image

LHA en imlib security lekken in Linux

donderdag 9 september 2004, 13:10 door Redactie, 40 reacties

Open-source ontwikkelaars hebben gewaarschuwd voor ernstige security lekken in twee Linux componenten waardoor een aanvaller, door een gebruiker een speciaal gemaakte afbeelding of archief te laten openen, een systeem zou over kunnen nemen. Er zijn inmiddels van verschillende vendors patches voor de lekken in LHA en imlib beschikbaar, aldus dit artikel.

Reacties (40)
09-09-2004, 14:41 door Anoniem
oud nieuws
heb gisteren al en patch gekregen voor lha
09-09-2004, 15:07 door Anoniem
Wanneer kwam het lek naar buiten, en wanneer de Patch. Bij een MS lek is
dit altijd een belangrijk item, nu lees ik er niks over!
09-09-2004, 15:23 door Anoniem
op secunia zie ik 2 september voor het LHA 1.x lek
EN heb gisteren de patch voor fedora netjes meegekregen.
Dus 8-2 =6 dagen.
09-09-2004, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem
Wanneer kwam het lek naar buiten, en wanneer de Patch. Bij een MS lek is
dit altijd een belangrijk item, nu lees ik er niks over!

Maakt voor Linux niet zoveel uit.
Niet zoveel gebruikers = geringere impact.
09-09-2004, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem
op secunia zie ik 2 september voor het LHA 1.x lek
EN heb gisteren de patch voor fedora netjes meegekregen.
Dus 8-2 =6 dagen.

Via de automatische update?
09-09-2004, 15:34 door Anoniem
yum update
09-09-2004, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
op secunia zie ik 2 september voor het LHA 1.x lek
EN heb gisteren de patch voor fedora netjes meegekregen.
Dus 8-2 =6 dagen.

Ja in fedora heb je die RHN of yum. YUM is the cli RHN is
the gui.
Doe het op men workstation via RHN en op men firewall via YUM.

rrr


Via de automatische update?
09-09-2004, 16:35 door Anoniem
Schande!!! Dit is ontoelaatbaar. Ik stel voor dat iedereen direct overgaat naar
Microsoft.

(Ik probeer een Linux gebruiker na te doen die een Windows lek ontdekt).
09-09-2004, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem
Schande!!! Dit is ontoelaatbaar. Ik stel voor dat iedereen
direct overgaat naar
Microsoft.

(Ik probeer een Linux gebruiker na te doen die een Windows
lek ontdekt).

Er zijn ZO VEEL verschillen......
OPEN broncode vs. GESLOTEN broncode
*(en nog lukt het om de laatstgenoemde te hacken)

GRATIS vs. Licentie kosten

Vrijheid om eraan mee te werken vs. geen tot geringe invloed

Er zijn zoveel keuzes, helaas beseffen veel linux
tegenhangers niet precies wat het uberhaupt inhoud, het is
op voorhand al te moeilijk, het zou niet werken enz enz.
Iedereen neemt maar die vrijheid die hij/zij nodig denkt te
hebben.

Wat betreft de fouten, deze zijn vaak snel en vooral
definitief opgelost.
09-09-2004, 16:47 door Poele
Door Anoniem
Door Anoniem
Schande!!! Dit is ontoelaatbaar. Ik stel voor dat iedereen
direct overgaat naar
Microsoft.

(Ik probeer een Linux gebruiker na te doen die een Windows
lek ontdekt).

Er zijn ZO VEEL verschillen......
OPEN broncode vs. GESLOTEN broncode
*(en nog lukt het om de laatstgenoemde te hacken)

GRATIS vs. Licentie kosten

Vrijheid om eraan mee te werken vs. geen tot geringe invloed

Er zijn zoveel keuzes, helaas beseffen veel linux
tegenhangers niet precies wat het uberhaupt inhoud, het is
op voorhand al te moeilijk, het zou niet werken enz enz.
Iedereen neemt maar die vrijheid die hij/zij nodig denkt te
hebben.

Wat betreft de fouten, deze zijn vaak snel en vooral
definitief opgelost.

Ik stel voor om een grote muur op te trekken tussen Linux- en MS-gebruikers.
En elkaar plat te bombarderen en misschien zelfs te gijzelen. Deportatie
behoort ook tot de mogelijkheden. Of een heuze kruistocht, van deur tot deur.
Vuile MS-gebruiker! Vuile Linux-terrorist! Dood aan de heidenen!

Pfff.. zielen.
09-09-2004, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem
Schande!!! Dit is ontoelaatbaar. Ik stel voor dat iedereen
direct overgaat naar
Microsoft.

(Ik probeer een Linux gebruiker na te doen die een Windows
lek ontdekt).

Er zit je zeker iets dwars. Kom op, gooi het eruit.... maar
niet hier aub.
09-09-2004, 18:11 door Anoniem

Ik stel voor om een grote muur op te trekken tussen Linux-
en MS-gebruikers.
En elkaar plat te bombarderen en misschien zelfs te
gijzelen. Deportatie
behoort ook tot de mogelijkheden. Of een heuze kruistocht,
van deur tot deur.
Vuile MS-gebruiker! Vuile Linux-terrorist! Dood aan de heidenen!

Pfff.. zielen.
Dan winnen de linux gebruikers, zij hebben immers een betere
beveiliging, en als er gaten zijn in hun beveiling hebben
zij het sneller opgelost dan hun tegenstander. Ook zijn de
linuxgebruikers sneller, en hebben de microsoft gebruikers
last van vastlopers, ze gaan vlug kapot. De ms gebruikers
hebben ook vervelende virussen, genoemd spyware. De
linuxgebruikers hebben hier geen last van.. Dan zou de
oorlog door de linuxgebruikers gewonnen worden :-).
09-09-2004, 18:17 door Anoniem
kom op, wat een gedoe. Domme mensen gebruiken windows, de
mensen met hersenen stappen over, zijn overgestapt, of
hebben nooit iets anders gebruikt dan linux. Doe dit topic
nou een plezier, en heb het nou eens over security....

Zo, dat ben ik kwijt.
09-09-2004, 18:29 door Anoniem
Waar ik zat van wordt is dat alles wat MS is slecht is. Maar des te meer
gebruikers een bepaald type OS werken of het nu Linux is of MS de gene met
de meeste gebruikers heeft de meeste kans om gehacked te worden.

Het is toch niet intresant om bij wat prive personen in de PC te loeren. Nee
de bedrijven of overheids instantie's zijn intresant..

Jan
09-09-2004, 20:28 door Anoniem
Door Anoniem
Schande!!! Dit is ontoelaatbaar. Ik stel voor dat iedereen
direct overgaat naar
Microsoft.

(Ik probeer een Linux gebruiker na te doen die een Windows
lek ontdekt).
Fuck off you n00b, gisteren al gezien, gelezen en gepatched
09-09-2004, 22:12 door Anoniem
zucht
zullen we maar een slotje op deze discussie doen..
09-09-2004, 22:47 door Anoniem
Zo zie je maar dat linux ook vol zit met veiligheids fouten
dus niet alleen maar microsoft! En het wordt alleen nog maar
meer wanneer linux meer gebruikt wordt.
09-09-2004, 22:52 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-09-2004, 00:45 door Anoniem
lienuks of windhoos... het maakt me allemaal geen moer uit...
windows voor spellen, linux voor het serieuze werkt... but
who cares.

enige is dat security lekken in linux tenminste allemaal
worden gemeld en vrijwel direct gepatched waarbij windows
lekken soms worden doodgezwegen door MS of zelfs gewoon
worden ontkend en als ze dan al erkend worden dan duurt het
vaak een tijd voordat er een patch komt... (kan zelfs voor
kritieke lekken oplopen tot een half jaar zoals we
recentelijk hebben gezien)
maar ook dat boeit niet want een gehacked game pceetje is
toch niet zo erg... of wel dan?
nou dan.
10-09-2004, 07:11 door Anoniem
Door Anoniem
Waar ik zat van wordt is dat alles wat MS is slecht is. Maar
des te meer
gebruikers een bepaald type OS werken of het nu Linux is of
MS de gene met
de meeste gebruikers heeft de meeste kans om gehacked te
worden.

Het is toch niet intresant om bij wat prive personen in de
PC te loeren. Nee
de bedrijven of overheids instantie's zijn intresant..

Jan

de systemen van prive personen zijn net zo belangrijk als
het om het tegen gaan van ddos aanvallen gaat. En wat
betreft MS, MS heeft die negatieve publiciteit vanuit
bepaalde groepen voornamelijk aan haar zelf te wijten. Neem
al haar anti Linux campagnes,
10-09-2004, 07:13 door Anoniem
denk hier maar eens over na:
Security is voor Linux een doel, voor MS PR
10-09-2004, 07:33 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-09-2004, 08:02 door Anoniem
Als we allemaal als linux-gebruikers gewoon de Microsoft-gebruikers een
cd'tje kado doen met Linux mogen ze zelf kijken.

Ieder mens die wat verder in de computers zit, weet dat niet één OS
zaligmakend is. Maar het is nooit onverstandig verder te kijken dan je neus
lang is. Ik daag iedere Windows gebruiker eens naar Linux te kijken en de
Linux gebruikers de Windows gebruikers te omarmen, en met argumenten
de windowsgebruikers te overtuigen en niet met --boute-- uitspraken !

Als je wat meer bekend bent met linux, weet je vaak ook wat meer van een
PC omdat een Linux vaak verder afgeconfigureerd moet worden als
Windows. Linux is nu eenmaal flexibeler opgebouwd.
10-09-2004, 09:16 door Anoniem
:-D
Ik wil even zeggen dat jullie allemaal mijn helden zijn! Wat een kneuzen
allemaal hier! Ongelooflijk hoe triest mensen kunnen zijn! Een oorlog tussen
Linux en Windows gebruikers? Een muur ertussen?? Wheheheh!
Ik hoop dat jullie vandaag een tussenuur hebben oid zodat jullie dit berichtje
nog even kunnen lezen voordat t weggehaald word.
Veel plezier op school jongetjes!
10-09-2004, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem
Ik daag iedere Windows gebruiker eens naar Linux te kijken en de Linux
gebruikers de Windows gebruikers te omarmen, ...
homo!

Door Anoniem

Als je wat meer bekend bent met linux, weet je vaak ook wat meer van een
PC omdat een Linux vaak verder afgeconfigureerd moet worden als Windows.
Wat een dikke vette onzin. Wat heeft het wel of niet gebruiken van
Linux nou met je kennis van computers te maken? Linux is een hobby /
server OS. Niet voor de werkplek, en niet voor standaard thuisgebruikers. Nu
kan je me tegenspreken, maar dan bewijs je alleen hoe dom je bent. Een
thuisgebruiker moet zn spelletjes kunnen spelen, en spellenmakers gaan
geen Linux-versie uitbrengen omdat ze dan al dat gezeur met die gare
regeltjes krijgen. Leef ermee, of doe er wat aan.
10-09-2004, 09:32 door Anoniem
Stelletje LiNiaK's!
10-09-2004, 10:00 door Anoniem
-----------------
Niet voor de werkplek, en niet voor standaard thuisgebruikers. Nu
kan je me tegenspreken, maar dan bewijs je alleen hoe dom je bent.
-----------------

Ach ja kennelijk weet JIJ niet waarover je praat.....nogmaals ik heb geen zin
om met --boute -- uitspraken je hier even af te branden.

Lees nou maar eens goed wat ik schrijf, denk even (als een normaal mens)
na en geef eens goed onderbouwd commentaar.
10-09-2004, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ik daag iedere Windows gebruiker eens naar Linux te kijken
en de Linux
gebruikers de Windows gebruikers te omarmen,
...
homo!

Door Anoniem

Als je wat meer bekend bent met linux, weet je vaak ook wat
meer van een
PC omdat een Linux vaak verder afgeconfigureerd moet worden
als Windows.
Wat een dikke vette onzin. Wat heeft het wel of niet
gebruiken van
Linux nou met je kennis van computers te maken? Linux is een
hobby /
server OS. Niet voor de werkplek, en niet voor standaard
thuisgebruikers. Nu
kan je me tegenspreken, maar dan bewijs je alleen hoe dom je
bent. Een
thuisgebruiker moet zn spelletjes kunnen spelen, en
spellenmakers gaan
geen Linux-versie uitbrengen omdat ze dan al dat gezeur met
die gare
regeltjes krijgen. Leef ermee, of doe er wat aan.

Jij bent precies het type gebruiker waar de meneer/mevrouw
hierboven zijn betoog/voorstel op richt.

Ga niet nijdig en bij volledig gebrek aan kennis op het
gebied van Linux (of wat dan ook) een commentaar hier
plaatsen maar kijk en vooral denk eens verder naar de
achterliggende gedachte(n)

Vaak zijn Linux mensen ex-windows gebruikers die uit onvrede
en ergernis een alternatief hebben opgezocht. Over het
algemeen zijn dit niet de gamers maar juist de kenners van
de PC wereld. Waarom zou je daar dan niet naar luisteren ?

Als je enkel spelletjes op je PC wil kunnen spelen.. ja,
daar is windows ideaal voor, je kan echter ook een Nintendo
of iets dergelijks gebruiken, heb je niet zoveel toetsjes,
kan je ook niet in de war raken.

Als je wat meer wil met je PC's zou ik serieus eens naar
alternatieven kijken, je zal zien dat er een wereld voor je
open gaat en je je keniis op het gebied van computers kan
vergroten.

Succes !
10-09-2004, 10:56 door Anoniem
Ja, leuk verhaaltje, maar het is nou zo dat ik al een linux gebruiker ben. En ik
kan je vertellen dat het helemaal niet prettiger werkt dan windows. Ik ben ook
nog steeds een windows gebruiker. Ik heb nog geen reden gevonden om
linux de hemel in te prijzen en windows de grond in te trappen. De redenen
die jullie hier altijd geven zijn ronduit onzin.
10-09-2004, 11:11 door Anoniem
Terwijl iedereen zit te discusiëren blijft de massa toch lekker bij windows. En
zo zal het nog een hele tijd blijven. Iedere niet freak die ik ken kent linux niet
en als je zegt: Je kan niets erop installeren wat je koopt in de winkel. Dan
willen ze linux zelfs nie kennen ;-) Ik ben geen linux tegenstander ik gebruik
zelf Linux :-)
10-09-2004, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem
Ja, leuk verhaaltje, maar het is nou zo dat ik al een linux
gebruiker ben. En ik
kan je vertellen dat het helemaal niet prettiger werkt dan
windows. Ik ben ook
nog steeds een windows gebruiker. Ik heb nog geen reden
gevonden om
linux de hemel in te prijzen en windows de grond in te
trappen. De redenen
die jullie hier altijd geven zijn ronduit onzin.

Tja, het blijft iets persoonlijks denk ik.
Uit interesse:
Hoe lang werk je al met Linux ?
Hoe lang werk je al met WIndows ?
Met welke Linux distributie(s) werk je ?
Wat was voor jou persoonlijk de beweegreden om het te proberen ?
Wat werkt er niet prettig aan en heb je advies gevraagd bij
mensen die wellicht beter bekend zijn met Linux ?

Persoonlijk:
Ik heb... sinds het begin van windows met windows gewerkt en
de laatste 4 jaar met beide waarbij ik steeds meer over ging
op Linux.
Op dit moment werk IK 85% met Linux en 15% met Windows.

De keren dat ik met Windows werk is vaak om bij kennissen de
PC weer te reanimeren en bevrijden van virussen/spyware of
wat voor rommel dan ook. Dit heeft bij mij de laatste jaren
wel afkeer tegen windows gecreeerd. Het mag raar klinken
maar windows is veel inzichtelijker geworden nu ik met Linux
werk.....

Maar het blijft een persoonlijke keuze.

Wat bij mij ook weegt is het feit dat ik geen zin heb om
licentiekosten richting de amerikanen af te dragen want die
hebben toch al geld zat en doen er alleen maar verkeerde
dingen mee.
Daar draag je dus aan bij als windows gebruiker.......
Vandaar dat ik het ook verachtelijk vindt dat de overheid de
toch al veel te dure microsoft licenties keurig betaald van
onze belastingcenten... en dat ieder jaar maar weer en weer....
Zij hebben juist een voorbeeldfunctie en zouden moeten
zorgen dattop het gebied van ICT dat de werkgelegenheid HIER
blijft en wordt gecreeerd ipv in Redmond.

En zo zijn er zoveel meer redenen te bedenken.
10-09-2004, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem
Ja, leuk verhaaltje, maar het is nou zo dat ik al een linux
gebruiker ben. En ik
kan je vertellen dat het helemaal niet prettiger werkt dan
windows. Ik ben ook
nog steeds een windows gebruiker. Ik heb nog geen reden
gevonden om
linux de hemel in te prijzen en windows de grond in te
trappen. De redenen
die jullie hier altijd geven zijn ronduit onzin.

Lijkt me eenvoudig te verklaren:
Verwissel de woorden linux en windows eens.

Ik bedoel: iets nieuws werkt niet direkt prettiger of
makkelijker als iets waarmee je al jaren hebt gewerkt.
Stel je had al die tijd met linux gewerkt en waagt dan de
overstap naar windows.........
10-09-2004, 11:35 door Anoniem
Zolang windows geen sloppy focus, virtual desktops en
fatsoenlijke command line (en dan echt ingebouwd en niet met
unofficial hacks) heeft valt er gewoon niet goed op te
werken. Natuurlijk is dat persoonlijke smaak, maar ik weet
wel dat mijn productiviteit een factor 4 hoger ligt onder
linux/solaris/bsd (of alles dat x draait iig, andere ossen
dan deze en windows heb ik nooit uitgebreid gebruikt).

Ondertussen draai ik nog even emerge -UD world waardoor
*alle* geinstalleerde applicaties automatisch geupdate
worden. Welke security hole?
10-09-2004, 11:41 door Anoniem
de eeuwige discussie... wordt een keer tijd voor een EOF
10-09-2004, 11:44 door Anoniem
Als ik al die reacties lees vraag ik me af waarom mensen
überhaupt de moeite om te reageren. Allemaal droeftoeters
bij elkaar!
10-09-2004, 11:48 door Anoniem
Ik heb zat ervaring met Linux. Gebruik het een jaartje of 7 of 8. Windows
gebruik ik sinds windows 95. Ik regel de kantoor automatisering (pc's
inrichten en problemen verhelpen) voor een afdeling van een groot bedrijf. Ik
kan je vertellen dat je je windows bak zo gigantisch aan kunt passen, dat het
een super veilig OS is. Mensen hier schijnen dat echter niet te weten. Linux is
standaard ook niet veilig, maar moet je ook eerst configureren.

De reden om geen geld te geven aan MS omdat die er verkeerde dingen mee
doet vind ik een beetje een rare uitspraak. Zeker omdat ome Bill super veel
van zijn geld geeft aan goede doelen.

Geloof mij, ik ben geen Linux of Windows aanhanger. Ik vind het alleen een
beetje raar dat er mensen zijn die Linux helemaal de hemel in prijzen terwijl
er helemaal geen reden voor is. De redenen die worden gegeven zijn
ondoordacht, en vaak niet waar. Daarnaast zijn er ruzies over een oorlog
tussen windows en linux.... Ik vraag me serieus af wat de gemiddelde leeftijd
is hier, want aan de ruzies te zien is dat niet boven de 18...
10-09-2004, 13:09 door Anoniem
Nog even en ik hack security.nl om deze discussie van de harde schijf te
verwijderen :-)
10-09-2004, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem
Ik heb zat ervaring met Linux. Gebruik het een jaartje of 7 of 8.
Windows
gebruik ik sinds windows 95. Ik regel de kantoor automatisering
(pc's
inrichten en problemen verhelpen) voor een afdeling van een
groot bedrijf. Ik
kan je vertellen dat je je windows bak zo gigantisch aan kunt
passen, dat het
een super veilig OS is. Mensen hier schijnen dat echter niet te
weten. Linux is
standaard ook niet veilig, maar moet je ook eerst configureren.

De reden om geen geld te geven aan MS omdat die er verkeerde
dingen mee
doet vind ik een beetje een rare uitspraak. Zeker omdat ome Bill
super veel
van zijn geld geeft aan goede doelen.

Velen waaronder ikzelf geven ook geld aan het goede doel dus
dat maakt ome Bill niet bijzonder. Verder is het zo dat dit geld uit
het potje komt van het bedrijf microsoft. Het zal mij niet verbazen
dat hier net als bij alle andere bedrijven wel een of ander
voordeel aan vast zit (Belasting technisch misschien ?).
Desalniettemin is iedereen die (financiele) hulp biedt aan goede
doelen altijd goed bezig ( nou ja, al is het maar schijn. Ik krijg een
beetje een heulen met de duivel gevoel nu na die laatste zin).

Aan de andere kant alles los en vast patenteren omdat het wel
een keer van pas kan komen bij een concurrentie slag vind ik nou
niet echt een zinvolle besteding van centen. Helemaal niet als
blijkt dat service pack 2, wat het summum in windows beveiliging
had moeten zijn zo makkelijk onder uit te halen is door spyware of
adware en nog steeds niet alle services uitschakelt die niet nodig
zijn en alle poorten dichtgooit die niet nodig zijn. Hoeveel had
microsoft uit gegeven aan SP2 : 1000.000.000 dollar. en nog
zoveel foutjes (IE drag en drop anyone).

Wat ik gewoon weer maar duidelijk moet maken is dat jij(u)
mischien 7,8 jaar ervaring heeft maar niet iedereen. En niet
iedereen wil uren lang achter een computer gaan zitten om eerst
problemen te gaan zitten oplossen en daarna pas te kunnen
genieten.
Ander punt is dat jij voor dit werk een financiele vergoeding krijgt(
niets mis mee, gewoon loon naar verricht werk). Echter als je
iedere avond bezig bent met het uitzoeken hoe je je systeem
hackproof kunt krijgen ben je of een hobbyist voor wie het een
uitdaging is of je bent een gefrusteerde gebruiker die voor de
zoveelste keer het ongedierte uit zijn pc moet jagen( en dan
bedoel ik geen muggen en vliegen lijkjes in de PC voeding). In het
laatste geval streef je naar mijn mening de uitspraak : "effe
ontspannen surfen" voorbij.

Ik roep bij deze ook gelijk op aan de open source gemeenschap :
"pas de software zodanig aan dat iemand met totaal geen
verstand van computers toch kan internetten zonder gelijk
gehackt te worden"

Waarom ? Omdat je gelijk hebt dat ook linux geconfigureerd moet
worden. Tweede punt is dat om bijvoorbeeld mijn simpele
verbetervoorstel sneller het licht ziet bij linux (help me hier luitjes)
dan bij microsoft. Microsoft kijkt toch echt eerst of het financieel
wel de moeite waard is.

Mijn inziens is een duidelijke help functie die zowel dient als
woordenboek als gedegen uitleg over het hoe en waarom van
een bepaalde functie of service een eerste stap in de goede
richting is. Eventueel compleet met voorbeelden uit de praktijk.
Onder linux heb je hier de prachtige man pages. Maar ook hier
zeg ik dat kan gebruiksvriendelijker, de manpages in de
helpfunctie als aanvulling. Ik wil best wel een keer een uitgebreid
voorbeeld geven hoe ik dat in gedachten had voor
geintresseerden...



Geloof mij, ik ben geen Linux of Windows aanhanger. Ik vind het
alleen een
beetje raar dat er mensen zijn die Linux helemaal de hemel in
prijzen terwijl
er helemaal geen reden voor is. De redenen die worden gegeven
zijn
ondoordacht, en vaak niet waar. Daarnaast zijn er ruzies over een
oorlog
tussen windows en linux.... Ik vraag me serieus af wat de
gemiddelde leeftijd
is hier, want aan de ruzies te zien is dat niet boven de 18...

Ik sluit mij hier bij aan , maar...
Als er systemen moeten worden geleverd die echt kritisch zijn, zijn
het zelden windows os gebaseerde systemen om het simpele feit
dat noch Steve Ballmer noch Bill Gates hun hand in het vuur
durven steken als het gaat om absolute betrouwbaarheid en
veiligheid. Zolang zij net als al die andere geldgeile
softwareschrijvers zich er vanaf maken met een eula waardoor
alle problemen die ontstaan problemen zijn van de persoon die de
software in kwestie gekocht heeft begrijp ik de verontwaardiging
jegens microsoft heel goed.
Met longhorn had microsoft het plan om twee kernels te laten
draaien. De windows kernel.

Intermezzo
Omdat microsoft niet in staat is door de manier waarop windows
geschreven is : Patch op patch op patch, (zelfs nog voordat een
nieuwe versie windows uitgekomen is worden er al op deze
manier problemen opgelost) heeft het geen zin een nieuwe
systeem van grond af op te zetten zonder compatibiliteit op te
offeren. Daarom dus een tweede kernel voor de NGSCB oftewel
Next Generation Secure Computing Base for windows.
In een andere posting zag ik dat iemand zich af vroeg wat een
nexus is. Wel, de tweede kernel die windows en applicaties (en
de gebruiker natuurlijk) in de gaten moet houden onder longhorn
heeft de benaming nexus. Het feit dat microsoft deze richting
inslaat zegt genoeg over hun eigen geloof in windows.
De windows NT kernel is naar verluidt een hybride kernel. . Feit is
wel dat de naam "New Technologie" hier vandaan komt.

Dit wil niet meer zeggen dan dat in de kernel processen draaien
die absoluut noodzakelijk zijn voor de kernel en dat er processen
draaien die niet noodzakelijk zijn voor het functioneren van de
kernel. MAC OSX werkt ook op deze manier. Of de huidige linux
kernel ook volgens het huidige systeem werkt weet ik niet, voor
zover mijn informatie kloppend is, maakte linux gebruik van een
monolitsche kernel.

NT en MAC OSX hoeven niet perse op elkaar te lijken.
Fundamenten zijn misschien hetzelfde, maar je kan een
doelstelling op verschillende manieren verwezelijken.

Poeh, ik draai weer door...

Maar even zonder gekheid, dit is niet om jou aan te vallen maar
meer in het bijzonder de windows en linux fanaten. Verdiep en
leer.
Windows fanaten : verdiep je in de software en flisofie en kraak
niet gelijk ieder uitspraak over windows af.
Linux fanaten : laat zien dat de kracht van linux die jullie zo
prijzen ook daar is (verbeter linux maak het gebruiks vriendelijker
voor Jan en Mien modaal) Kom niet met technische termen maar
met resultaten. Tuurlijk heeft windows een groter aandeel. Bill en
Steve waren gewoon gedrevener en sprongen op het juiste
moment op de IT trein. Echter Steve Jobs als voorbeeld laat zien
dat een ras techneut ook financieel inzicht kan hebben. De wereld
draait nou eenmaal meer om geld dan om idealen (dit breekt ook
mijn hart dat ik dit moet constateren snik, snik)

ALG
10-09-2004, 15:57 door Anoniem
Ik ga je niet quoten, maar ik ben het zo goed als helemaal met je eens. Ik
voel me ook absoluut niet aangevallen!
14-09-2004, 02:18 door Corazon Feliz
En last but not least tussen de kemphanen: wie heeft er nu
LHA onder Linux of Unix?
Wie installeert er packages welke hij/zij niet gebruikt?
Dat er mensen zijn die via een update hun packages updaten
is geweldig maar gaat het er in essentie om dat er enkel die
zaken op het Linux systeem aanwezig zijn die je inderdaad
nodig hebt en niks meer.

Die luxe heb je bij Windows niet: zoals zij willen staat
alle rommel ongecontroleerd je harddisk te vullen, smachtend
wachtend om een keer aangeroerd te worden.

Anders dan bij Windows hoef je bij Linux en Unix slechts
'druk' te maken over de advisories welke betrekking hebben
op packages die je daadwerkelijk in gebruik hebt: de rest
kun je gewoon negeren.
Dat betekent dat je er verder weinig omkijken naar hebt.

Dit verklaart waarom er in Linux en Unix omgevingen vrijwel
nooit sprake is van paniek, zoals we dat bij het andere
platform zijn gewend.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.