Poll
image

Wintertijd:

maandag 28 oktober 2024, 11:20 door Redactie, 51 reacties
Reacties (51)
28-10-2024, 12:06 door Anoniem
Body doesn't care.

Het is een uurtje. Waar zeuren we in vredesnaam over?
28-10-2024, 12:23 door Anoniem
Het lichaam zegt: Stop met de klok voor- of achteruit te zetten!
28-10-2024, 12:28 door Anoniem
Mijn biologsiche klok laat zich niet zo makkelijk voor de gek houden.
Ik ben nog weken zoet om aan de nieuw tijd te wennen.
Dit speelt zowel in de zomer als in de winter.

Nu wekenlang extra "vroeg" klaar-wakker.
Met de overgang naar de zomertijd, ben ik wekenlang "laat" pas echt wakker. En anders met hartkloppingen. Want dan ben ik mijn lichaam aan het forceren iets te doen wat het eigenlijk niet meer wil/kan.


Het wordt tijd dat die politici in Den Haag eindelijk eens een keuze maken (hoe moeilijk kan het zijn) en daarmee deze twee-jaarlijke ergernis afschaffen.
28-10-2024, 12:31 door Anoniem
Twee keer per jaar het uur verzetten is heel ongezond. Het verstoort allerlei processen in je lichaam en het zet je brein op stelten. En waarom we dit doen is mij een raadsel want het is bewezen dat het geen enkel doel dient. Als je de mensheid een groot plezier wil doen dan moet je hier accuut mee stoppen. Een goedkopere manier om het welzijn van mensen aanzienlijk te verbeteren valt niet te bedenken.
28-10-2024, 13:01 door Anoniem
wintertijd is de 'normale' tijd, maar daarmee lopen we in Nederland eigenlijk al een uur achter.
Oorspronkelijk horen we hier in Nederland op de Engelse tijd te zitten, maar tijdens WO2 is dit door de Duitsers aangepast en daarna nooit teruggedraaid.

In de zomertijd zitten we dan feitelijk eigenlijk in de Sint Petersburg-tijd.

Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland
28-10-2024, 13:09 door Anoniem
Anders.

Ik werk inmiddels niet meer, maar ook toen ik het nog deed maakten de flexibele werktijden die ik al tientallen jaren had en de vanzelf gegroeide neiging om steeds vroeger op te staan, en als het kan vroeger te gaan slapen, dat ik ook al tientallen jaren (op een heel enkele keer na) geen wekker meer heb hoeven te zetten, mijn lijf bepaalt zelf wanneer het wakker wordt en dat is in de praktijk altijd op tijd.

Dat de klok nu versprongen is betekent voor mij vooral dat openingstijden en tv-programma's (voor zover ik die nog live bekijk) een uur versprongen zijn. Podium klassiek begon zondag een uur later dan waar ik op ingesteld was, en voor zoiets is is het woord ongemak overdreven. Mijn lijf kan verder zelf het tempo bepalen waarin het zich aan de versprongen klok aanpast, dat zegt dus niet "ja" of "nee".

Als ik in een strak door de klok bepaald tijdschema had geleefd dan had ik er ongetwijfeld wel last van gehad en was mijn antwoord "Body says no" geweest.
28-10-2024, 13:53 door Anoniem
Grappig, heb er echt geen last van. Dus i.d.d. zoals Anoniem 12:06 zegt: body doesn't care. De huisdieren moeten even wennen aan hun nieuwe voeder-schema, maar dat duurt 2-3 dagen. Gelukkig is de (politieke) discussie over het eventueel afschaffen van de wintertijd een stille dood gestorven.
28-10-2024, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Grappig, heb er echt geen last van. Dus i.d.d. zoals Anoniem 12:06 zegt: body doesn't care. De huisdieren moeten even wennen aan hun nieuwe voeder-schema, maar dat duurt 2-3 dagen. Gelukkig is de (politieke) discussie over het eventueel afschaffen van de wintertijd een stille dood gestorven.

Helaas is niet iedereen zoals jij. Er zijn anderen, waaronder ik, die er wel zwaar last van hebben.
En dat is geen aanstellerij. Gewoon een lichaam dat eigenwijs en koppig is.

Dus, jammer dat de politiek weer eens geen keuze durft te maken en laat zien dat ze geen ballen hebben.
28-10-2024, 17:07 door Anoniem
Door Anoniem: wintertijd is de 'normale' tijd, maar daarmee lopen we in Nederland eigenlijk al een uur achter.
Oorspronkelijk horen we hier in Nederland op de Engelse tijd te zitten, maar tijdens WO2 is dit door de Duitsers aangepast en daarna nooit teruggedraaid.

In de zomertijd zitten we dan feitelijk eigenlijk in de Sint Petersburg-tijd.

Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland


Drijven we alleen handel met Duitsland of ook nog met de rest van de wereld? China, VS, etc.
Moeten we dan als "handels"-land niet niet omschakelen naar wereldtijd?

En hebben handelsmaatschappijen dan nu zo'n last van de tijdzones?
Dus wat maakt het verschuiven daarvan voor hun dan uit? Kun je niet bellen, dan kun je mailen of appen.


Missschien accepteren dat we net meer in 1940 leven, en dat we apparatuur hebben die ons kan vertellen welke tijd het elders in de wereld is
Daar hoeven we onze gezondheid niet meer voor kapot te maken.
28-10-2024, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig, heb er echt geen last van. Dus i.d.d. zoals Anoniem 12:06 zegt: body doesn't care. De huisdieren moeten even wennen aan hun nieuwe voeder-schema, maar dat duurt 2-3 dagen. Gelukkig is de (politieke) discussie over het eventueel afschaffen van de wintertijd een stille dood gestorven.

Helaas is niet iedereen zoals jij. Er zijn anderen, waaronder ik, die er wel zwaar last van hebben.
En dat is geen aanstellerij. Gewoon een lichaam dat eigenwijs en koppig is.

Dus, jammer dat de politiek weer eens geen keuze durft te maken en laat zien dat ze geen ballen hebben.

Excuses, ik begrijp uiteraard (ook uit de andere reacties hier) dat dit niet voor iedereen geldt. Ik wilde mijn persoonlijke beleving dan ook niet als de enige waarheid wegzetten hoor, de poll is uiteraard ook weer vaag zoals vanouds. Er valt vast iets te zeggen voor het afschaffen van de wintertijd (zomertijd) maar dit heeft m.i. best veel implicaties in verhoudingen met andere landen en tijdzones dus moet er niet al te lichtzinnig over worden besloten. Vandaar de opmerking over het stilvallen van de politieke discussie hieromtrent. Er zijn genoeg andere zaken om zich over op te winden, me dunkt :)
28-10-2024, 18:24 door Anoniem
Ik vind de zomer- en wintertijd wel plezierig.
's Zomers lange avonden met licht en 's winters niet te lang donker 's morgens.
De overgangen geven licht ongemak, maar daar ben je na enkele dagen aan gewend.

Trouwens voor WWII had Nederland "Amsterdamse tijd", die scheelde 40 minuten met Duitsland en 20 minuten met Engeland. Toen Nederland bezet werd, is de tijd gelijkgeschakeld met Duitsland.
28-10-2024, 18:39 door Anoniem
Ik vind wintertijd wel gezellig. Het heeft qua huiselijke sfeer meer dan over twee maanden een plastic boom met plastic ballen neer te zetten. Die de kat er dan weer uit tikt want die vindt het ook niks.

Het leuke van wintertijd is dat het volgend jaar weer zomertijd gaat zijn. En dus de zomer begint. Een inmiddels prettige traditie.
28-10-2024, 19:08 door Anoniem
O, is de tijd veranderd? Met alle klokken die automagisch omschakelen zou ik het bijna vergeten ...
28-10-2024, 19:13 door Anoniem
Door Anoniem: Het lichaam zegt: Stop met de klok voor- of achteruit te zetten!
Mee eens. Heb het liefst permanente wintertijd maar zelfs permanente zomertijd is nog altijd vele malen fijner dan dat half-jaarlijkse gehannes.
Door Anoniem: En waarom we dit doen is mij een raadsel want het is bewezen dat het geen enkel doel dient.
Er wordt weleens beweert dat het origineel was om energie te besparen, al is het effect daarvan verwaarloosbaar. Het scheelt hoogstens 1%, en ook daar is niet eens iedereen zeker van.
28-10-2024, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig, heb er echt geen last van. Dus i.d.d. zoals Anoniem 12:06 zegt: body doesn't care. De huisdieren moeten even wennen aan hun nieuwe voeder-schema, maar dat duurt 2-3 dagen. Gelukkig is de (politieke) discussie over het eventueel afschaffen van de wintertijd een stille dood gestorven.

Helaas is niet iedereen zoals jij. Er zijn anderen, waaronder ik, die er wel zwaar last van hebben.
En dat is geen aanstellerij. Gewoon een lichaam dat eigenwijs en koppig is.

Dus, jammer dat de politiek weer eens geen keuze durft te maken en laat zien dat ze geen ballen hebben.

Precies, en dat is nog afgezien van de mensen die medicijnen gebruiken die eigenlijk op vaste tijden moeten worden ingenomen. Dat halfjaarlijks verschuiven is niet fijn en niet goed. En ik heb ook veel last van tijdverschillen, of dat nu komt door reizen of door klok verzetten…
28-10-2024, 23:45 door Briolet
Door Anoniem: wintertijd is de 'normale' tijd, maar daarmee lopen we in Nederland eigenlijk al een uur achter.
Oorspronkelijk horen we hier in Nederland op de Engelse tijd te zitten, maar tijdens WO2 is dit door de Duitsers aangepast en daarna nooit teruggedraaid.

Oorspronkelijk horen we helemaal niet op de Engelse tijd te zitten. Oorspronkelijk had elke stad zijn eigen tijd. Pas met de introductie van treinverbindingen kwam er behoefte aan een universele tijd. In 1909 werd de echte zonnetijd van Amsterdam als landelijke tijd gebruikt. (De zonnetijd op de plek van de Westertoren: GMT +0h 19m 32,13s,) Voor het gemak bij communicatie met de buurlanden werd deze tijd pas in 1937 iets afgerond naar GMT +0h 20m.

Deze tijd werd inderdaad in 1940 door de Duitse tijd vervangen, die we nog steeds gebruiken.als wintertijd.

Door Anoniem: Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland

Ik tel er drie in je optelling.

En ik mis nog een primaire keuze: Gebruik de UTM tijd voor alles. Dan heb je wereldwijd overal dezelfde tijd. Eigenlijk net zo als bij de introductie van de spoorweg in Nederland.
Het ook onzin om de tijd steeds te verzetten. Je kunt net zo goed afspreken dat scholen en bedrijven 's zomers op een andere tijd starten dan 's winters. Ok, door het verzetten van de klok kun je dit eenvoudiger afdwingen.
29-10-2024, 06:49 door Anoniem
Don't care. Opstaan gaat danwel vanzelf, danwel wanneer het werk zegt wanneer ik m'n mandje uit moet. Nee, geen nachtdiensten. Maar als je om 09:00 bij een klant op kruipafstand moet zijn, dan kom je om 08:00 je mand uit. En als je eerst nog 250km moet rijden, dan om 05:30. En dat wisselt van dag tot dag. Dat uurtje klok verzetten... is eigenlijk het meeste gedoe.
Je kunt net zo goed afspreken dat scholen en bedrijven 's zomers op een andere tijd starten dan 's winters.
Dat scheelt wel alle klokken verzetten. Maar het zal voor de mensen die vinden dat het slecht voor hun gezondheid is wel niet zoveel uit maken.
29-10-2024, 07:11 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland

Ik tel er drie in je optelling.

En ik mis nog een primaire keuze: Gebruik de UTM tijd voor alles. Dan heb je wereldwijd overal dezelfde tijd. Eigenlijk net zo als bij de introductie van de spoorweg in Nederland.
Het ook onzin om de tijd steeds te verzetten. Je kunt net zo goed afspreken dat scholen en bedrijven 's zomers op een andere tijd starten dan 's winters. Ok, door het verzetten van de klok kun je dit eenvoudiger afdwingen.

Als het belemmerende argument is dat het aanpassen van de tijdzone onze handelsrelaties zou schaden, dan zou een overgang naar UTM zeker een goede optie zijn.
Dat zouden alle bedrijven internationaal hoe dan ook moeten hanteren. Dan is overal 8.00 uur, 8.00 uur.

Eigen landelijke tijd kun je er dan nog steeds naast houden. Voor "intern" gebruik.
Bv de Amsterdamse of Utrechtse tijd. (Ongeveer halverwege zomer- en wintertijd, en dan nooit meer veranderen.)

Maar UTM is ook goed. Als je eenmaal aan de getallen gewend bent, maakt het echt niet uit of zonsopgang nu om 8.00 uur is of om 22.30 uur. Dat zijn dan maar cijfertjes.

Het belangrijkste punt is dat er niet twee keer per jaar aan die klok gerommeld wordt.
De rest is maakbaar en uiteindelijk bijzaak.


Wacht maar dat er handel gedreven gaat worden met de Maan of Mars, of zo.
Dan ga je pas echt verwarring over tijdzones beleven.


Hoe hebben onze handelsrelaties en onze handelaren dat de afgelopen eeuwen toch vol gehouden?
Nederlanders met hun eigen lokale of nationale tijd.
29-10-2024, 09:10 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: wintertijd is de 'normale' tijd, maar daarmee lopen we in Nederland eigenlijk al een uur achter.
Oorspronkelijk horen we hier in Nederland op de Engelse tijd te zitten, maar tijdens WO2 is dit door de Duitsers aangepast en daarna nooit teruggedraaid.

Oorspronkelijk horen we helemaal niet op de Engelse tijd te zitten. Oorspronkelijk had elke stad zijn eigen tijd. Pas met de introductie van treinverbindingen kwam er behoefte aan een universele tijd. In 1909 werd de echte zonnetijd van Amsterdam als landelijke tijd gebruikt. (De zonnetijd op de plek van de Westertoren: GMT +0h 19m 32,13s,) Voor het gemak bij communicatie met de buurlanden werd deze tijd pas in 1937 iets afgerond naar GMT +0h 20m.

Deze tijd werd inderdaad in 1940 door de Duitse tijd vervangen, die we nog steeds gebruiken.als wintertijd.

Door Anoniem: Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland

Ik tel er drie in je optelling.

En ik mis nog een primaire keuze: Gebruik de UTM tijd voor alles. Dan heb je wereldwijd overal dezelfde tijd. Eigenlijk net zo als bij de introductie van de spoorweg in Nederland.
Het ook onzin om de tijd steeds te verzetten. Je kunt net zo goed afspreken dat scholen en bedrijven 's zomers op een andere tijd starten dan 's winters. Ok, door het verzetten van de klok kun je dit eenvoudiger afdwingen.
toen de wereld werd ingedeeld in tijdzones betekende dat dat Nederland viel in het tijdvak van Engeland, vandaar dat ik zei dat we eigenlijk Engelse tijd behoren te hebben.

Dat is zoals je ook bevestigt gewijzigd door de Duitsers.

Je kunt UTM gaan gebruiken maar dat is een ergere omslag dan twee keer per jaar wisselen van winter- en zomertijd.
Als we overal dezelfde tijd gebruiken krijgen mensen daar ook last van want je zal toch echt altijd rekening moeten houden met wanneer het daglicht is voor de mensen aan de andere kant van de wereld. Dat is nu net het probleem.
29-10-2024, 10:23 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: wintertijd is de 'normale' tijd, maar daarmee lopen we in Nederland eigenlijk al een uur achter.
Oorspronkelijk horen we hier in Nederland op de Engelse tijd te zitten, maar tijdens WO2 is dit door de Duitsers aangepast en daarna nooit teruggedraaid.

Oorspronkelijk horen we helemaal niet op de Engelse tijd te zitten. Oorspronkelijk had elke stad zijn eigen tijd. Pas met de introductie van treinverbindingen kwam er behoefte aan een universele tijd. In 1909 werd de echte zonnetijd van Amsterdam als landelijke tijd gebruikt. (De zonnetijd op de plek van de Westertoren: GMT +0h 19m 32,13s,) Voor het gemak bij communicatie met de buurlanden werd deze tijd pas in 1937 iets afgerond naar GMT +0h 20m.

Deze tijd werd inderdaad in 1940 door de Duitse tijd vervangen, die we nog steeds gebruiken.als wintertijd.
GMT is dus Engelse tijd... nu zitten we op GMT+1
29-10-2024, 10:28 door Anoniem
Het belangrijkste punt is dat er niet twee keer per jaar aan die klok gerommeld wordt.
Dat wordt er ook niet. De Linux tijd, alswel als de tijd op mijn telefoon blijven gewoon hetzelfde. Het enige wat veranderd is het vinkje in 'daylight saving time'. Maar echt, de klok van de computer loopt gewoon door!
29-10-2024, 11:50 door Anoniem
EU had al eens besloten om het af te schaffen. Maar het is in de ijskast belandt. Helaas...
29-10-2024, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem: Ik zie dus twee primaire keuzes:

- OF we houden 1 tijd aan (en dan de wintertijd)
- OF we gaan terug naar de Engelse tijd en kunnen in de zomertijd gelijk zijn aan Duitsland (mits die op wintertijd blijft)

- OF we laten het gewoon zoals het is, want qua handel etc. is het handig als we op gelijke tijd zitten met Duitsland

Ik tel er drie in je optelling.

En ik mis nog een primaire keuze: Gebruik de UTM tijd voor alles. Dan heb je wereldwijd overal dezelfde tijd. Eigenlijk net zo als bij de introductie van de spoorweg in Nederland.
Het ook onzin om de tijd steeds te verzetten. Je kunt net zo goed afspreken dat scholen en bedrijven 's zomers op een andere tijd starten dan 's winters. Ok, door het verzetten van de klok kun je dit eenvoudiger afdwingen.

Als het belemmerende argument is dat het aanpassen van de tijdzone onze handelsrelaties zou schaden, dan zou een overgang naar UTM zeker een goede optie zijn.
Dat zouden alle bedrijven internationaal hoe dan ook moeten hanteren. Dan is overal 8.00 uur, 8.00 uur.

Eigen landelijke tijd kun je er dan nog steeds naast houden. Voor "intern" gebruik.
Bv de Amsterdamse of Utrechtse tijd. (Ongeveer halverwege zomer- en wintertijd, en dan nooit meer veranderen.)

Maar UTM is ook goed. Als je eenmaal aan de getallen gewend bent, maakt het echt niet uit of zonsopgang nu om 8.00 uur is of om 22.30 uur. Dat zijn dan maar cijfertjes.

Het belangrijkste punt is dat er niet twee keer per jaar aan die klok gerommeld wordt.
De rest is maakbaar en uiteindelijk bijzaak.


Wacht maar dat er handel gedreven gaat worden met de Maan of Mars, of zo.
Dan ga je pas echt verwarring over tijdzones beleven.


Hoe hebben onze handelsrelaties en onze handelaren dat de afgelopen eeuwen toch vol gehouden?
Nederlanders met hun eigen lokale of nationale tijd.
gaat gewoon niet werken. Je kan het wel overal tegelijk 08:00 uur laten zijn maar aan de andere kant van de planeet liggen ze dan gewoon net op 1 oor. Iets met dag en nacht. Mensen zijn overdag wakker. Dat ga je niet veranderen als je het overal dezelfde tijd maakt.

Dat is dus het concept van de tijdzones, gebaseerd op dat het 12:00 uur is als de zon op het hoogst staat op die locatie.
Mensen werken overdag, dus het is juist belangrijk om hier in Nederland te weten om 08:00 uur 's ochtends dat je dan niet Tokyo moet bellen naar dagwerkers want die slapen dan.

Het probleem van Nederland is dat we eigenlijk Engelse tijd moeten hebben (zoals in eerdere post door iemand al geschreven dat Amsterdam op GMT +20 minuten zit.
Maar omdat we nu Duitse tijd hebben (GMT+1) als wintertijd lopen we dus 1 uur voor, om beter aan te sluiten bij onze Duitse handelsrelaties.
In de zomertijd komt daar nog een uur bij zodat het om 12:00 uur 's middag hier in Nederland de zon niet om 12:00 uur op het hoogst staat maar ergens om 13:30 uur oid), maar op dat moment staat in Sint Petersburg de zon op het hoogst.

Alles staat of valt met wat we precies willen: willen we de echte tijdzones aanhouden dan moeten we in Nederland terug naar GMT ipv GMT+1 maar dat is dan een belemmering voor de landen direct om ons heen op het continent.
29-10-2024, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Het belangrijkste punt is dat er niet twee keer per jaar aan die klok gerommeld wordt.
Dat wordt er ook niet. De Linux tijd, alswel als de tijd op mijn telefoon blijven gewoon hetzelfde. Het enige wat veranderd is het vinkje in 'daylight saving time'. Maar echt, de klok van de computer loopt gewoon door!

De BIOLOGISCHE klok. Daar wordt aan gerommeld.
En die draait (helaas) niet op linux.
29-10-2024, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem: Body doesn't care.

Het is een uurtje. Waar zeuren we in vredesnaam over?
Wintertijd went gelukkig altijd snel, sluit veel beter aan bij mijn natuurlijke ritme. Zomertijd daarintegen kost me altijd 2 weken om weer een beetje normaal te functioneren. En waarom? Zodat je een uurtje langer licht hebt buiten, nou geweldig. Persoonlijk zie ik zomertijd het liefst zsm gaan.
29-10-2024, 18:51 door Anoniem
Door Anoniem: EU had al eens besloten om het af te schaffen. Maar het is in de ijskast belandt. Helaas...
Omdat niet alle landen binnen de EU het eens zijn. En om te voorkomen dat je in Nederland een bepaalde tijd hebt en dan in Belgie een ander en vervolgens Frankrijk, Spanje enz is het plan voorlopig uitgesteld.
Belangen tussen landen onderling...
29-10-2024, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: gaat gewoon niet werken. Je kan het wel overal tegelijk 08:00 uur laten zijn maar aan de andere kant van de planeet liggen ze dan gewoon net op 1 oor. Iets met dag en nacht. Mensen zijn overdag wakker. Dat ga je niet veranderen als je het overal dezelfde tijd maakt.

Dat is dus het concept van de tijdzones, gebaseerd op dat het 12:00 uur is als de zon op het hoogst staat op die locatie.
Mensen werken overdag, dus het is juist belangrijk om hier in Nederland te weten om 08:00 uur 's ochtends dat je dan niet Tokyo moet bellen naar dagwerkers want die slapen dan.

Ik zie het probleem niet.

Als het nu 19.00 uur (dinsdag) in Nederland is, is het (nu) 03.00 uur (woensdag) in Tokyo.
Maar als we (nu) alleen met onze eigen tijd rekening houden, bellen we ze nog steeds midden in de nacht.

Als we een afspraak hebben dat we ze om 23.00 uur UTC bellen (00.00 uur NL tijd), dan is het ochtend in Tokyo (rond 08.00 uur). Maar omdat het overal dezelfde UTC is, hoef je niet te rekenen met tijdzones. Alleen nog maar een UTC tijd af te spreken met elkaar.

De cijfers op een klok zijn maar getallen. Als we afspreken dat in Nederland de zon op komt om 18.00 uur, en ondergaat om 6.00 uur dan is dat even wennen. Maar daarna weten we niet beter meer. En kinderen al helemaal niet.
Dat zou dan een eenmalige vernadering zijn.


In plaat van twee keer per jaar de klok een uur verzetten.
Gewoon. Voor de lol.
29-10-2024, 19:14 door [Account Verwijderd]
Het stoort mij altijd weer. ... Die onzintijd; die zomertijd.
Temeer omdat we sinds 1940 reeds een uur 'te laat leven', te weten: de Berlijnse tijd en dat te wijten aan dat necromantische 'heerschap' met die griezelige schoenpoetsborstel onder zijn neus; het duivelsgebroed genaamd Adolf H.

De Wintertijd bestaat niet.
Althans niet in Nederland.
En sinds mei 1945 leven wij nog steeds in Hitlertijd. :-[
365 dagen per jaar. zomertijd èn wintertijd.
Bah.
29-10-2024, 19:18 door Anoniem
Door Anoniem: Alles staat of valt met wat we precies willen: willen we de echte tijdzones aanhouden dan moeten we in Nederland terug naar GMT ipv GMT+1 maar dat is dan een belemmering voor de landen direct om ons heen op het continent.

Over welke belemmering heb je het ???

Alle apparatuur heeft tegenwoordig wel een internetverbinding en locatiebepaling.
Ga je de grens over, dan past het toestel zelf zijn tijd aan aan het land waar je bent.

Gebruik anders een site als https://www.timeanddate.com/worldclock/ om te bepalen hoe laat het elders is.

Als we overal ook UTC zouden tonen, dan weet iedereen om welke universele tijd iets open en dicht gaat, of bereikbaar is. Wereldwijd. Geen tijdzone berekening meer nodig.

Als je bv met het VK of Ierland te maken hebt, moet je ook nu omrekenen of je klok verzetten.
Het VK is ook een land "direct om ons heen".
Dat is geen "belemmering"?
30-10-2024, 07:59 door Anoniem
Wat een gepiep om niks.
Alsof mensen in hun jeugd nooit een nacht doorgehaald hebben. Daar hadden ze zeker geen last van?
Het gaat te goed in dit land: er er tijd om over dit soort ongein te piepen.

De hele wereld op dezelfde tijd gaat uiteraard niet werken. Iets met een datum. De hele wereld op dezelfde datum gaat ook niet werken. Ergens moet die over. Voor het ene land dus midden in de nacht. Voor het andere is dat dan dus midden op de dag. Hoezo verwarrend?!
30-10-2024, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gepiep om niks.
Alsof mensen in hun jeugd nooit een nacht doorgehaald hebben. Daar hadden ze zeker geen last van?
Het gaat te goed in dit land: er er tijd om over dit soort ongein te piepen.

De hele wereld op dezelfde tijd gaat uiteraard niet werken. Iets met een datum. De hele wereld op dezelfde datum gaat ook niet werken. Ergens moet die over. Voor het ene land dus midden in de nacht. Voor het andere is dat dan dus midden op de dag. Hoezo verwarrend?!

Van zo'n nachtje doorgaan, kun je meestal kort daarna herstellen. Door langer uit te slapen. Daar is de jeugd goed in. :-)
Maar dat is maar een enkel dagje.

Maar dit is het forceren dat een lichaam op een andere tijd gaat leven. Dat is lastiger. Zeker als je iets ouder begint te worden. Dan komt dat harder aan. (als je er last van hebt)
En dat kun je niet compenseren door eventje een dagje erna langer uit te slapen. Zo werkt een biologische klok niet.

Voor mij specifiek betekent dit dat ik nu (wintertijd) voor 5.00 uur al klaar wakker ben. Of anders gezegd: spontaan wakker wordt. Van het ene op het andere moment.
Zo werkt mijn biologsche klok. Die trekt zich heel weinig aan van de omschakeling naar wintertijd.
En dat betekent dat ik in de middag al moe ben op mijn werk, en 's avond instort.

En als ik dan eindelijk weer gewend ben en mijn biologische klok weer "goed" staat, dan komt de zomertijd er al weer aan. En dat is nog lastiger. En lichamelijk vermoeiender.

Ik snap dat dit moeilijk te snappen is voor iemand die er zelf geen of heel weinig last van heeft.
Dat probleem had ik ooit zelf met mensen die migraine hebben. Ik heb nooit hoofdpijn. En dan is inleven met een ander moeilijker. Maar dat betekent niet dat die mensen zich aanstellen.
30-10-2024, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: gaat gewoon niet werken. Je kan het wel overal tegelijk 08:00 uur laten zijn maar aan de andere kant van de planeet liggen ze dan gewoon net op 1 oor. Iets met dag en nacht. Mensen zijn overdag wakker. Dat ga je niet veranderen als je het overal dezelfde tijd maakt.

Dat is dus het concept van de tijdzones, gebaseerd op dat het 12:00 uur is als de zon op het hoogst staat op die locatie.
Mensen werken overdag, dus het is juist belangrijk om hier in Nederland te weten om 08:00 uur 's ochtends dat je dan niet Tokyo moet bellen naar dagwerkers want die slapen dan.

Ik zie het probleem niet.

Als het nu 19.00 uur (dinsdag) in Nederland is, is het (nu) 03.00 uur (woensdag) in Tokyo.
Maar als we (nu) alleen met onze eigen tijd rekening houden, bellen we ze nog steeds midden in de nacht.

Als we een afspraak hebben dat we ze om 23.00 uur UTC bellen (00.00 uur NL tijd), dan is het ochtend in Tokyo (rond 08.00 uur). Maar omdat het overal dezelfde UTC is, hoef je niet te rekenen met tijdzones. Alleen nog maar een UTC tijd af te spreken met elkaar.

De cijfers op een klok zijn maar getallen. Als we afspreken dat in Nederland de zon op komt om 18.00 uur, en ondergaat om 6.00 uur dan is dat even wennen. Maar daarna weten we niet beter meer. En kinderen al helemaal niet.
Dat zou dan een eenmalige vernadering zijn.


In plaat van twee keer per jaar de klok een uur verzetten.
Gewoon. Voor de lol.
dan nog zal men rekening moeten houden met de tijd dat het in Nederland dan daglicht is. Linksom of rechtsom blijf je daarmee te maken hebben.
30-10-2024, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alles staat of valt met wat we precies willen: willen we de echte tijdzones aanhouden dan moeten we in Nederland terug naar GMT ipv GMT+1 maar dat is dan een belemmering voor de landen direct om ons heen op het continent.

Over welke belemmering heb je het ???

Alle apparatuur heeft tegenwoordig wel een internetverbinding en locatiebepaling.
Ga je de grens over, dan past het toestel zelf zijn tijd aan aan het land waar je bent.

Gebruik anders een site als https://www.timeanddate.com/worldclock/ om te bepalen hoe laat het elders is.

Als we overal ook UTC zouden tonen, dan weet iedereen om welke universele tijd iets open en dicht gaat, of bereikbaar is. Wereldwijd. Geen tijdzone berekening meer nodig.

Als je bv met het VK of Ierland te maken hebt, moet je ook nu omrekenen of je klok verzetten.
Het VK is ook een land "direct om ons heen".
Dat is geen "belemmering"?
overal UTC tonen helpt niet, zoals ik al schreef, omdat je linksom of rechtsom rekening moet houden met het tijdvak waarin mensen wakker zijn.
Je zult moeten weten wanneer een werkdag ergens begint en eindigt en dan maakt het niet zoveel uit of je overal dezelfde tijd meet of werkt met tijdzones.

Onze handel met Duitsland of in elk geval het vasteland is belangrijker dan dat ene uurtje het Kanaal over.
30-10-2024, 16:05 door Anoniem
Wanneer je software ontwikkelt die iets met tijd doet kom je er al snel achter dat een computer niet met tijdzones rekent omdat het te ingewikkeld gemaakt wordt. Elke regio heeft zijn eigen tijdzone afhankelijk van de smaak van de plaatselijke machthebber. Daarbij komen wetenschappelijke correcties met schrikken seconden en wat dies meer zei om de tijd zoveel mogelijk synchroon te laten lopen met de rotatie van de Aarde om de Zon.
Daarom rekent een computer uitsluitend in UTC, en gebruikt een grote tabel waarin alle afspraken en correcties staan om een tijd te interpreteren van en naar de lokale tijd, al dan niet in DST (Daylight Saving Time).
Mensen plannen DST-agnostisch, je houdt er begin oktober geen rekening mee dat als je een afspraak maakt voor eind oktober, dat daar een uur tijdsverschil in zit tussen wat er in je agenda staat en wanneer je daadwerkelijk elkaar ziet.
De afspraken over onze DST-wisselingen stammen uit een tijd dat we niet beschikten over zakcomputers (smartphones) en internet. Technisch is er geen barrière om meerdere tijdzones af te spreken die dichter bij onze biologische klok staat. Maar omdat het maar niet gebeurt is het duidelijk dat hiervoor politieke wil ontbreekt. Misschien omdat internationale handel binnen Europa dan meer zelf nadenken vereist, en dat is juist iets dat we in tijden van AI liever zoveel mogelijk vermijden en uitbesteden. Dat daar heel veel mensen last van hebben interesseert niet, want onze kapitalistische maatschappij heeft er juist baat bij om ons zoveel mogelijk als zelfdenkende individuen te bestempelen, zodat iedereen zoveel mogelijk op zichzelf is aangewezen. Verdeel en heers, zodat (vermeende) economische belangen prevaleren.
Tijdzones is politiek voor de apen op de rots.
30-10-2024, 17:34 door Anoniem
Van zo'n nachtje doorgaan, kun je meestal kort daarna herstellen. Door langer uit te slapen.
Krijg je een uur extra... en dan vervolgens gaan lopen janken... dat je een uur extra kunt slapen.
Maar dit is het forceren dat een lichaam op een andere tijd gaat leven.
Kom op zeg, het is een uur. Hier staat het vr*ten op tafel als het werk klaar is. Soms is dat om 18:00 en soms is dat om 22:00. En dat naar bed gaan komt dan wel een keer.
Of 2 jaar voor m'n pensioen geldt als 'ouder' weet ik niet. Luxe beesten die helemaal vast geroest zitten in een dagelijks ritme. Tsja...

Het idee destijds was geloof ik energie besparen. Dat is toch helemaal 'hip' anno 2024??
30-10-2024, 19:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alles staat of valt met wat we precies willen: willen we de echte tijdzones aanhouden dan moeten we in Nederland terug naar GMT ipv GMT+1 maar dat is dan een belemmering voor de landen direct om ons heen op het continent.

Over welke belemmering heb je het ???

Alle apparatuur heeft tegenwoordig wel een internetverbinding en locatiebepaling.
Ga je de grens over, dan past het toestel zelf zijn tijd aan aan het land waar je bent.

Gebruik anders een site als https://www.timeanddate.com/worldclock/ om te bepalen hoe laat het elders is.

Als we overal ook UTC zouden tonen, dan weet iedereen om welke universele tijd iets open en dicht gaat, of bereikbaar is. Wereldwijd. Geen tijdzone berekening meer nodig.

Als je bv met het VK of Ierland te maken hebt, moet je ook nu omrekenen of je klok verzetten.
Het VK is ook een land "direct om ons heen".
Dat is geen "belemmering"?
overal UTC tonen helpt niet, zoals ik al schreef, omdat je linksom of rechtsom rekening moet houden met het tijdvak waarin mensen wakker zijn.
Je zult moeten weten wanneer een werkdag ergens begint en eindigt en dan maakt het niet zoveel uit of je overal dezelfde tijd meet of werkt met tijdzones.

Onze handel met Duitsland of in elk geval het vasteland is belangrijker dan dat ene uurtje het Kanaal over.

Hebben we niet zoiets als email. En flexibele werktijden. Of ploegendiensten (ook zo'n ouderwetse oplossing).
Maar allemaal mogelijkheden om bereikbaar te zijn als het echt moet. Als het echt niet kan wachten.
Een uitdaging voor de werkgever.


En wat ook niet vergeten mag worden:

Met een krimpend arbeidersbestand (door vergrijzing) wordt gezond oud worden steeds belangrijker. Ook voor werknemers (en ZZP-ers)
De afschaffing van de zomwer/wintertijd is juist een goedkope oplossing. Preventie is beter dan genezen.

Oh, en anders zal er nog meer ingezet moeten worden op automatisering en AI om het ontbrekende/uitvallende (vergrijzende) personeel te vervangen.
De keuze is aan de werkgevers en hun klanten.
Hebben ze in de toekomst liever met (gezonde) mensen te maken of met algoritmes?
30-10-2024, 21:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Van zo'n nachtje doorgaan, kun je meestal kort daarna herstellen. Door langer uit te slapen.
Krijg je een uur extra... en dan vervolgens gaan lopen janken... dat je een uur extra kunt slapen.
Maar dit is het forceren dat een lichaam op een andere tijd gaat leven.
Kom op zeg, het is een uur. Hier staat het vr*ten op tafel als het werk klaar is. Soms is dat om 18:00 en soms is dat om 22:00. En dat naar bed gaan komt dan wel een keer.
Of 2 jaar voor m'n pensioen geldt als 'ouder' weet ik niet. Luxe beesten die helemaal vast geroest zitten in een dagelijks ritme. Tsja...

Het idee destijds was geloof ik energie besparen. Dat is toch helemaal 'hip' anno 2024??

Niet alle mensen zijn hetzelfde gebouwd. Dat jij er helemaal geen last van hebt, is fijn voor je.
Maar dat betekent niet dat anderen dan geen lichamelijke problemen kunnen hebben.

Weer andere mensen hebben migraine of hoofdpijn. Dat heb ik nog nooit gehad.
Zijn dat dan ook aanstellers. Luxe beesten. Alleen omdat zij iets ervaren wat ik niet ken? IMHO niet.
(Of jij wel migraine of regelmatig hoofdpijn ervaart weet ik niet. Ik kan dus niet voor jouw spreken.)

Maar het is te gemakkelijk om jouw lichaam als de standaard voor iedereen te zien. Zo werkt dat niet.
Jij zult ook wel ergens last van hebben, wat vele anderen weer nooit ervaren hebben. Is dat dan jouw luxe probleem?


Voor jou is het maar een uurtje, dat je in een nacht of een paar nachten weggeslapen hebt.
Mijn lichaam is eigenwijzer, koppiger. Wil niet zo makkelijk van spoor veranderen.

Die trekt zich er niets van aan dat de overheid vindt dat in oktober en in maart de klok verzet moet worden.
Dus voor mij is het nu zo dat ik dus absurd vroeg wakker ben, en niet meer in slaap kom.
En vroeg op de avond al afgebrand ben. Wat weer "leuk" is voor de rest van het gezin.
Daar kan ik niets aan doen. Dat doet mijn lichaam zelf. En voor zover ik weet hebben ze daar nog geen officiele pilletjes voor bedacht.

Dat klok-verzetten slaap ik er niet in een paar dagen uit. Voordat mijn lichaam zich aangepast heeft (zo koppig is dat lichaam), zit ik ergens halverwege december (of nog later). Wat ik ook probeer.

Mijn inwendige klok is moeilijk van zijn ritme af te brengen.
Wat ook wel weer zo zijn voordelen heeft.
Ik kan me niet verslapen. Ook zonder wekker niet. Ook als ik de halve nacht doorgewerkt heb. Zo consistent is mijn inwendige klok.
Doe mij dat maar na. Zonder klok of wekker.

Zoals nu bijvoorbeeld. Ik heb vroeg op de avond wat proberen te slapen, want ik ga zo nog wat werken (er moeten nog wat databases ge-update worden voor een klant). Dus dat wordt op zijn vroegst 00.00 uur (of later) dat ik mijn bed zie.
En morgen ben ik weer automatisch rond 4.30 uur klaarwakker. Vanwege mijn lichaam. Ongeacht hoe laat ik ga slapen.
Nu jij weer.

Leuker kunnen de twijfelaars in Den Haag het niet maken, wel vermoeiender en lichamelijk zwaarder.
En maar roepen dat mensen gezonder moeten (gaan) leven.
31-10-2024, 02:02 door Anoniem
https://www.security.nl/posting/864244
https://www.security.nl/posting/864162
https://www.security.nl/posting/864096
https://www.security.nl/posting/864025
https://www.security.nl/posting/864012
https://www.security.nl/posting/863908
https://www.security.nl/posting/863907

Bovenstaand zijn de reacties betreffende de biologische klok, misschien enkele overgeslagen.

Voor al deze ongelukkigen inclusief mezelf: Het heeft medische benamingen, en het is evolutionair genetisch.

Grofweg zijn er 3 groepen in te delen:

Degenen die waken tussen 07-23 uur.
Degenen die waken tussen 12-04 uur.
Degenen die waken tussen 03-19 uur.

Stertijd uiteraard, tegenwoordig wintertijd, geen daglichtspaartijd aka zomertijd.

Dankzij die indeling konden onze voorouders overleven, want in de kudde is er altijd iemand echt wakker, die kan waarschuwen voor gevaar of het vuur brandend kan houden.
Dankzij mede dat zijn we de dominante soort op deze aarde geworden.

Als je iemand met een geijkte biologische klok tot waken dwingt buiten die tijd, dan raakt diegene in 3 maanden kapot, gebroken, letterlijk.
Voor iemand waarbij dat continue gedaan wordt, bestaat ook een medische term: Gehandicapt.

Leesvoer in het Engels, andere talen zelf zoeken:

https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/delayed-sleep-phase-disorder
https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/advanced-sleep-phase-disorder
31-10-2024, 15:30 door Anoniem
Door Anoniem: Het lichaam zegt: Stop met de klok voor- of achteruit te zetten!
Dit inderdaad.

Ik ben voorstander van de wintertijd door het hele jaar, maar twee keer per jaar de tijd verzetten is gewoon irritant.
Of wintertijd of zomertijd, en niet beide.
01-11-2024, 09:01 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer je software ontwikkelt die iets met tijd doet kom je er al snel achter dat een computer niet met tijdzones rekent omdat het te ingewikkeld gemaakt wordt. Elke regio heeft zijn eigen tijdzone afhankelijk van de smaak van de plaatselijke machthebber. Daarbij komen wetenschappelijke correcties met schrikken seconden en wat dies meer zei om de tijd zoveel mogelijk synchroon te laten lopen met de rotatie van de Aarde om de Zon.
Daarom rekent een computer uitsluitend in UTC, en gebruikt een grote tabel waarin alle afspraken en correcties staan om een tijd te interpreteren van en naar de lokale tijd, al dan niet in DST (Daylight Saving Time).
Mensen plannen DST-agnostisch, je houdt er begin oktober geen rekening mee dat als je een afspraak maakt voor eind oktober, dat daar een uur tijdsverschil in zit tussen wat er in je agenda staat en wanneer je daadwerkelijk elkaar ziet.
De afspraken over onze DST-wisselingen stammen uit een tijd dat we niet beschikten over zakcomputers (smartphones) en internet. Technisch is er geen barrière om meerdere tijdzones af te spreken die dichter bij onze biologische klok staat. Maar omdat het maar niet gebeurt is het duidelijk dat hiervoor politieke wil ontbreekt. Misschien omdat internationale handel binnen Europa dan meer zelf nadenken vereist, en dat is juist iets dat we in tijden van AI liever zoveel mogelijk vermijden en uitbesteden. Dat daar heel veel mensen last van hebben interesseert niet, want onze kapitalistische maatschappij heeft er juist baat bij om ons zoveel mogelijk als zelfdenkende individuen te bestempelen, zodat iedereen zoveel mogelijk op zichzelf is aangewezen. Verdeel en heers, zodat (vermeende) economische belangen prevaleren.
Tijdzones is politiek voor de apen op de rots.
totaal mee oneens met je eindconclusie.
Tijdzones zijn gewoon natuurkunde: wanneer is het daglicht, wanneer staat de zon op het hoogst.
Dat heeft niets met programmeren te maken of met politiek maar gewoon met het feit van de dag- en nacht cyclus.
Mensen leven overdag. Dat is een feit. We zijn geen nachtdieren maar uit alles blijkt dat we daglicht-dieren zijn.

Computers werken met UTC inderdaad, maar mensen niet. Die werken op daglicht.
01-11-2024, 10:10 door Anoniem
Wat een gedoe over een uurtje tijdsverschil.
Hoe ziek is de mensheid dat een klok bepaalt hoe je je voelt?! Pffff.

Dat de temperatuur daalt (en straks weer stijgt) heeft een veel grotere invloed. Maar ja, daar zeurt niemand over. Verder is het maar een nummertje hoor.
01-11-2024, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gedoe over een uurtje tijdsverschil.
Hoe ziek is de mensheid dat een klok bepaalt hoe je je voelt?! Pffff.

Dat de temperatuur daalt (en straks weer stijgt) heeft een veel grotere invloed. Maar ja, daar zeurt niemand over. Verder is het maar een nummertje hoor.


Het is duidelijk dat jij dat effect niet voelt. Maar jij bent niet de norm voor iedereen. Ik ook niet.

Het is niet de klok die iets bepaalt. Mijn lichaam bepaalt. (onafhankelijk van mijn wil)
En die vertelt mij, dat dat uurtje eerder (of later) niet klopt. Dat juist die klok verkeerd staat.

Dus wordt ik nu extra vroeg klaar wakker. En met de zomertijd, als mijn lichaam zich eindelijk weer een beetje aangepast heeft, dan moet het er opeens een uur eerder uit. Want die klok zegt dat het 6 uur is. Niet 7 uur zoals het lichaam dan eindelijk denkt.
En dan begint het circus weer opnieuw.
In het voorjaar regelmatig met extra hartkloppingen en hoge bloeddruk. Omdat het lichaam het niet eens is met die verdomde klok.


Je verwijst naar de klimaatcrisis. Die is erg.
Maar daarnaast is er ook een acute zorgcrisis.

Politici willen dat mensen gezonder gaan leven. Dat bespaard kosten.
Laat ze dan zelf het goede voortouw nemen, en eindelijk eens afstappen van de zomer/wintertijd klucht.
Het levert niets bewijsbaars op aan energiebesparing. En brengt wel schade toe aan de gezondheid van mensen.
Niet alleen omdat lichamen klappen krijgen of zich slecht aanpassen. Maar ook door de extra ongelukken die dan elk jaar weer gemeten worden.

[s]
Wil men echt energie besparen dan zouden we met de zon moeten opstaan en ook moeten gaan slapen als die zon onder gaat. Lange nachten in de winter. Korte in de zomer. Puur natuur.
Goed voor het milieu en de verwekking van extra kindjes.
[/s]

Politici kunnen bijna kostenloos een maatregel nemen om de gezondheid van de burgers te verbeteren.
Maar dat durven ze dan weer niet.
Want onze handelaren zouden dan niet meer kunnen handelen met het buitenland?
Laat me niet lachen.
01-11-2024, 11:48 door [Account Verwijderd]
Het liefst zag ik dat we mondiaal gebruik gingen maken van de verdeling in tijdzones zoals die zichtbaar zijn bij de polen. Dus de kortste (rechte) lijnen van Noordpool tot Zuidpool i.p.v. al die grillige hoeken die de tijdzone verdeling nu maakt. Dat zou voor Nederland betekenen dat 'onze' tijd gelijk is aan GMT (Greenwich Meridian Time) nu genoemd +0 UTC. En daarmee zou dan niet halfjaarlijks geknoeid moeten worden zoals nu het geval is.

Dat blijkt het beste onze biologische klok te benaderen die maar een tijdsbenul kent: het verschil tussen licht en donker; het verloop tussen zonsopgang en zonsondergang.

Maar ja, we leven in een 24 uurs economie nietwaar? En die kent maar een tijdsaanduiding: De bel op Wallstreet (New York) en de klok op Beursplein 5 Dus de mensheid wordt geacht te knoeien met zijn biologische klok tot meerdere eer en glorie van de astronomische beursnoteringen van hypergraai types zoals bijvoorbeeld Bezos en Musk.
01-11-2024, 14:37 door Anoniem
Door Metobard: Het liefst zag ik dat we mondiaal gebruik gingen maken van de verdeling in tijdzones zoals die zichtbaar zijn bij de polen. Dus de kortste (rechte) lijnen van Noordpool tot Zuidpool i.p.v. al die grillige hoeken die de tijdzone verdeling nu maakt. Dat zou voor Nederland betekenen dat 'onze' tijd gelijk is aan GMT (Greenwich Meridian Time) nu genoemd +0 UTC. En daarmee zou dan niet halfjaarlijks geknoeid moeten worden zoals nu het geval is.

Dat blijkt het beste onze biologische klok te benaderen die maar een tijdsbenul kent: het verschil tussen licht en donker; het verloop tussen zonsopgang en zonsondergang.

Maar ja, we leven in een 24 uurs economie nietwaar? En die kent maar een tijdsaanduiding: De bel op Wallstreet (New York) en de klok op Beursplein 5 Dus de mensheid wordt geacht te knoeien met zijn biologische klok tot meerdere eer en glorie van de astronomische beursnoteringen van hypergraai types zoals bijvoorbeeld Bezos en Musk.

1. We kunnen onze biologische klok niet instellen op alle tijdzones (of zelfs maar 2) tegelijkertijd.
Dat wordt dus kiezen.

2. Het probleem is minder in welke tijdzone we leven, maar dat ze twee keer per jaar aan die instelling lopen te klooien. Zo maar, voorde lol.
Daar wordt (bij een aantal mensen) de biologische klok gefrustreerd van, met gezondheidscomplicaties van dien.
(en extra ongelukken op de weg)

3. Het is om het even of we in de GMT of GMT+1 of de GMT +12 zone gaan zitten. Dat zijn uiteindelijk maar getallen op een apparaat.
Een biologische klok trekt zich daar niets van aan. Die is consequenter dan een apparaat dat je zomaar kunt wijzigen.

Het probleem is dat ze twee keer per jaar die klok zitten te rommelen.
Daar hebben (sommige) lichamen zwaar last van.
Het duurt voor hen niet een dagje, maar vele weken, voordat ze hun biologsiche klok ge-herprogrammeerd hebben.
En dan begint het circus al weer opnieuw.
Dit is niet alleen vermoeiend. Maar slecht voor het lichaam.
En veroorzaakt op de lange termijn ook permanente gezondheidsklachten.

[s]
Maar wat maakt het uit. Het is (vogens sommmigen) maar een luxe probleem(pje).
Nederland kent helemaal geen gezondheidscrisis.

Dus waarom zouden burgers nog voor hun gezondheid opkomen?
Politici hebben er ook geen oog voor. Alleen voor kosten.
[/s]
03-11-2024, 17:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-11-2024, 17:12
Door Anoniem:
Door Metobard: Het liefst zag ik dat we mondiaal gebruik gingen maken van de verdeling in tijdzones zoals die zichtbaar zijn bij de polen. Dus de kortste (rechte) lijnen van Noordpool tot Zuidpool i.p.v. al die grillige hoeken die de tijdzone verdeling nu maakt. Dat zou voor Nederland betekenen dat 'onze' tijd gelijk is aan GMT (Greenwich Meridian Time) nu genoemd +0 UTC. En daarmee zou dan niet halfjaarlijks geknoeid moeten worden zoals nu het geval is.

Dat blijkt het beste onze biologische klok te benaderen die maar een tijdsbenul kent: het verschil tussen licht en donker; het verloop tussen zonsopgang en zonsondergang.

Maar ja, we leven in een 24 uurs economie nietwaar? En die kent maar een tijdsaanduiding: De bel op Wallstreet (New York) en de klok op Beursplein 5 Dus de mensheid wordt geacht te knoeien met zijn biologische klok tot meerdere eer en glorie van de astronomische beursnoteringen van hypergraai types zoals bijvoorbeeld Bezos en Musk.

1. We kunnen onze biologische klok niet instellen op alle tijdzones (of zelfs maar 2) tegelijkertijd.
Dat wordt dus kiezen.

2. Het probleem is minder in welke tijdzone we leven, maar dat ze twee keer per jaar aan die instelling lopen te klooien...(knip)

Je realiseert je toch onvoldoende dat hier in Nederland onze biologische klok continue al een uur+ verschoven is omdat wij de tijdzone(1) van Berlijn aanhouden en niet van London, feitelijk Greenwich.
Dus je kunt wel denken dat tijdzones minder negatief uitwerken op onze biologische klok dan het haljaarlijkse verstellen van de klok maar dat is niet zo.
Zo zijn er veel meer voorbeelden op Aarde van een ongezonde verschuiving van de tijdzones zoals die aan de Noord- en Zuidpool zichtbaar zijn, zodra die de bewoonde wereld kruisen.
Een extreem voorbeeld is Hawaï dat bijna 3 uur afwijkt van de officiële tijdzones omdat het die van centraal USA aanhoudt. Dat is dus een afwijking van 3 uur op je biologische klok! 'Gesundheit!'

(1 - Het hanteren van zogenaamde tijdzones komt overigens vooral voort uit de maritieme navigatie en met name de 19e eeuwse, m.b.v uiterst nauwkeurig lopende klokken, zoals de Harrisson H5 marine clock(2) in combinatie met het zogenaamde sextant(3); beiden voorloper van de huidige satellietnavigatie die deze twee instrumenten indertijd onmisbaar maakten voor zo nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling op zee.)

(2 - https://editorial01.shutterstock.com/preview-440/4080827c/54453fd8/Shutterstock_4080827c.jpg)
(3 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Sextant_(navigatie))
03-11-2024, 17:56 door Anoniem
Je realiseert je toch onvoldoende dat hier in Nederland onze biologische klok continue al een uur+ verschoven is omdat wij de tijdzone(1) van Berlijn aanhouden en niet van London, feitelijk Greenwich.

Niet continue, de biologische klok past zich aan aan de tijd die gebruikt wordt op de plek waar je leeft.
03-11-2024, 19:15 door Anoniem
Door Metobard:
Door Anoniem:
Door Metobard: Het liefst zag ik dat we mondiaal gebruik gingen maken van de verdeling in tijdzones zoals die zichtbaar zijn bij de polen. Dus de kortste (rechte) lijnen van Noordpool tot Zuidpool i.p.v. al die grillige hoeken die de tijdzone verdeling nu maakt. Dat zou voor Nederland betekenen dat 'onze' tijd gelijk is aan GMT (Greenwich Meridian Time) nu genoemd +0 UTC. En daarmee zou dan niet halfjaarlijks geknoeid moeten worden zoals nu het geval is.

Dat blijkt het beste onze biologische klok te benaderen die maar een tijdsbenul kent: het verschil tussen licht en donker; het verloop tussen zonsopgang en zonsondergang.

Maar ja, we leven in een 24 uurs economie nietwaar? En die kent maar een tijdsaanduiding: De bel op Wallstreet (New York) en de klok op Beursplein 5 Dus de mensheid wordt geacht te knoeien met zijn biologische klok tot meerdere eer en glorie van de astronomische beursnoteringen van hypergraai types zoals bijvoorbeeld Bezos en Musk.

1. We kunnen onze biologische klok niet instellen op alle tijdzones (of zelfs maar 2) tegelijkertijd.
Dat wordt dus kiezen.

2. Het probleem is minder in welke tijdzone we leven, maar dat ze twee keer per jaar aan die instelling lopen te klooien...(knip)

Je realiseert je toch onvoldoende dat hier in Nederland onze biologische klok continue al een uur+ verschoven is omdat wij de tijdzone(1) van Berlijn aanhouden en niet van London, feitelijk Greenwich.
Dus je kunt wel denken dat tijdzones minder negatief uitwerken op onze biologische klok dan het haljaarlijkse verstellen van de klok maar dat is niet zo.
Zo zijn er veel meer voorbeelden op Aarde van een ongezonde verschuiving van de tijdzones zoals die aan de Noord- en Zuidpool zichtbaar zijn, zodra die de bewoonde wereld kruisen.
Een extreem voorbeeld is Hawaï dat bijna 3 uur afwijkt van de officiële tijdzones omdat het die van centraal USA aanhoudt. Dat is dus een afwijking van 3 uur op je biologische klok! 'Gesundheit!'

Die afwijking van +1 uur merk ik niet. Want die is er "altijd". Hier is het 19.00 uur. Maar eigenlijk is het dan 18.00 uur (GMT).
Omdat ik gewend ben vroeg op te staan, maakt dat niet uit. Voor mijn lichaam is het dan voor 5.00 uur. Op de klok is het dan voor 6.00 uur. Maar dat is alles. Want dat is elke dag zo. (of zou het IMHO moeten zijn).
Daar is mijn lichaam (biologische klok) op in gesteld.

Maar 2x per jaar, gaan we zonder goede reden schuiven.
Dat merk ik fysiek (helaas) wel. Hard en wekenlang.

Het is niet alsof we met de zon opstaan en gaan slapen. Toch?
Daarom is er ook geen noemenswaardige energiebesparing te meten met de DST maatregel.
03-11-2024, 20:22 door Anoniem
DST (Daylight Saving Time of Daglicht Spaar Tijd) bestaat overigens feitelijk helemaal niet, de hoeveelheid licht blijft gelijk, dus er wordt geen foton bespaard noch gespaard.

DDT is dan een betere afkorting voor Daylight Dislocation Time of Daglicht Dislocatie Tijd.
De negatieve connotatie daarvan draagt hopelijk bij aan afschaffing en verbod op deze contraproductieve tijdafspraak.
04-11-2024, 08:25 door Anoniem
Door Anoniem: DST (Daylight Saving Time of Daglicht Spaar Tijd) bestaat overigens feitelijk helemaal niet, de hoeveelheid licht blijft gelijk, dus er wordt geen foton bespaard noch gespaard.

DDT is dan een betere afkorting voor Daylight Dislocation Time of Daglicht Dislocatie Tijd.
De negatieve connotatie daarvan draagt hopelijk bij aan afschaffing en verbod op deze contraproductieve tijdafspraak.
het wordt bespaard in de zin van 'benut'. Maar dat kan je zelf ook wel bedenken.
04-11-2024, 10:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-11-2024, 10:46
Door Anoniem: DST (Daylight Saving Time of Daglicht Spaar Tijd) bestaat overigens feitelijk helemaal niet, de hoeveelheid licht blijft gelijk, dus er wordt geen foton bespaard noch gespaard.

DDT is dan een betere afkorting voor Daylight Dislocation Time of Daglicht Dislocatie Tijd.
De negatieve connotatie daarvan draagt hopelijk bij aan afschaffing en verbod op deze contraproductieve tijdafspraak.

:-)
DDT is ook de afkorting voor Dichloordifenyltrichloorethaan, een bestrijdingsmiddel o.a gericht op de malariamug.
De lijst van al gebruikte afkortingen wordt alsmaar langer.
:-)
04-11-2024, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gedoe over een uurtje tijdsverschil.
Hoe ziek is de mensheid dat een klok bepaalt hoe je je voelt?! Pffff.

Dat de temperatuur daalt (en straks weer stijgt) heeft een veel grotere invloed. Maar ja, daar zeurt niemand over. Verder is het maar een nummertje hoor.
Dat heet de biologische klok. Die werkt bij iedereen iets anders.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.