image

CPB: Nederland steeds meer afhankelijk van Amerikaanse clouddiensten

donderdag 31 oktober 2024, 10:51 door Redactie, 27 reacties

Nederland wordt steeds meer afhankelijk van Amerikaanse clouddiensten en Europese of Nederlandse alternatieven zijn niet beschikbaar, wat voor een kwetsbaarheid kan zorgen als deze diensten wegvallen, zo stelt het Centraal Planbureau (CPB). Het CPB schrijft in een nieuw rapport dat Nederland op veel terreinen nauw verweven met de Verenigde Staten is, wat kansen en risico's met zich meebrengt.

Eén van de genoemde onderdelen in het rapport is de afhankelijkheid van Amerikaanse technologie. "Europa is voor technologieën zoals cloudcomputing, quantumcomputing en artificiële intelligentie afhankelijk van de VS", aldus het CPB, dat verder opmerkt dat Europa op het gebied van bijvoorbeeld cloudcomputing de boot heeft gemist. "De wereldwijde cloudmarkt wordt gedomineerd door Amerikaanse giganten, zonder Europese of Nederlandse alternatieven."

Volgens het CPB heeft Europese geopolitieke fragmentatie gezorgd voor een gebrek aan investeringen, waardoor er onvoldoende is geïnvesteerd in opkomende technologieën. Daardoor zijn Nederlandse en Europese bedrijven inmiddels afhankelijk van Amerikaanse clouddiensten. Bij de uitval van datacenters en internetverbindingen kunnen dergelijke diensten niet meer werken. "Tot slot hebben wij, als Europeanen, weinig zicht op hoe en waar onze data worden beveiligd", aldus het CPB. Dat stelt dat Nederland en de EU ervoor moeten waken dat bestaande afhankelijkheden niet uitgroeien tot sterke kwetsbaarheden.

Reacties (27)
31-10-2024, 11:01 door Anoniem
Goh, verrassend. Dat kon je jaren geleden al zien aankomen...
31-10-2024, 11:06 door Anoniem
Oorzaak is vooral een totaal gebrek aan visie. Investeringen die in de EU wel gedaan zijn laten we wegkopen, want venture capital. De focus in de EU zou op opensource, openstandaarden en interoperabiliteit moeten liggen. Met een overheid die als launcing customer optreed en daarbij publieke waarden vertaalt in harde aanbestedingseisen.

Lees verder: https://berthub.eu/articles/posts/publicspaces-digitale-autonomie-7-juni-2024/
31-10-2024, 11:07 door Anoniem
Even terug... Waar is zo'n 'cloud' nou ook alweer goed voor?
Zodat het voor anderen makkelijker wordt om aan je data te komen, niet?

Het is niet echt een nadeel dat 'we' niet zoveel cloud doen hoor.
31-10-2024, 11:12 door majortom - Bijgewerkt: 31-10-2024, 11:15
Te triest voor woorden dat op grond van onze Europese en daaruit volgende Nederlandse wetgeving al onze data gewoon in handen van een vreemde mogendheid kan worden gelegd. Niet alleen onze persoonlijke data, maar ook gezondheidsdata, financiele data etc ligt gewoon ter inzage van de VS in de door VS-bedrijven gerunde datacenters. Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken. ISO27k, Nen normen ten spijt, want die worden veelal niet gehanteerd met de insider threat (dus de kwaadwillende beheerder) in het achterhoofd (welk bedrijf encrypt de data client side voordat het de cloud ingaat?).

Je moet die hosting bedrijven maar op hun blauwe ogen geloven dat ze er niet mee aan de haal gaan (en ook hun werknemers niet). En dat alleen op basis van kosten, waarbij er in veel gevallen wel een lock-in is gecreeerd waardoor die initiele berekening na een paar jaar volledig uit de klauwen kan lopen.

Onze data weggegeven voor een paar knaken tbv de aandeelhouders. Zelf ga ik zorgvuldiger met mijn data om dan de bedrijven (inclusief de overheid), waar ik verplicht ben die data aan te leveren.
31-10-2024, 11:20 door Anoniem
Europa, waaronder dus ook Nederland, zijn zeker 20 jaar te laat en hebben hun oren altijd laten hangen naar Microsoft en de daarbij horende commerciële belangen van de vertegenwoordigers. Europa en Nederland hebben totaal geen vooruitziende visie en zijn alleen maar volgers.

Het gaat gewoon een keer goed mis, zeker in het huidige klimaat van terroristische organisaties en vijandige naties.
31-10-2024, 11:29 door Anoniem
Veel technische kennis gaat straks verloren als men zelf geen servers of infrastructuur meer doet.
31-10-2024, 11:32 door Anoniem
Door majortom: Te triest voor woorden dat op grond van onze Europese en daaruit volgende Nederlandse wetgeving al onze data gewoon in handen van een vreemde mogendheid kan worden gelegd. Niet alleen onze persoonlijke data, maar ook gezondheidsdata, financiele data etc ligt gewoon ter inzage van de VS in de door VS-bedrijven gerunde datacenters. Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken. ISO27k, Nen normen ten spijt, want die worden veelal niet gehanteerd met de insider threat (dus de kwaadwillende beheerder) in het achterhoofd (welk bedrijf encrypt de data client side voordat het de cloud ingaat?).

Je moet die hosting bedrijven maar op hun blauwe ogen geloven dat ze er niet mee aan de haal gaan (en ook hun werknemers niet). En dat alleen op basis van kosten, waarbij er in veel gevallen wel een lock-in is gecreeerd waardoor die initiele berekening na een paar jaar volledig uit de klauwen kan lopen.

Onze data weggegeven voor een paar knaken tbv de aandeelhouders. Zelf ga ik zorgvuldiger met mijn data om dan de bedrijven (inclusief de overheid), waar ik verplicht ben die data aan te leveren.
Het punt is dat het CBP zegt dat er geen alternatieven beschikbaar zijn! De overheid heeft notabene zelf OpenStack clouds om niet afh te zijn van 1 cloud leverancier.
31-10-2024, 11:53 door Anoniem
Het is idd niet heel verrassend, en het is gewoon zot dat er een onderzoek voor nodig was. Iedereen met een beetje kennis van zaken wist dit al jaren. Goed bij de tijd, die CPB en onze roverheid

Het ding is, je MOET geen cloud dienst gebruiken, je KAN er een gebruiken. Als het dus zo'n risico is om er een te gebruiken, waarom zou je dan voor een cloud dienst kiezen ip het lekker veilig (als het goed wordt gedaan) zelf te doen?

En nu heel snel een NL of EU cloud dienst gaan opzetten: ik zeg nml niet dat er geen voordelen aan kunnen zitten...
31-10-2024, 11:58 door Anoniem
Europa heeft geen enkel techconcern van wereldformaat (of superstar), terwijl de VS dit wel heeft met
bijvoorbeeld bedrijven als Microsoft, Apple, Nvidia, Meta, Alphabet en Amazon

Wat een ongelooflijk slecht rapport zeg. Alsof wij een eigen superster als monocultuur zouden moeten willen hebben.
Dat is natuurlijk ingegeven door het feit dat de overheid 1 grote Microsoft fanclub is met een beetje Meta (voor whatsapp) en ja die zitten hier niet en dat is maar goed ook.
Dat je beter open source en open standaarden kan gebruiken (bv https://www.openstack.org/marketplace/public-clouds/ om niet afh te zijn van 1 cloud en 1 bedrijf wordt blijkbaar door de grote kapitaalkrachtige lobby verdrongen. Ons continent is meer een bazaar en Amerika een Kathedraal.
Het probleem is niet alleen dat er een zee zit tussen ons en onze eigen data maar dat ransomware door een monocultuur aan het fundament van de Kathedraal zaagt.
Wij willen blijkbaar wat Amerika ook heeft en dat is aantoonbaar fout. Wij zijn geen verenigde staten van Europa!
31-10-2024, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Oorzaak is vooral een totaal gebrek aan visie. Investeringen die in de EU wel gedaan zijn laten we wegkopen, want venture capital. De focus in de EU zou op opensource, openstandaarden en interoperabiliteit moeten liggen. Met een overheid die als launcing customer optreed en daarbij publieke waarden vertaalt in harde aanbestedingseisen.

Lees verder: https://berthub.eu/articles/posts/publicspaces-digitale-autonomie-7-juni-2024/

Het grote voordeel van open source software dat je makkelijk kunt verhuizen naar een andere cloud/on-premise platform.
31-10-2024, 13:44 door Anoniem
goedkoop = duurkoop, kosten gaan voor de baten uit en penny wise + pound foolish etc. etc. Hollanders? die zouden hun moeder nog verkopen als dat wat opleverde :p
31-10-2024, 15:07 door Anoniem
Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken.
Op basis waarvan vermoed je dat er niet wordt mee gekeken?
De geschiedenis leert: het kan DUS het gebeurt.
31-10-2024, 15:54 door Anoniem
...Europese geopolitieke fragmentatie...

Zo zie je maar weer, de oplossing is méér Europa, want dan komt het allemaal goed met de Europese cloud. Of... je laat je oren eens wat minder hangen naar de techgiganten. Zolang dat niet gebeurt en iedereen daar zijn of haar steentje aan bijdraagt, ook al is het met het gebruik van Whatsapp, verandert er helemaal NIETS. Leg daarnaast vooral je vertrouwen niet in politici om hier iets aan te veranderen, want daar is zelden iemand beter van geworden (nou ja, Big Tech met haar lobbyisten wel).
31-10-2024, 16:02 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom: Te triest voor woorden dat op grond van onze Europese en daaruit volgende Nederlandse wetgeving al onze data gewoon in handen van een vreemde mogendheid kan worden gelegd. Niet alleen onze persoonlijke data, maar ook gezondheidsdata, financiele data etc ligt gewoon ter inzage van de VS in de door VS-bedrijven gerunde datacenters. Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken. ISO27k, Nen normen ten spijt, want die worden veelal niet gehanteerd met de insider threat (dus de kwaadwillende beheerder) in het achterhoofd (welk bedrijf encrypt de data client side voordat het de cloud ingaat?).

Je moet die hosting bedrijven maar op hun blauwe ogen geloven dat ze er niet mee aan de haal gaan (en ook hun werknemers niet). En dat alleen op basis van kosten, waarbij er in veel gevallen wel een lock-in is gecreeerd waardoor die initiele berekening na een paar jaar volledig uit de klauwen kan lopen.

Onze data weggegeven voor een paar knaken tbv de aandeelhouders. Zelf ga ik zorgvuldiger met mijn data om dan de bedrijven (inclusief de overheid), waar ik verplicht ben die data aan te leveren.
Het punt is dat het CBP zegt dat er geen alternatieven beschikbaar zijn! De overheid heeft notabene zelf OpenStack clouds om niet afh te zijn van 1 cloud leverancier.
Je hoeft natuurlijk helemaal niet in een cloud: een eigen DC (zeker voor overheid en enterprises; al dan niet in eigen beheer of gehuurd) is gewoon een optie. Maar ja, geld gaat boven privacy en zorgvuldigheid met andermans data; dat is helaas de tegenwoordige realiteit.
31-10-2024, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem: Even terug... Waar is zo'n 'cloud' nou ook alweer goed voor?
Zodat het voor anderen makkelijker wordt om aan je data te komen, niet?

Het is niet echt een nadeel dat 'we' niet zoveel cloud doen hoor.
Helaas zijn er weinig die in de gaten hebben waar Microsoft mee bezig is, er wordt wel eens gezegd dat de overheid een roversbende is nou vlak Microsoft ook niet uit. Microsoft melkt met hun Cloud oplossingen iedereen uit op zo'n geraffineerde wijze dat het erop lijkt dat er maar weinig zijn die het in de gaten hebben en degene die het wel in de gaten hebben verdienen er goed aan.

De Europese rechtbank heeft een uitspraak gedaan over het wederverkopen van Microsoft software licenties en daar is Microsoft het natuurlijk niet mee eens, en wat doen ze nu, geen Microsoft Exchange 2025 meer maar een Microsoft Exchange (Subscription Edition) SE als opvolger van Exchange 2019 en van Exchange 2016 waarvan beide ineens het support stil gezet medio november 2025, het gevolg laat zich natuurlijk raden, nog meer argumenten om dan toch maar gebruik te maken van Office 365.

Lijkt me verstandig om afstand te doen van deze producten en gewoon met Open Source producten on-premise te gaan werken.
31-10-2024, 17:13 door majortom
Door Anoniem:
Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken.
Op basis waarvan vermoed je dat er niet wordt mee gekeken?
De geschiedenis leert: het kan DUS het gebeurt.
Met mijn opmerking doelde ik natuurlijk op het feit dat er uiteraard wordt meegekeken, maar dat bedrijven/overheden zich achter deze afspraken verstoppen om af te dekken dat eea goed is "geregeld". En de AP gaat daar helaas in mee.
31-10-2024, 17:17 door Anoniem
Nederland vol met Clouddrammers, het moet en het zal in de cloud want dat is hip en goedkoop. Ja, er zitten nadelen aan, maar als je daar niet naar kijkt gaan ze vanzelf weg.
31-10-2024, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even terug... Waar is zo'n 'cloud' nou ook alweer goed voor?
Zodat het voor anderen makkelijker wordt om aan je data te komen, niet?

Het is niet echt een nadeel dat 'we' niet zoveel cloud doen hoor.
Helaas zijn er weinig die in de gaten hebben waar Microsoft mee bezig is, er wordt wel eens gezegd dat de overheid een roversbende is nou vlak Microsoft ook niet uit. Microsoft melkt met hun Cloud oplossingen iedereen uit op zo'n geraffineerde wijze dat het erop lijkt dat er maar weinig zijn die het in de gaten hebben en degene die het wel in de gaten hebben verdienen er goed aan.

De Europese rechtbank heeft een uitspraak gedaan over het wederverkopen van Microsoft software licenties en daar is Microsoft het natuurlijk niet mee eens, en wat doen ze nu, geen Microsoft Exchange 2025 meer maar een Microsoft Exchange (Subscription Edition) SE als opvolger van Exchange 2019 en van Exchange 2016 waarvan beide ineens het support stil gezet medio november 2025, het gevolg laat zich natuurlijk raden, nog meer argumenten om dan toch maar gebruik te maken van Office 365.

Lijkt me verstandig om afstand te doen van deze producten en gewoon met Open Source producten on-premise te gaan werken.
Blijkbaar zijn er maar weinig die de ballen hebben om Microsoft eruit gooien.
De overstap naar open source toepassingen zal niet vanzelfsprekend zijn, op termijn kun je nog wel eens de vruchten plukken
van een overstap.
31-10-2024, 19:27 door Anoniem
En straks gaan onze medische gegevens de Amerikaanse cloud in en kunnen mensen zich daarop afmelden met een opt-out in plaats van een opt-in... Ik kan niet wachten tot mijn info op het darkweb voor iedereen te lezen is.
Dan kan het publiek meegenieten van de info over de schimmelnagels van buurman de Vries en het verkrachtingsonderzoek van mevrouw Juttebelletjes.
Dan kom je nog eens wat over je buren te weten.
Hoera overheid, dat hebben goed gekozen voor ons... /-:{
31-10-2024, 20:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom: Te triest voor woorden dat op grond van onze Europese en daaruit volgende Nederlandse wetgeving al onze data gewoon in handen van een vreemde mogendheid kan worden gelegd. Niet alleen onze persoonlijke data, maar ook gezondheidsdata, financiele data etc ligt gewoon ter inzage van de VS in de door VS-bedrijven gerunde datacenters. Alleen op basis van boterzachte "afspraken" wordt voorkomen dat er niet wordt meegekeken. ISO27k, Nen normen ten spijt, want die worden veelal niet gehanteerd met de insider threat (dus de kwaadwillende beheerder) in het achterhoofd (welk bedrijf encrypt de data client side voordat het de cloud ingaat?).

Je moet die hosting bedrijven maar op hun blauwe ogen geloven dat ze er niet mee aan de haal gaan (en ook hun werknemers niet). En dat alleen op basis van kosten, waarbij er in veel gevallen wel een lock-in is gecreeerd waardoor die initiele berekening na een paar jaar volledig uit de klauwen kan lopen.

Onze data weggegeven voor een paar knaken tbv de aandeelhouders. Zelf ga ik zorgvuldiger met mijn data om dan de bedrijven (inclusief de overheid), waar ik verplicht ben die data aan te leveren.
Het punt is dat het CBP zegt dat er geen alternatieven beschikbaar zijn! De overheid heeft notabene zelf OpenStack clouds om niet afh te zijn van 1 cloud leverancier.
Je hoeft natuurlijk helemaal niet in een cloud: een eigen DC (zeker voor overheid en enterprises; al dan niet in eigen beheer of gehuurd) is gewoon een optie. Maar ja, geld gaat boven privacy en zorgvuldigheid met andermans data; dat is helaas de tegenwoordige realiteit.
Inderdaad maar dan hoop ik nog maar 1 ding en dat is dat ransomware hier een eind aan gaat maken.
31-10-2024, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem: Nederland vol met Clouddrammers, het moet en het zal in de cloud want dat is hip en goedkoop. Ja, er zitten nadelen aan, maar als je daar niet naar kijkt gaan ze vanzelf weg.
Even voor de duidelijkheid, het is niet goedkoop want het goedkoopste abonnement is niet toereikend. Als ik minimaal 5 jaar met een gekocht product kan werken is dat goedkoper dan een in de Cloudoplossing en de ervaring leert dat 7 jaar gewoon haalbaar is en in sommige gevallen zelfs 10 jaar. Blijkbaar snappen de meeste managers het niet en kunnen ze niet rekenen omdat ze totaal de ballen verstand hebben van ICT en daardoor gemakkelijk alle leugens die door vertegenwoordigers verteld worden geloven.
31-10-2024, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even terug... Waar is zo'n 'cloud' nou ook alweer goed voor?
Zodat het voor anderen makkelijker wordt om aan je data te komen, niet?

Het is niet echt een nadeel dat 'we' niet zoveel cloud doen hoor.
Helaas zijn er weinig die in de gaten hebben waar Microsoft mee bezig is, er wordt wel eens gezegd dat de overheid een roversbende is nou vlak Microsoft ook niet uit. Microsoft melkt met hun Cloud oplossingen iedereen uit op zo'n geraffineerde wijze dat het erop lijkt dat er maar weinig zijn die het in de gaten hebben en degene die het wel in de gaten hebben verdienen er goed aan.

De Europese rechtbank heeft een uitspraak gedaan over het wederverkopen van Microsoft software licenties en daar is Microsoft het natuurlijk niet mee eens, en wat doen ze nu, geen Microsoft Exchange 2025 meer maar een Microsoft Exchange (Subscription Edition) SE als opvolger van Exchange 2019 en van Exchange 2016 waarvan beide ineens het support stil gezet medio november 2025, het gevolg laat zich natuurlijk raden, nog meer argumenten om dan toch maar gebruik te maken van Office 365.

Lijkt me verstandig om afstand te doen van deze producten en gewoon met Open Source producten on-premise te gaan werken.
Daar heb je dienstverleners (OGD, Fujitsu, Capgemini etc) voor nodig en die liggen voorlopig bij Microsoft in bed want ze verdienen daar goed aan. Elk open source initiatief wordt bij die bedrijven in de kiem gesmoord, behalve als er geen windows oplossing is zoals de redhat linux supercomputer bij de TU Delft. Het gekke is dat de overheid ook helemaal niet tevreden is want er zijn veel problemen. Met het wisselen van ICT-leveranciers worden er zelfs miljoenen euro's verspeeld en dat terwijl het een monocultuur is. De gemeente Groningen gaat het nu over een andere boeg gooien, Fujitsu er uit en vele kleintjes er in.
PS de 100 Redhat Linux servers van Fujitsu schijnen nagenoeg storingsvrij te zijn vergeleken met dat andere park.
31-10-2024, 21:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Even terug... Waar is zo'n 'cloud' nou ook alweer goed voor?
Zodat het voor anderen makkelijker wordt om aan je data te komen, niet?

Het is niet echt een nadeel dat 'we' niet zoveel cloud doen hoor.
Helaas zijn er weinig die in de gaten hebben waar Microsoft mee bezig is, er wordt wel eens gezegd dat de overheid een roversbende is nou vlak Microsoft ook niet uit. Microsoft melkt met hun Cloud oplossingen iedereen uit op zo'n geraffineerde wijze dat het erop lijkt dat er maar weinig zijn die het in de gaten hebben en degene die het wel in de gaten hebben verdienen er goed aan.

De Europese rechtbank heeft een uitspraak gedaan over het wederverkopen van Microsoft software licenties en daar is Microsoft het natuurlijk niet mee eens, en wat doen ze nu, geen Microsoft Exchange 2025 meer maar een Microsoft Exchange (Subscription Edition) SE als opvolger van Exchange 2019 en van Exchange 2016 waarvan beide ineens het support stil gezet medio november 2025, het gevolg laat zich natuurlijk raden, nog meer argumenten om dan toch maar gebruik te maken van Office 365.

Lijkt me verstandig om afstand te doen van deze producten en gewoon met Open Source producten on-premise te gaan werken.
Blijkbaar zijn er maar weinig die de ballen hebben om Microsoft eruit gooien.
De overstap naar open source toepassingen zal niet vanzelfsprekend zijn, op termijn kun je nog wel eens de vruchten plukken
van een overstap.
Ik heb het gedaan en je krijgt gelijk Microsoft op bezoek omdat ze dan een sniffer in je netwerk willen hebben omdat ze het niet geloven. Vervolgens bewerken ze de directeur dat er een licentie boete moet worden betaald. Wij kregen later een nieuwe directeur en die toonde geen ballen, sterker nog hij was fan en wenste niet webbased of met thunderbird te werken en heeft hierdoor eigenhandig diverse vestigingen om zeep geholpen.
01-11-2024, 08:45 door majortom - Bijgewerkt: 01-11-2024, 08:45
Door Anoniem:k heb het gedaan en je krijgt gelijk Microsoft op bezoek omdat ze dan een sniffer in je netwerk willen hebben omdat ze het niet geloven. Vervolgens bewerken ze de directeur dat er een licentie boete moet worden betaald. Wij kregen later een nieuwe directeur en die toonde geen ballen, sterker nog hij was fan en wenste niet webbased of met thunderbird te werken en heeft hierdoor eigenhandig diverse vestigingen om zeep geholpen.
Ik weet niet waar Microsoft het recht denkt te hebben om een sniffer in iemands netwerk te plaatsen (verzoek afgewezen lijkt me). En een licentieboete die betaald zou moeten worden kan ik me alleen voorstellen als je contractueel hebt afgesproken om de licenties voor een x-aantal jaren af te nemen en er eerder vanaf wilt (analoog aan een oversluitboete bij bijvoorbeeld een hypotheek).
01-11-2024, 08:55 door Anoniem
Hoezo geen Europese cloud? https://www.techzine.nl/nieuws/infrastructure/552703/europees-alternatief-voor-aws-azure-en-google-geboren-binnen-lidl/
01-11-2024, 10:10 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:k heb het gedaan en je krijgt gelijk Microsoft op bezoek omdat ze dan een sniffer in je netwerk willen hebben omdat ze het niet geloven. Vervolgens bewerken ze de directeur dat er een licentie boete moet worden betaald. Wij kregen later een nieuwe directeur en die toonde geen ballen, sterker nog hij was fan en wenste niet webbased of met thunderbird te werken en heeft hierdoor eigenhandig diverse vestigingen om zeep geholpen.
Ik weet niet waar Microsoft het recht denkt te hebben om een sniffer in iemands netwerk te plaatsen (verzoek afgewezen lijkt me). En een licentieboete die betaald zou moeten worden kan ik me alleen voorstellen als je contractueel hebt afgesproken om de licenties voor een x-aantal jaren af te nemen en er eerder vanaf wilt (analoog aan een oversluitboete bij bijvoorbeeld een hypotheek).
Ze meenden dat recht te hebben op basis van een oud verlopen enterprise contract. Uiteindelijk is het niet via een sniffer gebeurd maar via een partner die alles kwam doornemen omdat de ceo geen ballen had. Er kwam een boete uit omdat er een licentie moest worden betaald voor elke Linux gebruiker op een Linux desktop, gevirtualiseerd op een Linux hypervisor, die bij AD inlogde. Dat moest nog worden omgezet naar IPA. Zelfs voor iedere internetgebruiker die via een LInux SSL-VPN inlogde (AD) moest een licentie worden betaald (kon worden afgekocht).
Hoog tijd voor meer Europese initiatieven op basis van vrije software.
01-11-2024, 11:35 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Hoezo geen Europese cloud? https://www.techzine.nl/nieuws/infrastructure/552703/europees-alternatief-voor-aws-azure-en-google-geboren-binnen-lidl/

Het is allemaal te klein, te laat en niet vooruitstrevend. In Europa hebben we geen IT-tech cultuur en zeker geen durf kapitalisten die bereid zijn een revolutionair idee te steunen. Die braafheid draait de EU en NL zeker iedere keer de nek om. We hebben wel de mensen met de IQ's maar die vertrekken wegens gebrek aan Tech cultuur naar de VS.

Hebben we per ongeluk wel wat high-tech dan zijn er clubs uit de VS die alles gewoon opkopen en niet ongewoon de krenten uit de pap halen en de rest laten vergaan.

Gaat het om medische of fintech toepassingen dan zijn we weer wel bereid te investeren. Dus ja zeg het maar.
Bij deze dan ook een oproep om de IT-tech nu eens een boost en echt platform te geven in de EU.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.