Facebook en Instagram gaan Europese gebruikers een optie bieden voor 'minder gepersonaliseerde advertenties' op de platforms. Sommige van deze advertenties zullen 'een aantal seconden' lang niet zijn over te slaan. Daarnaast wordt de prijs van een betaald abonnement zonder advertenties verlaagd, zo heeft Meta vandaag aangekondigd. Vorig jaar kwam Meta met een betaald abonnementsmodel waarbij gebruikers moesten kiezen tussen een betaald abonnement of het akkoord gaan met de verwerking van hun persoonsgegevens voor gerichte advertenties.
Europese burgerrechtenorganisaties waren zeer kritisch en stelden dat dit model mensen geen vrije keuze geeft. Volgens de Europese Commissie is Meta's abonnementsmodel in strijd met de Europese DMA-wetgeving en Europese privacytoezichthouders zouden van plan zijn een streep door het model te zetten. Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument en Markt (ACM), stelden dat Meta gebruikers bij de introductie van betaalde accounts voor Facebook en Instagram heeft misleid, onder druk gezet en in verwarring gebracht.
Vandaag meldt Meta dat het verschillende aanpassingen gaat doorvoeren. Gebruikers moeten nog steeds kiezen uit een betaald abonnement of het gratis gebruik van de diensten. Wanneer gebruikers voor de gratis optie kiezen kunnen ze ervoor kiezen om 'minder gepersonaliseerde advertenties' te zien. Meta voegt toe dat het toegewijd blijft aan gepersonaliseerde advertenties, omdat die de 'hoeksteen van een vrij en inclusief internet' zijn, zo claimt het techbedrijf. Daarnaast wordt de prijs voor betaalde abonnementen met veertig procent verlaagd.
De optie voor 'minder gepersonaliseerde advertenties' maakt gebruik van 'minder data'. Meta zegt alleen advertenties gebaseerd op context te zullen tonen. "Wat een persoon in een bepaalde sessie op Facebook en Instagram ziet - en een minimale verzameling datapunten, waaronder iemands leeftijds, locatie, geslacht en hoe een persoon met advertenties omgaat." Tevens komt Meta ook met 'ad breaks', advertenties die een aantal seconden lang niet zijn over te slaan. De optie voor minder gerichte reclame wordt de komende weken uitgerold.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.