image

Facebook biedt EU-gebruikers optie voor 'minder gerichte advertenties'

dinsdag 12 november 2024, 13:57 door Redactie, 8 reacties

Facebook en Instagram gaan Europese gebruikers een optie bieden voor 'minder gepersonaliseerde advertenties' op de platforms. Sommige van deze advertenties zullen 'een aantal seconden' lang niet zijn over te slaan. Daarnaast wordt de prijs van een betaald abonnement zonder advertenties verlaagd, zo heeft Meta vandaag aangekondigd. Vorig jaar kwam Meta met een betaald abonnementsmodel waarbij gebruikers moesten kiezen tussen een betaald abonnement of het akkoord gaan met de verwerking van hun persoonsgegevens voor gerichte advertenties.

Europese burgerrechtenorganisaties waren zeer kritisch en stelden dat dit model mensen geen vrije keuze geeft. Volgens de Europese Commissie is Meta's abonnementsmodel in strijd met de Europese DMA-wetgeving en Europese privacytoezichthouders zouden van plan zijn een streep door het model te zetten. Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument en Markt (ACM), stelden dat Meta gebruikers bij de introductie van betaalde accounts voor Facebook en Instagram heeft misleid, onder druk gezet en in verwarring gebracht.

Vandaag meldt Meta dat het verschillende aanpassingen gaat doorvoeren. Gebruikers moeten nog steeds kiezen uit een betaald abonnement of het gratis gebruik van de diensten. Wanneer gebruikers voor de gratis optie kiezen kunnen ze ervoor kiezen om 'minder gepersonaliseerde advertenties' te zien. Meta voegt toe dat het toegewijd blijft aan gepersonaliseerde advertenties, omdat die de 'hoeksteen van een vrij en inclusief internet' zijn, zo claimt het techbedrijf. Daarnaast wordt de prijs voor betaalde abonnementen met veertig procent verlaagd.

De optie voor 'minder gepersonaliseerde advertenties' maakt gebruik van 'minder data'. Meta zegt alleen advertenties gebaseerd op context te zullen tonen. "Wat een persoon in een bepaalde sessie op Facebook en Instagram ziet - en een minimale verzameling datapunten, waaronder iemands leeftijds, locatie, geslacht en hoe een persoon met advertenties omgaat." Tevens komt Meta ook met 'ad breaks', advertenties die een aantal seconden lang niet zijn over te slaan. De optie voor minder gerichte reclame wordt de komende weken uitgerold.

Reacties (8)
Gisteren, 14:38 door Anoniem
Ja... Minder gerichte advertenties, maar nog steeds gevolgd worden door trackers, je wordt dus nog steeds bespioneert, maar dan merk je het wat minder.
Gisteren, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ja... Minder gerichte advertenties, maar nog steeds gevolgd worden door trackers, je wordt dus nog steeds bespioneert, maar dan merk je het wat minder.
Hoeveel is 'minder'...Dat is de hamvraag hier.
Gisteren, 15:21 door Anoniem
[quoet]Meta voegt toe dat het toegewijd blijft aan gepersonaliseerde advertenties, omdat die de 'hoeksteen van een vrij en inclusief internet' zijn, zo claimt het techbedrijf. [/quote]
Zo ken ik er nog wel een paar.

IMHO:

De hoeksteen van een inclusief internet, is een internet zonder sociale media en hun haatzaaiende en haatversterkende bubbel-algoritmes.

De hoeksteen van een vrij internet is een internet waar personen niet continue bespioneerd en gevolgd worden door bedrijven en overheden. Waar die personen zelf de controle hebben over wat ze wel en niet zien op dat internet. (En dat geldt ook voor reclame uitingen). Waar personen achter een of meer aliassen of anoniem kunnen surfen.
( het ideaalbeeld van rond de eeuwisseling, voordat Big Tech en politci zich met hun graaihanden op het internet stortten )
Gisteren, 15:25 door Anoniem
Je betaalt niks voor facebook, je maakt vrijwillig een account voor Facebook en Facebook is geen eerste levensbehoefte. Ik denk dat de meeste Facebook-gebruikers/verslaafden die advertenties, trackers en spyware geen enkel probleem vinden. Ze denken er niet eens over na. Wat is het probleem?
Gisteren, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem: Je betaalt niks voor facebook, je maakt vrijwillig een account voor Facebook en Facebook is geen eerste levensbehoefte. Ik denk dat de meeste Facebook-gebruikers/verslaafden die advertenties, trackers en spyware geen enkel probleem vinden. Ze denken er niet eens over na. Wat is het probleem?
Dat het niet mag qua wetgeving nogal een zeer groot probleem dan of niet?
Gisteren, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: Je betaalt niks voor facebook, je maakt vrijwillig een account voor Facebook en Facebook is geen eerste levensbehoefte. Ik denk dat de meeste Facebook-gebruikers/verslaafden die advertenties, trackers en spyware geen enkel probleem vinden. Ze denken er niet eens over na. Wat is het probleem?
Haha! Ja inderdaad, daar zegt u zowat!
Gisteren, 18:18 door Anoniem
Meta durft blijkbaar niet via een abonnements systeem te werken.
Zou dat zijn omdat dan niemand bereid is voor Facebook en Instagram te betalen?
Gisteren, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem: Je betaalt niks voor facebook, je maakt vrijwillig een account voor Facebook en Facebook is geen eerste levensbehoefte. Ik denk dat de meeste Facebook-gebruikers/verslaafden die advertenties, trackers en spyware geen enkel probleem vinden. Ze denken er niet eens over na. Wat is het probleem?
Ook als je geen meta diensten gebruikt volgt dit bedrijf jou op de voet. Jouw volledige naam en telefoonnummer hebben ze sowieso. Met daarnaast een hoop andere data.
Gelukkig heb je recht deze data te laten verwijderen. Hoe? Zelfs de AP weet het niet...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.