De Britse bank NatWest heeft WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en andere chatplatforms op de telefoons, laptops en andere werkapparatuur van personeel geblokkeerd. De bank wil dat medewerkers alleen via 'goedgekeurde kanalen' werkgerelateerde gesprekken voeren. Het gaat dan om e-mail en sms-berichten. NatWest adviseert personeel al jaren om bepaalde kanalen niet voor bedrijfszaken te gebruiken, maar dit werd niet actief verboden. Sommige chatapps zijn sinds het begin van deze maand niet meer op bedrijfslaptops en -telefoons te gebruiken, melden The Independent en BBC.
Volgens Britse media heeft de maatregel te maken met het veiligstellen en kunnen terughalen van bedrijfscommunicatie. Iets dat bij verschillende chatapps een stuk lastiger zou zijn. Daarnaast ondersteunen allerlei chatapps inmiddels ook automatisch verdwijnende berichten. Vorig jaar kreeg de bank Morgan Stanley nog een miljoenenboete van toezichthouder Ofgem voor het niet opslaan en bewaren van elektronische communicatie. Het ging om gesprekken van energiehandelaren die via WhatsApp op privételefoons werden gevoerd. De Britse Financial Conduct Authority (FCA) zou daarnaast van plan zijn om een onderzoek te doen naar het WhatsApp-gebruik door bankpersoneel.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.