image

Britse bank NatWest blokkeert WhatsApp en Messenger op werkapparatuur

woensdag 13 november 2024, 16:18 door Redactie, 5 reacties

De Britse bank NatWest heeft WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en andere chatplatforms op de telefoons, laptops en andere werkapparatuur van personeel geblokkeerd. De bank wil dat medewerkers alleen via 'goedgekeurde kanalen' werkgerelateerde gesprekken voeren. Het gaat dan om e-mail en sms-berichten. NatWest adviseert personeel al jaren om bepaalde kanalen niet voor bedrijfszaken te gebruiken, maar dit werd niet actief verboden. Sommige chatapps zijn sinds het begin van deze maand niet meer op bedrijfslaptops en -telefoons te gebruiken, melden The Independent en BBC.

Volgens Britse media heeft de maatregel te maken met het veiligstellen en kunnen terughalen van bedrijfscommunicatie. Iets dat bij verschillende chatapps een stuk lastiger zou zijn. Daarnaast ondersteunen allerlei chatapps inmiddels ook automatisch verdwijnende berichten. Vorig jaar kreeg de bank Morgan Stanley nog een miljoenenboete van toezichthouder Ofgem voor het niet opslaan en bewaren van elektronische communicatie. Het ging om gesprekken van energiehandelaren die via WhatsApp op privételefoons werden gevoerd. De Britse Financial Conduct Authority (FCA) zou daarnaast van plan zijn om een onderzoek te doen naar het WhatsApp-gebruik door bankpersoneel.

Reacties (5)
Gisteren, 17:03 door Anoniem
Het is inderdaad heel vervelend als werknemers dan tijdens hun werk doen, de verloren tijd is het geld van de baas, en die tijd loopt behoorlijk op over de jaren.
Tijdens de werkpauze kan men even lekker wegzakken met hun persoonlijke dingen en een bordje eten.
Gisteren, 17:26 door johanw - Bijgewerkt: Gisteren, 17:28
Dan ga je dus krijgen wat er bij Mogan Stanley gebeurde: de werktelefoon wordt gewoon niet gebruikt en alles gaat via het privevtoestel. En omdat onbeperkte databundels niet meer duur zijn gaat men de bedrijfs wifi ook maar overslaan.
Gisteren, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem: Het is inderdaad heel vervelend als werknemers dan tijdens hun werk doen, de verloren tijd is het geld van de baas, en die tijd loopt behoorlijk op over de jaren.
Tijdens de werkpauze kan men even lekker wegzakken met hun persoonlijke dingen en een bordje eten.

Dan lopen ze met twee telefoon waarschijnlijk.

Bij banken zijn ze altijd erg van het loggen en bewaren, en dat moet ik wel.

Als een beleggingsadviseur in een appje iets gezegd (of niet gezegd) heeft en er is grote schade dan gaat het geheel inderdaad draaien om wat er precies op welk moment gezegd is.
Gisteren, 18:34 door Anoniem
Door Anoniem: Het is inderdaad heel vervelend als werknemers dan tijdens hun werk doen, de verloren tijd is het geld van de baas, en die tijd loopt behoorlijk op over de jaren.
Tijdens de werkpauze kan men even lekker wegzakken met hun persoonlijke dingen en een bordje eten.

Heb je het verhaal niet gelezen? Het gaat niet over tijdverspilling door privëgebruik, naar over de ontraceerbaarheid van de gevoerde communicatie.
In tegenstelling tot een premier kan een bank de opdracht krijgen om alle communicatie over een bepaalde zaak te overhandigen aan autoriteiten, en als de medewerker dan zegt "oh dat heb ik allemaal via WhatsApp gedaan en die berichten zijn allang verwijderd" dan heb je als bank een groot probleem.
(als premier kun je dan gewoon zeggen dat je er geen actieve herrinnering meer aan hebt)
Gisteren, 19:02 door Anoniem
Door johanw: Dan ga je dus krijgen wat er bij Mogan Stanley gebeurde: de werktelefoon wordt gewoon niet gebruikt en alles gaat via het privevtoestel. En omdat onbeperkte databundels niet meer duur zijn gaat men de bedrijfs wifi ook maar overslaan.
Dan lijkt het me op termijn onvermijdelijk dat privétoestellen niet meer meegenomen mogen worden naar het werk.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.