image

Minister: decryptieplicht voor versleutelde chatapps politiek-bestuurlijk dilemma

vrijdag 22 november 2024, 08:37 door Redactie, 34 reacties

Een decryptieplicht voor versleutelde chatapps zoals WhatsApp en Signal is een politiek-bestuurlijk dilemma, zo stelt minister Van Weel van Justitie en Veiligheid. GroenLinks-PvdA had de bewindsman gevraagd of aanbieders van versleutelde communicatie-apps verplicht moeten kunnen worden om op aanvraag de versleuteling bij gebruikers uit te schakelen.

Van Weel reageert dat aanbieders van dit soort diensten, zoals Whatsapp en Signal, niet onder de verplichting in de Telecommunicatiewet vallen om mee te werken aan een aftapbevel. "In beginsel klinkt het wenselijk dit met dezelfde waarborgen uit te breiden naar deze aanbieders. Het is echter de vraag of dit in de praktijk mogelijk is zonder end-to-end-encryptie onmogelijk te maken", voegt de minister toe. "Bij end-to-end-encryptie is het voor de appaanbieder niet mogelijk om de encryptie voor een specifieke verdachte uit te zetten, omdat de encryptie op de telefoon van de verzender en ontvanger wordt toegepast en niet centraal zoals bij een telecomaanbieder."

De Tweede Kamer nam in 2022 een motie van de PvdD aan die de regering oproept om end-to-end encryptie in stand te houden en Europese voorstellen die dat onmogelijk maken niet te steunen. De motie werd met 128 stemmen voor en 22 stemmen tegen aangenomen. Alleen het CDA, ChristenUnie en de SGP stemden tegen. Het kabinet gaf vervolgens aan de motie te zullen uitvoeren.

"Dat maakt dit een politiek-bestuurlijk dilemma", merkt Van Weel op. Hij zegt alleen voorstander van een decryptieplicht voor chatapps te zijn als dit zowel juridisch als in de technische praktijk met voldoende waarborgen, als noodzakelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit. kan worden omkleed. "Zodat de inbreuk op het communicatiegeheim zo minimaal mogelijk is én de veiligheid van het digitale domein gewaarborgd blijft."

Reacties (34)
22-11-2024, 08:48 door Anoniem
Nee, het is geen dilemma. Als er een ander bij kan anders dan de maker en degene waar het voor bedoeld is, dan is encryptie daarmee waardeloos en dus zinloos geworden.
Anders gaat het niet worden. Iedereen die wat anders beweert snapt encryptie niet.
22-11-2024, 08:59 door Anoniem
Het is helemaal geen dilemma, het ondermijnt de privacy en zodanig een van de belangrijkste peilers van de democratie. En het werkt ook nog eens alleen effectief tegen brave burgers; niet beroepscriminelen .... En ook de techniek is een wassenneus, tapbaar vs niet tapbaar hebben we ook al bij de introductie van TLS 1.3 gehad; elke expert is tegen tapbaar maken, alleen de organisaties en bedrijven met andere belangen proberen dit te ondermijnen met FUD !!!
22-11-2024, 10:06 door Anoniem
Het briefgeheim is nu ook een politiek dilemma?
22-11-2024, 10:57 door Anoniem
Kijk... CSS lukt even niet, maar hier komen de wormen weer door een andere kier gekropen...
22-11-2024, 11:10 door Anoniem
Waar de politie denkt criminelen op te pakken in het ene land, worden er dankzij achterdeurtjes in apps zoals deze onschuldige mensen vermoord door hun eigen overheid in het andere land.
Je kunt beter geen selfie maken een kort rokje in bepaalde landen, of de grote panda beledigen.
22-11-2024, 11:25 door Anoniem
'k Vraag me altijd af hoe de dames en heren politici hadden gedacht dit te gaan handhaven voor encrypted opensource chat-apps? Zelfs al zou je Whatsapp, Signal, Telegram etc. dwingen om client-side overheidsspionage te implementeren, dan bestaan er nog legio open-source alternatieven die men kan gebruiken. De crimineeltjes die ze zeggen te willen vangen zitten waarschijnlijk allang op dergelijke alternatieven en het enige effect wat dit soort wetgeving dus sorteert, is dat iedere normale huis-tuin-en-keuken-gebruiker van chatapps straks 24/7 in de gaten gehouden gaat worden terwijl de echte boeven vrijelijk hun gang kunnen gaan. Het is zo jammer dat we ons hierin laten leiden door een stel domme alfa's zonder enig benul van de technische achtergrond van deze technologie en historisch besef.
22-11-2024, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Het briefgeheim is nu ook een politiek dilemma?
Er bestaat geen absoluut briefgeheim.
De post kan door overheidsinstanties gewoon worden opengemaakt als de wet dit omschrijft.
Zie daarvoor lid 2 hieronder.

1. Grondrechten Artikel 13

lid 1. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn brief- en telecommunicatiegeheim.
lid 2. Beperking van dit recht is mogelijk in de gevallen bij de wet bepaald met machtiging van de rechter of, in het belang van de nationale veiligheid, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
22-11-2024, 12:24 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Het is helemaal geen dilemma, het ondermijnt de privacy en zodanig een van de belangrijkste peilers van de democratie. En het werkt ook nog eens alleen effectief tegen brave burgers; niet beroepscriminelen .... En ook de techniek is een wassenneus, tapbaar vs niet tapbaar hebben we ook al bij de introductie van TLS 1.3 gehad; elke expert is tegen tapbaar maken, alleen de organisaties en bedrijven met andere belangen proberen dit te ondermijnen met FUD !!!
Privacy is niet absoluut.

Er zijn trouwens gewoon beroepscriminelen die je hiermee heel gemakkelijk kunt traceren of aanpakken.
22-11-2024, 12:27 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Het briefgeheim is nu ook een politiek dilemma?

Nee hoor, wat die is niet absoluut.

1.
Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
2.
Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.


https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkjaj9cwlszu/artikel_13_briefgeheim
22-11-2024, 12:35 door Anoniem
WhatsApp heeft het keurig opgelost. Ze forceren je namelijk om een backup te maken en die worden op je icloud of google drive opgeslagen. En gelukkig werkt de VS wel mee in een ernstig geval. Dus de chats van criminelen zijn zo te decrypten.
22-11-2024, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem: 'k Vraag me altijd af hoe de dames en heren politici hadden gedacht dit te gaan handhaven voor encrypted opensource chat-apps? Zelfs al zou je Whatsapp, Signal, Telegram etc. dwingen om client-side overheidsspionage te implementeren, dan bestaan er nog legio open-source alternatieven die men kan gebruiken. De crimineeltjes die ze zeggen te willen vangen zitten waarschijnlijk allang op dergelijke alternatieven en het enige effect wat dit soort wetgeving dus sorteert, is dat iedere normale huis-tuin-en-keuken-gebruiker van chatapps straks 24/7 in de gaten gehouden gaat worden terwijl de echte boeven vrijelijk hun gang kunnen gaan. Het is zo jammer dat we ons hierin laten leiden door een stel domme alfa's zonder enig benul van de technische achtergrond van deze technologie en historisch besef.

Alfa's zouden juist een beter historisch besef moeten hebben.
Dat zit in hun opleiding(en) veel meer verweven, dan bij beta's.

Maar struisvogelpolitiek is altijd een "betere" tactiek in hun ogen.
Wat ze zelf niet zien of meemaken, dat bestaat niet in hun wereldbeeld.
Lekker makkelijk. Dan speelt het geweten veel minder op.
22-11-2024, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, het is geen dilemma. Als er een ander bij kan anders dan de maker en degene waar het voor bedoeld is, dan is encryptie daarmee waardeloos en dus zinloos geworden.
Anders gaat het niet worden. Iedereen die wat anders beweert snapt encryptie niet.
En wat dacht je van communicatie met die zelfde overheid.
22-11-2024, 13:19 door Anoniem
Wat er in deze discussie niet genoemd is zijn de internationale aspecten van chat-ontsleuteling. Post en telefoon wordt verzorgd door in Nederland gevestigde bedrijven, de maker van een chatapp kan overal op de wereld gevestigd zijn. Het kan heel lastig zijn om een in een derde land gevestigde appmaker mee te laten werken aan ontsleuteling van een specifieke chat, helemaal wanneer de wetten van het land waarin de appmaker gevestigd is daar specifieke eisen aan stelt.

Kijk maar eens hoe lastig het was om Telegram mee te laten werken met justitie voordat een van de directeuren in Frankrijk vastgehouden werd.
22-11-2024, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem: WhatsApp heeft het keurig opgelost. Ze forceren je namelijk om een backup te maken en die worden op je icloud of google drive opgeslagen. En gelukkig werkt de VS wel mee in een ernstig geval. Dus de chats van criminelen zijn zo te decrypten.

Incorrect, je kan ook gewoon aangeven geen back-up te maken
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: Het briefgeheim is nu ook een politiek dilemma?

Nee hoor, wat die is niet absoluut.

1.
Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
2.
Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.


https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkjaj9cwlszu/artikel_13_briefgeheim

Bij doorbreking van het briefgeheim moet de rechter het van geval tot geval bekijken. Er moet dus een echte, concrete verdenking zijn. Het is geen sleepnet. Zodra e2ee bij digitale communicatie-apps wordt uitgeschakeld, krijg je in de praktijk meteen een sleepnet.

Net zoals je niet met marteling het hoofd van een verdachte mag openbreken, mag je onschuldige burgers niet vangen in een sleepnet. Politie en opsporingsdiensten moeten accepteren dat er blackboxen zijn waar ze omheen moeten werken. Dan kan je dus wel kijken wat er in zo'n blackbox naar binnen gaat en wat er weer uitkomt, en dat analyseren. Maar verder mag je niet gaan, totdat er uit DIE analyse, bijv. in combinatie met old-school recherche-technieken, een concrete verdenking voortvloeit.

Volledige controle DOOR de staat leidt tot criminaliteit VAN de staat, omdat die staat dan niet meer teruggefloten kan worden bij het schenden van rechten van goedwillende burgers. Er is dan geen tegenmacht meer in de vorm van burgers die zich vanuit hun privésfeer kunnen verdedigen. Die privésfeer bestaat dan immers niet meer.. Het is dan niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer.

Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.

M.J.
22-11-2024, 14:49 door johanw
Door Anoniem: WhatsApp heeft het keurig opgelost. Ze forceren je namelijk om een backup te maken en die worden op je icloud of google drive opgeslagen. En gelukkig werkt de VS wel mee in een ernstig geval. Dus de chats van criminelen zijn zo te decrypten.
Onzin, WhatsApp zeurt wel geregeld om online backups maar als ik nee zeg gaaat het niet door. Bovendien heb ik geen Google account actief op mijn telefoon dus zelfs als ik ja zou zeggen zou WA dat niet eens kunnen.

En Signal is open source, als men daar ooit zoiets inbouwt wordt dat er door fork makers meteen uitgesloopt.
22-11-2024, 16:16 door Anoniem
Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.
Waarbij we dus bij de kern van de zaak aangekomen zijn: Nederland is al lang geen rechtsstaat meer.
22-11-2024, 17:41 door Anoniem
Zolang volgens politici mensen die het wagen om 103km/h te rijden op een autosnelweg als meestercriminelen ziet en bedrijven als META, Google, Unilever en Shell als engelen ziet, heb ik niet erg veel vertrouwen in enig persoon uit Den Haag, laat staan dat ik denk dat ze zouden kunnen omgaan met dictatorprivileges als backdoors in encryptie, wat dan per definitie niet encryptie meer is, maar meer een zipbestand met de naam "uitpakken-met-wachtwoord-password123overheid.zip"
22-11-2024, 18:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.
Waarbij we dus bij de kern van de zaak aangekomen zijn: Nederland is al lang geen rechtsstaat meer.

Nederland miaschien nog wel (dat hangt af van wat je onder Nederland verstaat), maar steeds meer politici zijn hard aan de stoelpoten aan het zagen.
Misschien moet er een grondwetregel komen dat politici grondrechten niet mogen ontmantelen met als sanctie uit het ambt ontzetten en gevangenisstraf.

Oh wacht....

Diezelfde politici maken die wetten.
Catch-22
22-11-2024, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem: 'k Vraag me altijd af hoe de dames en heren politici hadden gedacht dit te gaan handhaven voor encrypted opensource chat-apps? Zelfs al zou je Whatsapp, Signal, Telegram etc. dwingen om client-side overheidsspionage te implementeren, dan bestaan er nog legio open-source alternatieven die men kan gebruiken. De crimineeltjes die ze zeggen te willen vangen zitten waarschijnlijk allang op dergelijke alternatieven en het enige effect wat dit soort wetgeving dus sorteert, is dat iedere normale huis-tuin-en-keuken-gebruiker van chatapps straks 24/7 in de gaten gehouden gaat worden terwijl de echte boeven vrijelijk hun gang kunnen gaan. Het is zo jammer dat we ons hierin laten leiden door een stel domme alfa's zonder enig benul van de technische achtergrond van deze technologie en historisch besef.

Dat lossen ze op dezelfde manier op als met vuurwapens: Het voorhanden hebben van dergelijke applicaties zonder de juiste vergunningen zal strafbaar zijn. De normale appstores zullen die applicaties niet aanbieden dus normale gebruikers zullen ze niet op hun telefoon hebben. En als je op het gebruik van zo'n app gepakt wordt ga je een paar jaar de cel in. Het voorhanden hebben van wapens/drugs/e2e is relatief makkelijk te bewijzen, in tegenstelling tot "deelname aan een criminele organisatie".
22-11-2024, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.
Waarbij we dus bij de kern van de zaak aangekomen zijn: Nederland is al lang geen rechtsstaat meer.
Een rechtsstaat is een staatsvorm waarin wederzijdse rechten en plichten van burgers en overheid zijn vastgelegd in wetten.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi7hh3726wvo/rechtsstaat


1.

Scheiding der machten

In een rechtsstaat is er sprake van een scheiding der machten. De wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht zijn hierin van elkaar gescheiden. De drie machten zijn onafhankelijk van elkaar, en controleren elkaars functioneren. Op deze wijze houden de machten elkaar in evenwicht, en zal er nooit sprake zijn van absolute macht.
Deze scheiding wordt ook wel de trias politica genoemd, en is bedacht door is de Franse filosoof Charles Montesquieu (1689-1755).

Ik lees hier toch wel iets anders dan 'Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.'

Wat zijn de kenmerken van een Democratie? Daarin heeft iedereen dezelfde rechten en plichten en daar gaat het goed fout in Nederland want crimineel heeft de overhand dus begrijpelijk dat er gezocht wordt naar oplossingen.
22-11-2024, 19:47 door Anoniem
Weer een digibeet als minister die ergens een mening over heeft.
22-11-2024, 20:18 door Anoniem
Gewoon een PGP-tool gebruiken, probleem opgelost.
22-11-2024, 20:27 door Anoniem
Mijn advies; gewoon bestanden (foto's, etc.) versleutelen in een 7zip voordat je ze deelt en gebruik PGP voor platte tekst Probleem opgelost.
Al zit de rest van Nederland zit met die wet, maar dat is hun probleem en niet de mijne.
Wat ik deel gaat ze lekker helemaal niks aan, ze hoepelen maar lekker op met die ongein van ze, mafkezen.
22-11-2024, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon een PGP-tool gebruiken, probleem opgelost.

Onze overheid heeft gelukkig alle PGP phones al gebackdoored. Dus criminelen kunnen daar geen (mis)gebruik van maken.
22-11-2024, 22:33 door Anoniem
Steeds meer ballonnetjes om e2ee de nek om te draaien (zonder oog te hebben voor, bijvoorbeeld, de economische ramificaties daarvan). Oh, wat vrezen ze hun ingezetenen die hun Grondrechten en Mensenrechten willen behouden. Iets waarvoor ze gezworen hebben, zelfs met (slechts wanneer het uitkomt heilige) Verdragen bekrachtigd, om te behouden. Als zelfs je belofte inhoudsloos is, wat is je woord dan nog waard? Charlatans.

Reagan said it well. The words to fear:

I'm from the government and I'm here to help.

=

Stupid is what stupid does.

Een reeds vele decennia oud probleem nog meer bekrachtigen. Niet slim.
23-11-2024, 01:09 door Anoniem
Die Van Weel is jarenlang vertrouweling van Rutte geweest. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Dit land is doodziek
23-11-2024, 09:05 door Anoniem
Dat is dus het denkniveau: kijk we zitten met een dilemma he, de mensen praten met elkaar, ja ook binnenskamers, in cafe's
en dat we niet weten , dat de ploitie niet weet wat daar gezegd wordt he, dat is echt een probleem want de criminalteit ontstaat doordat er vrije niet onderschepte communicatie is. Ja ik wil het niet verbieden maar we hebben eigenlijk toch microfoons nodig en die zitten in die smartphones he , enne ja, het is een dilemma maar eigenlijk moeten we toch die microfoons kunnen bedienen he
wat een dilemma he
Deze man snapt niets van een rechtsstaat en van vrij gedachten uitwisseling
Het is gewoon een gestoord idee dat de overheid alles wil weten en overal met zijn neus in wil zitten te wroeten
Ghet is gewoon een opmaat naar fascisme
Dat is het niveau
Geen dilemma maar gewoon stompzinnig net zo stompzinnig als TMNL wat inmiddels al verboden is door de rechter
(Transactie Monitoring) En ondertussen schenden ze de rechtsstaat voortdurend met als lichtend voorbeeld Dick Schoof
https://indepen.eu/de-gitzwarte-slagschaduw-van-dick-schoof/
23-11-2024, 16:11 door Anoniem
Tja, als je als EU een Marxististische ' rechtstaat' aan het optuigen bent kun je het natuurlijk niet hebben dat al die burgers met elkaar communiceren zonder dat je mee kan lezen. Dus zet je de sokpoppen aan te werk te zetten om dat mogelijk te maken want die burgers moeten niet denken dat ze nog rechten hebben. Dat bepaalt het polit bureau (de EC) wel.
Eerst er ook nog voor zorgen dat al het geld via onze eigen bank loopt en dat we exact weten met wie ze communiceren dan kunnen we ze, als die pesky encryptie uitgeschakeld is voor ons, ook weten wat ze zeggen. Kunnen we ze direct in kampen opsluiten en hun geld afpakken als ze het niet met ons eens zijn of niet willen luisteren.
23-11-2024, 17:09 door Anoniem
Het lijkt me sterk dat na het aanwijzen van Schoof als premier in ieder geval een deel van de bewindslieden de vuile modus knop van aivd-nctv-mivd op zijn electronische spulletjes heeft gekregen (ook thuis, en op de sportclub) Lekker on- en offline beppen met gelijkgestemden 'van de diensten'.
23-11-2024, 21:56 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfs al zou je Whatsapp, Signal, Telegram etc. dwingen om client-side overheidsspionage te implementeren, dan bestaan er nog legio open-source alternatieven die men kan.....

dan ga je open source criminaliseren.. ook goed, de amerikaanse vriendjes vinden gratis software toch al communistisch.
je moet immers miljarden verdienen met betaalde bagger als windows, office. oracle enz... klanten zijn betalende betatesters zonder rechten.. en met eu van ursula zijn ze vogelvrij voor de vs..
24-11-2024, 00:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon een PGP-tool gebruiken, probleem opgelost.

Onze overheid heeft gelukkig alle PGP phones al gebackdoored. Dus criminelen kunnen daar geen (mis)gebruik van maken.
Naïeveling, criminelen kunnen ook een PGP bericht SMSen of als audio op een voicemail zetten of zelfs per brief posten. Sterker, je hoeft daar helemaal geen crimineel voor te zijn. Dus welk probleem willen ze nu precies oplossen?
24-11-2024, 12:29 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 24-11-2024, 12:32
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.
Waarbij we dus bij de kern van de zaak aangekomen zijn: Nederland is al lang geen rechtsstaat meer.
Een rechtsstaat is een staatsvorm waarin wederzijdse rechten en plichten van burgers en overheid zijn vastgelegd in wetten.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi7hh3726wvo/rechtsstaat

1. Scheiding der machten

In een rechtsstaat is er sprake van een scheiding der machten. De wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht zijn hierin van elkaar gescheiden. De drie machten zijn onafhankelijk van elkaar, en controleren elkaars functioneren. Op deze wijze houden de machten elkaar in evenwicht, en zal er nooit sprake zijn van absolute macht.
Deze scheiding wordt ook wel de trias politica genoemd, en is bedacht door is de Franse filosoof Charles Montesquieu (1689-1755).

Ik lees hier toch wel iets anders dan 'Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.'

Je verwart een deel (scheiding der machten) met een groter geheel (rechtsstaat).

Scheiding der machten is slechts één aspect van een rechtsstaat. Het is in theorie ook minder essentieel dan het aspect dat de macht zichzelf beperkingen oplegt, ook al zou ik (gezien de aard van de meeste mensen) niet weten hoe machthebbers dat laatste efectief kunnen doen zonder een scheiding der machten te implementeren en te respecteren.

Vier andere belangrijke aspecten van een rechtsstaat zijn bijvoorbeeld:
2. Respect voor de menselijke waardigheid, de privésfeer en het familieleven van individuele burgers;
3. Kenbaarheid van het recht voor iedereen (inclusief bijv. "habeas corpus") en openbaarheid van de rechtspleging als basisprincipe;
4. Procedures die burgers tijd en gelegenheid bieden om zich op basis van feiten en argumenten te verweren tegen machtsmisbruik van de kant van de staat of van machtige particuliere actoren (bijv. grote bedrijven);
5. Openbaarheid van bestuur, inclusief effectieve openbaarheid van de uitvoering van bestuurlijke opsporingsmaatregelen en de gevolgen daarvan.

Ad 2. Deze zaken zijn niet zomaar willekeurige dingen die je al of niet kunt opnemen in de spelregels van een rechtsstaat. Als deze zaken ontbreken, is er geen rechtsstaat.

Ad 3. Als het recht niet openbaar en niet kenbaar is, zal het snel corrumperen. Denk bijvoorbeeld aan de misstand van ISDS (investor-state dispute settlement) dat in het geheim ("besloten") plaatsvindt, of de veroordeling van personen op grond van "geheime" informatie van opsporingsdiensten.

Ad 4. Zonder dergelijke procedures is een scheiding der machten niet effectief, want dan versmelt de rechterlijke macht binnen de kortste keren met de uitvoerende macht. Immers, dan is er geen incentive meer voor rechters om goed te luisteren naar de inbreng van burgers, terwijl rechters altijd wel het incentive hebben om op goede voet te blijven staan met de staat en andere machtige of invloedrijke partijen of actoren;

Ad 5. De-encryptie van versleutelde chatapps en Client Side Scanning leiden tot het geautomatiseerd heimelijk volgen van privé-communicatie tussen alle burgers. Daardoor verdwijnt ook de transparantie (kenbaarheid) of bepaalde maatregelen of besluiten die sommige burgers nadeel berokkenen wellicht punitief (straffend) of suppressief (onderdrukkend) bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan claims dat een bepaalde demonstratie verboden wordt vanwege "veiligheidsrisico'", zonder dat de beslisser duidelijk maakt waarop de inschatting van dat risico werkelijk gebaseerd is.

Dus graag een beetje beter nadenken over wat er allemaal komt kijken bij een rechtsstaat!

Wat zijn de kenmerken van een Democratie? Daarin heeft iedereen dezelfde rechten en plichten en daar gaat het goed fout in Nederland want crimineel heeft de overhand dus begrijpelijk dat er gezocht wordt naar oplossingen.

Nee, in een democratie heeft iedereen als burger (natuurlijke persoon) weliswaar dezelfde basisrechten, maar niet dezelfde plichten. Iemands plichten hangen mede af van welke functie hij/zij in de maatschappij vervult en welke bevoegdhedenhij/zij heeft. Dit besef was er al eeuwen geleden, toen in de vorm van de veelgeschonden norm "noblesse oblige" ("adel verplicht").

Je maakt niet duidelijk wat je met "crimineel" bedoelt (als zelfstandig naamwoord) of waarom dat "de overhand" zou hebben. Bedoel je veroordeelde criminelen? Die hebben niet de overhand, die zitten veelal achter de tralies. Of bedoel je niet-veroordeelde criminelen? En hoe definieer je die groep dan?

Ik denk zelf dat in een functionerende rechtsstaat een minister als Hugo de Jonge al enige tijd geleden veroordeeld zou zijn voor bepaalde dingen die hij deed toen hij minister van volksgezondheid was (bijv. zijn oproep m.b.t. Dansen met Janssen, en bepaalde discriminerende, vrijheidsberovende en mensonterende maatregelen die onder zijn verantwoordelijkheid werden getroffen - omdat ik vind dat "ministeriële verantwoordelijkheid" in een functionerende rechtsstaat geen dekmantel is waarmee een persoonlijke verantwoordingsplicht kan worden ontlopen. Een minister die "in functie" een moord pleegt "om regeringsdoelen te kunnen bereiken", wordt in een functionerende rechtsstaat bijvoorbeeld nog steeds als persoon vervolgd).

Maar het is me niet duidelijk hoe de-encryptie van chatberichten geholpen zou hebben om bepaalde, in mijn ogen strafwaardige activiteiten van de "democratisch gelegitimeerde minister" De Jonge te voorkomen of te beëindigen. Het zou geen oplossing hebben gevormd voor het probleem.

Kortom, ook graag een beetje beter nadenken over wat de kenmerken van een democratie zijn.

M.J.
24-11-2024, 18:41 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.
Waarbij we dus bij de kern van de zaak aangekomen zijn: Nederland is al lang geen rechtsstaat meer.
Een rechtsstaat is een staatsvorm waarin wederzijdse rechten en plichten van burgers en overheid zijn vastgelegd in wetten.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi7hh3726wvo/rechtsstaat

1. Scheiding der machten

In een rechtsstaat is er sprake van een scheiding der machten. De wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht zijn hierin van elkaar gescheiden. De drie machten zijn onafhankelijk van elkaar, en controleren elkaars functioneren. Op deze wijze houden de machten elkaar in evenwicht, en zal er nooit sprake zijn van absolute macht.
Deze scheiding wordt ook wel de trias politica genoemd, en is bedacht door is de Franse filosoof Charles Montesquieu (1689-1755).

Ik lees hier toch wel iets anders dan 'Kenmerk van een rechtsstaat is dat de macht zichzelf beperkingen oplegt.'

Je verwart een deel (scheiding der machten) met een groter geheel (rechtsstaat).

Scheiding der machten is slechts één aspect van een rechtsstaat. Het is in theorie ook minder essentieel dan het aspect dat de macht zichzelf beperkingen oplegt, ook al zou ik (gezien de aard van de meeste mensen) niet weten hoe machthebbers dat laatste efectief kunnen doen zonder een scheiding der machten te implementeren en te respecteren.

Vier andere belangrijke aspecten van een rechtsstaat zijn bijvoorbeeld:
2. Respect voor de menselijke waardigheid, de privésfeer en het familieleven van individuele burgers;
3. Kenbaarheid van het recht voor iedereen (inclusief bijv. "habeas corpus") en openbaarheid van de rechtspleging als basisprincipe;
4. Procedures die burgers tijd en gelegenheid bieden om zich op basis van feiten en argumenten te verweren tegen machtsmisbruik van de kant van de staat of van machtige particuliere actoren (bijv. grote bedrijven);
5. Openbaarheid van bestuur, inclusief effectieve openbaarheid van de uitvoering van bestuurlijke opsporingsmaatregelen en de gevolgen daarvan.

Ad 2. Deze zaken zijn niet zomaar willekeurige dingen die je al of niet kunt opnemen in de spelregels van een rechtsstaat. Als deze zaken ontbreken, is er geen rechtsstaat.

Ad 3. Als het recht niet openbaar en niet kenbaar is, zal het snel corrumperen. Denk bijvoorbeeld aan de misstand van ISDS (investor-state dispute settlement) dat in het geheim ("besloten") plaatsvindt, of de veroordeling van personen op grond van "geheime" informatie van opsporingsdiensten.

Ad 4. Zonder dergelijke procedures is een scheiding der machten niet effectief, want dan versmelt de rechterlijke macht binnen de kortste keren met de uitvoerende macht. Immers, dan is er geen incentive meer voor rechters om goed te luisteren naar de inbreng van burgers, terwijl rechters altijd wel het incentive hebben om op goede voet te blijven staan met de staat en andere machtige of invloedrijke partijen of actoren;

Ad 5. De-encryptie van versleutelde chatapps en Client Side Scanning leiden tot het geautomatiseerd heimelijk volgen van privé-communicatie tussen alle burgers. Daardoor verdwijnt ook de transparantie (kenbaarheid) of bepaalde maatregelen of besluiten die sommige burgers nadeel berokkenen wellicht punitief (straffend) of suppressief (onderdrukkend) bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan claims dat een bepaalde demonstratie verboden wordt vanwege "veiligheidsrisico'", zonder dat de beslisser duidelijk maakt waarop de inschatting van dat risico werkelijk gebaseerd is.

Dus graag een beetje beter nadenken over wat er allemaal komt kijken bij een rechtsstaat!

Wat zijn de kenmerken van een Democratie? Daarin heeft iedereen dezelfde rechten en plichten en daar gaat het goed fout in Nederland want crimineel heeft de overhand dus begrijpelijk dat er gezocht wordt naar oplossingen.

Nee, in een democratie heeft iedereen als burger (natuurlijke persoon) weliswaar dezelfde basisrechten, maar niet dezelfde plichten. Iemands plichten hangen mede af van welke functie hij/zij in de maatschappij vervult en welke bevoegdhedenhij/zij heeft. Dit besef was er al eeuwen geleden, toen in de vorm van de veelgeschonden norm "noblesse oblige" ("adel verplicht").

Je maakt niet duidelijk wat je met "crimineel" bedoelt (als zelfstandig naamwoord) of waarom dat "de overhand" zou hebben. Bedoel je veroordeelde criminelen? Die hebben niet de overhand, die zitten veelal achter de tralies. Of bedoel je niet-veroordeelde criminelen? En hoe definieer je die groep dan?

Ik denk zelf dat in een functionerende rechtsstaat een minister als Hugo de Jonge al enige tijd geleden veroordeeld zou zijn voor bepaalde dingen die hij deed toen hij minister van volksgezondheid was (bijv. zijn oproep m.b.t. Dansen met Janssen, en bepaalde discriminerende, vrijheidsberovende en mensonterende maatregelen die onder zijn verantwoordelijkheid werden getroffen - omdat ik vind dat "ministeriële verantwoordelijkheid" in een functionerende rechtsstaat geen dekmantel is waarmee een persoonlijke verantwoordingsplicht kan worden ontlopen. Een minister die "in functie" een moord pleegt "om regeringsdoelen te kunnen bereiken", wordt in een functionerende rechtsstaat bijvoorbeeld nog steeds als persoon vervolgd).

Maar het is me niet duidelijk hoe de-encryptie van chatberichten geholpen zou hebben om bepaalde, in mijn ogen strafwaardige activiteiten van de "democratisch gelegitimeerde minister" De Jonge te voorkomen of te beëindigen. Het zou geen oplossing hebben gevormd voor het probleem.

Kortom, ook graag een beetje beter nadenken over wat de kenmerken van een democratie zijn.

M.J.
Je bent wat lang van stof maar om met een voorbeeld te komen voor Democratie welke niet van mij afkomstig is maar van een officiële instantie:

Gelijkheid; elke deelnemer dient gelijk te zijn aan een ander in het democratisch proces dus betekent net zoveel als dezelfde rechten en dezelfde plichten hebben.

Van alles wat hierboven is gebruikt komt van officiële sites dus ben ik helaas niet geïnspireerd of onder de indruk van jouw betoog.

Eigenlijk haal je indirect officiële stukken onderuit dus misschien / wellicht dat je jouw interpretatie enigszins moet herzien.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.