Door Anoniem: Verbod op zich is prima; er zijn blijkbaar goede redenen voor.
Maar het is niet aan de social media bedrijven om die wetten uit te voeren!
Dat is de taak van de ouders/verzorgers van het kind.
Zoals het de taak van de ouders/verzorgers is om te zorgen dat de slijter geen sterke drank aan hun minderjarige kinderen verkoopt, bedoel je? Waarom zouden social mediabedrijven geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor wat ze doen, zoals allerlei andere bedrijven wel moeten?
Bedenk dat tieners op weg zijn volwassen te worden en bij dat zelfstandig worden hoort dat ze dingen gaan doen die hun ouders niet goed vinden. Niet op een verstandige manier nog, maar het is deel van het proces van opgroeien. Dat betekent dat ouders echt geen volledige controle meer hebben, en dat zou ook in een hoop opzichten niet goed zijn, maar dan maakt het dus uit hoe de rest van de maatschappij met die eigenwijze tieners omgaat. Ook als het om het deel van de maatschappij gaat dat zich online afspeelt.
Een ander punt is dat niet alleen die tieners niets snappen van wat Facebook op de achtergrond allemaal met hun data uitvreet maar heel wat ouders zelf ook niet. Sterker nog: Facebook/Meta zelf snapt het niet.
Dit interne document van Facebook lekte een paar jaar geleden uit:
https://www.documentcloud.org/documents/21716382-facebook-data-lineage-internal-documentEen paar highlights eruit:
• In advertentiemodellen worden zo'n 15.000 features (gegevensattributen) gebruikt.
• Ze noemen als voorbeeld het simpele rubriekje "user_home_city_moved", dat aan de naam te zien aangeeft of iemand naar een andere woonplaats verhuisd is. Dat leiden ze niet simpelweg af uit het adres, dat leiden ze af uit
6000 andere gegevens. Dat betekent dat je als gebruiker kansloos bent om iets voor ze verborgen te houden. Als je al zo snugger bent om ze iets niet te vertellen dan hebben ze meer manieren om het toch te achterhalen dan waar je je een voorstelling van kan maken.
• De manier waarop dat ontwikkeld is is "move fast and break things", gewoon ervoor gaan dus. Ze hebben een totaal onoverzichtelijk conglomeraat aan systemen die allemaal bij elkaars data kunnen, want "move fast" kan geen belemmeringen gebruiken. Het resultaat is dat op een onvoorstelbare manier alles aan alles hangt en dat ze het zelf ook niet kunnen overzien.
• Dat geeft ze problemen omdat nadat de EU de AVG heeft ingevoerd er wereldwijd steeds meer landen dat voorbeeld zijn gaan volgen. Ze denken bij Facebook dat ze de AVG nog wel konden behapstukken, maar toen dat document geschreven werd hadden ze, door het soort dingen dat ik noemde, grote moeite om ook aan de eisen van die andere landen te voldoen, want ze hebben zelf het overzicht niet.
Volgens mij betekent dat laatste dat ze ook onmogelijk aan de AVG kunnen voldoen, al vinden ze zelf van wel, maar dat terzijde.
Bedenk dat er heel wat digibete ouders zijn, en dat zijn mensen die typisch alleen "snappen" wat ze op hun schermpjes zien gebeuren, en totaal niets kunnen met het voor hun totaal abstracte idee dat er ook nog dingen gebeuren die je niet ziet.
Hoe stel je je precies voor dat ouders die in de verste verte niet kunnen bevatten wat er gaande is die taak die je noemt aankunnen?