image

Onderzoek: bijna twee miljoen Belgen doen niet aan internetbankieren

zondag 15 december 2024, 16:48 door Redactie, 9 reacties

Bijna twee miljoen Belgen doen niet aan internetbankieren, die getroffen worden door de sluiting van bankkantoren en het verdwijnen van geldautomaten. Dat stelt non-profitorganisatie Financité in het jaarverslag over financiële inclusie in België (pdf). Twee jaar geleden ging het nog om ruim twee miljoen Belgen. Volgens Financité is de digitalisering van het bankwezen voor veel meer mensen een probleem dan wordt gedacht.

Het gaat om 16 procent van de 16- tot 74-jarigen die geen gebruikgemaakt van internetbankieren. In de leeftijdscategorie 75 tot 89 jaar is dit zelfs 46 procent, zo laat Financité weten. Het gaat om zo'n 1,9 miljoen mensen. België telt iets meer dan vierduizend geldautomaten. Dat komt neer op één automaat per 2900 inwoners. In de eurozone is dat gemiddeld één automaat per 1300 inwoners.

Het aantal bankkantoren daalde vorig jaar met bijna tien procent. Sinds 2011 is bijna 78 procent van de bankkantoren verdwenen, aldus Financité, dat voor meer financiële inclusie pleit. Zo vindt de organisatie dat alle banken kantoren en automaten met een bepaalde maximale afstand tot klanten moeten bieden, alsmede telefonische diensten voor overboeken en echte telefonische klantondersteuning die speciaal getraind is om mensen met problemen te helpen. Daarnaast moet het aantal geldautomaten worden hersteld naar minimaal 5200.

Onlangs meldde het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) op basis van onderzoek dat miljoenen Nederlanders moeite met internetbankieren hebben. In 2021 gaf 20 procent van de ondervraagden aan dat ze niet zelfstandig konden internetbankieren. Dat is dit jaar gestegen naar 24 procent.

Reacties (9)
15-12-2024, 17:49 door Anoniem
Terwijl ik een paar jaar geleden kon wandelen naar een geld automaat, moet ik nu de wagen nemen en 5 minuten rijden. Ondertussen is mijn bankkantoor ook nog eens ondergebracht bij de dichtsbijzijnde stad, en dat is 10 minuten rijden.

We gaan er niet op vooruit hier in Belgie.
15-12-2024, 19:02 door Anoniem
Door Anoniem: Terwijl ik een paar jaar geleden kon wandelen naar een geld automaat, moet ik nu de wagen nemen en 5 minuten rijden. Ondertussen is mijn bankkantoor ook nog eens ondergebracht bij de dichtsbijzijnde stad, en dat is 10 minuten rijden.

We gaan er niet op vooruit hier in Belgie.

Hier in Zuid Spanje staat in elke straat een automaat. Ik weet zelfs straten waar er drie naast elkaar staan van verschillende bedrijven. Allemaal zonder commissie en je krijgt gewoon je eigen geld terug uit de machine. Tamelijk paradijselijk. Een bank is voor dingen als hypotheken en zo. Maar om een fooitje bij de kapper te mogen geven heb ik die lullen met die stropdassen niet nodig. Dat die gaan zitten keuren of dat zwart, wit of grijs was. Dat soort kantoren zijn allemaal terecht dicht. Ophoepelen met die nepambtenaren van de spreadsheets.
15-12-2024, 20:08 door Anoniem
De toestand in Nederland is niet veel anders.
Zelfs een brievenbus alleen nog bij een bejaardentehuis in de buurt. De rest appt en stuurt geen kaarten meer.

Jammer dat analoog nooit helemaal door digitaal kan worden vervangen.

luntrus
15-12-2024, 21:12 door Anoniem
Door Anoniem: Terwijl ik een paar jaar geleden kon wandelen naar een geld automaat, moet ik nu de wagen nemen en 5 minuten rijden. Ondertussen is mijn bankkantoor ook nog eens ondergebracht bij de dichtsbijzijnde stad, en dat is 10 minuten rijden.

We gaan er niet op vooruit hier in Belgie.

10 minuten met de auto naar de bank valt mij enigszins mee, ik moet 40 minuten met de tram + 20 minuten lopen (van/naar de tram) om bij mijn bankkantoor te komen. En ik woon in de randstad en niet op het platte land.

Hier in Nederland is het dus geen steek beter.
16-12-2024, 01:58 door Anoniem
Door Anoniem: De toestand in Nederland is niet veel anders.
Zelfs een brievenbus alleen nog bij een bejaardentehuis in de buurt. De rest appt en stuurt geen kaarten meer.

Jammer dat analoog nooit helemaal door digitaal kan worden vervangen.

luntrus
Misschien moeten we blij zijn, dat we de poststempels nog hebben. Nu nog even de computer goed inregelen.
16-12-2024, 04:58 door Anoniem
Ach, het is toch eigenlijk helemaal niet meer nodig om naar een bank te gaan.
Alles online, zelfs de gesprekken via de videochat.

Al die kantoren dicht, minder mensen nodig. Dat scheelt weer in de kosten.
Dan kunnen die bankdirecteuren weer een kleine bonus krijgen. Dat is toch mooi.
16-12-2024, 09:54 door Anoniem
Die Belgen hebben groot gelijk.
In Nederland is het helaas een heel stuk lastiger, al kan het nog steeds.
16-12-2024, 10:03 door _R0N_
Door Anoniem: Terwijl ik een paar jaar geleden kon wandelen naar een geld automaat, moet ik nu de wagen nemen en 5 minuten rijden. Ondertussen is mijn bankkantoor ook nog eens ondergebracht bij de dichtsbijzijnde stad, en dat is 10 minuten rijden.

We gaan er niet op vooruit hier in Belgie.

Hier in Nederland in het noordelijke deel van Noor-Holland (ca 400.000 inwoners, hebben we nog 1 kantoor van de ING en 1 kantoor van ABN en beide liggen nog eigenlijk buiten dat gebied.
18-12-2024, 11:39 door Anoniem
Organisaties luiden noodklok over digitale kloof: bedreigt mensenrechten
dinsdag 25 juli 2023, 13:23 door Redactie

In België hebben honderd hulporganisaties de DigitAll campagne gestart, in een poging om de digitale kloof te dichten.


In Nederland kan 1 op de 5 digitaal niet mee komen. Dan spreken we over 3,6 miljoen mensen, waaronder ook jongeren.

https://www.security.nl/posting/762809/Twintig+procent+Nederlanders+mist+digitale+basisvaardigheden
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.