image

Rabobank-klant krijgt 25.000 euro schade bankhelpdeskfraude niet vergoed

woensdag 18 december 2024, 11:51 door Redactie, 8 reacties

Een klant van de Rabobank die het slachtoffer werd van bankhelpdeskfraude werd krijgt de schade niet vergoed. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd afgelopen maart gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van de Rabobank en door middel van spoofing met het telefoonnummer van de bank belde.

De oplichter stelt dat 'de internetomgeving' van de klant met een 'bedreigend malware virus' is geïnfecteerd en dat als er niet wordt opgetreden criminelen het geld wegsluizen. Op verzoek van de oplichter installeert de klant het programma AnyDesk, waarmee de oplichter zijn computer op afstand kan overnemen. Vervolgens doet de klant meerdere transacties naar zijn account bij cryptobeurs Bitvavo.

Bij de eerste transactie slaat het detectiesysteem van de bank aan en wordt de betaalrekening van de klant geblokkeerd. Vervolgens belt de klant de bank om zijn rekening te laten deblokkeren, waarbij hij een belscript van de oplichter volgt. De bank geeft daarop de rekening vrij, waarna ruim 25.000 euro naar het Bitvavo-account wordt overgemaakt. Vanaf dit account is voor dit bedrag cryptovaluta gekocht dat naar wallets van de oplichter gaat.

De klant ontdekt dat hij slachtoffer is van bankhelpdeskfraude en verzoekt de Rabobank om het gestolen geld te vergoeden. De bank wijst een vergoeding op het 'coulancekader' voor bankhelpdeskfraude af, omdat er geen geld naar een 'veilige rekening' van de oplichter is overgemaakt, maar naar het eigen Bitvavo-account. Volgens de klant had de Rabobank-medewerker ook moeten doorhebben en ingrijpen dat er een belscript van de oplichter werd gevolgd.

Omdat Rabobank het geld niet vergoedt stapt de klant naar het Kifid. Het klachteninstituut volgt de beredenering van de bank. "De schade voor de consumenten heeft zich pas voorgedaan door het overboeken van de gelden vanaf het Bitvavo-account naar derden. Dit is buiten de invloedssfeer van de bank. De bank hoeft de schade van de consumenten daarom niet te vergoeden op grond van het coulancekader."

Wat betreft het opmerken dat er een belscript van de oplichter werd gevolgd stelt het Kifid dat Rabobank mocht uitgaan van wat de klant telefonisch verklaarde. "Onder deze omstandigheden kan de bank niet worden verweten dat zij de betaalrekening heeft vrijgegeven en verdere betalingstransacties heeft toegestaan." Het Kifid voegt toe dat de bank haar zorgplicht niet heeft geschonden en wijst de vordering van de klant af (pdf).

Reacties (8)
Gisteren, 12:43 door Anoniem
Dus je hebt een medewerker van de (zogenaamde) bank aan de lijn en die je vertelt dat je je bank moet bellen en moet zeggen dat de blokkade moet worden opgeheven.

En dan gaat jou als klant geen lampje branden dat je de bank moet bellen terwijl je daarmee aan de lijn bent?
Gisteren, 13:35 door Power2All
Door Anoniem: Dus je hebt een medewerker van de (zogenaamde) bank aan de lijn en die je vertelt dat je je bank moet bellen en moet zeggen dat de blokkade moet worden opgeheven.

En dan gaat jou als klant geen lampje branden dat je de bank moet bellen terwijl je daarmee aan de lijn bent?

Vond dat ook al zo maf klinken...
Heb mijn ouders aangeleerd, om altijd ZELF de bel gegevens te zoeken, en te vermelden dat ze zelf dan nog even terug zullen bellen, omdat ze nu even geen tijd hebben.
Dan proberen ze altijd te voorkomen (en dan vallen ze door de mand).
Gisteren, 13:53 door Anoniem
De belangrijkste regel om te onthouden is dat de bank je nooit belt voor dit soort zaken, alleen daarom moet er al een alarmbel af gaan.
Gisteren, 14:41 door Anoniem
...
Heb mijn ouders aangeleerd, om altijd ZELF de bel gegevens te zoeken, en te vermelden dat ze zelf dan nog even terug zullen bellen, omdat ze nu even geen tijd hebben.
Dan proberen ze altijd te voorkomen (en dan vallen ze door de mand).

Heb ik ook gedaan: de afspraak gemaakt dat als ‘de bank’ belt, waar nooit en reden voor zal zijn, dat mijn moeder de verbinding verbreekt, daarna ons belt. (In het verlengde hiervan - is een andere kwestie maar ook telefoonoplichting - dat wij als kinderen NOOIT om geld zullen vragen (hoeft namelijk niet) en ook dan: verbinding verbreken en zelf met ons bellen).
Gisteren, 14:49 door Anoniem
Het valt me op dat we hier op deze site alleen berichten ontvangen als mensen geen coulance krijgen van de bank; maar nooit de gevallen waarin ze dit wel krijgen.

Snel zoeken levert een getal van 96% van de meldingen die wel vergoed krijgen namelijk. En zo ontstaat wel een eenzijdig beeld.
Gisteren, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: Dus je hebt een medewerker van de (zogenaamde) bank aan de lijn en die je vertelt dat je je bank moet bellen en moet zeggen dat de blokkade moet worden opgeheven.

En dan gaat jou als klant geen lampje branden dat je de bank moet bellen terwijl je daarmee aan de lijn bent?

Iedere keer blijf ik me verbazen bij dit soort geschillen. Voor mensen die hoogbejaard en/of digibeet zijn is misschien wat te zeggen, maar als je inderdaad door "de bank" gebeld wordt die je vertelt dat je de bank moet bellen is toch wel vrij bijzonder. Dat heeft niks met digibeet of hoogbejaard zijn te maken. Gezond verstand is tegenwoordig ver te zoeken en ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen dat mensen sneller in bescherming tegen zichzelf genomen moeten worden.
Gisteren, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Het valt me op dat we hier op deze site alleen berichten ontvangen als mensen geen coulance krijgen van de bank; maar nooit de gevallen waarin ze dit wel krijgen.

Snel zoeken levert een getal van 96% van de meldingen die wel vergoed krijgen namelijk. En zo ontstaat wel een eenzijdig beeld.

Doe er even bronvermelding bij.

https://www.nvb.nl/nieuws/toetsingscriteria-voor-coulance-bij-bankhelpdesk-fraude-spoofing/
Gisteren, 17:02 door Anoniem
Miljoenen tegen campagnes aangesmeten die bij mij altijd nog zijn blijven hangen.
Hang op, klik weg, bel uw bank
Hoe moeilijk kan dit nou nog altijd blijven voor de gemiddelde mens?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.