Supermarktketen Jumbo stopt met het gebruik van software om 'afwijkend gedrag' van klanten te herkennen. Begin dit jaar startte Jumbo een proef met de technologie. De supermarktketen verwachtte naar eigen zeggen veel van de test met nieuwe 'AI-software' die 'afwijkend gedrag' van klanten in de winkel moest gaan herkennen. "Bovendien maakt AI-technologie voortaan gerichte steekproeven mogelijk", aldus Jumbo afgelopen februari.
"We hebben wel geprobeerd om gebruik te maken van technologie door computers afwijkende gedragspatronen te laten herkennen, maar daar gaan we niet mee verder", laat Jumbo-ceo Ton van Veen tegenover De Telegraaf weten. Jumbo stelde dat het met de technologie winkeldiefstal wilde tegengaan. "Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen", voegt Van Veen toe.
Eerder dit jaar besloot supermarktketen Dirk van den Broek personeel van bodycams te voorzien, maar dat ziet Van Veen ook niet zitten. "Sociale controle, oogcontact met mensen is belangrijk." De Autoriteit Persoonsgegevens had zich hier ook kritisch over uitgelaten en gaf aan de supermarktketen om meer informatie te vragen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.