image

Groningen ziet geen aanleiding om te stoppen met 'volgverkeerslichten'

donderdag 9 januari 2025, 15:30 door Redactie, 11 reacties

De gemeente Groningen ziet geen aanleiding om te stoppen met het gebruik van 'intelligente verkeerslichten', door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ook wel 'volgverkeerslichten' genoemd. Dat liet wethouder Philip Broeksma weten op vragen van de D66-fractie in de gemeenteraad. D66 had het college verzocht om de verkeerslichten te verwijderen als de privacy niet kan worden gewaarborgd. De verkeerslichten kunnen via bepaalde navigatie- en verkeersapps zien of er weggebruikers aan komen.

Begin vorig jaar waarschuwde de AP voor de privacyrisico's van iVRI’s en stelde dat de navigatie- en verkeersapps die met de lichten communiceren allerlei data over mensen kunnen verzamelen, zonder dat die hiervan op de hoogte zijn. Onlangs maakte de gemeente Amsterdam bekend dat het voorlopig geen 'intelligente verkeerslichten' zal gebruiken, waarop D66 met het verzoek aan het college kwam.

"We verzamelen geen essentiële gegevens van burgers en willen die ook niet verzamelen, en bij nieuwe technologische ontwikkelingen voeren we standaard een privacy-impactanalyse uit. Dat is bij deze iVRI's ook het geval geweest. Zowel lokaal als landelijk is er een privacy-impactanalyse uitgevoerd met als conclusie dat die iVRI's op straat geplaatst kunnen worden", reageerde wethouder Broeksma op het verzoek.

Wat betreft de punten die de Autoriteit Persoonsgegevens aankaartte zijn er volgens Broeksma landelijk afspraken gemaakt. "We voldoen dus in Groningen aan de eisen die aan de privacy gesteld worden, zoals het hebben van een verwerkersovereenkomst met onze iVRI-leveranciers en is erop dit moment geen aanleiding om te stoppen met de iVRI's." De wethouder stelt dat de 'intelligente verkeerslichten' nogal wat voordelen hebben en voor een betere doorstroming zorgen, wat de verkeersveiligheid en co2-reductie ten goede zou komen. "Ook kun je specifieke doelgroepen voorrang geven, bijvoorbeeld ambulances of bussen."

Reacties (11)
Gisteren, 16:23 door Anoniem
Groningen heeft gekozen voor Flowtack van Royal HaskoningDHV voor het aansturen van de verkeerslichten vanuit een cloud-omgeving. Een ambulance krijgt, net als de andere hulpdiensten, absolute prioriteit krijgen boven het OV en het overige verkeer. Automobilisten kunnen via de Flitsmeister app zelfs zien of ze sneller of juist langzamer moeten rijden om een groen verkeerslicht te halen. Fietsers kunnen met de RingRing en Schwung apps hun komst bij een 'slim' verkeerslicht aankondigen. De Groninger Internet Courant (GIC) heeft een reeks artikelen aan deze lichten gewijd.

https://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/ruim-70-verkeerlichten-in-groningen-wie-krijgt-sneller-groen-en-waarom
Gisteren, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem: Automobilisten kunnen via de Flitsmeister app zelfs zien of ze sneller of juist langzamer moeten rijden om een groen verkeerslicht te halen. Fietsers kunnen met de RingRing en Schwung apps hun komst bij een 'slim' verkeerslicht aankondigen. De Groninger Internet Courant (GIC) heeft een reeks artikelen aan deze lichten gewijd.
Deze bestuurders kunnen beter hun ogen en aandacht bij de weg houden ipv op apps.
Gisteren, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem: Groningen heeft gekozen voor Flowtack van Royal HaskoningDHV voor het aansturen van de verkeerslichten vanuit een cloud-omgeving. Een ambulance krijgt, net als de andere hulpdiensten, absolute prioriteit krijgen boven het OV en het overige verkeer. Automobilisten kunnen via de Flitsmeister app zelfs zien of ze sneller of juist langzamer moeten rijden om een groen verkeerslicht te halen. Fietsers kunnen met de RingRing en Schwung apps hun komst bij een 'slim' verkeerslicht aankondigen. De Groninger Internet Courant (GIC) heeft een reeks artikelen aan deze lichten gewijd.

https://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/ruim-70-verkeerlichten-in-groningen-wie-krijgt-sneller-groen-en-waarom

Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.

Automobilisten moeten zich altijd al aan de maximumsnelheid houden. En als het licht op rood gaat, moeten ze stoppen. Wie door een stad rijdt, moet überhaupt geen haast hebben om een paar seconden eerder aan te komen.

Ik zie het al voor me: ambulance is op weg naar ongeval en rijdt onderweg een fietser aan. Eenmaal weer bij bewustzijn zegt de fietser: "Ja, ik hoorde de ambulance niet op tijd aankomen want ik was bezig met mijn RingRing app waardoor mijn fiets in een Schwung kwam..."

De gebruikelijke bullshit argumenten van de gemeente Groningen. Hopelijk worden ze snel een keer voor de rechter gedaagd, en dan een rechter die zich niet laat inpakken door dergelijke bullshit. Bestaan die nog?
Gisteren, 20:20 door Anoniem
Dit betreft hetzelfde soort bestuurders die een ooit hoogstaand niveau van onderwijs, wereldwijd, verwaterd heeft tot een toenemend aantal analfabeten en legio aan fopstudies waardoor wij danig gezakt zijn, qua onderwijs niveau, in het aanzien wereldwijd?

Nog even afgezien van zorg, politie, en zo meer?

Wij hebben de juiste vinkjes kunnen zetten in onze papieren wenswereld, na velen overleggen en compromissen op allerlei terrein, dus ook in de praktijk hebben wij gelijk.

Een boer met kiespijn zou het beter, en realistischer haalbaarder, met betere resultaten, doen.

Garbage in, garbage out. Alsmede als je een garbage model hebt, dan maakt get niet uit wat je erin stopt, er komt altijd garbage uit.

De "maakbare" maatschappij is feitelijk wensdenken. Ideologisch aangestuurd, wars van nuchter realisme en haalbaarheid, laat staan van duurzaamheid, of werkelijk verbeterend.
Gisteren, 22:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.
Fout!
Bij een kruispunt heeft de ambulance met sirene en blauw zwaailicht voorrang op al het andere verkeer op dat kruispunt en die ambulance mag door rood licht rijden, maar dat geldt niet voor het verkeer wat voor hem rijdt. Die moet netjes voor het rode licht wachten. In die situatie is het handig dat de ambulance tijdig groen krijgt. Dan kan al het verkeer wat voor hem rijdt gewoon door groen rijden.
De ambulance mag maar met een beperkte snelheid door rood rijden. Met groen licht kan de snelheid wat hoger zijn.
Vandaag, 07:27 door Anoniem
Door Anoniem: Groningen heeft gekozen voor Flowtack van Royal HaskoningDHV voor het aansturen van de verkeerslichten vanuit een cloud-omgeving. Een ambulance krijgt, net als de andere hulpdiensten, absolute prioriteit krijgen boven het OV en het overige verkeer. Automobilisten kunnen via de Flitsmeister app zelfs zien of ze sneller of juist langzamer moeten rijden om een groen verkeerslicht te halen. Fietsers kunnen met de RingRing en Schwung apps hun komst bij een 'slim' verkeerslicht aankondigen. De Groninger Internet Courant (GIC) heeft een reeks artikelen aan deze lichten gewijd.

https://www.gic.nl/bereikbaarheid-verkeer/ruim-70-verkeerlichten-in-groningen-wie-krijgt-sneller-groen-en-waarom

Dus maar allemaal apps downloaden en door God weet wie gevolgd worden en data delen om een halve minuut tijdswinst? Dan vertrek ik maar wat eerder of trap even wat harder (ook al lui door een ebike).
Waarom moet er zoveel geregeld worden zonder noodzaak?
Vandaag, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.
Fout!
Bij een kruispunt heeft de ambulance met sirene en blauw zwaailicht voorrang op al het andere verkeer op dat kruispunt en die ambulance mag door rood licht rijden, maar dat geldt niet voor het verkeer wat voor hem rijdt. Die moet netjes voor het rode licht wachten. In die situatie is het handig dat de ambulance tijdig groen krijgt. Dan kan al het verkeer wat voor hem rijdt gewoon door groen rijden.
De ambulance mag maar met een beperkte snelheid door rood rijden. Met groen licht kan de snelheid wat hoger zijn.
Niks fout. Er zijn geen volgverkeerslichten nodig voor de ambulance om voorrang te krijgen. Als het druk is op de weg, zal de ambulance sowieso een enigszins gehinderd worden door de minder grote snelheid van de normale auto's. Want de ambulance mag geen brokken maken. Dat valt niet weg te regelen met "slimme" verkeerslichten. Fact of life. Busbaan biedt soms uitkomst, maar niet als er een bus is die op die plek zelf geen ruimte heeft om uit te wijken en even aan de kant te gaan staan.
Dan zijn er nog de automobilisten met een dikke ik, die niet op tijd uitwijken waardoor de ambulance moet remmen. Dat levert veel meer tijdverlies op. Fact of life, want je kan de automobilisten met een dikke ik niet met een "slim" verkeerslicht wegregelen.
En ondertussen wordt er bezuinigd op de basale zorg. Omdat het geld naar apps en technologische hoogstandjes moet. Dus die vermeende halve minuut tijdwinst verdwijnt even later weer driedubbel in de vorm van gezondheidsverlies door slechtere zorg.
En ondertussen wordt de privacy van iedereen voor de bus gegooid. Alsof dat geen verlies is.
Het is een fictief gebeuren met die iVRI's waarbij wel de "winst" wordt gemeten maar niet het verlies. Speeltjes voor bepaalde politici en ambtenaren. Kijk eens hoe modern wij zijn en hoe wij met onze tijd meegaan! Nou, waar blijft het applaus?
Vandaag, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.
Fout!
Bij een kruispunt heeft de ambulance met sirene en blauw zwaailicht voorrang op al het andere verkeer op dat kruispunt en die ambulance mag door rood licht rijden, maar dat geldt niet voor het verkeer wat voor hem rijdt. Die moet netjes voor het rode licht wachten. In die situatie is het handig dat de ambulance tijdig groen krijgt. Dan kan al het verkeer wat voor hem rijdt gewoon door groen rijden.
De ambulance mag maar met een beperkte snelheid door rood rijden. Met groen licht kan de snelheid wat hoger zijn.

Fout!
Het verkeer voor de ambulance als voorrangsvoertuig (blauw + sirene) moet ruimte maken om de ambulance door te laten. Als dat betekent dat de voorste auto's over de stopstreep langzaam door rood moeten rijden om daarna aan de kant te gaan mag dat. De voorste auto's mogen niet het kruispunt oversteken om snel hun weg te vervolgen
Vandaag, 11:11 door Erikje
Allerlei apps die je locatie mappen. Die koppelen aan een overheid systeem. En dan denken dat burgers niet ongerust worden. Los van het feit dat wel degelijk een locatie mapping op persoonsniveau mogelijk zal zijn.
Benieuwd naar de rechtszaken die tegen Groningen opgestart worden. Heel nieuwsgierig om te horen welke borgingen zij hebben aangebracht om dit te voorkomen.
Overigens, geen tegenstander van dit soort systemen, mits privacy een garantie is.
Vandaag, 11:12 door Erikje
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.
Fout!
Bij een kruispunt heeft de ambulance met sirene en blauw zwaailicht voorrang op al het andere verkeer op dat kruispunt en die ambulance mag door rood licht rijden, maar dat geldt niet voor het verkeer wat voor hem rijdt. Die moet netjes voor het rode licht wachten. In die situatie is het handig dat de ambulance tijdig groen krijgt. Dan kan al het verkeer wat voor hem rijdt gewoon door groen rijden.
De ambulance mag maar met een beperkte snelheid door rood rijden. Met groen licht kan de snelheid wat hoger zijn.

Sorry, maar je weet iets, maar niet genoeg. Maar dat is net ook al door iemand anders toegelicht.
Vandaag, 13:07 door Anoniem
Door Erikje:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ambulances, brandweerwagens en politieauto's met sirene hadden altijd al absoluut voorrang, daar zijn geen volgverkeerslichten voor nodig.
Fout!
Bij een kruispunt heeft de ambulance met sirene en blauw zwaailicht voorrang op al het andere verkeer op dat kruispunt en die ambulance mag door rood licht rijden, maar dat geldt niet voor het verkeer wat voor hem rijdt. Die moet netjes voor het rode licht wachten. In die situatie is het handig dat de ambulance tijdig groen krijgt. Dan kan al het verkeer wat voor hem rijdt gewoon door groen rijden.
De ambulance mag maar met een beperkte snelheid door rood rijden. Met groen licht kan de snelheid wat hoger zijn.

Sorry, maar je weet iets, maar niet genoeg. Maar dat is net ook al door iemand anders toegelicht.

De geschetste situatie vloeit direct voort uit artikel 1 van de verkeerswet, dus de kans dat deze reaguurder een rijbewijs kan hebben hoort nihil te zijn. Desalniettemin kan 'ie nog steeds een weggebruiker zijn, en kennelijk onwetend genoeg dat 'ie bijvoorbeeld met een scooter voor een rood licht in de weg van een ambulance zou blijven staan. Zulke onwetenden zijn er ook altijd al geweest, en ook dat is weer zo iets waar geen slim stoplicht op zou kunnen anticiperen, want wanneer je bij zo iemand op zo'n moment het stoplicht op groen zou gooien, wordt zo'n weggebruiker nog onvoorspelbaarder - zal 'ie uit de weg gaan, of voor de ambulance uit de kruising oversteken terwijl verderop ook nog lichten op rood staan? Beter om de lichten gewoon dom te houden, dan zitten mens en stoplicht tenminste op een vergelijkbaar niveau.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.