image

Ministerraad akkoord met nieuw registratiesysteem voor taxiritten

vrijdag 31 januari 2025, 15:34 door Redactie, 1 reacties
Laatst bijgewerkt: Vandaag, 16:55

De ministerraad is vandaag akkoord gegaan met een nieuw registratiesysteem voor taxiritten. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakte afgelopen november nog bezwaar tegen het voorstel. In het oorspronkelijke plan zou namelijk een centrale database voor taxivervoer worden opgezet waarbij locatiegegevens in realtime zouden worden aangeleverd.

Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden, zo stelt het kabinet. De privacytoezichthouder had meerdere bezwaren tegen het plan. Het ging dan om de privacy van chauffeurs en klanten en het gevaar van 'function creep'. Zo zouden gps-coördinaten van vertrek- en eindpunt van de taxi worden opgeslagen. De AP riep het kabinet op om met een nieuw voorstel te komen waarin de risico's zijn weggenomen.

In het nieuwe door de ministerraad aangenomen voorstel is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt nu niet meer het eindpunt geregistreerd, maar alleen de startlocatie van de taxi en de afgelegde kilometers. Dit zou ervoor moeten zorgen dat privacygevoelige bestemmingen op basis van de taxigegevens niet meer zijn te achterhalen, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tevens is duidelijker gemaakt waarvoor de gegevens zijn bestemd en dat er een wettelijke bewaartermijn van maximaal twee jaar geldt. Het voorstel gaat nu naar de Raad van State.

Reacties (1)
Vandaag, 16:41 door Anoniem
Dus je bestelt thuis een taxi. Die rijdt voor. Dat is het startpunt van de rit. Het is dan geregistreerd dat jij op dat-en-dat tijdstip daar-en-daar in een taxi bent gestapt en hoeveel kilometer je daarmee hebt gereden. Dat is bijvoorbeeld het aantal kilometers naar het dichtsbijzijnde treinstation. Of naar het ziekenhuis. Of naar het uitgaanscentrum van een bepaalde stad. Of naar de gevangenis waar een kennis van jou een aantal maanden of jaren moet doorbrengen.

Of naar de woning van een (ervarings- of andere) deskundige die veel van een onderwerp afweet waar jij als onderzoeksjournalist op dat moment onderzoek doet, en die je wilt beschermen als bron. Dat is juist de reden dat je een taxi neemt, want je weet dat je eigen auto met grote waarschijnlijkheid wordt gevolgd.

Daarna wordt het volgende startpunt van diezelfde taxi geregistreerd. Dit wordt gecombineerd met de registratie van alle ander taxi's van dezelfde taxicentrale - volautomatisch, door algoritmes oftewel AI. Hieruit valt af te leiden waar in de buurt de taxi aan het einde van de eerste rit ongeveer was. Want de aanrijtijden worden door de taxicentrale zo kort mogelijk gehouden.

Later kom je, ook met een taxi, weer terug naar huis. Het startpunt van die taxirit is geregistreerd. Zelfde verhaal met de daaropvolgende rit en de andere taxi's van dezelfde centrale. Hieruit valt met grote waarschijnlijkheid af te leiden dat jij het was die op dat tijdstip naar huis terugkeerde.

Weg privacy van wie een taxi neemt. Tenzij iemand extra maatregelen neemt. Ergens anders instapt. Nog voorzichtiger is. Nog minder fouten maakt. Geen mens houdt dat altijd vol. Het net sluit zich. Dat is wat ons totalitaire kabinet wil, en wat ons totalitaire parlement straks waarschijnlijk gaat goedkeuren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.