image

Ministerraad akkoord met nieuw registratiesysteem voor taxiritten

vrijdag 31 januari 2025, 15:34 door Redactie, 5 reacties
Laatst bijgewerkt: 31-01-2025, 16:55

De ministerraad is vandaag akkoord gegaan met een nieuw registratiesysteem voor taxiritten. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakte afgelopen november nog bezwaar tegen het voorstel. In het oorspronkelijke plan zou namelijk een centrale database voor taxivervoer worden opgezet waarbij locatiegegevens in realtime zouden worden aangeleverd.

Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden, zo stelt het kabinet. De privacytoezichthouder had meerdere bezwaren tegen het plan. Het ging dan om de privacy van chauffeurs en klanten en het gevaar van 'function creep'. Zo zouden gps-coördinaten van vertrek- en eindpunt van de taxi worden opgeslagen. De AP riep het kabinet op om met een nieuw voorstel te komen waarin de risico's zijn weggenomen.

In het nieuwe door de ministerraad aangenomen voorstel is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt nu niet meer het eindpunt geregistreerd, maar alleen de startlocatie van de taxi en de afgelegde kilometers. Dit zou ervoor moeten zorgen dat privacygevoelige bestemmingen op basis van de taxigegevens niet meer zijn te achterhalen, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tevens is duidelijker gemaakt waarvoor de gegevens zijn bestemd en dat er een wettelijke bewaartermijn van maximaal twee jaar geldt. Het voorstel gaat nu naar de Raad van State.

Reacties (5)
31-01-2025, 16:41 door Anoniem
Dus je bestelt thuis een taxi. Die rijdt voor. Dat is het startpunt van de rit. Het is dan geregistreerd dat jij op dat-en-dat tijdstip daar-en-daar in een taxi bent gestapt en hoeveel kilometer je daarmee hebt gereden. Dat is bijvoorbeeld het aantal kilometers naar het dichtsbijzijnde treinstation. Of naar het ziekenhuis. Of naar het uitgaanscentrum van een bepaalde stad. Of naar de gevangenis waar een kennis van jou een aantal maanden of jaren moet doorbrengen.

Of naar de woning van een (ervarings- of andere) deskundige die veel van een onderwerp afweet waar jij als onderzoeksjournalist op dat moment onderzoek doet, en die je wilt beschermen als bron. Dat is juist de reden dat je een taxi neemt, want je weet dat je eigen auto met grote waarschijnlijkheid wordt gevolgd.

Daarna wordt het volgende startpunt van diezelfde taxi geregistreerd. Dit wordt gecombineerd met de registratie van alle ander taxi's van dezelfde taxicentrale - volautomatisch, door algoritmes oftewel AI. Hieruit valt af te leiden waar in de buurt de taxi aan het einde van de eerste rit ongeveer was. Want de aanrijtijden worden door de taxicentrale zo kort mogelijk gehouden.

Later kom je, ook met een taxi, weer terug naar huis. Het startpunt van die taxirit is geregistreerd. Zelfde verhaal met de daaropvolgende rit en de andere taxi's van dezelfde centrale. Hieruit valt met grote waarschijnlijkheid af te leiden dat jij het was die op dat tijdstip naar huis terugkeerde.

Weg privacy van wie een taxi neemt. Tenzij iemand extra maatregelen neemt. Ergens anders instapt. Nog voorzichtiger is. Nog minder fouten maakt. Geen mens houdt dat altijd vol. Het net sluit zich. Dat is wat ons totalitaire kabinet wil, en wat ons totalitaire parlement straks waarschijnlijk gaat goedkeuren.
01-02-2025, 02:28 door Anoniem
Waarom moet dat geregistreerd worden. Welke gek heeft dat weer bedacht. Als ik iemand een lift geef omdat ik tijd heb, dan wil ik niet eens weten wie het was.
01-02-2025, 09:18 door Anoniem
Taxi's hielden al langer erg veel bij.

15 jaar terug al eens gezien dat een taxi werd gegijzelt.
Eerst reeds er een politie auto langs de bus halte waar ik zat, die parkeerde aan het eind van de straat met zijn neus naar de weg vanaf de bushalte.

Toen reden er twee identieke zwart blauwe geblindeerde busjes aan, een bleef voor de bushalte staan een erna.

Het verkeer werd tegen gehouden er onstrond een kleine opstopping

Toen kwam er een taxi aan, en vlak voor mijn neus werd die taxi naar de rester baan geforceerd en stapte uit die zwart blauwe busjes elk 5 als zwart militair geklede arrestatie team leden uit die met getrokken aanvals wapens op de taxi afstormen. De taxi stopte en de chauffeur stapte uit en rednde naar voren weg van de taxi.
Get arrestatie team houd met extreem veel machtsvertoon de inzittende man aan. Die werd geboeid, en geblindoekt afgevoerd in een ander busje wat aangereden kwam.

Toen pas viel het me op dat er op grote hoogte een gelikopter vloog. Later was er niets over te horen op het nieuws. Ik maakte een paar foto's en hield me afzijdig

Vandaag de dag zouden ze de foto makers meteen staande houden, je ID scannen, je naam registreren en misschien wel je telefoonnummer in beslag nemen wanneer ne bv niet de foto's zou wissen

Leuk zo'n politie staat landje met dank aan vvd, cda en d666.

Denk maar niet dat dit voorstel iets te maken heft met opkomen voor taxixhauffeurs. Lol. Dit is gewoon stap 899.999 in het proces naar een totale controle staat.
02-02-2025, 21:44 door Anoniem
Dat men taxiritten registreert ok, dat men bijkomende vereisten oplegt aan taxibestuurders ok - maar dat diensten zoals Uber, Lyft en consoorten NIET aan deze regels moeten voldoen dat vind ik niet kunnen.
Idem met bankdiensten. Wie betaaldiensten voorziet, dus ook brokers zoals Apple, Google, Meta, X - moeten dan voldoen aan zowel de ict-regelgeving als deze van de banken - incl. de audits. Denkt u dat dit het geval is?
Helaas pindakaas - er is nog veel werk voor onze politici om deze toch wel duidelijk kromme zaken op eu-niveau recht te trekken. Ik las nog daarstraks op Heise.de een gruwelijk verhaal over tegoeden bij Amazon die met opgeladen vouchers ineens geblokkeerd werden (en dan is er de DSA - maar die arme man kan dus naar de rechter om hopelijk te krijgen waar ie recht op heeft).
Dus voor u schrijft dat het van de pot gerukt is, wat ik hier schrijf - denk dan maar 's goed na.
04-02-2025, 00:41 door Anoniem
Totale controle. Dat is het doel. En ze gaan het sneller bereiken dan wij vijf jaar geleden dachten.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.