image

Provincie Flevoland schakelt 'slimme' verkeerslichten uit na privacyzorgen

vrijdag 7 februari 2025, 09:59 door Redactie, 21 reacties

De provincie Flevoland heeft besloten om na onderzoek verschillende 'slimme' verkeerslichten uit te schakelen. Dat laat de provincie tegenover Omroep Flevoland weten. Begin dit jaar meldde de gemeente Amsterdam dat het voorlopig afziet van het gebruik van 'volgverkeerslichten', zoals de verkeerslichten door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) worden genoemd.

De volgverkeerslichten worden ingezet om te meten hoeveel verkeer er langskomt, net zoals met zogeheten detectielussen in de weg het geval is. Een verschil is dat detectielussen geen persoonsgegevens verzamelen en geen inbreuk op de privacy van weggebruikers vormen, en volgverkeerslichten dat wel doen, aldus de AP. De verkeerslichten maken contact met de navigatie- en verkeersapps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, waarschuwde de toezichthouder eerder.

De verkeerslichten kunnen zo op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelen. Via de verzamelde gegevens is het mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. "De wegbeheerders lijken niet goed te hebben nagedacht over de privacyrisico’s van deze verkeerslichten. Ook is niet altijd duidelijk met wie de gegevens precies gedeeld worden. En wie er verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van de gegevens", waarschuwde de AP vorig jaar.

Vanwege de zorgen van de Autoriteit Persoonsgegevens besloot Flevoland een analyse te doen, met als conclusie dat de 'intelligente verkeersregelingsinstallaties' in de provincie worden uitgeschakeld. Ze opereren nu weer als normale verkeerslichten, gebruikmakend van alleen sensoren in de weg. Een woordvoerder van de provincie merkt op dat de verkeerslichten in de toekomst wellicht weer 'slim' worden. Wanneer dit zal zijn is onbekend. De woordvoerder laat verder aan Omroep Flevoland weten dat leveranciers alleen nog 'slimme installaties' leveren.

Reacties (21)
Vandaag, 10:28 door Bitje-scheef
Snap ook werkelijk niet waarom er gegevens worden vastgelegd anders dan de hoeveelheid auto's er passeren. Dit is vragen om privacy-moeilijkheden. Dit kan iedere prikkelateur zelfs bedenken. Ik neem aan direct ontslag (non-actief) voor degene die dit project hebben goedgekeurd.
Vandaag, 10:32 door Anoniem
" "De wegbeheerders lijken niet goed te hebben nagedacht..."
Nadenken is een brug te ver geworden denk ik vaker dan toen ik jong was. Ik denk dat het van groot belang wordt op de basisschool al te beginnen met aanleren ideeën uit te schrijven op een kladblok. Je weet wel: zo'n stapel aan de rug verlijmd pulppapier... (even voor de total digital nerd) En daarna punt voor punt hardop overdenken wat de gevolgen zijn.
Vandaag, 10:39 door Anoniem
Als het een kwestie is van uitschakelen, kan het ook weer ingeschakeld worden. Zowel door kwaadwillende externen als door een provincie of gemeente die denkt dat de bui wel overgewaaid is...
Het zorgwekkendst vind ik de laatste zin. Op termijn zijn alle verkeerslichten dus 'slim'...
Vandaag, 11:09 door Reinder
De verkeerslichten maken contact met de navigatie- en verkeersapps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken

Ik gebruik geen navigatie- en verkeersapps dus ik tast in het duister hoe dit zou moeten werken. Kan iemand daar wat over zeggen? Werkt het met Bluetooth of iets anders? Moet je dat in die apps instellen, en zo ja waarom zou je dat doen en welk voordeel bereik je daarmee? Is het gebruikelijk om dat "aan" te hebben staan als je een navigatie-app gebruikt? Het idee komt zo vreemd op mij over dat als je zo'n app op je telefoon hebt elk willekeurig verkeerslicht de route informatie uit die app zou kunnen uitlezen.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is welk vermeend voordeel deze manier van detectie zou moeten geven voor de provincie. Het doel is blijkbaar om te meten hoeveel verkeer er langs komt, en dat is natuurlijk prima legitiem, maar waarom gekozen voor deze oplossing? Een detectielus meet elke auto, niet alleen de auto's waarvan de bestuurder zo'n app in gebruik heeft, dus qua eenvoud en nauwkeurigheid lijkt die lus meer geschikt dan zo'n "slim" verkeerslicht.
Vandaag, 11:15 door Anoniem
De woordvoerder laat verder aan Omroep Flevoland weten dat leveranciers alleen nog 'slimme installaties' leveren.

k-smoes en een leugen. Als overheden vragen naar privacy-vriendelijke hardware en firmware (dus "niet-slimme" verkeerslichten), dan gaan leveranciers die echt wel leveren. Want daar valt, net als vroeger geld mee te verdienen.

Of hebben Elon Musk c.s. ergens in een achterkamertje besloten dat leveranciers op de hele wereld dat niet meer mogen, gewoon goede verkeerslichten leveren? Moet de Nederlandse overheid daar dan aan gehoorzamen? Zet anders weer zelf in Nederland gewoon een stoplichtenfabriek op onder auspiciën van de overheid. Met gebruikmaking van mensen "met een afstand tot de arbeidsmarkt" die worden opgeleid tot monteurs. Het kan allemaal wel, maar dan moet je als overheid en als ambtenaren niet aan de tiet van de surveillance-tech willen blijven liggen.

Stop met het drinken van de Kool-Aid. Ga zelf nadenken met het algemeen belang van Nederland voor ogen.
Vandaag, 11:17 door Anoniem
De woordvoerder laat verder aan Omroep Flevoland weten dat leveranciers alleen nog 'slimme installaties' leveren.
Het is een kwestie van vraag en aanbod, als er geen slimme verkeerslichten worden afgenomen worden ze ook niet meer aangeboden. Blijft de leverancier met zijn 'slimme installaties' zitten.
Vandaag, 11:30 door Anoniem
In de nacht sta ik dan uren voor zo'n stoplicht te wachten totdat er eindelijk een auto achter mij komt staan die wel een tracker heeft.
Vandaag, 11:31 door Anoniem
De woordvoerder laat verder aan Omroep Flevoland weten dat leveranciers alleen nog 'slimme installaties' leveren.
Wat een kul argument. Kan ook op maat gemaakt worden. Kwaliteit kost wat meer.
Vandaag, 11:31 door Anoniem
Nogal een onnauwkeurige meting. Zitten er 4 personen in een auto met 5 telefoons, rijden er dan 5 auto's langs? Of kan die daarop filteren? Of er rijden auto's langs waarin geen telefoon ligt (of de apps niet heeft), hoe telt men die dan.
Met een lus kun je dat tenminste nog filteren.
Gebruik dan een lidar of andere techniek.
Vandaag, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem:
" "De wegbeheerders lijken niet goed te hebben nagedacht..."
Nadenken is een brug te ver geworden denk ik vaker dan toen ik jong was. Ik denk dat het van groot belang wordt op de basisschool al te beginnen met aanleren ideeën uit te schrijven op een kladblok. Je weet wel: zo'n stapel aan de rug verlijmd pulppapier... (even voor de total digital nerd) En daarna punt voor punt hardop overdenken wat de gevolgen zijn.

Ik denk dat dat te maken heeft met de microplastics in de hersenen. Dat tast het denkvermogen aan.
Vandaag, 11:37 door Anoniem
Het voordeel van de navigatie-apps contact laten leggen met de verkeersregelinstallatie is dat de apps voor de eerste lus al kunnen aangeven dat er een auto aankomt, wat de snelheid is en welke richting het voertuig na het verkeerslicht zal gaan volgen. (Bij rechtsaf hoeft niet het hele kruispunt stil.) Dit kan zorgen voor een soepelere doorstroming.
Een en ander kan met meer of minder respect voor de privacy geïmplementeerd worden. Het gaat dan met name om welke data meegestuurd/uitgevraagd wordt en wat daarvan langdurig opgeslagen wordt.
Vandaag, 11:44 door Anoniem
In Eindhoven hebben we ook van die slimme sensoren onder de weg. Die zien dat er een auto overeen rijdt, en dan krijgt die eerder groen. Maar als hij groen krijgt, heeft de andere kant dus rood. En dat zie je vooral op een doorgaande weg. Je kunt niet meer aan 1 stuk groene golven, elk kruispunt krijg je rood, soms wel 15x op een rij, omdat er (zeker in de spits) altijd wel iemand van de zijkant komt. Slimheid hoog op een zondagochtend, maar de rest van de week doorstroming 0.
Vandaag, 12:12 door Anoniem
Door Reinder:
De verkeerslichten maken contact met de navigatie- en verkeersapps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken

Ik gebruik geen navigatie- en verkeersapps dus ik tast in het duister hoe dit zou moeten werken.

Eén van de methoden is gebruik maken van de GPS-coördinaten van het kruispunt / de verkeerslichten, waarop de mobiele app en/of de autonavigatie bij het naderen of passeren reageert. Besef dat veel automobilisten zich met hun mobieltje met Bluetooth automatisch aan hun autonavigatie verbinden. De hedendaagse elektrische en hydride auto's zenden bovendien zelf tamelijk sterke WiFi en/of Bluetooth signalen uit, waarvan de MAC-nummers door sensoren in de kasten van de iVRI installaties langs de weg kunnen worden gedetecteerd. Vergelijk dit met een WiFi-radar.

https://www.security.nl/posting/871525#posting871599
Vandaag, 12:33 door Briolet
Slimme verkeerslichten werken niet alleen met sensoren in de weg, maar communiceren ook met navigatie-apps van weggebruikers. Die technologie wordt sinds 2018 geleidelijk ingevoerd.

Ik zie het probleem niet direct. Als de verkeerslichten met de apps communiceren, ligt in mijn optiek daar het probleem. Als mensen deze functie in de navigatie app aan zetten, dan willen ze dat het volgende stoplicht weet wanneer je daar aan komt.

En als die functie niet uit te zetten is, moet het AP zich op de makers van de navigatiesoftware richten en niet op de verkeerslichten.
Vandaag, 12:50 door Anoniem
Quote:"De verkeerslichten maken contact met de navigatie- en verkeersapps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, waarschuwde de toezichthouder eerder."

Nou leg dat maar eens uit.
-Wat houdt dat contact in?
-Welke partij initieert dat contact?
-Welke authenticatie wordt hier toegepast? (is het de groene of de rode auto met wie contact gelegd wordt?)
-Met welk doel wordt hier contact gelegd?
-Op welke basis is de wederkerigheid (minimaal 2 partijen voor contact nodig) gestoeld?
-Wat gebeurt er als het contact niet gelegd kan worden? (door welke oorzaak dan ook)

Etc. etc.
Wat een merkwaardig verhaal.
Vandaag, 12:57 door Anoniem
Begin dit jaar meldde de gemeente Amsterdam dat het voorlopig afziet van het gebruik van 'volgverkeerslichten'
Even het vergrootglas gebruiken.......voorlopig...Dus het komt er gewoon.
Vandaag, 14:33 door Briolet
Voor mensen die willen weten hoe dit alles werkt, moeten maar een zoeken op : V2X (Vehicle-to-Everything) communication.

Of het artikel "SPaT/MAP V2X communication between traffic light and vehicles and a realization with digital twin" : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0045790622007753
Vandaag, 14:43 door Anoniem
Nadenken is een brug te ver geworden denk ik vaker dan toen ik jong was. Ik denk dat het van groot belang wordt op de basisschool al te beginnen met aanleren ideeën uit te schrijven op een kladblok. Je weet wel: zo'n stapel aan de rug verlijmd pulppapier... (even voor de total digital nerd) En daarna punt voor punt hardop overdenken wat de gevolgen zijn.

En dan vooral punt voor punt samen hardop met deskundigen op verschillende gebieden overdenken en gestructureerd in kaart brengen wat het effect van keuzes is of kan zijn en welke maatregelen eventueel nodig zijn. En vooral niet denken dat je zelf alles weet.
Vandaag, 15:05 door Anoniem
De woordvoerder laat verder aan Omroep Flevoland weten dat leveranciers alleen nog 'slimme installaties' leveren.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. De leverancies leveren "slim" omdat gemeenten daar massaal om vragen. Geloof mij, zodra er weer een markt is voor domme verkeerslichten zijn er leveranciers genoeg die er op inspringen. Of zijn die leveranciers qua levensovertuiging allemaal aangesloten bij de sekte van het slimme licht en willen ze echt niet? ...
Vandaag, 15:18 door Anoniem
Door Reinder: Werkt het met Bluetooth of iets anders?

De technologie werkt op basis van een combinatie van GPS localisering, WiFi en/of Bluetooth. Loop maar eens met je mobieltje, met een WiFi-radar of Bluetooth-scanner aan, over een volle parkeerplaats, en je zult versteld staan. Auto's 'praten' met de sensoren van hun onderdelen d.m.v. radiosignalen. Die signalen kunnen door derden worden benut.

... waarom zou je dat doen en welk voordeel bereik je daarmee?

Voor het vinden van de snelste route, zonder files, omleidingen en/of obstructies. Het voordeel is zo min mogelijk reistijd, arbeidsuren, brandstofverbruik en een reductie van de CO2-uitstoot door het wagenpark. Voor een transport- of installatiefirma scheelt een goede navigatie en logistiek vele tienduizenden tot tonnen aan euro's op jaarbasis.

Is het gebruikelijk om dat "aan" te hebben staan als je een navigatie-app gebruikt?

Ja, dat Bluetooth kanaal staat constant aan, want zowel een TomTom app op je mobiel of de ingebouwde Google autonavigatie ontvangt via de telco's continu de actuele wegen- en verkeersinformatie, alsmede het laatste weerbericht. Die informatie wordt door de navigatie app gebruikt om continu de meest optimale route te calculeren.

Voorheen kon voor een losse TomTom optioneel een RDS-TMC antenne worden gebruikt, voor de ontvangst van de verkeersinfo. Die optie bestaat nog steeds, maar de transport sector en gemakzuchtige consument kiest tegenwoordig eerder voor een online optie, van de surveillance industrie, in plaats van de openbare en meer privacyvriendelijker optie.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is welk vermeend voordeel deze manier van detectie zou moeten geven voor de provincie.

Gemeenten en provincies concurreren met elkaar om de bereikbaarheid van hun woonwijken, winkelcentra en industrie. Inzicht in de verkeersstromen stelt de provinciale wegbeheerders in staat om te kunnen ingrijpen in het wegenplan, om zo toekomstige problemen door filevorming en het openbaar vervoer voor te zijn. Niemand komt graag te laat thuis,

... dat is natuurlijk prima legitiem, maar waarom gekozen voor deze oplossing?

De burgemeesters en wethouders van de grote steden en de provinciale besturen hebben hun oren laten hangen naar de verkooppraatjes van Big Tech, die hen met futurische vergezichten de geneugten van de 'slimme stad' voorspiegelden. Sommigen waarschuwden er voor, maar degenen die de beslissingen toen maakten waren bang om de boot te missen.


AP waarschuwt: smart city kan tot surveillancemaatschappij leiden
vrijdag 30 juli 2021, 14:56 door Redactie

https://www.security.nl/posting/714655/AP%3A+smart+city+kan+tot+surveillancemaatschappij+leiden


March 2018

'Living laboratories': the Dutch cities amassing data on oblivious residents

In Eindhoven, Utrecht and Assen smart projects are tackling everything from traffic to street crime. But with privacy laws being flouted and commercial companies in on the act, are things as benign as they seem?

https://www.theguardian.com/cities/smart-cities
Vandaag, 15:50 door Anoniem
Ik snap het probleem niet zo.

Als je er moeite mee hebt dan laat je je auto staan en laat je mobiel thuis.

Beter is het om het te verkopen van de auto en mobiel en alles met de fiets of lopen afleggen of met het OV.

De mensen zijn bang voor het volgende:

Boetes krijgen voor:

Te hard rijden
Telefoon gebruiken tijden het rijden
Geen gordel dragen
Onnodig links blijven rijden
Rechts inhalen
Door rood rijden

Dit heeft alleen maar voordelen geen extra camera’s nodig voor telefoon gebruik geen traject controles meer word overgenomen door de slimme verkeerslichten.

Het verkeer word er echt veiliger op en een doorstroming worden beter en de hulpdiensten die sneller kunnen verplaatsen omdat het sneller groen word. Wel zo handig als je met spoed de hulpdiensten nodig heb dan ben je wel blij er mee.

Dus nogmaals mensen die problemen met de privacy ervaren begrijp ik niet je hebt het niet eens gemerkt.
En als het een probleem is dan doe je het volgende:

Auto verkopen en alles met de fiets of lopen. (Vroeger deden ze alles met de fiets en hadden ze geen auto nodig dus jij hebt het ook niet nodig).
Mobiel verkopen en neem dan een vaste telefoon in huis net als vroeger. (En het leid ook niet meer af met onnodig altijd bereikbaar te zijn vind ik onzin vroeger hadden ze het niet dus jij hebt het ook niet nodig).

Wat is het toch simpel deze oplossing alleen had niemand dit kunnen bedenken behalve ik natuurlijk ;)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.