image

Belgische banken willen ook weten of klant in gesprek is tijdens overboeking

vrijdag 7 februari 2025, 13:57 door Redactie, 4 reacties

Net als Nederlandse banken willen ook Belgische banken weten of klanten tijdens het overboeken van geld in gesprek zijn, omdat dit op fraude kan duiden. Wel erkent de Belgische bankenkoepel Febelfin dat dit 'bijzonder privacygevoelig' is. Deze week maakten de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en NLconnect bekend, de branchevereniging van telecombedrijven, dat de Telecommunicatiewet zou moeten worden aangepast.

Banken zouden bij telecomproviders dan kunnen opvragen of een klant die geld overmaakt in gesprek is. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn voor bankhelpdeskfraude. Belgische banken zien een dergelijke aanpak ook zitten. "Nog verder samenwerken met de telecomsector zou zeker positief zijn in de gezamenlijke strijd tegen fraude. We begrijpen uiteraard dat dit bijzonder privacygevoelig is en dit dus grondige analyse vergt, conform de wetgeving", laat Isabelle Marchand van Febelfin tegenover Data News weten.

Zowel Febelfin als de Belgische telecomtoezichthouder BIPT verklaren aan het medium dat er al eerder overleg is geweest. Febelfin stelt dat banken graag opnieuw over het onderwerp in overleg gaan met de telecomsector, het BIPT en de bevoegde minister. Het BIPT zou daar ook open voor staan. "Indien de banken hierin geïnteresseerd zijn en de telecomoperatoren dergelijke toepassingen wensen aan te bieden zal het BIPT de conformiteit met de privacyregels inzake telecommunicatie onderzoeken", aldus de toezichthouder.

Reacties (4)
Gisteren, 14:37 door Anoniem
Eerst dwingen de banken hun klanten om overmakingen op een kwetsbare, fraudegevoelige manier te doen. Vervolgens willen banken de privacy van klanten aantasten om het door de banken veroorzaakte probleem op te losten ten koste van hun klanten.

Mafiapraktijken.

Ondertussen moeten we aan de banken steeds meer speciale "protection money" betalen voor diensten die vroeger gewoon bij de standaarddienstverlening hoorden en niet in rekening werden gebracht.

Dit alles puur om de aandeelhouders van banken verder te verrijken.

Mafiapraktijken.

Waarbij de overheid nog wel de grootste mafia is, want die laat de banken dit doen.

Verkiezingen? Heeft geen zin want je mag stemmen voor: a) mafia, b) mafia of c) mafia.
Gisteren, 16:54 door Anoniem
Waat je wat raar is? Ik heb nog nooit een brief ontvangen waar op uitgelegd staat hoe de bank mij zou contacteren en welke procedures dan zouden mogelijk zijn.

Misschien moeten de banken eerst eens de basis stappen nemen voordat ze mijn privacy aanvallen.
Gisteren, 17:02 door Anoniem
Gewoon een prive telnr nemen andrere dan in telefoon waarop je bankapp staat en die bekend is bij bank
laat ze maar prutsen
Nog beter weer via pc bankierenKlaar met dat gezeik
Bij ING kan dat al hebben ze het een beetje lastig gemaakt, Die bel je dan effe op
Gisteren, 19:35 door Anoniem
Misschien is het betalingssystem zoals dat de laatste jaren is opgetuigd veel the gevoelig voor misbruik.
Fix dat en niet de schijnvertoning voor het uitbreiden van surveillance.
Of wees een man en zeg gewoon waar t op staat... Banken willen track en trace. Zie ook bankpas als ov kaart....
Afrekenpunt heeft geolocatie en tijdstip.
Dit is dus niet het eerste "gemaks" issue bij de banken.
Cashless alles is took zoiets, het maakt transactie tracking meet gedetailleerd.
De gelijktijdige vraag uit Belgie en Nederland geeft al aan dat er iets van overleg moet zijn geweest.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.