Door Anoniem: En mij aanspreken over 'metadata' en een 'goed gevoel' om Signal te gebruiken, dan kan ik alleen maar hard lachen. Dan heb je er echt niets van begrepen.
Het probleem is meer dat dit soort dingen het bevattingsvermogen van de meeste mensen ver overstijgt dan dat ze hypocriet zijn. Wees blij dat de dam nu op één punt breekt, ook al is het gebrek aan beoordelingsvermogen dat je ondertussen ziet nog altijd verbijsterend. Zelfs al is dit voor veel mensen meer op groepsdruk dan op werkelijk inzicht gebaseerd, het is mooi dat er wat beweging in zit.
WhatsApp is de de facto chat standaard.
Iets van een specifieke leverancier een "de facto" standaard noemen is geen standaard maar supplier lock-in. Het is geen argument maar het vermijden van een argument. Een standaard is iets waar vele leveranciers aan mee kunnen doen en dat juist voorkomt dat je met handen en voeten gebonden raakt aan de enige die het levert.
Face it. Je mag Zuck, Trump of wie dan ook een eikel vinden, dat gaat daar niets aan veranderen. Dan kun je fijn met een halve hand gelijkgestemden een goed gevoel op Signal hebben, als je denkt dat dit iets verandert, I don't think so. In het groter geheel der dingen is dit gewoon ruis.
Vraag jezelf eens af waarom wel bezwaar hebt om mee te gaan lopen met de Signal-kudde terwijl je er kennelijk geen bezwaar tegen hebt om mee te lopen met de WhatsApp-kudde. Toen Facebook (waar Zuck mee begon) de wereld veroverde ging dat net zo goed op basis van de groepsdruk die jij nu beschrijft. Een deel van de mensen begon aan Facebook omdat ze het cool vonden, een flink deel omdat ze merkten dat ze qua communicatie met familie en vrienden buiten de boot vielen als ze niet meededen. Ik heb bijvoorbeeld destijds menige grootouder gesproken die Facebook eigenlijk helemaal niet zag zitten maar er toch maar aan begon omdat puberende kleinkinderen het verdomden om nog op een andere manier te communiceren. Wat is het verschil? Misschien dat je groepsdruk vertrouwt als die uit commerciële motieven wordt aangewakkerd en niet als die uit niet-commerciële motieven voortkomt?
Ik zou je aanraden om je geen donder aan te trekken van groepsdruk in het beoordelen van Signal. Doe niet mee omdat iedereen het doet, maar wijs het ook niet af omdat velen het om twijfelachtige redenen doen. Kijk of de eigenschappen van Signal zelf je wel of niet bevallen. Deugt het protocol qua encryptie? Is het de volgende supplier lock-in of is het non-commercieel en staat het met een gestandaardiseerd protocol open voor alternatieve implementaties? Voldoende openheid in dat opzicht beschermt niet alleen tegen het almachtig worden van commerciële partijen, het beschermt ook tegen het almachtig worden van overheden.
Wat wel interessant is waar de Signal PR-campagne vandaan komt. Gratis reclame van redacteuren die makkelijke vulling zoeken of zit er meer achter...?
Het hoeft geen PR-campagne te zijn. Juist sociale media hebben het in zich om dingen opeens idioot uit te vergroten. De commerciële sociale media zijn namelijk gebaseerd op het oogsten van maximale aandacht en activiteit omdat dat advertentie-inkomsten oplevert. Dat werkt het beste als mensen snel en meer emotioneel dan doordacht reageren, en daar sturen de algoritmes dus actief op aan.
Privacyzorgen om Meta zijn bepaald niet nieuw. Nu Meta zich aansluit bij de neiging om hysterie liever uit de hand te laten lopen dan om het met factchecks wat te temperen is dat voor mensen die wat daar gebeurt niet zien zitten een impuls om eindelijk eens wat verder om zich heen te kijken.
Een mooi voorbeeld van hoe dat soort hysterie uit de hand kan lopen hebben we in 2012 in Nederland meegemaakt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Project_X_HarenDat was geen georganiseerde PR-campagne, dat waren mispunten die het lollig vonden om het op te blazen. Onderschat niet hoe vergaand die moderatie gericht op advertentie-inkomsten aan figuren die graag sensatie genereren een megafoon aanreikt. Dat was natuurlijk Facebook en niet WhatsApp, maar dat is wel allebei van hetzelfde Meta.