Twee Cypriotische bedrijven hebben door middel van malafide Microsoft pop-ups ruim 736.000 slachtoffers gemaakt, zo laat de Amerikaanse toezichthouder FTC weten. De bedrijven gebruikten advertenties op websites om mensen te misleiden. De advertenties waren pop-ups die van Microsoft afkomstig leken en de gebruiker lieten geloven dat zijn systeem besmet was.
De pop-up bevatte ook een knop om het systeem te scannen. Na deze 'scan' werd slachtoffers aangeraden om de software van de bedrijven aan te schaffen, om zo de gevonden 'problemen' te verhelpen. In werkelijkheid ging het om niet bestaande problemen. Voor de software moesten slachtoffers tussen de 27 en 58 dollar betalen. Na aanschaf van de software ontvingen slachtoffers een telefoonnummer om de software te 'activeren'.
Dit telefoonnummer werd beantwoord door telemarketeers van de twee bedrijven, die aanvullende 'diensten' probeerden te verkopen. Hiervoor probeerden ze toegang tot de systemen van slachtoffers te krijgen en stelden vervolgens dat gewone computerfouten en -meldingen signalen van virussen of andere malware waren. Deze nieuw gevonden 'problemen' konden niet door de net aangeschafte software worden verholpen. In plaats daarvan moest een helpdeskmedewerker van de twee bedrijven worden ingeschakeld, waarvoor slachtoffers honderden dollars moesten betalen.
Vorig jaar stelde de FTC dat slachtoffers door de twee bedrijven voor 'tientallen' miljoenen dollars waren opgelicht. De Amerikaanse toezichthouder kwam een schikking met de bedrijven overeen, die bij elkaar 26 miljoen dollar betaalden. De FTC laat nu weten dat een bedrag van 25,5 miljoen dollar naar 736.375 slachtoffers gaat. Dat komt neer op een gemiddeld bedrag van zo'n 35 dollar per slachtoffer.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.