Door L.M. Uittewijck: Zal ik maar meteen met de ontnuchterende opmerking komen?
Zoekresultaten van Google zijn helemaal niet ondermaats. Zij laten precies zien wat Google (big tech) vindt dat jij moet zien, of niet zien n.a.v. je vorige zoekopdrachten.
Dat laatste lijkt inderdaad te gebeuren, maar waarom zou de gebruiker de dienst volgens de maatstaven van de leverancier zelf moeten beoordelen in plaats van zijn eigen maatstaven te hanteren?
Die vorige zoekopdrachten hebben een van jou uniek profiel gemaakt dat in combinatie met een nieuwe zoekopdracht resultaten toont.
Ik gebruik de zoekmachine van Google indirect, via Startpage, waardoor Google dat profiel van mij niet heeft. Ik kom steeds vaker tegen dat zoekopdrachten me domweg niet opleveren waar ik naar zoek. Zoektermen die ik opgeef worden vaak genegeerd, zoektermen die ik helemaal niet heb opgegeven zitten in
elk van de hoog scorende resultaten, en de mogelijkheid om met "-zoekterm" dat weg te filteren lijkt domweg niet meer te werken.
Qua zoekmachines verlang ik terug naar de tijd dat er werd gezocht naar wat je opgaf. Als er bij mijn precieze zoektermen niets gevonden wordt wil ik niets zien, dan ga ik schaven aan de zoektermen tot ik wel wat vind. Dat werkte voor mij erg goed. Maar eerst werden steeds meer "lijkt hier wel min of meer op"-resultaten toegevoegd, het uitsluiten daarvan lijkt niet meer te werken, evenmin als het toevoegen van zoektermen om de selectie te verkleinen, en inmiddels lijk je vaak meer ruis dan resultaten te krijgen.
Door Anoniem: Ben ik de enige die het merkt?
Nee, dus.
Hoe kan dit, vraag ik mij af? Het zal wel aan mij liggen, maar ik step toch de vraag hier , omdat hier mensen met kennis zitten die misschien kunnen hinten op wat ik dan fout doe.
Google begon ooit met "don't be evil" als motto. Dat hebben ze vele jaren geleden al laten vallen, en de laatste jaren maken ze steeds meer de indruk dat ze schijt hebben aan hun gebruikers en steeds agressiever voor maximalisatie van de inkomsten gaan. Denk bijvoorbeeld aan hoe in Chrome de API voor add-ons is "verbeterd" van een waarmee goed advertenties kunnen worden geblokkeerd naar een waarin de mogelijkheden beperkt zijn (ze gaan van "manifest V2" naar "manifest V3").
Bij die slechter wordende zoekresultaten heb ik al diverse keren opgemerkt dat wat me werd voorgeschoteld websites waren waar ik iets kon
kopen in plaats van dat ze de
informatie bevatten die ik zocht. Ik heb net een paar zoekopdrachten rechtstreeks op Google geprobeerd die het lijken te bevestigen: er staan gesponsorde links bovenaan, er is een onderdeeltje "meer om te vragen", maar bij de ogenschijnlijk niet gesponsorde zoekresultaten lijken voornamelijk
winkels te staan. Winkels zijn typisch niet de beste informatiebron over een onderwerp, er is veel betere informatie dan je in verkooppraatjes vindt. Vroeger, toen ze nog zochten naar wat je opgaf, waren winkels prima naar boven te halen door een handig gekozen term als "prijs" aan de zoektermen toe te voegen, maar hoe meer ze dat soort keuzes ongevraagd voor je maken hoe moeilijker het wordt om het effect daarvan weer uitgeschakeld te krijgen.
Ik denk dat het probleem is dat Google primair een zoekmachine is geworden in dienst van de commercie in plaats van in dienst van degene die iets zoekt.