Security Professionals - ipfw add deny all from eindgebruikers to any

Persoonlijke hotspot

07-04-2025, 10:02 door Daantje55, 10 reacties
Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?
Reacties (10)
07-04-2025, 11:55 door Anoniem
Nee, in principe niet. Als iemand met een prepaid telefoon WhatsApp-berichten stuurt via jouw persoonlijke hotspot (zonder andere internetverbinding), zijn die berichten niet direct naar jou persoonlijk te herleiden.

Dit komt omdat:

WhatsApp maakt gebruik van end-to-end encryptie, waardoor alleen verzender en ontvanger inzicht hebben in de inhoud van de berichten. Zelfs WhatsApp kan berichten niet uitlezen.

IP-adressen worden alleen geregistreerd bij WhatsApp, en het IP-adres dat bij WhatsApp bekend is, is afkomstig van jouw persoonlijke hotspot. Een mobiel IP-adres wordt echter dynamisch toegewezen en is slechts tijdelijk en beperkt herleidbaar.

Prepaid telefoons zijn meestal niet gekoppeld aan een persoonlijke identiteit, tenzij de gebruiker zich expliciet ergens heeft geïdentificeerd.

Wel belangrijk om te weten:

Als er sprake is van politieonderzoek kan een telecomprovider achterhalen wie de hotspot eigenaar was via telecomgegevens. In theorie kan jouw telefoonnummer dan naar voren komen als eigenaar van de hotspot. Maar daarmee is nog niet bewezen wie precies het bericht heeft verstuurd.

Conclusie:

De berichten zelf zijn niet direct persoonlijk naar jou te herleiden.

De hotspot kan technisch gezien wél naar jou worden herleid via telecomdata, als opsporingsdiensten een gericht onderzoek doen naar de verbinding. Maar het bewijzen wie daadwerkelijk het bericht heeft verzonden blijft moeilijk, tenzij er aanvullende aanwijzingen of bewijsmiddelen zijn.
07-04-2025, 11:59 door Anoniem
Door Daantje55: Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?

Als het echt een justitiezaak wordt waarschijnlijk wel.

In eerste instantie zal de zoektocht naar de eigenaar van het app-account gaan (op basis van whatsapp 'identiteit', en vast achterliggende kennis).

Het gebruikte IP access (hier dus jouw prepaid hotspot, had ook een semi-publieke wifi kunnen zijn) zal denk ik niet vooraan staan in het nazoeken , maar ik denk dat je wel goed genoeg te vinden bent als er echt door gezocht wordt.
07-04-2025, 12:01 door Anoniem
Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?

Wie bedoel je precies met "naar mij te herleiden"? Gaat het erom of een willekeurig persoon jou via deze route kan identificeren, of vraag je specifiek of WhatsApp, telecomproviders, de politie (met of zonder gerechtelijk bevel), of andere autoriteiten technisch in staat zouden zijn om via jouw hotspot jouw identiteit te achterhalen? En in welke omstandigheden speelt dit precies?
07-04-2025, 12:04 door Anoniem
Door Daantje55: Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?

Ja. WhatsApp weet vanaf welk IP-adres het bericht kwam. In dit geval het IP-adres van jouw mobiele telecom provider.
07-04-2025, 12:34 door Anoniem
Ik zie een litanie aan buzzwords. Haal even adem en beschrijf de situatie een netwerk verbinding per keer.
Jouw hotspot is verbonden met ... via ...
Jouw hotspot biedt Wifi/Bluetooth/... aan.
Een prepaid telefoon legt via ... contact met WhatsApp.

Alle verkeer dat via jouw hotspot gaat lijkt van een van de IP adressen te komen die aan jouw hotspot is toegekend. Details hangen af van ISP en router/modem dat je gebruikt. WhatsApp kan dat IP gelogd hebben bij het bericht. Jouw ISP kan opzoeken dat ze dat IP aan jou (als klant) hebben toegekend. Dergelijke (persoons-)gegevens mogen niet zonder goede gronden gedeeld worden.
07-04-2025, 12:36 door Anoniem
ja, want het is jouw verbinding geweest.
Of het makkelijk is, is een tweede, maar het kan uiteindelijk wel.
07-04-2025, 13:40 door Anoniem
Die hotspot is niet verbonden met wifi, maar had hij dan helemaal geen verbinding met internet? Zo nee, dan is het bericht niet via jouw Hotspot verstuurd.

Op welke manier was prepaid telefoon telefoon verbonden met jouw hotspot? Had je hem daar toestemming voor gegeven of hoeft dat niet?

Waarom maak je je hier druk over? Was het een strafbaar bericht?
07-04-2025, 14:09 door Anoniem
Door Daantje55: Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?

WhatsApp zal onder een gerechtelijk bevel elke vijftien minuten de metadata van een gebruiker naar justitie doorsturen:

- IP-adres, data en tijdstippen, plus jouw persoonlijke contactenlijst met telefoonnummers,
- familie, vrienden, bekenden en derden (die jouw nummer in hun contactenlijst hebben),
- en mogelijk: de inhoud van berichten, opgeslagen in niet versleutelde cloud backups.

https://www.security.nl/posting/732197/FBI-document+toont+welke+data+het+bij+WhatsApp+kan+opvragen

Mocht de persoon met de prepaid zich in jouw 'vriendenkring' bevinden, dan kom jij dus vroeg of laat ook in het vizier.
07-04-2025, 14:50 door DeZin
Door Daantje55: Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?
Dat ligt heel erg aan de context.

Is te herleiden dat er op een bepaald tijdstip, vanaf het IP-adres dat op dat moment aan jou telefoon toebedeeld was, door persoon A een bericht naar persoon B gestuurd is geweest? Ja, dat kan.

Overigens is of de mobiele aansluiting (en niet de telefoon zelf) van degene die het bericht verstuurd pre-paid is of niet weinig relevant in dit vraagstuk.
07-04-2025, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Daantje55: Als iemand met een prepaid telefoon een whatsapp heeft verstuurd via mijn persoonlijke hotspot die niet verbonden was met wifi. Is dat dan naar mij te herleiden?

Als het echt een justitiezaak wordt waarschijnlijk wel.

In eerste instantie zal de zoektocht naar de eigenaar van het app-account gaan (op basis van whatsapp 'identiteit', en vast achterliggende kennis).

Het gebruikte IP access (hier dus jouw prepaid hotspot, had ook een semi-publieke wifi kunnen zijn) zal denk ik niet vooraan staan in het nazoeken , maar ik denk dat je wel goed genoeg te vinden bent als er echt door gezocht wordt.

Ah - self-update.

Ik had niet precies goed gelezen dat de *afzender* telefoon prepaid is, en jouw hotspot zeg je niks over.

Het IP dat WhatsApp als 'bron' gezien heeft zal in elk geval herleiden (voor justitie met de juiste machtiging) naar jou , makkelijk als het een abonnement is, moeilijker (maar imo niet onmogelijk) als jouw hotspot telefoon ook een prepaid is.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.