De Amerikaanse zorgverzekeraar Blue Shield of California heeft de persoonlijke gegevens van 4,7 miljoen personen aan Google gelekt. Het techbedrijf zou de data mogelijk hebben gebruikt voor gerichte advertenties, aldus Blue Shield, dat één van de grootste zorgverzekeraars in de Verenigde Staten is.
Het datalek is ontstaan door een verkeerde configuratie van Google Analytics, waardoor gegevens van verzekerden werden gedeeld met Google Ads, de advertentiedienst van Google. Het gaat daarbij waarschijnlijk ook om beschermde gezondheidsinformatie. "Google kan deze data gebruikt hebben om gerichte advertentiecampagnes aan individuele leden te tonen", aldus de verklaring. De gegevens werden doorgestuurd tussen april 2021 en januari 2024.
De gelekte informatie bestaat uit allerlei informatie over de afgesloten zorgverzekering, postcode en stad, geslacht, gezinsgrootte, account-id's, naam van verzekerden en zoekopdrachten met betrekking tot het vinden van een arts. Na ontdekking van het datalek zegt Blue Shield alle websites te hebben doorgelicht, om te controleren dat er geen andere trackingsoftware actief is die beschermde gezondheidsinformatie deelt met derden.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.