image

Britse supermarkt Co-op gaat papieren prijskaartjes vervangen door digitale

vrijdag 23 mei 2025, 16:55 door Redactie, 12 reacties

De Britse supermarktketen Co-op, die op dit moment nog worstelt met de gevolgen van een ransomware-aanval, gaat alle papieren prijskaartjes vervangen door digitale. Eind dit jaar moet de technologie in zo'n 1500 supermarkten zijn uitgerold en eind volgend jaar moeten alle 2400 Co-opwinkels over zijn. Volgens VusionGroup, dat de technologie levert, kunnen de digitale prijskaartjes allerlei informatie laten zien, waaronder allergeneninformatie en voedingswaarden.

"Heel veel succes tijdens een ransomware-incident", reageert de Britse beveiligingsonderzoeker Kevin Beaumont. Daarnaast maakt de technologie ook dynamische prijzen mogelijk, wat volgens critici voor hogere prijzen voor consumenten zal zorgen. Vusion stelt dat de digitale prijskaartjes ook besparingen voor Co-opleden en aanbiedingen kunnen communiceren. "We kijken ernaar uit om fysieke winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland te helpen met hun digitale transformatie", aldus de technologieleverancier.

Co-op heeft als gevolg van de ransomware-aanval nog altijd met lege schappen te maken en het is onbekend wanneer de situatie is hersteld, meldt The Independent. De aanvallers claimen bij de supermarktketen de data van twintig miljoen mensen te hebben gestolen, maar Co-op wil dit aantal niet bevestigen. Er wordt alleen gesteld dat het om een "aanzienlijk aantal" gaat.

Reacties (12)
23-05-2025, 17:10 door Anoniem
ik snap niet dat dit nieuws is. Ik zie die digitale prijskaartjes al een paar jaar bij de plaatselijke jumbo en ze zien er nauwelijks anders uit dan de oude met karton. Ik verwacht dat een boel andere supermarkten dat ook al gebruiken.
23-05-2025, 21:15 door Anoniem
Door Anoniem: ik snap niet dat dit nieuws is. Ik zie die digitale prijskaartjes al een paar jaar bij de plaatselijke jumbo en ze zien er nauwelijks anders uit dan de oude met karton. Ik verwacht dat een boel andere supermarkten dat ook al gebruiken.
De reden waarom supermarkten dit doen is omdat het veel te veel man- en vrouwuren (dus geld) kost om alle prijsveranderingen handmatig door te voeren. In het centrale deel van de winkelorganisatie wordt dan met 1 druk op de knop alle prijzen in de nacht via het netwerk aangepast en zie je de nieuwe prijzen de volgende ochtend in de schappen staan.

Goedkoop was de ombouw van onze buurtsuper echter niet. Alles bij elkaar genomen (handscanners, computer terminals, kabels trekken, ombouw winkel, digitale prijskaartjes) kostten bijna 2 miljoen euro. Dus die investering krijgt de klant wel terug in zijn portemonnee helaas.
23-05-2025, 21:20 door Anoniem
Makro gebruikt ze al meer dan 25 jaar.
23-05-2025, 22:52 door Anoniem
En met 1 oogopslag weet je wat het product kost.
makkelijk toch?
24-05-2025, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem: En met 1 oogopslag weet je wat het product kost.
makkelijk toch?

Ze kunnen de prijs dan ook dynamisch wijzigen meerdere malen per dag iets wat minder leuk is voor de consument.

Je zult veel beter op moeten letten of jou aanbieding wel echt is en of je het ook wel voor die prijs koopt zonder winkel personeel en bij onbemande kassa. De service gaat er niet op vooruit.

Bij mediamarkt en coolblue doen ze dit al. Online andere prijzen dan in de winkel
Daarnaast maakt de technologie ook dynamische prijzen mogelijk, wat volgens critici voor hogere prijzen voor consumenten zal zorgen.

Vroeger als je een potje jam kocht met op het stickertje of op het schap een goedkopere prijs dan in de computer van de kassa, dan kreeg je het voor die goedkopere prijs. Dat hoorde bij de eer van de winkel. De prijs op het etiket was het aanbod dat de winkel deed, en als je het artikel meenam naar de kassa, had je dat aanbod aangenomen en was er dus een overeenkomst tot stand gekomen naar Nederlands recht.

Daarna kwam de tijd dat de kassamedewerkers zeiden: "Jammer, maar in ons computersysteem staat deze prijs, dus wij vinden de prijs die op het schap vermeld stond, een vergissing en dus niet relevant, dus kies maar of je de prijs in ons elektronisch systeem ervoor wilt betalen of dat wij het product terugplaatsen in het schap."

Daarna kwam de tijd dat er geen kassamedewerkers meer zaten en dat de "stewards" die rondliepen bij de digitale zelfscan-automaten, helemaal niets meer wisten of konden (behalve hun bonuskaart voor een scanneer houden en het betalen van een alcoholhoudend product mogelijk maken).

Je moet dus straks met een camera door de supermarkt gaan lopen en alle prijzen op de schermpjes bij de schappen gaan fotograferen, zodat ze de prijs niet kunnen verhogen terwijl jij van het schap naar de zelfscankassa loopt.

Er moet natuurlijk gewoon een wet komen die schriftelijke, papieren prijskaartjes verplicht stelt, en die ook verplicht stelt dat de klant aanspraak kan maken op de prijs die daar wordt vermeld.

De introductie van de boekdrukkunst maakte democratie en rechtsstaat mogelijk. Fysieke, geschreven tekst is een voorwaarde voor democratie en rechtsstaat. Met de digitalisering worden democratie en rechtsstaat weer afgeschaft - tenzij de digitalisering wordt beperkt door middel van wetgeving.

Big tech wil natuurlijk juist af van democratie en rechtsstaat. En een heleboel overheidsbestuurders ook, al zeggen ze dat niet hardop.

M.J.
24-05-2025, 14:32 door Briolet
Door Anoniem: ik snap niet dat dit nieuws is. Ik zie die digitale prijskaartjes al een paar jaar bij de plaatselijke jumbo en ze zien er nauwelijks anders uit dan de oude met karton. Ik verwacht dat een boel andere supermarkten dat ook al gebruiken.

Dat was ook mijn eerste reactie. Mijn Jumbo gebruikt al jaren digitale prijskaartjes. Het valt pas op als de accu van zo'n prijskaartje een keer leeg is en het scherm blanco blijft.

Het verschil is wel dat de prijskaartjes van de coop waarschijnlijk een groter scherm hebben en meer productinfo laat zien.

Door Anoniem: Bij mediamarkt en coolblue doen ze dit al. Online andere prijzen dan in de winkel

Bij mediamarkt zit er volgens mij ook verschil tussen de filialen. En bij supermarken komt het ook voor dat ze niet voor elk filiaal dezelfde prijzen hanteren (In elk geval hoorde ik dat op de duitse tv met duitse supermarktem)

Maar on-line zijn de kosten ook heel anders dan in een winkel, zodat enig prijsverschil logisch is.
24-05-2025, 18:17 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Vroeger als je een potje jam kocht met op het stickertje of op het schap een goedkopere prijs dan in de computer van de kassa, dan kreeg je het voor die goedkopere prijs. Dat hoorde bij de eer van de winkel. De prijs op het etiket was het aanbod dat de winkel deed, en als je het artikel meenam naar de kassa, had je dat aanbod aangenomen en was er dus een overeenkomst tot stand gekomen naar Nederlands recht.

Daarna kwam de tijd dat de kassamedewerkers zeiden: "Jammer, maar in ons computersysteem staat deze prijs, dus wij vinden de prijs die op het schap vermeld stond, een vergissing en dus niet relevant, dus kies maar of je de prijs in ons elektronisch systeem ervoor wilt betalen of dat wij het product terugplaatsen in het schap."

Daarna kwam de tijd dat er geen kassamedewerkers meer zaten en dat de "stewards" die rondliepen bij de digitale zelfscan-automaten, helemaal niets meer wisten of konden (behalve hun bonuskaart voor een scanneer houden en het betalen van een alcoholhoudend product mogelijk maken).
Mijn ervaring is een heel stuk beter, in diverse supermarkten in twee woonplaatsen (ik ben een keer verhuisd). Ik ben gewend dat als ik aangeef dat een prijs niet klopt met de schappen men nog steeds even gaat kijken of iemand daarvoor oproept, zowel bij de gewone als bij de zelfscankassa's.
24-05-2025, 18:38 door Anoniem
En met 1 oogopslag weet je wat het product kost.
makkelijk toch?

Gemakkelijk maar niet leuker. Wanneer je als klant de investering mee terug betaalt, dmv hogere prijzen. Ben je daar ook blij mee ?
25-05-2025, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
En met 1 oogopslag weet je wat het product kost.
makkelijk toch?

Gemakkelijk maar niet leuker. Wanneer je als klant de investering mee terug betaalt, dmv hogere prijzen. Ben je daar ook blij mee ?

Is dat zo ? Of levert het geld op ? Je neemt volgens mij zomaar iets aan.
27-05-2025, 10:46 door dingetje
Prijzen worden uitgedrukt in getallen, bestaande uit cijferreeksen. Prijzen zijn de facto digitaal.
Er zit vaak een barcode op om het POS-systeem te helpen deze digitale te lezen.
Dus digitale prijzen zijn helemaal prima, het is na de ruilhandel ook niet anders geweest.

Het probleem is dat wat 'digitaal' genoemd wordt, helemaal niets met digitaal te maken heeft, maar met iets anders dat niet wordt genoemd.
Wat er bedoeld wordt (maar niet gezegd) is dat de prijs NIET meer op het product komt te staan.
In plaats van de prijs komt er een VERWIJZING te staan, die je alleen met een elektronisch hulpmiddel kunt opvragen.
En elke keer als je het ergens opvraagt, kan het resultaat anders zijn, stuur je informatie op als je locatie, en welk product je overweegt voordat je het koopt, etc.

Mag dát eigenlijk wel, producten in de schappen hebben staan zonder dat de prijs er bij staat?
27-05-2025, 17:14 door Anoniem
Door dingetje: (..) Mag dát eigenlijk wel, producten in de schappen hebben staan zonder dat de prijs er bij staat?
Blijkbaar wel.
Je slaat trouwens een fase in de geschiedenis over, namelijk toen supermarkten ertoe overgingen om hun prijzen alléén nog maar op een kaartje, wat aan het schap vastzat, te zetten. Dus toen dat apparaat ter grootte van een kleine handmixer (keuken) waarmee je "getypte" prijzen op producten plakte eruitging. Is al heel lang geleden. Aan die getypte, soms zelfs geschreven, prijskaartjes op de producten was niks "digitaals". En aan die eerste schapkaartjes ook niet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.