image

NS krijgt 12 miljoen euro subsidie voor aanschaf van 3.000 bodycams

vrijdag 10 oktober 2025, 14:19 door Redactie, 25 reacties

NS krijgt 12 miljoen euro subsidie van het demissionaire kabinet voor de aanschaf van drieduizend bodycams. Daarnaast zal er meer cameratoezicht op stations komen. De maatregelen moeten het openbaar vervoer veiliger maken, zo laat demissionair staatssecretaris Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer weten.

De subsidie voor NS was eerder al tijdens Prinsjesdag aangekondigd. "De bodycam heeft zich bewezen als middel om de sociale veiligheid van hoofdconducteurs te verbeteren", aldus NS in een reactie op het toegezegde bedrag. De drieduizend bodycams zijn bedoeld voor hoofdconducteurs. Op dit moment kunnen medewerkers van Veiligheid & Service al een bodycam dragen. NS verwacht dat de eerste hoofdconducteurs in 2026 uitgerust worden met de bodycam. Omdat het om een grote hoeveelheid bodycams gaat, is NS verplicht om de aanschaf via een Europese aanbesteding te doen.

"Op alle stations en treinen kunnen beveiligingspersoneel en Veiligheid & Servicemedewerkers rondlopen die zijn uitgerust met een bodycam. Zij dragen de bodycam ter bescherming van uw en hun eigen veiligheid. De opslag van beelden van de bodycams wordt door de medewerker zelf ingeschakeld op het moment dat er mogelijk een onveilige situatie ontstaat", laat NS in het privacybeleid weten (pdf). Daarin staat ook dat dragers van de bodycams geen toegang tot de beelden hebben. Gemaakte beelden worden, als er geen incident is geweest, 28 dagen bewaard en vervolgens vernietigd, staat verder vermeld. Indien er sprake is van een incident, worden de beelden bewaard totdat het incident volledig is afgehandeld.

Naast de inzet op bodycams wordt ook het cameratoezicht op de stations verder uitgebreid. "Daarnaast wordt ook ingezet op het verbeteren van de veiligheid van reizigers door onder andere meer cameratoezicht op stations, hiervoor is in het kader van de Stationsagenda van IenW, ProRail en NS, waarin veiligheid één van de speerpunten is, recent 4,6 miljoen euro toegekend aan ProRail en NS", schrijft Aartsen. In de aankondiging van de maatregelen staat dat ProRail voor meer cameratoezicht op stations zal zorgen.

Daarnaast wordt er gekeken naar de bevoegdheden voor boa’s in het OV, om ze meer mogelijkheden te geven om de identiteit van personen te kunnen vaststellen. Zo krijgen boa’s vanaf 2026 toegang tot het rijbewijzenregister. Demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid maakte vorige week bekend dat boa's bij publieke organisaties vanaf volgend jaar januari toegang tot het rijbewijzenregister zouden moeten krijgen. Toegang voor boa's in dienst van een private werkgever zou halverwege 2026 moeten volgen.

Reacties (25)
10-10-2025, 14:41 door majortom
De universele oplossing voor elk probleem: meer camera's.
10-10-2025, 14:51 door Anoniem
Problemen die je echt wil oplossen pak je bij de bron aan...
10-10-2025, 15:12 door Anoniem
Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?
10-10-2025, 15:25 door De digitale vulpen
Prima dat spugend, rellend, scheldend, schoppend en stompend tuig van de richel dat zowel personeel als gebruikers van het OV regelmatig teistert grote kans loopt zware straffen te krijgen omdat hun schoftengedrag op camera vastgelegd nu frequenter dan voorheen onomstotelijk bewezen kan worden. UITSTEKEND BESLUIT.
10-10-2025, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?
Ik moest even narekenen, maar inderdaad, ja.
Echter, als ik de bestemming van dat astronomische bedrag controleer, dan lees ik dat er ook heel veel manuren gemaakt moeten gaan worden om al die potentiele Dumpert content te cureren. Melkertbanen in deze package-deal, zegmaar.

Door De digitale vulpen: Prima dat spugend, rellend, scheldend, schoppend en stompend tuig van de richel dat zowel personeel als gebruikers van het OV regelmatig teistert grote kans loopt zware straffen te krijgen omdat hun schoftengedrag op camera vastgelegd nu frequenter dan voorheen onomstotelijk bewezen kan worden. UITSTEKEND BESLUIT.
Grote kans loopt zware straffen te krijgen?
In sommige culturele landen is het niet ongebruikelijk om een hand eraf te hakken.
In de parktijk effectiever dan een camera, sowieso bij recidivisten.
10-10-2025, 17:28 door Anoniem
Vreemd, je vraagt toch eerst een offerte en als de prijs bekend is wordt er betaald.
Hier schijnt het andersom te gaan, geef ze een bak geld en dan pas een aanbesteding waarbij toestellen veel goedkoper kunnen zijn dan de E4000,- per stuk die de overheid er voor geeft. Bovendien kan de aanbesteder dan al weten hoeveel geld er voor uitgetrokken is en en kalm aan doen met prijsstelling.

Is dit de normale gang van zaken??
10-10-2025, 17:44 door De digitale vulpen
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?
Ik moest even narekenen, maar inderdaad, ja.
Echter, als ik de bestemming van dat astronomische bedrag controleer, dan lees ik dat er ook heel veel manuren gemaakt moeten gaan worden om al die potentiele Dumpert content te cureren. Melkertbanen in deze package-deal, zegmaar.

Door De digitale vulpen: Prima dat spugend, rellend, scheldend, schoppend en stompend tuig van de richel dat zowel personeel als gebruikers van het OV regelmatig teistert grote kans loopt zware straffen te krijgen omdat hun schoftengedrag op camera vastgelegd nu frequenter dan voorheen onomstotelijk bewezen kan worden. UITSTEKEND BESLUIT.
Grote kans loopt zware straffen te krijgen?
In sommige culturele landen is het niet ongebruikelijk om een hand eraf te hakken.
In de parktijk effectiever dan een camera, sowieso bij recidivisten.

Opmerkingen van iemand met nul OV kilometers per dag.
Suggestie: Verder spelen met de Märklin modelbaan: ("Tjoeke tjoeke puf puf")
Suggestie twee: Laat opmerkingen over dit besluit bij wekelijks regelmatige gebruikers van OV, bijv. in de Randstad. Die schetsen een reëel beeld waarin de fantasie niet op hol slaat over afgehakte handen.
10-10-2025, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?

Ah, natuurlijk, want alleen tastbare hardware zijn kosten .

Die dingen komen vanzelf binnen, onderhouden zichzelf, staan vanzelf in de voorraad, zijn zo simpel dat alle conducteurs vanzelf weten hoe ze werken , de beelden worden vanzelf bewaard etc etc etc.

"project invoering camera's" is wat anders dan de purchase order van alleen een pallet camera's .


Tip voor thuis hobbyisten en DHZ'ers : Tijd Is Geld .

je eigen uurtarief voor je kluswerk mag je best op nul euro zetten , maar dat is geen basis om alleen de materiaalkosten te vergelijken met wat de aannemer rekent voor een compleet project .
10-10-2025, 20:55 door De digitale vulpen
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?

Ah, natuurlijk, want alleen tastbare hardware zijn kosten .

Die dingen komen vanzelf binnen, onderhouden zichzelf, staan vanzelf in de voorraad, zijn zo simpel dat alle conducteurs vanzelf weten hoe ze werken , de beelden worden vanzelf bewaard etc etc etc.

"project invoering camera's" is wat anders dan de purchase order van alleen een pallet camera's .


Tip voor thuis hobbyisten en DHZ'ers : Tijd Is Geld .

je eigen uurtarief voor je kluswerk mag je best op nul euro zetten , maar dat is geen basis om alleen de materiaalkosten te vergelijken met wat de aannemer rekent voor een compleet project .

Toen ik de opmerking over €4000,- las moest ik ook wel glimlachen. De meeste mensen hebben er echt géén idee van wat het in nominale staat (als nieuw) continueren van apparatuur, installaties en/of software, nog afgezien van Human Resources, voor kosten met zich meebrengt. Je weet dat pas als je zelf hardware hebt moeten aanschaffen en vooral beheren. De eerste keer dat ik offertes onder ogen kreeg, wreef ik mijn ogen uit...
11-10-2025, 07:57 door Anoniem
Door Anoniem: Problemen die je echt wil oplossen pak je bij de bron aan...
Hoe? Door terug te reizen in de tijd en te zorgen dat de hufters van nu toen goed werden opgevoed, op de een of andere manier zonder dat de hakken juist stevig in de grond gingen vanwege die vergaande overheidsbemoeienis?
11-10-2025, 11:33 door linuxpro
Die camera'tjes kosten natuurlijk geen 4K per stuk maar een paar honderd euri op zijn hoogst. De rest is voor het ongetwijfeld veel te dure onderhoudscontract, de klemmetjes waarmee die cam van komst te zitten op de kleding, opslagcapaciteit want waar laat je die beelden anders en wat baasjes en trainers om dat spul in de lucht te houden en personeel te trainen. En dat kost maar liefst 12 miljoen. Dapper.
11-10-2025, 12:58 door De digitale vulpen
Door linuxpro: Die camera'tjes kosten natuurlijk geen 4K per stuk maar een paar honderd euri op zijn hoogst.
Alleen het denigrerende 'euri´ suggereert dat je uit je nek praat.
De rest is voor het ongetwijfeld veel te dure onderhoudscontract, de klemmetjes waarmee die cam van komst te zitten op de kleding, opslagcapaciteit want waar laat je die beelden anders en wat baasjes en trainers om dat spul in de lucht te houden en personeel te trainen. En dat kost maar liefst 12 miljoen. Dapper.
Waar baseer jij het hoogmoedige 'ongetwijfeld' op? Totaal niet op ervaring met offertes beoordelen en gunnen (zoals dat officieel heet) van grootschalige project inkopen, anders praatte je - opnieuw - niet uit je nek.

Noot:

Als uit de grote duim gezogen praatjesmakerij niet op de fora van security.nl aanwezig was kon de opslagcapaciteit van de Security.nl servers met 90% worden gereduceerd. ;-)
11-10-2025, 14:32 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?

Natuurlijk ook de oplaadstations en het automatisch veiligstellen van de beeldingen + opslag capaciteit.
12-10-2025, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Problemen die je echt wil oplossen pak je bij de bron aan...
Hoe? Door terug te reizen in de tijd en te zorgen dat de hufters van nu toen goed werden opgevoed, op de een of andere manier zonder dat de hakken juist stevig in de grond gingen vanwege die vergaande overheidsbemoeienis?
Nee, door hufters nu uit de samenleving te verwijderen. Bodycams leveren bewijs dus die helpen daarbij.
12-10-2025, 09:24 door Anoniem
We gaan krampachtig proberen vanalles met techniek op te lossen. Vaak privacy-invasief. Maar als burgers iets overkomt en ze weten wie het heeft gedaan is er niet eens tijd om te helpen dat "recht" te zetten.

Vorig jaar ging het om 3700 bekende voorbeelden. Deze week nog in t nieuws bij een relatief eenvoudige zaak waarbij de vrouw te horen kreeg dat de politie haar zaak voorlopig niet kon behandelen. De reden: de enorme inzet van personeel voor de NAVO-top in juni 2025 in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Politiechef Karin Krukkert van de eenheid Den Haag gaf aan dat sommige lopende onderzoeken tijdelijk zijn stilgelegd.

Ik ben overigens niet tegen prioriteiten stellen. Alles heeft zijn grenzen, ook de politiecapaciteit. Maar stop met disproportionele maatregelen zoals meer camera's op t station of (20x erger) verplichte online leeftijdsverificatie
12-10-2025, 11:23 door Anoniem
Doorgedraafd "veiligheidsdenken" waaraan hoogstwaarschijnlijk geen serieuze probleemanalyse aan ten grondslag ligt. Dit zeg ik uit ervaring met andere zogenaamde "veiligheidsmaatregelen" die in het OV werden genomen.

Waarom worden beelden 28 dagen bewaard als er geen incident is geweest? 2 dagen (48 uur) zou dan ruim genoeg zijn. Dat ze 28 dagen bewaard worden, betekent dat ze ook voor andere doelen zullen worden gebruikt, bijvoorbeeld achteraf checken wie er in bepaalde treinen zaten, ook als zich in die trein helemaal geen incident heeft voorgedaan.

Dus nu al wordt er gelogen over het doel waarmee de camera's in gebruik worden genomen. Dit is niet eens meer function creep, maar welbewust bedrog over de functie van die bodycams.

Tweede probleem: de hoofdconducteurs mogen de camera's zelf aan en uit zetten. Dit maakt het mogelijk voor het bedrijf om achteraf beelden te wissen als daar dingen opstaan die men liever geheim wil houden, en om dan te zeggen: de hoofdconducteur had de camera niet aan staan / uitgezet. Op die manier is er geen transparantie over de manier waarop de camera's worden gebruikt.

Nog meer camera's op stations? Ik reis meermalen per week met het Nederlandse OV. Er hangen al enorm veel camera's. Ik heb me op stations nog nooit onveilig gevoelgd. Ook niet in Amsterdam, Den Haag of Utrecht. Is het in Rotterdam misschien anders? Dat zouden ze dan hardop moeten zeggen en met concrete feiten en cijfers onderbouwen. Dit gaat helemaal niet over veiligheid, maar over massasurveillance.

Levende mensen worden per definitie als "onveilig" beschouwd, want ze kunnen misschien iets denken of willen, zolang ze niet elke seconde in de gaten worden gehouden. Het is de paranoia van het huidige bestuur.

Heeft het zin om dit hier op te schrijven? Nee. De redelijkheid regeert al lang niet meer in Nederland. Massasurveillance is de alfa en omega van de bubbel waarin onze autoriteiten zichzelf hebben opgesloten. Ze creëren op deze manier hun eigen hellscape en dat dient dan weer als rechtvaardiging voor nog meer massasurveillance.
12-10-2025, 20:09 door Anoniem
Door Anoniem: Problemen die je echt wil oplossen pak je bij de bron aan...

Welke bron?
En hoeveel mensen denkt U daar voor nodig te hebben?
13-10-2025, 08:02 door DanteVortex
Goed dat ze een camera krijgen, maar zou dat geweld verminderen?

Ik heb liever dat conducteurs gewoon een taser krijgen en als er eentje speciaal probeert te doen tijdens het zwartrijden, dan gewoon even de 50.000 Volt erop.

De meeste wilde dieren snappen dat namelijk wel.
13-10-2025, 13:25 door Anoniem
Door De digitale vulpen: Prima dat spugend, rellend, scheldend, schoppend en stompend tuig van de richel dat zowel personeel als gebruikers van het OV regelmatig teistert grote kans loopt zware straffen te krijgen omdat hun schoftengedrag op camera vastgelegd nu frequenter dan voorheen onomstotelijk bewezen kan worden. UITSTEKEND BESLUIT.

Ik hoop eigenlijk dat jij heel erg sarcastisch bent dat een relatief kleine groep raddraaiers er nu voor zorgt dat wij straks allemaal continu onder controle staan in welke vorm dan ook.
Of er nu wel of geen cameratoezicht is, deze personen gaan er toch wel mee door en er hangen echt al genoeg camera's overal. Ik ben vooral heel benieuwd waar wij de grens gaan trekken met die hoeveelheid of vinden wij het straks ook een prima idee dat er camera's gericht in je achtertuin staan? Stel je toch eens voor dat daar iets gebeurt en we kunnen het niet opnemen.
Niemand wil zien dat dit steeds een stapje verder gaat en wij dit blijkbaar gewoon wel prima vinden.

En eerlijk is eerlijk, in de huidige politieke situatie is het misschien allemaal geen ramp maar als dit veranderd kunnen al deze camera's ineens een heel ander doel dienen waarvan ik niet weet of ik daar wel zo vrolijk van wordt.
13-10-2025, 14:02 door Anoniem
Surveillance Capitalism...
13-10-2025, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem: Doorgedraafd "veiligheidsdenken" waaraan hoogstwaarschijnlijk geen serieuze probleemanalyse aan ten grondslag ligt. Dit zeg ik uit ervaring met andere zogenaamde "veiligheidsmaatregelen" die in het OV werden genomen.

Waarom worden beelden 28 dagen bewaard als er geen incident is geweest? 2 dagen (48 uur) zou dan ruim genoeg zijn. Dat ze 28 dagen bewaard worden, betekent dat ze ook voor andere doelen zullen worden gebruikt, bijvoorbeeld achteraf checken wie er in bepaalde treinen zaten, ook als zich in die trein helemaal geen incident heeft voorgedaan.
Omdat je misschien niet binnen 48 uur aangifte hebt gedaan, en dat de politie deze opgevraagd geeft?

heb je wel eens bedacht dat als er iets op vrijdag gebeurt, je beelden op zondag al gewist worden? iets met weekend.....

Dus nu al wordt er gelogen over het doel waarmee de camera's in gebruik worden genomen. Dit is niet eens meer function creep, maar welbewust bedrog over de functie van die bodycams.
mening onder enige onderbouwing

Tweede probleem: de hoofdconducteurs mogen de camera's zelf aan en uit zetten. Dit maakt het mogelijk voor het bedrijf om achteraf beelden te wissen als daar dingen opstaan die men liever geheim wil houden, en om dan te zeggen: de hoofdconducteur had de camera niet aan staan / uitgezet. Op die manier is er geen transparantie over de manier waarop de camera's worden gebruikt.
Aan/uitzetten is niet hetzelfde als wissen en kan gewoon geaudit worden.

Nog meer camera's op stations? Ik reis meermalen per week met het Nederlandse OV. Er hangen al enorm veel camera's. Ik heb me op stations nog nooit onveilig gevoelgd.
Leuk... Ik wel.
Ook niet in Amsterdam, Den Haag of Utrecht. Is het in Rotterdam misschien anders? Dat zouden ze dan hardop moeten zeggen en met concrete feiten en cijfers onderbouwen.
Ik had het hier gewoon op een normaal station, waar alleen een stoptrein stop.
Dit gaat helemaal niet over veiligheid, maar over massasurveillance.
Dat mag je mening zijn, wil niet zeggen dat je mening ook klopt met de realiteit.

Heeft het zin om dit hier op te schrijven? Nee. De redelijkheid regeert al lang niet meer in Nederland. Massasurveillance is de alfa en omega van de bubbel waarin onze autoriteiten zichzelf hebben opgesloten. Ze creëren op deze manier hun eigen hellscape en dat dient dan weer als rechtvaardiging voor nog meer massasurveillance.
Het zorg voor hardbewijs, zodat je raddraaiers kan aanpakken. Vaak is het een woord tegen een woord en sta je in je onderbroek.
13-10-2025, 18:12 door Anoniem
Door DanteVortex: Goed dat ze een camera krijgen, maar zou dat geweld verminderen?
Nee.
Ik heb liever dat conducteurs gewoon een taser krijgen en als er eentje speciaal probeert te doen tijdens het zwartrijden, dan gewoon even de 50.000 Volt erop.

De meeste wilde dieren snappen dat namelijk wel.
Levensgevaarlijk .... voor de conducteurs (ik vind om die reden bodycams voor conducteurs ook een slecht idee).
Je moet niet proberen om van hen politie-agenten te maken. Dat moet je overlaten aan een daarvoor uitgeruste en getrainde beroepsgroep, zoals de politie. Die moet terug in de trein op de lijnen die buitenproportioneel geteisterd worden door zwartrijders. In combinatie met het systematisch controleren op tickets op die lijnen (zwartrijders moeten eerst gedetecteerd worden alsvorens verdere acties ondernomen kunnen worden).
Dat beschermt de betalende reizigers op een effectieve en humane manier en disciplineert de zwartrijders zonder het gevaar voor represailles van hun kant.

Geen geld voor? Uit het (verhoogde) defensiebudget halen: dit is Defensie In Eigen Land om (betalende) reizigers en een economisch vitale logistieke infrastructuur te beschermen.
Kwestie van prioriteiten stellen.
(Zal wel in geen één verkiezingsprogramma voor de aanstaande verkiezingen staan ...)
14-10-2025, 22:45 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is 4000 Euro per bodycam. Worden die dingen van goud gemaakt?
Denk aan ondersteunende infrastructuur waaar beelden worden opgeslagen, deze servers moeten op hun beurt beheerd worden (updates, etc).
14-10-2025, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Doorgedraafd "veiligheidsdenken" waaraan hoogstwaarschijnlijk geen serieuze probleemanalyse aan ten grondslag ligt. Dit zeg ik uit ervaring met andere zogenaamde "veiligheidsmaatregelen" die in het OV werden genomen.

Waarom worden beelden 28 dagen bewaard als er geen incident is geweest? 2 dagen (48 uur) zou dan ruim genoeg zijn. Dat ze 28 dagen bewaard worden, betekent dat ze ook voor andere doelen zullen worden gebruikt, bijvoorbeeld achteraf checken wie er in bepaalde treinen zaten, ook als zich in die trein helemaal geen incident heeft voorgedaan.
Omdat je misschien niet binnen 48 uur aangifte hebt gedaan, en dat de politie deze opgevraagd geeft?

heb je wel eens bedacht dat als er iets op vrijdag gebeurt, je beelden op zondag al gewist worden? iets met weekend.....
Typisch "Kanniet-denken". Er moet natuurlijk 24/7 een meldlijn zijn. Er is nu al een meldlijn voor als je in de trein "een onveilig gevoel" krijgt. Die meldlijn moet gewoon 24/7 bereikbaar zijn, dus ook in het weekend. Bij fysiek geweld wordt het incident echt wel binnen 48 uur gemeld, in ieder geval kan NS daar een campagne over opzetten. "Meld het altijd meteen!"
Als het incident niet binnen 48 uur gemeld wordt, dan moet het maar afgehandeld worden zonder beelden. Het is niet zo dat beelden zaligmakend zijn. De melder kan dan nog steeds geloofwaardig zijn. Of wil je dat als de melder na twee maanden tot het inzicht komt dat zij/hij een incident wil melden, dat die camerabeelden er dan nog steeds zijn? Of na vijf jaar?
Of weet je wat, na veertig jaar! "Ik herinner me dat ik in 1985 in de trein zat, en daar zat een kerel schuin tegenover me die me zo vuil aankeek. Ik werd daar helemaal naar van, want het herinnerde me aan... Ik heb me pas nu, veertig jaar later, in therapie gerealiseerd dat ik daar een trauma aan heb overgehouden. Gelukkig heeft NS alle beelden uit die tijd nog bewaard..."

Zeg het maar.
15-10-2025, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Doorgedraafd "veiligheidsdenken" waaraan hoogstwaarschijnlijk geen serieuze probleemanalyse aan ten grondslag ligt. Dit zeg ik uit ervaring met andere zogenaamde "veiligheidsmaatregelen" die in het OV werden genomen.

Waarom worden beelden 28 dagen bewaard als er geen incident is geweest? 2 dagen (48 uur) zou dan ruim genoeg zijn. Dat ze 28 dagen bewaard worden, betekent dat ze ook voor andere doelen zullen worden gebruikt, bijvoorbeeld achteraf checken wie er in bepaalde treinen zaten, ook als zich in die trein helemaal geen incident heeft voorgedaan.
Omdat je misschien niet binnen 48 uur aangifte hebt gedaan, en dat de politie deze opgevraagd geeft?

heb je wel eens bedacht dat als er iets op vrijdag gebeurt, je beelden op zondag al gewist worden? iets met weekend.....
Typisch "Kanniet-denken". (..)
Inderdaad, veelal ingegeven door een gemakzuchtige houding, tevens tunnelvisie, dat je overal beelden van moet hebben "en dan komt het wel goed".
De technocraat in de dop.
Waneer je gaat denken vanuit een "kan wèl"- positie dan is er zoveel meer mogelijk om problemen op te lossen.
Je zou ook kunnen denken aan het melden van een onveilige situatie direct na het verlaten van de trein bij de conducteur of wanneer die zo een, twee, drie niet te zien is bij de bestuurder van de trein (voor iedereen direct te lokaliseren).
Kan allemaal.
Komt zeer klantvriendelijk en hulpbereid over voor de NS en geeft (bedreigde) reizigers een goed gevoel.
Een trein veranderen in een ruimte met gestreste conducteurs, die uitgerust zijn met politiële attributen is ook niet alles.
(nieuwe anoniem)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.