image

Defecte software-update laat Jeeps langs kant van de weg stranden

dinsdag 14 oktober 2025, 12:12 door Redactie, 23 reacties

Een defecte software-update heeft er afgelopen vrijdag in de Verenigde Staten voor gezorgd dat allerlei Jeeps langs de kant van de weg kwamen te staan. Verschillende bestuurders laten via onder andere Reddit, X en YouTube weten hoe een over-the-air update ervoor zorgde dat ze tijdens het rijden vermogen verloren en niet meer met hun Jeep Wrangler 4xe hybride verder konden.

Na ontdekking van de problemen besloot Jeep de update voor de Uconnect software terug te trekken, maar de software was toen al door veel auto's gedownload, zo meldt The Stack. Eigenaren kregen vervolgens de instructie om de pop-up, die om het installeren van de update vroeg, te negeren. Jeep heeft inmiddels een update uitgebracht om het probleem te verhelpen.

Reacties (23)
14-10-2025, 12:44 door Anoniem
Heerlijk toch die 25 jaar oude Saxo diesel van mij.
In 10 minuten tanken en weer 850 km tuffen.
14-10-2025, 12:52 door Anoniem
Het is een Fiat. What's in a name :-D
14-10-2025, 13:03 door Anoniem
Gaaf!

Ik ben toch ZO blij met mijn vierwieler zonder ENIGE software aan boord...

Ik zie mogelijkheden voor Vladimir.
14-10-2025, 13:41 door Anoniem
Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.
14-10-2025, 13:52 door Anoniem
Iedere Jeep valt stil !
Een klein detail wat natuurlijk ook niet uit alle testen was gekomen.
14-10-2025, 14:17 door Anoniem
Terwijl je dacht dat alleen het infotainment systeem een update kreeg...
14-10-2025, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.

je zou het kunnen stagen tijdens de rit. maar inderdaad vreemd dat je daadwerkelijk de software update tijdens het gebruik.
14-10-2025, 15:09 door Anoniem
Bizar om te zien dat mensen hier denken dat hun auto geen software bevat... En dat ze niet weten dat iedere auto sinds 2018 een mobiele verbinding heeft. En dan ook nog roepen dat ze pro-diesel zijn terwijl het hier om een hybride auto gaat...

Het is wel een mooi inzicht waarom het zo triest gesteld is met beveiliging in het algemeen.
14-10-2025, 15:15 door Anoniem
Was er een probleem met de kofferbakprinter?
14-10-2025, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.

Hoe kun je een bericht zo verkeerd lezen? De auto verloor tijdens het rijden vermogen. Nergens staat dat de update tijdens het rijden werd geïnstalleerd.

Echt bizar dat sommige mensen zoveel bijbedenken :-)
14-10-2025, 17:11 door Anoniem
Fijn hoor, automatische updates op een auto ....
14-10-2025, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: Was er een probleem met de kofferbakprinter?

Nee, met de koffie-beker houder.
14-10-2025, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.

Hoe kun je een bericht zo verkeerd lezen? De auto verloor tijdens het rijden vermogen. Nergens staat dat de update tijdens het rijden werd geïnstalleerd.

Echt bizar dat sommige mensen zoveel bijbedenken :-)

Als een artikel door meerdere mensen verkeerd geinterpreteerd wordt, is dat dan te wijten aan de lezer of de schrijver?
14-10-2025, 19:04 door Anoniem
Door Anoniem: Heerlijk toch die 25 jaar oude Saxo diesel van mij.
In 10 minuten tanken en weer 850 km tuffen.

Dat kunnen we fixen met 300 euro per dag wegenbelasting, spitstax en milleu eisen bij de apk waar jouw auto niet meer aan kan voldoen..
14-10-2025, 19:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.

Hoe kun je een bericht zo verkeerd lezen? De auto verloor tijdens het rijden vermogen. Nergens staat dat de update tijdens het rijden werd geïnstalleerd.

Echt bizar dat sommige mensen zoveel bijbedenken :-)

Verschillende bestuurders laten via onder andere Reddit, X en YouTube weten hoe een over-the-air update ervoor zorgde dat ze tijdens het rijden vermogen verloren en niet meer met hun Jeep Wrangler 4xe hybride verder konden.
14-10-2025, 21:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe kun je nu geen beveiliging inbouwen dat een update niet geïnstalleerd kan worden tijdens het rijden?
Echt bizar dat men hier niet over nagedacht heeft of beter niet getest heeft.

Hoe kun je een bericht zo verkeerd lezen? De auto verloor tijdens het rijden vermogen. Nergens staat dat de update tijdens het rijden werd geïnstalleerd.

Echt bizar dat sommige mensen zoveel bijbedenken :-)
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed lezen, met name de Engelstalige reacties, en vervolgens het waarom vanuit technisch perspectief: een auto gaat niet spontaan slechter rijden als de update succesvol geïnstalleerd is dus het lijkt zeer aannemelijk dat de update tijdens het rijden gepushed werd en niet tijdens stilstaand want voor een over-the-air-update moet de motor lopen en niet uit staan. Dus zo bizar is de conclusie niet :-)
14-10-2025, 22:34 door dingetje
Het zou mij verbazen als alleen Jeep hier last van kan hebben. Een soort Crowdstrike update voor auto's lijkt me niet ondenkbaar. Super handig al die digitale klerezooi in je auto.
15-10-2025, 06:51 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar om te zien dat mensen hier denken dat hun auto geen software bevat... En dat ze niet weten dat iedere auto sinds 2018 een mobiele verbinding heeft.
Bizar om te zien dat mensen denken dat andere mensen dat niet weten...
En dan ook nog roepen dat ze pro-diesel zijn terwijl het hier om een hybride auto gaat...
Dat lijkt me evident. Een diesel kan prima toe zonder software (die kan zelf zonder electriciteit lopen... Als-ie eenmaal loopt). Probeer dat eens met een hybride...

En nee, de mijne bevat ECHT geen software. Niks, nada. En dat wordt ook vooral gekoesterd.
15-10-2025, 08:22 door Anoniem
Door dingetje: Het zou mij verbazen als alleen Jeep hier last van kan hebben. Een soort Crowdstrike update voor auto's lijkt me niet ondenkbaar. Super handig al die digitale klerezooi in je auto.

Gezien het verregaande delen van componenten en platformen binnen de Stellantis group die zowel Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Peugeot omvat (als ik het goed heb) zou het zo maar kunnen dat er binnenkort meer van dit soort berichten opduiken. In het rijtje inzake explosieve airbags en ploffende motoren vanwege rubberen distributie in olie is dit een tranentrekkende aanvulling....

Aad
15-10-2025, 09:21 door Anoniem
"cloud strikes again"... (pun intended)
15-10-2025, 12:09 door Anoniem
En nee, de mijne bevat ECHT geen software. Niks, nada. En dat wordt ook vooral gekoesterd.

Dat moet dan op z'n minst een old-timer uit de jaren 80 zijn. Met de intrede van de ECU kreeg je automatisch software.
15-10-2025, 13:11 door Anoniem
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed lezen, met name de Engelstalige reacties, en vervolgens het waarom vanuit technisch perspectief: een auto gaat niet spontaan slechter rijden als de update succesvol geïnstalleerd is dus het lijkt zeer aannemelijk dat de update tijdens het rijden gepushed werd en niet tijdens stilstaand want voor een over-the-air-update moet de motor lopen en niet uit staan. Dus zo bizar is de conclusie niet :-)

Als het motormanagement systeem veranderd is (dat is immers in een moderne auto grotendeels software) lijkt me het echt niet vreemd dat er problemen kunnen optreden tijdens het rijden na de update. Ik vind het dus allesbehalve aannemelijk

Mijn auto doet alleen over the air updates terwijl hij geparkeerd staat (en dan het liefst over Wifi). Dat lijkt me allemaal een stuk veiliger; zeker omdat het niet ongebruikelijk is dat de computer opnieuw wordt opgestart na de installatie. Dat lijkt me nou niet iets dat je tijdens het rijden wilt doen... (maar het zou kunnen dat de veiligheidsstandaarden van Jeep lager zijn dan ik vermoed; ze hebben al eerder problemen gehad waarbij mensen een rijdende auto konden hacken...)
15-10-2025, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Als ik jou was zou ik nog maar eens goed lezen, met name de Engelstalige reacties, en vervolgens het waarom vanuit technisch perspectief: een auto gaat niet spontaan slechter rijden als de update succesvol geïnstalleerd is dus het lijkt zeer aannemelijk dat de update tijdens het rijden gepushed werd en niet tijdens stilstaand want voor een over-the-air-update moet de motor lopen en niet uit staan. Dus zo bizar is de conclusie niet :-)

Als het motormanagement systeem veranderd is (dat is immers in een moderne auto grotendeels software) lijkt me het echt niet vreemd dat er problemen kunnen optreden tijdens het rijden na de update. Ik vind het dus allesbehalve aannemelijk

Mijn auto doet alleen over the air updates terwijl hij geparkeerd staat (en dan het liefst over Wifi). Dat lijkt me allemaal een stuk veiliger; zeker omdat het niet ongebruikelijk is dat de computer opnieuw wordt opgestart na de installatie. Dat lijkt me nou niet iets dat je tijdens het rijden wilt doen... (maar het zou kunnen dat de veiligheidsstandaarden van Jeep lager zijn dan ik vermoed; ze hebben al eerder problemen gehad waarbij mensen een rijdende auto konden hacken...)

Een en ander lijkt mij bewust ergens voor ingeregeld te zijn, al kan niet uitsluiten dat het het (un)designated gedrag is van een foutieve inregeling. Tenminste als ik de volgende passage lees:
I'm terrified to use my Jeep because it could shut down when I'm going 65 on the highway. It's absurd that Stellantis is making light of the fact that this is possible because of how they've configured their vehicles
Ik zag 1 reactie waarbij iemand tijdens het updaten in het proces vastliep, maar dat leek geen over the air update tijdens het rijden te betreffen. Zoiets wordt hierboven in een andere reactie wel gesuggereerd maar dat hoeft dus zeker niet alle of meeste gevallen te betreffen.

Interessant ook gezien dat dit euvel volgens de reacties in gevallen al maanden duurt dat security.nl nagaat in hoeverre er al goeie reverse engineering is gedaan binnen de Stellantis groep om na te gaan of het totaal aan gedragingen en functionaliteiten in het geheel system of systems misschien meer dingen betreft dan wat vooraf was gedefinieerd.
Dan zou er in dat geval gerichter aan een oplossing gewerkt kunnen worden. Nu lijkt er afgaande op de reacties geen schot te zitten in het fixen van het euvel.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.