Door Anoniem: Als ik jou was zou ik nog maar eens goed lezen, met name de Engelstalige reacties, en vervolgens het waarom vanuit technisch perspectief: een auto gaat niet spontaan slechter rijden als de update succesvol geïnstalleerd is dus het lijkt zeer aannemelijk dat de update tijdens het rijden gepushed werd en niet tijdens stilstaand want voor een over-the-air-update moet de motor lopen en niet uit staan. Dus zo bizar is de conclusie niet :-)
Als het motormanagement systeem veranderd is (dat is immers in een moderne auto grotendeels software) lijkt me het echt niet vreemd dat er problemen kunnen optreden tijdens het rijden na de update. Ik vind het dus allesbehalve aannemelijk
Mijn auto doet alleen over the air updates terwijl hij geparkeerd staat (en dan het liefst over Wifi). Dat lijkt me allemaal een stuk veiliger; zeker omdat het niet ongebruikelijk is dat de computer opnieuw wordt opgestart na de installatie. Dat lijkt me nou niet iets dat je tijdens het rijden wilt doen... (maar het zou kunnen dat de veiligheidsstandaarden van Jeep lager zijn dan ik vermoed; ze hebben al eerder problemen gehad waarbij mensen een rijdende auto konden hacken...)
Een en ander lijkt mij bewust ergens voor ingeregeld te zijn, al kan niet uitsluiten dat het het (un)designated gedrag is van een foutieve inregeling. Tenminste als ik de volgende passage lees:
I'm terrified to use my Jeep because it could shut down when I'm going 65 on the highway. It's absurd that Stellantis is making light of the fact that this is possible because of how they've configured their vehicles
Ik zag 1 reactie waarbij iemand tijdens het updaten in het proces vastliep, maar dat leek geen over the air update tijdens het rijden te betreffen. Zoiets wordt hierboven in een andere reactie wel gesuggereerd maar dat hoeft dus zeker niet alle of meeste gevallen te betreffen.
Interessant ook gezien dat dit euvel volgens de reacties in gevallen al maanden duurt dat security.nl nagaat in hoeverre er al goeie reverse engineering is gedaan binnen de Stellantis groep om na te gaan of het totaal aan gedragingen en functionaliteiten in het geheel system of systems misschien meer dingen betreft dan wat vooraf was gedefinieerd.
Dan zou er in dat geval gerichter aan een oplossing gewerkt kunnen worden. Nu lijkt er afgaande op de reacties geen schot te zitten in het fixen van het euvel.