image

TeamViewer: veertig procent computers draait nog op Windows 10

dinsdag 14 oktober 2025, 15:07 door Redactie, 17 reacties

Meer dan veertig procent van de computers wereldwijd draait nog op Windows 10, zo stelt TeamViewer op basis van eigen onderzoek onder gebruikers. Volgens antivirusbedrijf Kaspersky ligt het percentage nog hoger. Voor het onderzoek keek TeamViewer naar 250 miljoen geanonimiseerde sessies die van juli tot en met september plaatsvonden, aldus het bedrijf. 41 procent van de endpoints draaide op Windows 10, tegenover Windows 11 met een aandeel van 47 procent. De resterende 12 procent draaide op andere besturingssystemen.

Antivirusbedrijf Kaspersky deed een aantal weken geleden een soortgelijk onderzoek onder gebruikers. Van de Kaspersky-gebruikers werkt 53 procent met Windows 10. Op afstand volgt Windows 11 met 33 procent. In zakelijke omgevingen ligt het Windows 10-gebruik volgens de virusbestrijder nog hoger. Van de zakelijke Kaspersky-klanten draait bijna 60 procent nog op Windows 10.

Marktvorser StatCounter stelt dat Windows 10 op veertig procent van de Windowscomputers draait. In Nederland zou het om bijna 39 procent van de systemen gaan. Vanavond stopt Microsoft de ondersteuning van Windows 10. Europese Windows 10-gebruikers met een Microsoft-account kunnen zonder betaling een jaar extra updates inschakelen. Bedrijven kunnen tegen betaling nog drie jaar beveiligingsupdates voor het besturingssysteem blijven ontvangen.

Reacties (17)
14-10-2025, 15:41 door Named
Dus na vanavond zal mijn laptop geen nieuwe updates meer ontvangen.
Mooi! Ben ik eindelijk van al die "je moet updaten" popups af!

Ik ga nooit over naar 11, dus mijn laptop zal dan ook lekker op 10 blijven.
(Niet al mijn programma's & games willen op Linux draaien, dus ik zit vast aan Win10...)

Zolang ik geen rare programma's installeer moet dit geen probleem zijn, denk ik?
Mijn router heeft een firewall en ik gebruik voornamelijk de browser die nog wel updates krijgt.
14-10-2025, 15:50 door meinonA
Door Named:
Niet al mijn programma's & games willen op Linux draaien, dus ik zit vast aan Win10...

Gewoon die specifieke apps in Qemu/VirtManager draaien; of dual-boot?

Ik heb een paar hardware-specifieke apps in een virtuele machine zitten; voor de rest ben ik al zo'n 20 jaar over op Linux en mis niks.
14-10-2025, 16:22 door Anoniem
Eindelijk van de update terreur af en het ellenlang wachten en dan hopen dat de computer zonder blauwe schermen start.

Wat rust!
14-10-2025, 16:44 door Anoniem
Door Anoniem: Eindelijk van de update terreur af en het ellenlang wachten en dan hopen dat de computer zonder blauwe schermen start.

Wat rust!
Ah, Mint installeren kan ook altijd, is zeer goef te begrijpen voor mensen die net van Windows afkomen, en je kunt er alles op dat je ook op Windows kunt.
Het is een leuke digitale ontdekkingsreis om te proberen.
Mint is wel de meest gemakkelijke distributie in het gebruik. (Geen terminal schermen en andere onzin)
Updates zijn meestal klaar in seconden en vereist meestal geen herstart.
Weg zijn de ellenlange laadschermen en wachttijden.
https://www.linuxmint.com/
14-10-2025, 16:58 door Anoniem
Door Named: Dus na vanavond zal mijn laptop geen nieuwe updates meer ontvangen.
Mooi! Ben ik eindelijk van al die "je moet updaten" popups af!

Ik ga nooit over naar 11, dus mijn laptop zal dan ook lekker op 10 blijven.
(Niet al mijn programma's & games willen op Linux draaien, dus ik zit vast aan Win10...)

Zolang ik geen rare programma's installeer moet dit geen probleem zijn, denk ik?
Mijn router heeft een firewall en ik gebruik voornamelijk de browser die nog wel updates krijgt.

Geen e-mail op je PC?
Geen gebruik van USB sticks of externe harddisks?
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden... ;)
14-10-2025, 18:19 door De digitale vulpen
Door Named: Dus na vanavond zal mijn laptop geen nieuwe updates meer ontvangen.
Mooi! Ben ik eindelijk van al die "je moet updaten" popups af!

Ik ga nooit over naar 11, dus mijn laptop zal dan ook lekker op 10 blijven.
(Niet al mijn programma's & games willen op Linux draaien, dus ik zit vast aan Win10...)

Zolang ik geen rare programma's installeer moet dit geen probleem zijn, denk ik?
Mijn router heeft een firewall en ik gebruik voornamelijk de browser die nog wel updates krijgt.

Als ik jou was zou ik toch voorzictiger zijn. Uitgezonderd zero-days die plotseling kunnen opduiken mag je verwachten dat windows 10 na deze laatste patch tuesday veilig is. Maar ik zou na een maand vanaf nu toch echt niet meer willen internetbankieren of het zou kritisch hoogstnoodzakelijk zijn om het te doen.


Ik gebruik geen Windows meer en ga ook niets melden over wat dan wel (*) - want voor je het weet is dit topic dan verpest door een OS War - maar mijn idee is dat je toch écht eerder had moeten nadenken over een altrnatief voor Windows 10. Het wel blijven gebruiken in een extern netwerk (Internet) over een langere periode dan 1 maand is niet verstandig.

(* 31 maart jl. liep de ondersteuning voor het door mij gebruikte OS af. Dat OS gebruik ik nu alleen nog strikt off line. Reden: de versie Audacity die door dat oude OS wordt ondersteund vind ik pesroonlijk fijner. Maar daarmee nog online gaan? Neen.)
14-10-2025, 22:39 door dingetje - Bijgewerkt: 14-10-2025, 22:39
Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. Maar een Windows 10 PC moet altijd veilig blijven op internet? Wat een onzin.

Achja Microsoft, geef nou maar toe, je kunt niet op tegen FOSS. Idioten die altijd maar gratis updates bieden, daar valt gewoon helemaal niets aan te verdienen. Maak Linux maar zwart, doe alsof het onveiliger zou zijn, en houd je eigen imago hoog.

Wij weten wel beter.
14-10-2025, 23:14 door Anoniem
Door dingetje: Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. Maar een Windows 10 PC moet altijd veilig blijven op internet? Wat een onzin.

Achja Microsoft, geef nou maar toe, je kunt niet op tegen FOSS. Idioten die altijd maar gratis updates bieden, daar valt gewoon helemaal niets aan te verdienen. Maak Linux maar zwart, doe alsof het onveiliger zou zijn, en houd je eigen imago hoog.

Wij weten wel beter.
Ik heb een wasmachine van 31 jaar oud, een droger van 25 jaar oud en een vaatwasser van 25 jaar oud. Dus met Windows 10 moet dat dus ook gewoon kunnen. Oh ja, ik gebruik nog een VM met Windows 7 zonder enig probleem. CV ketel (een VR) was 30 jaar oud voordat deze vervangen werd.
Een kleinere voetprint dan menig ander lijkt me.
Dus met Windows 10 gewoon door en Windows 11 in de prullenbak vanwege alle privacy problemen.
15-10-2025, 09:38 door Anoniem
Bij Ubuntu heb ik nooit dergelijke discussies gezien.
Bij MS weet je wat je wacht, het is "locked-in software".

En de meeste "sheople" blijven dus liever hun hele leven "locked in".
Overgeleverd aan MS of Google.

Erger is het opjagen naar steeds groter en meer.

57 GB is al niks meer op Windows 11,
minimaal 117 GB nodig.
15-10-2025, 11:04 door Anoniem
Door De digitale vulpen:
Door Named: Dus na vanavond zal mijn laptop geen nieuwe updates meer ontvangen.
Mooi! Ben ik eindelijk van al die "je moet updaten" popups af!

Ik ga nooit over naar 11, dus mijn laptop zal dan ook lekker op 10 blijven.
(Niet al mijn programma's & games willen op Linux draaien, dus ik zit vast aan Win10...)

Zolang ik geen rare programma's installeer moet dit geen probleem zijn, denk ik?
Mijn router heeft een firewall en ik gebruik voornamelijk de browser die nog wel updates krijgt.

Als ik jou was zou ik toch voorzictiger zijn. Uitgezonderd zero-days die plotseling kunnen opduiken mag je verwachten dat windows 10 na deze laatste patch tuesday veilig is. Maar ik zou na een maand vanaf nu toch echt niet meer willen internetbankieren of het zou kritisch hoogstnoodzakelijk zijn om het te doen.


Ik gebruik geen Windows meer en ga ook niets melden over wat dan wel (*) - want voor je het weet is dit topic dan verpest door een OS War - maar mijn idee is dat je toch écht eerder had moeten nadenken over een altrnatief voor Windows 10. Het wel blijven gebruiken in een extern netwerk (Internet) over een langere periode dan 1 maand is niet verstandig.

(* 31 maart jl. liep de ondersteuning voor het door mij gebruikte OS af. Dat OS gebruik ik nu alleen nog strikt off line. Reden: de versie Audacity die door dat oude OS wordt ondersteund vind ik pesroonlijk fijner. Maar daarmee nog online gaan? Neen.)
Die War is al 10j voorbij. Linus: "If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won." https://www.businessinsider.com/linus-torvalds-happily-chatting-with-microsoft-2016-8
15-10-2025, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door dingetje: Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. Maar een Windows 10 PC moet altijd veilig blijven op internet? Wat een onzin.

Achja Microsoft, geef nou maar toe, je kunt niet op tegen FOSS. Idioten die altijd maar gratis updates bieden, daar valt gewoon helemaal niets aan te verdienen. Maak Linux maar zwart, doe alsof het onveiliger zou zijn, en houd je eigen imago hoog.

Wij weten wel beter.
Ik heb een wasmachine van 31 jaar oud, een droger van 25 jaar oud en een vaatwasser van 25 jaar oud. Dus met Windows 10 moet dat dus ook gewoon kunnen. Oh ja, ik gebruik nog een VM met Windows 7 zonder enig probleem. CV ketel (een VR) was 30 jaar oud voordat deze vervangen werd.
Een kleinere voetprint dan menig ander lijkt me.
Dus met Windows 10 gewoon door en Windows 11 in de prullenbak vanwege alle privacy problemen.
win10 is geen haar beter wbt privacy en nsa backdoors.
15-10-2025, 12:55 door Anoniem
Allemaal achterhoeden gevechten. De Duitse overheid is al lang bezig om zich onafhankelijk te maken: https://www.opendesk.eu/en/ Nu die laffe Nederlandse nog.
15-10-2025, 15:18 door _R0N_
Door Anoniem: Eindelijk van de update terreur af en het ellenlang wachten en dan hopen dat de computer zonder blauwe schermen start.

Wat rust!

Hoe vaak krijg je nog een BSOD dan? Ik heb ze al jaren niet meer gezien.
15-10-2025, 15:20 door _R0N_
Door dingetje: Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. Maar een Windows 10 PC moet altijd veilig blijven op internet? Wat een onzin.

Achja Microsoft, geef nou maar toe, je kunt niet op tegen FOSS. Idioten die altijd maar gratis updates bieden, daar valt gewoon helemaal niets aan te verdienen. Maak Linux maar zwart, doe alsof het onveiliger zou zijn, en houd je eigen imago hoog.

Wij weten wel beter.

Is niet helemaal waar, ook Linux moet je upgraden om updates te behouden.

We weten inderdaad beter, Linux is niets beter dan Windows.
15-10-2025, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: Allemaal achterhoeden gevechten. De Duitse overheid is al lang bezig om zich onafhankelijk te maken: https://www.opendesk.eu/en/ Nu die laffe Nederlandse nog.
De laatste jaren komt er aardig wat goede alternatieven uit o.a. Duitsland en Oostenrijk waaronder bijv. Proxmox welke een excellente vervanger is voor VMWare en nu eindelijk ontdekt wordt door een ieder die klaar is met de graai cultuur van Big-Tech uit Amerika. Nextcloud, Open-Xchange, Grommunio.

Er is genoeg in Europa om los te komen van Big-Tech zoals o.a. Microsoft en consorten, maar ja, je mot inderdaad wel de ballen hebben.
15-10-2025, 19:12 door Anoniem
Door _R0N_:
Door dingetje: Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. Maar een Windows 10 PC moet altijd veilig blijven op internet? Wat een onzin.

Achja Microsoft, geef nou maar toe, je kunt niet op tegen FOSS. Idioten die altijd maar gratis updates bieden, daar valt gewoon helemaal niets aan te verdienen. Maak Linux maar zwart, doe alsof het onveiliger zou zijn, en houd je eigen imago hoog.

Wij weten wel beter.

Is niet helemaal waar, ook Linux moet je upgraden om updates te behouden.

We weten inderdaad beter, Linux is niets beter dan Windows.
Linux is in alles beter. Ook wel logisch het is open en er werken wereldwijd veel meer mensen aan. Innovaties vinden alleen nog maar op dit platform plaats. Je ziet ook waar concurrentie mogelijk is windows overal weggebonjourd is. Het enige wat is overgebleven is de oude kantoorautomatisering ivm een oligopolie-lock, maar dat valt vanzelf weg door ransomware en omdat er aan de desktop niets te verdienen valt.
16-10-2025, 11:06 door De digitale vulpen
Door dingetje: Als ik Microsoft was zou ik me niet laten tegenhouden door de consument om Windows 10 te verlaten.
Dan heb je toch 10 jaar support geleverd voor mensen die maar 1x betaald hebben, en dan nog blijven zeuren om updates.
Als je een wasmachine hebt of een CV ketel dan vervang je die ook na 10 jaar. ...(knip)

OFF TOPIC...

... even tussendoor: Mijn wasmachine, een AEG Öko Lavamat 615 is inmiddels 33 jaar oud en ik loop er nog steeds bij in schone kleren :-)

Een CV ketel na 10 jaar wegdoen is weggegooid geld qua te verwachten veilige levensduur, dus zonder in overweging te nemen dat zo'n ketel enigszins meer gas verstookt vergeleken met een nieuwe.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.