image

Windows updates mogelijk alleen voor legale gebruikers

donderdag 4 november 2004, 13:23 door Redactie, 21 reacties

Zdnet.nl schrijft: Microsoft overweegt updates voor het Windows besturingssysteem alleen beschikbaar te stellen aan gebruikers van legale versies. Het softwarebedrijf zou daartoe binnen afzienbare tijd Windows Update willen beperken. De suggestie komt van Microsoft-topman Steve Ballmer. In het Duitse tijdschrift Wirtschaftswoche zegt Ballmer: "Als ik zie hoe groot het aandeel illegale kopieën in sommige markten is, dan vraag ik me wel af hoe lang we nog alle updates zonder voorbehoud en zonder enige controle aan alle Windows-gebruikers moeten blijven aanbieden."

Reacties (21)
04-11-2004, 13:38 door Anoniem
Microsoft leeft bij de gratie van de gebruiker: hun software
blijft verkopen omdat mensen het kennen. Zodra ze de
huis-tuin-en-keuken piracy gaan aanpakken en daardoor minder
mensen Windows-producten thuis gebruiken, valt deze
ondergrond gedeeltelijk weg.

Met andere woorden: je duwt je gebruikers van je af,
rechtstreeks in de handen van de goedkopere concurrent.
04-11-2004, 13:41 door Walter
Leuk, als mensen met illegale windows versies straks niet
meer kunnen updaten, krijgen we een internet vol met open
proxies, tojans, virussen enzovoorts.
Veel mensen die gaan klagen over extreem trage machines en
internet omdat alles opgeslokt wordt door dit sort
activiteiten. Als ze dit doen, denk ik dat de andere
besturingssystemen wel eens een vogelvlucht kunnen ontwikkelen.
04-11-2004, 13:47 door Anoniem
Door Walter
Leuk, als mensen met illegale windows versies straks niet
meer kunnen updaten, krijgen we een internet vol met open
proxies, tojans, virussen enzovoorts.
Veel mensen die gaan klagen over extreem trage machines en
internet omdat alles opgeslokt wordt door dit sort
activiteiten. Als ze dit doen, denk ik dat de andere
besturingssystemen wel eens een vogelvlucht kunnen ontwikkelen.


Dat was ook mijn eerste gedachte... Ik hoop dat gebeurd!
04-11-2004, 13:51 door Anoniem
Zo jaagt Microsoft zelf de gebruikers wel naar andere besturingssystemen
en draagt zo eindelijk eens echt bij aan een veiliger wereld! Is dat ff mooi :)
04-11-2004, 14:32 door Anoniem
Door Walter
Leuk, als mensen met illegale windows versies straks niet
meer kunnen updaten, krijgen we een internet vol met open
proxies, tojans, virussen enzovoorts.
Veel mensen die gaan klagen over extreem trage machines en
internet omdat alles opgeslokt wordt door dit sort
activiteiten. Als ze dit doen, denk ik dat de andere
besturingssystemen wel eens een vogelvlucht kunnen
ontwikkelen.


Als de mensen klagen, moeten ze maar een legale versie van
Windows XP aanschaffen.
Ik kan Microsoft wel begrijpen. Waarom service aanbieden
aan stelers?
04-11-2004, 15:08 door Walter
Door Anoniem
Als de mensen klagen, moeten ze maar een legale versie van
Windows XP aanschaffen.
Ik kan Microsoft wel begrijpen. Waarom service aanbieden
aan stelers?
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar heel veel andere
mensen niet. Die weigeren veel geld te betalen voor een
besturingssysteem als windows, en kennen iets anders (nog)
niet (goed).
Zij gebruiken dus een illegale versie van Windows, net als
veel illegale spelletjes en muziek, films enzovoorts. Dit
zijn vaak ook de mensen met de grootste mond als het gaat om
lekken, patches, en acties door firma's als Buma/Stemra enzo.

Ik ben het persoonlijk niet eens met de licentiemethodes van
MS. Vooral omdat voor iedere nieuwe versie Windows
een nieuwe licentie á pakweg 200 euro gekocht moet worden.
Nieuwe versies komen ongeveer eens in de 3 jaar uit. Dus
iedere 3 jaar 200 euro voor een nieuwe licentie, omdat het
oude pakket niet meer zou voldoen.

Al met al worden mensen inderdaad gedwongen om een OS te
kopen of om een alternatief OS te gaan gebruiken.
04-11-2004, 15:17 door Anoniem
ach alsof er zoveel gebruikers zijn die uberhaupt patchen
04-11-2004, 15:26 door Anoniem
Ik ben het persoonlijk niet eens met de licentiemethodes van
MS. Vooral omdat voor iedere nieuwe versie Windows
een nieuwe licentie á pakweg 200 euro gekocht moet worden.
Nieuwe versies komen ongeveer eens in de 3 jaar uit. Dus
iedere 3 jaar 200 euro voor een nieuwe licentie, omdat het
oude pakket niet meer zou voldoen.

365 x 3 = 1095
200 euro / 1095 = 0,182.... euro per dag
Als je iedere week een paar dagen met het besturingssysteem werkt, dan
valt de prijs wel mee.

Je klaagt toch ook niet als je diesel of benziene moet tanken omdat je
geen waterstof auto hebt.
04-11-2004, 15:41 door Walter
Door Anoniem
ach alsof er zoveel gebruikers zijn die uberhaupt patchen
Windows XP geeft zelf aan wanneer er gepatched moet worden
(ook voor SP2). En er zijn genoeg mensen die dan inderdaad
maar patchen, om van dat vervelende wereldbolletje met die
melding af te komen.
04-11-2004, 18:19 door bustersnyvel
Door Walter
[...] er zijn genoeg mensen die dan inderdaad
maar patchen, om van dat vervelende wereldbolletje met die
melding af te komen.

Ik ken ook mensen die de automatische updates uitschakelen,
ook om van het bolletje en de waarschuwingen af te komen...

En mensen die patches willen hebben zullen ze vast ergens
vandaan kunnen halen. Ik bedoel, er zijn genoeg mensen met
een legale versie van windows die die patches gewoon
downloaden en online zetten.
04-11-2004, 18:52 door Anoniem
Om even in je computer vs. auto vergelijking mee te gaan:

Wel als er snellere, zuinigere, veiligere zo niet GRATIS
alternatieven bestaan !!
Alleen is het zo dat de meesten bij gebrek aan kennis niet
weten hoe ze deze moeten besturen....
Dan is het toch wel zuur dat jij een fiks aantal EURi moet
neerflappen voor zoiets.

Desalniettemin staan ze bij MS volledig in hun recht en ik
vindt het een terechte stap die ze zetten.
Misschien dat mensen dan eens verder kijken dan hun windows
neus lang is.
04-11-2004, 20:52 door Anoniem
ik vindt het zeer ormaal ... niet betalen is geen updates ... het is illegaal
voor windows te kopieren
04-11-2004, 21:38 door Anoniem
Door Anoniem
Ik ben het persoonlijk niet eens met de
licentiemethodes van MS.
365 x 3 = 1095
200 euro / 1095 = 0,182.... euro per dag
Als je iedere week een paar dagen met het besturingssysteem
werkt, dan
valt de prijs wel mee.
Je maakt hier een denkfoutje: als je windows elke dag
gebruikt, dan geldt inderdaad 365 dagen per jaar. Als je
Windows b.v. 3 dagen per week gebruikt dan kom je op grofweg
de helft, zeg 180 dagen per jaar.
Dan wordt de som dus:
180 x 3 = 540
255 euro / 540 = 0,37 per dag voor WinXP home retail NL
321 euro / 540 = 0,59 per dag voor WinXP prof. retail NL
(prijzen van tweakers pricewatch). Per dag is het weinig
maar ik vind het toch erg duur voor software van deze kwaliteit.

Je klaagt toch ook niet als je diesel of benziene moet
tanken omdat je geen waterstof auto hebt.
Nee maar je zou wel klagen als de garage zou zeggen:
meneer/mevrouw, uw auto is ouder dan 3 jaar dus daar doen we
niets meer aan. U moet een nieuwe auto kopen. En dan heb je
in het geval van auto's nog het geluk dat je uit veel
merken, modellen, leveranciers en betalingsregelingen kunt
kiezen. Er was ooit nog iets tussen de auto-industrie en
Microsoft.... ;)
04-11-2004, 21:52 door Anoniem
Die checks van Microsoft werken sowieso toch niet. Dus blijft iedereen met een illegale kopie vrolijk de Windows Update site bezoeken, als ze daar zin in hebben.

Je ziet overigens dat die site steeds irritanter wordt: je moet ondertussen al een paar MB aan software en een paar services installeren, anders werkt het niet eens. Dit leidt er natuurlijk toe dat mensen het updaten via die site maar gewoon laten zitten.

Je kunt natuurlijk de weinige patches die NIET voor IE zijn gewoon op een andere manier downloaden, en ook daar zijn handige tooltjes voor, die ook nog een een stuk minder schijf- en geheugenruimte innemen dan Microsoft's eigen Automatic Updates bloatware.
04-11-2004, 23:37 door Anoniem
Door Anoniem
365 x 3 = 1095
200 euro / 1095 = 0,182.... euro per dag
Als je iedere week een paar dagen met het besturingssysteem
werkt, dan
valt de prijs wel mee.

Lieverdje, niet meteen te slim doen he. Ik slaap ook elke
dag op hetzelfde kussen, al ongeveer 7 jaar lang. Betekent
dit nu ook dat mijn kussen over de 1000 euro waard is? MS
moet zich realiseren dat 90% windows wil, maar slechts een
klein deel bereidt is daar voor te betalen. Dat is hun eigen
schuld hoor, wees maar niet bang! Ze hebben het allang
ingecalculeerd dus illegaal kopieeren van MS software GEEN
probleem.

kuss!
05-11-2004, 01:28 door Anoniem
Microsoft moet de prijs van hun product evenredig maken met de
kwaliteit ervan...

Dan en slechts dan ben ik akkoord met "de blinde betaler"

Het is zo dat een alternatief OS zoals Linux eig. nog steeds enkel goed
geschikt is om als server toepassing (<-> desktop) door het leven te gaan (Gnome/X/KDE andere discussie?!)

Windows heeft een aantal prachtige toeters en bellen, maar ook veel brol
die de compactheid en stabiliteit ten gronde legt...

Linux heeft een goed beveiligingsprincipe (rechten) ... Maar bouw daar eens een mooie kern rond zonder teveel tralala (=gesloten desktop zonder shell voor de doorsnee gebruiker)

= en je hebt het ideale DESKTOP OS :)
05-11-2004, 09:22 door Anoniem
Jullie onwetendheid is erg amusant. Jullie streven naar
communisme nog meer. Communisme heeft gefaald. Spullen
kosten geld. Dieven moeten in principe worden opgepakt /
gestraft.

Maar blijf Karl maar aanbidden hoor.... Geeft ons weer een
beetje lol in internetten :-D
05-11-2004, 09:40 door Anoniem
Door RavenSoul
Microsoft moet de prijs van hun product evenredig maken met
de kwaliteit ervan...
Windows heeft een aantal prachtige toeters en bellen, maar
ook veel brol die de compactheid en stabiliteit ten gronde
legt...
Brol?

Linux heeft een goed beveiligingsprincipe (rechten) ... Maar
bouw daar eens een mooie kern rond zonder teveel tralala
(=gesloten desktop zonder shell voor de doorsnee gebruiker)
= en je hebt het ideale DESKTOP OS :)
- Hoe bedoel je kern? Dat is blijkbaar iets anders dan de
linux-kernel.
- Waarom geen shell? Onder linux maakt het niet uit dat de
gebruiker kan shellen en daarbinnen kan scripten, omdat de
rechten goed staan. Maar dat geldt volgens mij netzogoed
voor Windows NT-versies.
- Waneer is een OS ideaal voor de desktop?
05-11-2004, 10:32 door Anoniem
"If you have any trouble sounding condescending, find a Unix
user to show you how it's done."
05-11-2004, 10:44 door Anoniem
"Unix gives you just enough rope to hang yourself -- and
then a couple of more feet, just to be sure."
- Eric Allman
05-11-2004, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem
Jullie onwetendheid is erg amusant. Jullie streven naar
communisme nog meer. Communisme heeft gefaald.

Kapitalisme is nu aan het falen.


Spullen kosten geld.

Yep, gelukkig is open source software niet per definitie
gratis. Nog gelukkiger is dat de meeste pakketen wel gratis
zijn. Met (bij de gpl) als enige kosten dat als jij het
verandert en onder je eigen naam verder verspreid, dat ook
gpl moet zijn. Voor wat hoort wat, ook in de open source wereld.


Dieven moeten in principe worden opgepakt gestraft.

helemaal mee eens
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.