image

Security grootste dreiging voor groei Microsoft

woensdag 24 november 2004, 16:17 door Redactie, 6 reacties

Microsoft ziet security als de grootste dreiging voor de groei van het bedrijf en de industrie in het algemeen. Steve Vamos, hoofd van Microsoft Australie, liet weten dat het security vraagstuk "eigenlijk het enige is dat ons in termen van drijvende groei kan stoppen." Hij ging tijdens het AIAI event verder met het verhaal dat de softwaregigant op het gebied van security er alles aan doet om dreigingen voor het bedrijf en de industrie te minimaliseren. De uitspraken van Vamos komen na verschillende incidenten waar de software van Microsoft bij betrokken is. Naast een overzicht van het securitybeleid lanceerde Vamos, net als Steve Ballmer regelmatig doet, ook een aanval op open source software.

Reacties (6)
24-11-2004, 17:07 door Anoniem
Als Microsoft alleen (on)veiligheid als dreiging ziet, hoeven ze linux en open
source toch niet aan te vallen? Triest dat de flame-wars eigenlijk van
Microsoft zelf komen... Dat heeft zo'n bedrijf toch niet nodig?!
24-11-2004, 17:35 door Anoniem
Mja behalve de veiligheid is Windows uitstekend
24-11-2004, 19:55 door Mr Wizard
Nee, Windows is niet uitstekend. Ja, moet nog veel opgelost worden.
Sommige delen zijn goed, andere delen ronduit prutswerk.

Nee Linux is niet perfect. Ja, moet ook nog veel aan gebeuren.
Heeft ook nog een lange weg te gaan.

Maar aan linux hoeft minder te gebeuren dan aan Windows

Met windows2003 server komt Microsoft eindelijk in de buurt van een
redelijk server OS, echter alles zit nog veels te gecompliceerd in elkaar
verweven. Als je aan de configuratie begint moet je deze ook echt afmaken
anders heb je een groot probleem.

Linux heeft een aantal zaken standaard goed geregeld, waar windows bij
lange na niet bij in de buurt komt. Linux is voor beginnelingen moeilijker te
begrijpen, maar als men het eenmaal doorheeft zeker overzichtelijker dan
Windows. Prachtig die klikschermen, maar er een vuistregel in
programmeren...meer regels code betekent meer bugs.

Een Window / Grafisch of klik OS heeft nu eenmaal meer regels code
nodig.
24-11-2004, 22:44 door Anoniem
een normale linux distro bestaat niet uit 36 miljoen lijnen
code........
25-11-2004, 02:00 door Anoniem
Door Anoniem
een normale linux distro bestaat niet uit 36 miljoen lijnen
code........
Efficiëncy, minder lucht, meer functionaliteit.
29-11-2004, 19:12 door tifkap
Door Mr Wizard
Nee, Windows is niet uitstekend. Ja, moet nog veel opgelost worden.
Sommige delen zijn goed, andere delen ronduit prutswerk.

Nee Linux is niet perfect. Ja, moet ook nog veel aan gebeuren.
Heeft ook nog een lange weg te gaan.

Maar aan linux hoeft minder te gebeuren dan aan Windows

Met windows2003 server komt Microsoft eindelijk in de buurt van een
redelijk server OS, echter alles zit nog veels te gecompliceerd in elkaar
verweven. Als je aan de configuratie begint moet je deze ook echt afmaken

anders heb je een groot probleem.

Linux heeft een aantal zaken standaard goed geregeld, waar windows bij
lange na niet bij in de buurt komt. Linux is voor beginnelingen moeilijker te
begrijpen, maar als men het eenmaal doorheeft zeker overzichtelijker dan
Windows. Prachtig die klikschermen, maar er een vuistregel in
programmeren...meer regels code betekent meer bugs.

Een Window / Grafisch of klik OS heeft nu eenmaal meer regels code
nodig.

Onzin.

doe een 'full' install van Debian, en kijk eens hoeveel regels
code alle source packages zijn... waarschijnlijk meer dan de regels
code van WinXP. (en let ook eens op hoeveel verschillende! grafische
systemen je hebt).

Een van de reden waarom MS meer bugs per regel code heeft komt voor-
namelijk omdat er meer peer-review is bij Unix applicaties (als het open
source is), en omdat Unix systemen meer gebruik maken van hogere talen
ipv. alles in C/C++ te doen. C is berucht voor het gemak waarin je er fouten
in maakt, en als je elke keer alles in C doet, heb je elke keer weer die kans
op fouten. Als je daarentegen een hogere taal zoals Python/Perl/whatever
gebruikt, het je die problemen niet, omdat de taal die voor je oplost.

Bovendien leid het gebruik van hogere talen tot een meer gemoduleerde
opzet wat ervoor zorgt dat je onderliggende libs langzaam ontwikkelen/
zo goed als bugvrij zijn, terwijl een hogere taal ervoor zorgt dat je minder
regels code hebt om een app te schrijven (waardoor de complexiteit minder
is, wat zorgt voor minder bug's etc). Ook maken hogere interfaces het
mogelijk om transparant te switches van libs zonder dat je code hoeft te
veranderen.

Verder heb je natuurlijk nog het probleem dat er bij MS maar een methode
is om iets te doen, namelijk de MS manier... waardoor je als ontwikkelaar
niet de keuze hebt om op andere libs/API's je app te bouwen.. je hebt dus
geen evolutie die de slechte libs uitschakkeld, en als er weer een bug in
een MS lib is, hebben meteen alle applicaties die hem gebruiker er last van,
waardoor het veel makkelijker wordt een bug op grote schaal te exploiteren.

De enige vijand van MS is MS zelf.

Als ze zich zouden houden aan het evolutionaire (capitalistische ! ) model
van Open Source, dan zouden ze niet zoveel problemen hebben als ze nu
hebben.

Wat heerlijk is de ironie dat het bedrijf dat gezien wordt als het prototype van
een (arrogante) kapitalistische multinational nu bezig is zichzelf ten grave te
dragen is, omdat ze zich niet houden aan de wetten van dezelfde markt die
ze zeggen te bejubelen.

=paulv
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.