Zo'n 95% van de internetgebruikers heeft een hekel aan pop-up reclames, aldus "de goeroe van usability", Jakob Nielsen. Volgens Nielsen laten de meeste onderzoeken zien hoe succesvol reclames zijn in het genereren van verkeer, maar zelden wordt onderzocht wat de gebruiker ervan vindt. Tijdens het User Experience seminar dat onlangs gegeven werd lieten John Boyd van Yahoo! en Christian Rohrer van eBay zien dat 94% van de mensen negatief reageert op reclames die langzaam laden. Hetzelfde percentage hekelt reclames die de gebruiker proberen te verleiden om op ze te klikken. Verder heeft 90% een hekel aan reclames zonder sluitknop, die niet laten zien waar ze voor zijn, rond bewegen of het hele beeld in beslag nemen. Het aantal internetters dat pop-blockers gebruikt is dan ook gestegen van 26% vorig jaar tot 69% in 2004. Tijdens het onderzoek is niet gevraagd hoeveel mensen bang zijn dat reclames malware verspreiden, zoals laatst bij Ilse.nl, Nu.nl en Startpagina.nl gebeurde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.