image

Hoe je aan oma uitlegt wat een zombie PC en spam is

zondag 2 januari 2005, 08:53 door Redactie, 29 reacties

Het onderwerp van nieuwe PCs die onbeschermd op het internet worden aangesloten is al vaker aan de orde gekomen. Toch blijft het voor veel gebruikers een groot probleem om hun nieuwe PC eerst van allerlei updates te voorzien voordat ze gaan internetten. Door het ontbreken van de nodige bescherming vertoont de nieuwe computer binnen de kortste keren "kuren" en belandt die uiteindelijk op straat. Ervaren gebruikers weten wel wat er allemaal geinstalleerd moet worden om te voorkomen dat de PC een spammende, met spyware geinfecteerde zombie machine wordt, maar hoe leg je dit aan de doorsnee of beginnende gebruiker uit? De eerste stap in de beveiliging is een stukje bewustzijn dat bij deze gebruikers moet groeien. Scott Granneman beschrijft in deze column hoe je security aan oma en opa kunt uitleggen en welke programma's ze zouden kunnen gebruiken.

Reacties (29)
02-01-2005, 10:31 door Anoniem
dit zijn echt hartstikke overdreven voorbeelden die in het
document worden genoemd

bijv:

"Want to get Mom's attention? Ask her how she'd like the
Russian mob to have her credit card number. Or how happy
she'd be to find out that Ukrainian gangsters have access to
her bank account."
02-01-2005, 13:20 door Anoniem

Door het ontbreken van de nodige bescherming vertoont de
nieuwe computer binnen de kortste keren "kuren" en belandt
die uiteindelijk op straat.

Welk normaal denkend mens zet er nu een nieuwe computer bij
de straat enkel vanwege "kuren" ?

In het geval van mensen die nog nooit eerder een computer
hebben gehad kan je er net zo goed meteen Linux op zetten.
Er zijn zoveel programma's voor Linux te krijgen nu dat dit
gemakkelijk kan. Ze leren dan dus gewoon werken met de
computer en behoeven geen tijd te verdoen om een
patch-spyware-virus expert te worden om daarmee windows
draaiende te houden.
02-01-2005, 13:27 door Leon van der Eijk
Je hoeft niet direct mensen de stuipen op het lijf te
jagen. Maar Granneman heeft wel degelijk en punt. Het
bewustzijn aanwakkeren mag imho best met "enge" voorbeelden.
Om nu deze voorbeelden af te doen als "overdreven" draagt
daar niet bepaald aan bij.
02-01-2005, 13:57 door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
02-01-2005, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem
In het geval van mensen die nog nooit eerder een computer
hebben gehad kan je er net zo goed meteen Linux op zetten.

Dat lost het probleem slechts tijdelijk op.

Je kunt beter de vraag stellen of dergelijke mensen überhaupt wel
een PC aan moeten schaffen. Brokken maken ze toch wel. Ook met
linux klikken ze op alles wat los en vast zit.
02-01-2005, 14:16 door Anoniem

Welk normaal denkend mens zet er nu een nieuwe computer bij
de straat enkel vanwege "kuren" ?

Tonino... :)
02-01-2005, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen

En wat zijn dan precies de noden van de 'modale'
computergebruiker?
m.i. een browser en een mailclient. Dit kan prima en zonder
problemen met Linux.
Ik weet niet wat jij precies 'test' aan een linux 'versie',
maar als je je er serieus in verdiept hebt, zul je moeten
weten dat er heel veel mogelijk mee is.

on topic: Het probleem zoals beschreven lijkt me voor een
deel ook door Microsoft onderkent. Ze kopen niet voor niets
anti-spam en anti-adware firma's op. Als ze dit kunnen
integreren met hun OEM Windows, scheelt dat al wel iets.
Maar het blijft allemaal om awareness draaien. Een PC is
geen televisie die je aan zet en waar je naar kan blijven
kijken. Van een auto is het normaal dat die onderhoud
vereist, dat besef moet nog groeien met betrekking tot
computers bij veel mensen.
02-01-2005, 15:07 door wimbo
Ik heb eens een keer een PC onder handen genomen van een
computer digibeet. Deze persoon was bijzonder actief op het
internet. Van alles werd online gekocht en verkocht.

Omdat de PC niet meer vooruit te branden was moest ik er
maar eens naar kijken. Bleek dat heel de PC vergeven was van
virussen, backdoors, trojans en keyloggers. Toen ik dat
melde deed hem dat niet zo verrekte veel. Totdat ik hem
vertelde dat het heel goed mogelijk was dat er nu diverse
partijen in het bezit zouden kunnen zijn van zijn credit
card gegevens, bank gegevens en andere niet onbelangrijke zaken.

Daarna heeft hij meteen zijn CC geblokkeerd en een nieuwe
aangevraagd. Ook heeft hij meteen fatsoenlijk abonnement op
anti-virus software genomen en is geabboneerd op diverse
computerbladen. Alleen maar om bij te blijven en zich te
kunnen wapenen tegen het kwade.

Ik moet wel zeggen, dat ik daarna niets meer van hem
gehoord heb (betreffende zijn PC dan).

Het kan dus wel degelijk helpen om mensen (al dan niet
overdrijvend) in te lichten over de gevaren. De ene zal
luisteren en de andere niet. De laatste zal waarschijnlijk
pas luisteren als het een keer goed fout gaat (en dan heb ik
het niet over dat de PC een keer verherinstalleerd moet worden).
02-01-2005, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen

Wat heeft onze doorgewinterde linuxtester wel niet
allemaal getest ?
Kijken of windows mediaspeler er op zat of Internet Explorer.
Nee MS-Word zit er ook niet op.
Argumenten graag....
02-01-2005, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ja, en wat bedoel je daarmee te zeggen ?
We zijn toch allemaal graag bezig met een constructieve
oplossing voor problemen ?
Dit is mijns inziens een goede long term oplossing
voor mijn oma.
Die wat mij betreft absoluut niet als een angstige,
paranoide security expert aan haar computer moet gaan
zitten.


Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Zeg doorwinterde computergebruiker; wat heb jij zoal
getest dan ?
En wat werkte er niet ? en heb je hulp gevraagd van iemand
die wel de kunde en kennis bezit om een computersysteem in
te richten ?
Kom, geef je voorbeelden even zodat we deze mythe kunnen
ontkrachten.


Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Het wordt tijd dat je zelf eens ontwaakt uit je winterslaap,
kom uit je grot en kijk eens DOOR je windows naar buiten....
daar is veel te zien waarvan jij klaarblijkelijk nog niet
van op de hoogte bent.

Miljoenen mensen werken al jarenlang dag in dag uit met Linux.
Zo werk ik dus zelf ook al jaren met Linux EN Windows en
wind me elke keer mateloos op over de beperkingen van de
laatstgenoemde.

Om in de buurt van de topictitel terug te komen:
Waarom zou ik mijn oma gaan uitleggen wat spyware en
virussen zijn als ik er voor kan zorgen dat ze een systeem
heeft staan waar ze het niet mee oploopt in the first place ?
Ze wil een office applicatie, chat-client, mail en internet.
Zij is daarmee een modale gebruiker die ik persoonlijk
liever iets nuttigs zie doen met de computer.....

En indien nodig onderhoud IK haar PC wel... remote en
wanneer het mij uitkomt. Daar hoeft zij zich toch niet mee
bezig te houden als MODALE GEBRUIKER !?
02-01-2005, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem

Welk normaal denkend mens zet er nu een nieuwe computer bij
de straat enkel vanwege "kuren" ?

Tonino... :)
Nee, een "normaal denkend" mens!!
02-01-2005, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Kun je de noden van de modale computergebruiker eens
puntsgewijs noemen en ook per nood zeggen waarom Linux niet
voldoet?
Want dan is je kritiek wel opbouwend namelijk.
Zolang je niet met echte concrete argumenten komt, is wat je
zegt alleen maar blabla.
Ik ben benieuwd....
02-01-2005, 17:40 door Anoniem

Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale
computergebruiker.
Slaat dus echt HELEMAAL nergens op. Ok, omaatje heeft nu
niet bepaald slackware nodig, maar linspire (voormalig
lindows) is best makkelijk om mee overweg te komen. In
Amerika wordt het al grotendeels gebruikt door digibeten,
nadat een supermarketen he als OS gebruikt voor laptops :-)
02-01-2005, 18:10 door Anoniem
Voorkomen is beter dan.....

Toen mijn moeder (69) aan het internet/mailen ging heb ik
een settopboxje voor haar gekocht, met Linux on de motorkap.
Wel enige beperkingen, maar daar heeft ze geen last van.
Ingebakken firewall, aanzienlijk minder last van virussen &
spyware. En ze gebruikt haar TV als scherm.

Was even zoeken naar een provider waarvan de tekst goed te
lezen was op die resolutie.
02-01-2005, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.
02-01-2005, 18:30 door Anoniem
Door Anoniem

Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale
computergebruiker.
Slaat dus echt HELEMAAL nergens op. Ok, omaatje heeft nu
niet bepaald slackware nodig, maar linspire (voormalig
lindows) is best makkelijk om mee overweg te komen. In
Amerika wordt het al grotendeels gebruikt door digibeten,
nadat een supermarketen he als OS gebruikt voor laptops
:-)
Oma kan ook prima overweg met BSD/OS onder X. Oma
doet immers geen gekke dingen met het ding en houdt het
praktisch en functioneel. Bovendien hoeft zij absoluut niet
bang te zijn om door iets verkeerds aan te klikken of te
proberen iets stuk zou kunnen maken, dat het zelfvertrouwen
bevordert.
02-01-2005, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.

Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen moeite om
een computer met al haar software en hardware te kennen. Voor zulk soort
mensen zou een computer met internet verboden moeten zijn. Een
verplicht digitaal rijbewijs om te mogen surfen zou geen slechte zaak zijn.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen beveiliging gebruiken en
bekeuren die hap!.
02-01-2005, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.
Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen
moeite om
een computer met al haar software en hardware te
kennen.
Je geeft juist precies die motivatie waarom
gebruikers niet zelf met hun systemen moeten rommelen maar
deze beter door een kundige kunnen laten installeren en
beheren. Gebruikers zijn daar niet toe instaat.
Voor zulk soort mensen zou een computer met internet
verboden moeten zijn. Een verplicht digitaal rijbewijs om te
mogen surfen zou geen slechte zaak zijn.
Wanneer een
computer van een gebruiker onder professioneel beheer staat,
vervalt die noodzaak.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen
beveiliging gebruiken en bekeuren die
hap!.
Gebruikers die vanwege hun onkundig geklungel
met hun pc overlast voor anderen veroorzaken mogen er best
worden gewezen dat zij hun computer beter door een kundige
laten beheren.
02-01-2005, 19:29 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.

Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen
moeite om
een computer met al haar software en hardware te kennen.
Voor zulk soort
mensen zou een computer met internet verboden moeten zijn. Een
verplicht digitaal rijbewijs om te mogen surfen zou geen
slechte zaak zijn.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen beveiliging
gebruiken en
bekeuren die hap!.

Ik ben het niet met je eens.
De schrijver had het over het installeren van een
computersysteem over te laten aan iemand die er verstand van
heeft . Nederland is onderhand al voldoende muisklikkende
experts rijk en daar is de hele ellende ook mee begonnen.
Verder heeft veilig kunnen werken op een computer mijns
inziens niets met kennis van configuratie & installatie te
maken.
(Misschien kan je harstikke goed, snel en veilig autorijden
maar heb je geen idee van het afstellen van de remmen of de
klepspeling controleren e.d.)

Er moet juist voor gezorgd worden dat deze personen in een
veilige omgeving kunnen werken met een juist geconfigureerd
systeem, en dat laatste behoeven ze toch zeker zelf niet
helemaal te doen ?

Om de analogie van je voorbeeld over "rijbewijs" door te
trekken:
Je moet in bezit zijn van een rijbewijs, om een auto te
mogen besturen, maar deze auto hoef je toch niet eerst te
monteren en af te stellen ???

Wat ik wel met je eens ben is dat een vorm van "digitaal
rijbewijs" geen overbodige luxe zou zijn.
02-01-2005, 19:42 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen
moeite om
een computer met al haar software en hardware te kennen.
Voor zulk soort
mensen zou een computer met internet verboden moeten zijn. Een
verplicht digitaal rijbewijs om te mogen surfen zou geen
slechte zaak zijn.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen beveiliging
gebruiken en
bekeuren die hap!.
Over onzin gesproken... Wat een gelul zeg!
02-01-2005, 19:54 door Anoniem
Heel veel mensen weten het gewoon nog steeds niet. Maar het
begint zo langzaamaan wel een beetje een maatschappelijk
probleem te worden. Daarom zou de overheid de gevaren onder
de aandacht moeten brengen via media waarmee ze de mensen
wel bereiken. Zo'n site als dit wordt niet door modale
gebruikers bekeken. Maar die kijken waarschijnlijk wel TV
bijvoorbeeld.
Een serie spotjes waarin het belang van een firewall en
virusscanner duidelijk gemaakt wordt.
Mensen hoeven geen goeroe te zijn om hun pc redelijk te
beschermen. Met enkele vuistregels komen ze al een heel eind:
- installeer een firewall
- installeer een virusscanner
- houd software zoveel mogelijk up-to-date
- werk niet als administrator
- zorg voor goede wachtwoorden
- verwijder mail van onbekenden zonder lezen
- gebruik een veilige browser
- wees paranoïde met bank-/persoonsgegevens
- wees voorzichtig met z.g. freeware
- goede software hoeft niet duur te zijn!

Iemand anders merkte al op dat oma er niet zo heel veel van
hoeft te weten. Als kleinzoon-lief maar zorgt dat de boel
goed geïnstalleerd is.
02-01-2005, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem
- wees voorzichtig met z.g. freeware

Even een toevoeging:

NIET te verwarren met de hoeveelheden "Free Software" "Open
Source" programma's die overal te vinden zijn.
Hiervan kan je vaak zelfs de broncode krijgen om (indien de
kennis aanwezig is) het programma te onderhouden en aan te
passen waar nodig.
http://sourceforge.net/index.php
http://www.myopensource.org/


- goede software hoeft niet duur te zijn!

Klopt, in vele gevallen zelf geheel voor niets (zie hierboven)
Goede browser: http://www.mozilla.org/
Goede virusscanner: http://www.clamwin.com/
Goed officepakket: http://www.openoffice.org/
Goed branderpakket: http://www.cdburnerxp.se/

En zo kunnen we nog wel even doorgaan met spammen..
02-01-2005, 21:38 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Zeg doorwinterde computergebruiker; wat heb jij zoal
getest dan ?
En wat werkte er niet ? ...
Kom, geef je voorbeelden even zodat we deze mythe kunnen
ontkrachten.
Grappig dat hier altijd bepaalde mensen roepen dat linux
niet te gebruiken is, maar dat je *NOOIT* goed antwoord
krijgt op de vraag wàt er dan niet werkt(e) onder linux.
Als zo iemand nou eens wat echte argumenten zou geven, dan
kon er misschien een leuke discussie ontstaan.
02-01-2005, 21:45 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale
computergebruiker.
Dream on mensen
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.

Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen
moeite om
een computer met al haar software en hardware te kennen. Voor
zulk soort
mensen zou een computer met internet verboden moeten zijn.
Een
verplicht digitaal rijbewijs om te mogen surfen zou geen slechte
zaak zijn.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen beveiliging
gebruiken en
bekeuren die hap!.


Zucht, daar gaan we weer...
Omdat er af en toe eens een kaartje wordt bij geprikt in de pc zijn
we allemaal weer expert. Voor alle duidelijkheid de enige experts
zijn de mensen met een passie voor de computer danwel het os.

Ik verbaas mij nu al waar het internet naar toe moet gaan.
Het internet is nu de melkkoe van de westerse gemeenschap aan
het worden. Ik vraag mij serieus af hoe lang het bijvoorbeeld nog
mogelijk is om online spellen te kunnen spelen (zeker met
toekomstige titels) zonder een extra account af te sluiten naast
die van je provider. Of uberhaupt nog normaal te kunnen surfen.
In ieder geval, krijg ik rillingen over mijn rug als ik zulke rare
uitspraken lees. een rijbewijs om te surfen over het internet.

De flauwe lolbroek in mij begint dan eerder te denken aan het
vaarbewijs. Ik vind het in ieder geval onzin.

En hou nou ook eens op met een pc met een auto te vergelijken.
ik rij niet in mijn pc naar het werk. en ik tik ook geen brief op mijn
auto.

Een gegeven besturingsysteem met software moet je zo vanaf de
cd of dvd kunnen installeren. De setup mogelijkheden moeten
zodanig ingesteld zijn dat je je systeem van te voren dicht kunt
spijkeren en dat er ook alleen programma's geinstalleerd worden
die je ook werkelijk gaat gebruiken. alles wat je niet wilt
gebruiken en waar je een alternatief voor hebt gevonden moet je
kunnen de installeren. Tot nu toe is er nog steeds een os of
verzameling os-en als je wilt waar dat onder mogelijk is.
als deze optie bestaat kan iemand die alleen een beetje wil
mailen, surfen, tikken, kerstkaarten maken en ga zo maar door
met de hulp van iemand die er wat meer van weet een heel eind
komen. Dat hoeft dan niet perse weer een echte expert te wezen.
Ik ben het in ieder geval niet, maar ik help wel mensen uit de
brand indien dat in mijn macht is.

Het is bekend welke browser het meest problemen geeft.
Het is bekend welk email programma de meeste problemen geeft.
Het is bekend welke firewall schijnveiligheid aan biedt.
Het is bekend welk os standaard nog steeds te veel
mogelijkheden biedt voor ongenode gasten.
Werk je met windows strip het dan zoveel mogelijk kaal en
gebruik zoveel mogelijk programma's van derden met een meer
betrouwbaar verleden. Het zal je een hoop schelen.
Ook voor mensen voor wie een pc nieuwe techniek is.
Zolang je alleen met harde maatregelen windows kan strippen is
het altijd interessant om ook te kijken naar andere os-en. Al was
het maar om de mythe dat andere os-en niet zoveel gehackt
worden omdat deze niet zoveel gebruikt worden.

Dan hoef je ook geen anti dit en anti dat te installeren. Een
virusscanner is natuurlijk wel handig. Wat ook handig is is dat je
je virusscanner niet continue hoeft aan te hebben.

ALG
02-01-2005, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Zeg doorwinterde computergebruiker; wat heb jij zoal
getest dan ?
En wat werkte er niet ? ...
Kom, geef je voorbeelden even zodat we deze mythe kunnen
ontkrachten.
Grappig dat hier altijd bepaalde mensen roepen dat linux
niet te gebruiken is, maar dat je *NOOIT* goed antwoord
krijgt op de vraag wàt er dan niet werkt(e) onder linux.
Als zo iemand nou eens wat echte argumenten zou geven, dan
kon er misschien een leuke discussie
ontstaan.
Ondertussen werken oma en opa vrolijk
ongehinderd door onder X ;)
02-01-2005, 23:22 door Anoniem

Hiervan kan je vaak zelfs de broncode krijgen om (indien de
kennis aanwezig is) het programma te onderhouden en aan te
passen waar nodig.
En dat gaat oma doen? Lijkt me sterk.

Een pc koop je bij de aldi, die zet je neer, de setup leid je door de
noodzakelijke dingen en dan moet die het doen. virusscanner hoort erbij te
zitten, beheer mag alleen in de speciale beheermode (of hoe ze dat ind e
handleiding ook willen noemen) , updaten van os, applicaties en scanner
gaan automatisch via het internet. Pas dan kan het goed gaan werken. Die
dingen bestaan ook allemaal al maar geen fabrikant heeft het in de
aanbieding als een consistent pakket. Moet kunnen mijn dvd speler werkt
ook uit de doos zonder dat ik wat weet van dvd spelers.
03-01-2005, 00:22 door Anoniem
Door Anoniem

Hiervan kan je vaak zelfs de broncode krijgen om (indien de
kennis aanwezig is) het programma te onderhouden en aan te
passen waar nodig.
En dat gaat oma doen? Lijkt me sterk.
Oma hoeft dat helemaal niet te doen omdat openbron-software
uitstekend werkt zonder zelf iets te hoeven programmeren.
Maar mocht oma willen, dan kan het in principe wel.

Een pc koop je bij de aldi, die zet je neer, de setup leid
je door de noodzakelijke dingen en dan moet die het doen.
virusscanner hoort erbij te zitten, beheer mag alleen in de
speciale beheermode (of hoe ze dat ind e handleiding ook
willen noemen) , updaten van os, applicaties en scanner gaan
automatisch via het internet. Pas dan kan het goed gaan
werken. Die dingen bestaan ook allemaal al maar geen
fabrikant heeft het in de aanbieding als een consistent
pakket. Moet kunnen mijn dvd speler werkt
ook uit de doos zonder dat ik wat weet van dvd spelers.
Ondanks de positieve geluiden, ken ik de Aldi-pc niet. Wat
hier volgt is gebaseerd op aanname's.
Ik betwijfel of er een virusscanner bij zit en weet vrij
zeker dat er niets bij zit tegen spyware. Vermoedelijk bevat
haar taakbalk veel te veel kleine knipperende dingetjes,
waar ze geen wijs uit kan. In de standaardinstallatie, werkt
opoe als Administrator en klikt ze gewoon domweg op alles
dat ze ziet. Wel gebruiksvriendelijk hoor, je hoeft zelfs
geen wachtwoord in te voeren.
Na een half jaar presteert haar machientje als een i386 op
16MHz. Want ook had niemand haar verteld dat ze regelmatig
moet defragmenteren omdat haar computer er een zooitje van
maakt.
Ik haal opoe even aan:
- "Soms doet-ie niks meer, dan zet ik 'm maar uit".
- "En kan je m'n startpagina even herstellen als je toch
bezig bent?"
- "Ik krijg steeds een melding dat m'n harddisk bijna vol
is, en ik heb 'm pas een half jaar"
- "Nou, gelukkig doet m'n dvd-speler het nog wel"!

Mensen die Windows gebruiken, vinden dat oma niet moet
zeuren. Die dingen horen nou eenmaal bij het gebruik van een
computer.
Mensen die linux gebruiken vinden dat oma gelijk heeft!
03-01-2005, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
en hier gaan we weer, LINUX.
Ik ben een doorwinterde computergebruiker en heb al
regelmatig een linux versie getest.
Daar kom je dus geen centimeter mee vooruit.
Is niet aangepast aan de noden van de modale computergebruiker.
Dream on mensen
Moet je ook niet zelf willen installeren. Elk O.S. moet door
een kundige worden geïnstalleerd.

Wat een onzin, dat is het probleem nu net. Mensen doen geen moeite om
een computer met al haar software en hardware te kennen. Voor zulk soort
mensen zou een computer met internet verboden moeten zijn. Een
verplicht digitaal rijbewijs om te mogen surfen zou geen slechte zaak zijn.
Flitsen (moment opnames) van mensen die geen beveiliging gebruiken en
bekeuren die hap!.
Wat een onzin, is autorijden dan ook voorbehouden aan mensen die
snappen wat er onder de motorkap gebeurt?

Het is juist heel goed dat PC's een gebruiksartikel worden zonder dat je
specifieke kennis van de hardware of het besturingssysteem hoeft te
hebben. Beveiliging is daarbij helaas nodig als gevolg van een kleine
groep etters die hun eigen ego of hun eigen bankrekening belangrijker
vinden!
03-01-2005, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, is autorijden dan ook voorbehouden aan mensen
die
snappen wat er onder de motorkap gebeurt?

Het is juist heel goed dat PC's een gebruiksartikel worden
zonder dat je
specifieke kennis van de hardware of het besturingssysteem
hoeft te
hebben. Beveiliging is daarbij helaas nodig als gevolg van
een kleine
groep etters die hun eigen ego of hun eigen bankrekening
belangrijker
vinden!

Nee, zo zie ik dat niet. Voor het behalen van het rijbewijs
dienen de kandidaten ook enkele basis dingen onder de
motorkap te weten. Tevens dient iemand een theorie examen af
te leggen eer men uberhaupt een auto mag besturen.
Deze verplichting is er voor een computer niet.

De PC kan heel goed een gebruiksartikel worden, echter hoort
dit artikel wel onderhouden te worden. Het is naar mijn
mening te kort door te bocht om hieraan voorbij te gaan.
De 'etters' zijn een realiteit waarmee om gegaan dient te
worden. Zolang een pc niet in een keer imuum voor dergelijke
ellende kan worden geleverd, blijft patchen en opletten nodig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.