image

RDW zet veiligheid van opsporingsdiensten op het spel

maandag 31 januari 2005, 11:05 door Redactie, 14 reacties

Sinds 27 januari 2005 is het mogelijk om kentekens van voertuigen na te trekken op de website van de RDW, de Rijksdienst voor Wegverkeer. Naast dat deze vorm van dienstverlening erg handig is voor iedereen die van plan is een auto aan te schaffen bied het openbaar maken van dit register een bron van informatie voor criminelen en terroristen. Hoe? Heel eenvoudig! Elk voertuig wat op dit moment met een legaal Nederlands kenteken over straat rijdt is in dit register terug te vinden, wat echter ontbreekt in dit openbare register zijn de kentekens van belangrijke voertuigen die in alle anonimiteit de criminaliteit en terrorisme bestrijden, zoals observatieteams, arrestatieteams en bijvoorbeeld voertuigen van de AIVD. Ook voertuigen die zich bezig houden met het afschermen en beveiligen van het politici en het koninklijk huis, de auto's van het KPLD-DKDB zul je in dit openbare register niet terug vinden. En dit is precies wat nu juist zo fataal is aan het openbaar maken van deze gegevens. Een potentieel crimineel of terrorist die het vermoeden heeft dat hij gevolgd wordt hoeft alleen maar het juiste kenteken van één van zijn achtervolgers te noteren en het kenteken in te voeren op de website, zo laat het Frequency Monitor Centre weten. Als je zo'n kenteken invoert krijg je keurig de melding van het RDW:

"Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken 28−HV−VG"

Van elk ander normaal bestaand kenteken krijg je direct de bijzonderheden zoals merk en type voertuig retour met APK vervaldatum e.d, aldus dit artikel.

Reacties (14)
31-01-2005, 11:48 door Gregz
Quote :"dus als je deze melding terugkrijgt na het invoeren
van zon'n kenteken dan heb je met een bijzonder
overheidsvoertuig te maken of met iemand die waarschijnlijk
met een vals kenteken rond rijdt."

Het kan dus ook een echte boef zijn...
31-01-2005, 11:58 door Anoniem
Leuk toch? Het is een boef of een belangrijk persoon. Maakt
jou als terrorist het verschil uit?
31-01-2005, 12:28 door Anoniem
Ik denk dat de RDW dit wel degelijk netjes heeft afgewogen en dat in
overleg is besloten dat dit niet de veiligheid van wie dan ook in gevaar
brengt.

Er zijn waarschijnlijk vrij veel bijzondere voertuigen van de overheid die wel
degelijk langs deze weg opvraagbaar zijn.
31-01-2005, 12:31 door G-Force
Het bovenstaande verhaal klopt niet helemaal, want de betrokkene kan nooit achterhalen wie er precies achter dit kenteken zit (DKDB, observatieteams e.d.) Hij kan wel een vermoeden hebben, maar dat is slechts giswerk.

Bovendien werken de verschillende teams zo, dat het voor criminelen erg
moeilijk is te achterhalen hoe, waar en op welke manier er wordt
geobserveerd. Domme zet zou inderdaad zijn indien een team een
crimineel persoon hinderlijk (en zichtbaar) zou achtervolgen. Maar deze
methode wordt alleen in Holywood-films gebruikt. Met de werkelijkheid
heeft het niets van doen.
31-01-2005, 13:04 door Anoniem
Door Peter V.
Het bovenstaande verhaal klopt niet helemaal, want de betrokkene
kan nooit achterhalen wie er precies achter dit kenteken zit (DKDB,
observatieteams e.d.)


Een gewaarschuwd crimineel telt voor twee en dit is dus absoluut niet
handig. Kortom waarom wordt niet iedereen in de database
opgenomen. Wat maakt het nu uit of je weet wat het laadvermogen
is ???
31-01-2005, 14:18 door Anoniem
Het was al heel lang mogelijk om via publieke zoekengines op
het Internet dit soort informatie op te vragen. Bovendien
kon de autobranche dit soort info ook allang opvragen (en
dus iedere "serieuze" crimineel ook). Met het toegankelijk
maken via de site van de RDW van dit soort gegevens wordt
het alleen maar ook ontsloten voor het publiek, crimineel
nederland staat nu echt niet te dansen op de tafel.
31-01-2005, 15:17 door FL4TLiN3R
28−HV−VG
Verdomme privacy breuk, dat is die van mij namelijk :@ grrrr!
31-01-2005, 17:10 door Anoniem
Wat ook leuk is dat de site een 40 bits SSL certificaat gebruikt, waarvan de
geldigheid door een verlopen Verisign primary CA wordt gegarandeerd.
Dubbelfout dus, wat alle security specialisten hier dus ook niet gezien
hebben.
31-01-2005, 17:22 door Anoniem
Vreemd.. http://www.rdw.nl geeft nu ineens "connection refused"...
31-01-2005, 17:24 door Anoniem
Door FL4TLiN3R
28−HV−VG
Verdomme privacy breuk, dat is die van mij namelijk :@ grrrr!

He die heb ik ook...
31-01-2005, 19:29 door G-Force
Onze famile had eens een oude ford en een hyundai. De twee kentekens
blijken volgens het RDW niet meer te bestaan (en dat klopt ook want deze
2 auto's zijn verdwenen in de metaalpers van de autosloper).

Het ontbreken van informatie over kentekens zegt dus eigenlijk niets
anders, dan dat er informatie over deze kentekens ontbreekt.

De rest is en blijft speculatie...
07-02-2005, 20:41 door Anoniem
28−HV−VG
Verdomme privacy breuk, dat is die van mij namelijk :@
grrrr![/quote]
Waar is die privacy breuk dan? Kan men via die site ook het
kenteken aan personen relateren?
07-05-2005, 14:38 door Anoniem
US kenteken, vergelijkbaar met CT kenteken neem ik aan,
diplomatiek onschendbaar, license to kill, etc....
18-01-2006, 10:58 door Anoniem
Als je bij de belastingdienst werkt, of je hebt kennisen bij de politie, kan je
al aan alle gegevens komen die je maar wil hoor. Elk willekeurig kenteken,
noem het maar op en ik heb alles voor je! NAW gegevens, fiscaal nr etc
etc....., dus dat is echt niet moeilijk hoor.

Wakker worden mensen, wij criminelen gaan ook al eeen tijdje mee!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.