image

Sprookjes over veiligheid Windows, Apple en Linux

vrijdag 22 april 2005, 16:09 door Redactie, 17 reacties

Artikelen over de veiligheid van besturingssystemen zijn altijd goed voor verhitte discussies. Dit keer hebben we drie aparte titels over de security van Apple, Windows en Linux. In dit artikel worden vijf security mythes over de veiligheid van Linux besproken, te weten:

1. Alle distributies zijn "out of the box" even veilig of onveilig.
2. Linux security is per definitie beter of slechter dan van Windows.
3. Security is alleen een probleem van de kernel/gebruiker/ontwikkelaar.
4. Linux is niet certificeerbaar voor gebruik door de Amerikaanse overheid.
5. Open source staat automatisch gelijk aan security of insecurity.

Na de Linux mythes gaat dit artikel in op de feiten en fictie rondom de veiligheid van Windows. De huidige problemen kunnen volgens de auteur niet op één partij worden afgewend. Gebruikers hebben hun verantwoordelijkheid, maar ook Microsoft moet meer de nadruk op security leggen.

Last but not least gaat dit artikel in op de veiligheid van de Apple. Conclusie: Wil je overstappen naar een veilig platform, dat ook goed compatible is met Microsoft Office, dan is de Mac een goede keuze. Het biedt namelijk het beste van beide werelden.

Update: link aangepast

Reacties (17)
22-04-2005, 19:19 door basvandorst
Zo blijkt maar weer; Mac OSX security boven linux EN windows
22-04-2005, 21:02 door Anoniem
Door basvandorst
Zo blijkt maar weer; Mac OSX security boven linux EN windows

Je hebt het artikel niet goed gelezen. Dat linux op x86 architectuur minder
veilig is dan de Mac OSx op de Risc wil nog niet zeggen dat linux op de Risc
minder veilig is.
23-04-2005, 21:23 door Anoniem
Security is "just a question of perception and interpretation"

arch, os, whatever.

De vragen die je moet stellen:
* wat valt er te halen
* wat is de impact van een security berach (reputatie schade)
* wat is zijn de kosten om puin te ruimen
* hoeveel geld wil ik hier in steken om het te voorkomen
(welke processen je moet inrichten, welke mensen je nodig
hebt ter ondersteuning van die processen)
* en hoe past dit in het geheel van de rest van mijn wensen
en eisen

Niet welk os, arch is beter secure dan de andere. Wel: welke
leverancier geeft mij de garantie van veiligheid. Bijv. is
dat er een waar de nadruk op winst ligt, of is dat er een
waar de nadruk op meer openheid. Loont het outsourcen van
security of moeten je insourcen?

Elke softtware bevat fouten. De meeste OS'n zijn ingericht
om te functioneren als wel waar mogelijk secure te zijn. Het
primaire doel van hardware is het draaien van software, niet
de fouten er in te voorkomen.

Maak je keuze.
23-04-2005, 22:32 door Anoniem
Weer het verhaal over wat vaker gebruikt wordt is meer kwetsbaar. Apple
wordt bijna niet gebruikt dus minder fouten die gevonden worden dus lijkt
het veiliger..
23-04-2005, 23:11 door Anoniem
Door Anoniem
Weer het verhaal over wat vaker gebruikt wordt is meer
kwetsbaar. Apple
wordt bijna niet gebruikt dus minder fouten die gevonden
worden dus lijkt
het veiliger..
Ja inderdaad. Volgens http://www.itfacts.biz wordt linux
nu op 25% van de servers gebruikt en maar op 2,8% van de
desktops. Dat betekent dat linux op de desktop veel veiliger
is dan op de server.
Linux zal meer gebruikt worden dan Apple op desktops. Dat
betekent dat Apples steeds veiliger worden.
Windows wordt het meest gebruikt en dat zal nog wel even zo
blijven. Daarom zal Windows altijd het minst veilige systeem
blijven.
24-04-2005, 05:43 door Anoniem
rm -rf /etc/modules/conf
rm -rf /etc/inet*

et voila, veiliger kan neit.
24-04-2005, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Weer het verhaal over wat vaker gebruikt wordt is meer
kwetsbaar. Apple
wordt bijna niet gebruikt dus minder fouten die gevonden
worden dus lijkt
het veiliger..
Ja inderdaad. Volgens http://www.itfacts.biz wordt linux
nu op 25% van de servers gebruikt en maar op 2,8% van de
desktops. Dat betekent dat linux op de desktop veel veiliger
is dan op de server.
Linux zal meer gebruikt worden dan Apple op desktops. Dat
betekent dat Apples steeds veiliger worden.
Windows wordt het meest gebruikt en dat zal nog wel even zo
blijven. Daarom zal Windows altijd het minst veilige systeem
blijven.
Je snapt het geloof ik niet helemaal.
24-04-2005, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Weer het verhaal over wat vaker gebruikt wordt is meer
kwetsbaar. Apple
wordt bijna niet gebruikt dus minder fouten die gevonden
worden dus lijkt
het veiliger..
Ja inderdaad. Volgens http://www.itfacts.biz wordt linux
nu op 25% van de servers gebruikt en maar op 2,8% van de
desktops. Dat betekent dat linux op de desktop veel veiliger
is dan op de server.
Linux zal meer gebruikt worden dan Apple op desktops. Dat
betekent dat Apples steeds veiliger worden.
Windows wordt het meest gebruikt en dat zal nog wel even zo
blijven. Daarom zal Windows altijd het minst veilige systeem
blijven.
Je snapt het geloof ik niet helemaal.
Dat kan heel goed. Maar ik sta open voor alle uitleg en
opbouwende kritiek!
24-04-2005, 13:33 door Anoniem
Ik denk dat jullie er een beetje naast zitten, misschien
omdat ik als windowws gebruiker graag wil denken dat ik
mijn bakkie wel juist heb ingesteld met applicaties etc.

Maar mijn stelling is: Het windows markt segment is het
grootst, dus heeft windows ook het grootst deel gebruikers
die hun pc niet juist weten te beveiligen.
24-04-2005, 15:29 door Rene V
Door Anoniem
rm -rf /etc/modules/conf
rm -rf /etc/inet*

et voila, veiliger kan neit.


Grapjas! :-)
25-04-2005, 01:45 door Anoniem
Door Anoniem
Security is "just a question of perception and interpretation"

En daar zit hem nou net de kneep.

Eindelijk eens iemand die niet vastgeroest zit in het OS dat hij
gebruikt en daar blind op vaart maar een realistischer kijk op het
geheel heeft.
25-04-2005, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Security is "just a question of perception and interpretation"

En daar zit hem nou net de kneep.

Eindelijk eens iemand die niet vastgeroest zit in het OS dat
hij
gebruikt en daar blind op vaart maar een realistischer kijk
op het
geheel heeft.
Inderdaad, het maakt niet uit welke software je gebruikt.
Windows is net zo veilig als UNIX. Het ligt eraan hoe je
e.e.a. implementeert en beheert.
Veiligheid is geen handigheidje maar een manier van leven.
25-04-2005, 13:30 door Anoniem
juist. Het moet ook maar eens afgelopen zijn met de
eenzijdige drogredenering meer gebruikers->meer sploitz
26-04-2005, 00:18 door raboof
Ik denk dat jullie er een beetje naast zitten. Mijn
stelling is: Het windows markt segment is het grootst, dus
heeft windows ook het grootst deel gebruikers die hun pc
niet juist weten te beveiligen.
Wat een orginele stelling. En op de desktop klopt dat
voorlopig misschien. Op de webserver-markt is Apache echter
de grootste... en die houdt toch behoorlijk goed stand in
tegenstelling tot sommige concurrenten.
26-04-2005, 08:21 door Anoniem
Door Anoniem
juist. Het moet ook maar eens afgelopen zijn met de
eenzijdige drogredenering meer gebruikers->meer sploitz
Je bent zeker een Linux gebruiker?
26-04-2005, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
juist. Het moet ook maar eens afgelopen zijn met de
eenzijdige drogredenering meer gebruikers->meer sploitz
Je bent zeker een Linux gebruiker?

Wat heeft dat er nuin vredesnaam weer mee te maken????

<sarcastisch>Jij bent zeker een windows gebruiker?</sarcastisch>
26-06-2005, 00:37 door Anoniem
WAT een onzin
De laatste populaire windows versie is van 2002 (XP)
Dat is antiek, zelfs na 2 SP, voor Win2K komen trouwens ook nog altijd
updates uit
Mac OS X is bij de tijd en heeft een stevige fundering
Linux is net zo, (wel niet zo makelijk instelbaar als mac)
hoe ik mijn Windows bak nouw bevailig?
-instaleer virusscanner, enzovoort..
en als ik internet nodig heb ga ik op men mac :p
zo eenvoudig is dat, heb al eens linux gedraaid, ma geen juiste vga drivers
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.