image

Postbank waarschuwt voor nieuwe phishing scam

woensdag 20 juli 2005, 00:05 door Redactie, 17 reacties

De Postbank heeft gebruikers van "Mijn Postbank.nl" gewaarschuwd voor een phishing e-mail die sinds gisteren verstuurd wordt. Het gaat om een Nederlandstalige e-mail die van de Postbank afkomstig lijkt te zijn. Hierin wordt gevraagd om op een link te klikken en gebruikersnaam en wachtwoord van Mijn Postbank.nl in te vullen. Dit zou gedaan moeten worden omdat sommige leden geen toegang meer tot hun e-mailadres zouden hebben.

"Deze e-mail komt NIET van Postbank", zo laat de de bank weten, die verder meldt Mijn Postbank.nl is strikt persoonlijk. Medewerkers van Postbank zullen daarom nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, activeringscode of tan-codes vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook. Gebruikers die de link hebben geopend en hun gegevens hebben ingevuld wordt aangeraden direct hun gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen.

Hieronder de phishing mail in kwestie:



Met dank aan Peter V. voor het melden van dit nieuws

Reacties (17)
20-07-2005, 04:46 door Anoniem
heb nog helemaal geen waarschuwing gehad van de postbank
over deze phishing poging trouwens
20-07-2005, 06:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-07-2005, 07:55 door Anoniem
Dat zou wel heel makkelijk zijn hé, denk niet dat deze persoon in kwestie
zo dom is, anders was ie al gepakt bij zijn éérste poging.
20-07-2005, 08:22 door Anoniem
hehehe "Lieve Postbank Klant,"

wie trapt hier nu nog in?!
20-07-2005, 08:43 door Anoniem
Dit is een stel pubers, "Liever postbankklant" en te veel
"je" gebruiken. Erg niet overtuigend, en je bent wel een
sjomp alls je hier in stapt!
20-07-2005, 09:02 door Niels B.
Door Anoniem
hehehe "Lieve Postbank Klant,"

wie trapt hier nu nog in?!
uhm... misschien iemand die graag lief gevonden wordt... maar je hebt
gelijk
20-07-2005, 09:32 door Anoniem
Door Anoniem
Dit is een stel pubers, "Liever postbankklant" en te veel
"je" gebruiken. Erg niet overtuigend, en je bent wel een
sjomp alls je hier in stapt!

Gewoon iemand die de Engelse taal beter kent dan de Nederlandse.
Dear Customer -> Lieve klant
en
You have to -> Je moet

Letterlijk prima vertalingen, alleen klopt de mate van (in)formaliteit niet,
maar dat ziet een buitenlandse scammer minder snel.
20-07-2005, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem
heb nog helemaal geen waarschuwing gehad van de postbank
over deze phishing poging trouwens
Wat had je verwacht? Dat ze je via e-mail een waarschuwing sturen?
20-07-2005, 10:56 door Anoniem
dat deden ze de vorige keer wel anders ja..
20-07-2005, 14:09 door G-Force
Lieve Postbankklant....is een te exacte vertaling van Dear Postbank
customer....
20-07-2005, 14:15 door Anoniem
Wij hebben er tot nu toe 3 binnen gehad hier, alle drie
verzonden uit argentinie
20-07-2005, 17:03 door Anoniem
gewoon bij een echte bank gaan bankieren............toch
20-07-2005, 20:19 door G-Force
Door Anoniem
gewoon bij een echte bank gaan bankieren............toch

Dan bestaan er dus geen echte banken meer, want bijna elke bank in de
wereld heeft met dit soort phising-scams te maken gehad.
21-07-2005, 00:32 door Anoniem
Door Niels B.
Door Anoniem
hehehe "Lieve Postbank Klant,"
wie trapt hier nu nog in?!

Natuurlijk wel, vooral als in de aanhef: "Lieve Postbank
klant" staat, dan denkt men dat het direct afkomstig is van
het lieve blauwe leeuwtje Jan Mulder.
21-07-2005, 09:12 door Frans E
Grappig. Ze melden het zelfs via het verwerkingschermpje van girotel :)

BELANGRIJK BERICHT

Een klein aantal mensen, zowel Postbank- als niet Postbankklanten
hebben op 19 juli 2005 een Nederlandstalige e-mail ontvangen die van de
Postbank afkomstig lijkt te zijn. Hierin wordt gevraagd om op een link te
klikken en gebruikersnaam en wachtwoord van Mij Postbank.nl in te vullen.
Deze mail is NIET afkomstig van de Postbank. Zie ook
http://www.postbankzakelijk.nl

Wachtwoord
Uw wachtwoord en GIN code zijn strikt persoonlijk. Postbank Zakelijk zal u
daarom nooit naar uw wachtwoord, GIN- of TAN-codes vragen. Niet via e-
mail, internet, telefonisch of aan de deur of via welke manier dan ook.

Heeft u deze e-mail ontvangen?
Heeft u deze e-mail ontvangen, dan kunt u het volgende doen: Als u niet op
deze e-mail hebt gereageerd, is er niets aan de hand. Uw gegevens zijn
nog steeds veilig. U kunt, als u dat wilt, natuurlijk altijd uw wachtwoord en
GIN-code wijzigen.

Als u wel op de link in de e-mail hebt geklikt en uw gebruikersnaam en
wachtwoord hebt ingevuld, dan moet u het volgende doen:
1 wijzig direct uw wachtwoord en GIN- code.
2 neem contact op met de Postbank, telefoon 058-2958018 om het voorval
te melden. U wordt verder geholpen door een van onze medewerkers. Wij
zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17.00 uur.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Postbank Zakelijk
22-07-2005, 11:09 door Anoniem
Die van mij is ietsje anders:

Met vriendelijke groet,
Postbank N.V

i.p.v. Directie Postbank

Maar ook via Argentinië: Bravo.cordoba.sinectis.com.ar

Volgens mij komt de site ergens bij ChinaTelecom uit...
23-07-2005, 11:16 door Anoniem
Waarom is er geen toezichthouder op het bankwezen die de postbank op
zijn vingers tikt vanwege het falen van hun homebanking systeem?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.