Volgens gegevens van de Amerikaanse consumentenorganisatie Privacy Rights Clearinghouse zijn sinds februari van dit jaar de gegevens van mogelijk 50 miljoen Amerikanen gecompromitteerd. De gegevens werden het slachtoffer geworden van hackers, oneerlijke werknemers, gestolen computers en verloren back-up tapes.
In Engeland zijn dit jaar al 10 miljoen mensen mogelijk het slachtoffer van datadiefstal geworden. In tegenstelling tot in de VS, is er in Engeland nog geen wetgeving die bedrijven verplicht om potentiele slachtoffers in te lichten. Individuen weten dan niet dat ze het slachtoffer zijn, en komen hier alleen achter als er iets met hun rekening gebeurt.
Het grootste probleem met identiteitsdiefstal is dat de bekende zaken waarschijnlijk het topje van de ijsberg zijn. In nog altijd veel gevallen wordt het niet opgemerkt of aan de buitenwereld bekend gemaakt. Laatst kwam het melden van creditcardfraude ook in de kamer ter sprake.
Toen liet Donner weten dat de ervaringen in de praktijk laten zien dat de Nederlandse banken en creditcardmaatschappijen op een adequate wijze reageren op beveilgingsincidenten. In bepaalde gevallen wordt de cliënt geïnformeerd waarbij tegelijkertijd de creditcard wordt geblokkeerd en een nieuwe wordt aangevraagd. In andere
gevallen monitort men de creditcard.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.