Polo/Ralph Lauren is één van de vele recente slachtoffers van een golf securityincidenten in de V.S., waarbij honderdduizenden credit cardtransacties van klanten verloren gingen. In de Amerikaanse staat Californië zijn verkopers wettelijk verplicht om slachtoffers van mogelijke inbreuken in te lichten, waardoor dit soort incidenten niet ongemerkt voorbij gaan. In Nederland is dat echter niet het geval.
Het aantal gerapporteerde datacompromitteringen stijgt wereldwijd à rato van 400% per jaar. Ook het betalingsverkeer neemt alleen maar toe: het aantal Nederlandse online kopers is dit jaar met 29% gegroeid tot 4,4 miljoen mensen, en de online consumentenbestedingen zijn met maar liefst 37% gegroeid naar ruim € 1,01 miljard. En het einde van het jaar is klassiek een piekperiode voor elektronische betalingen, in de winkel én via het Internet.
De stijging in securityincidenten waarbij gegevens gecompromitteerd worden en het groeiende betalingsverkeer, moet alle betrokken partijen, zowel consumenten als banken en winkeliers, tot de nodige voorzichtigheid manen.
Jeroen Kroon van Cybertrust: "Identiteitsfraude is gericht op individuele consumenten. Maar om te voorkomen dat de consument het slachtoffer wordt, moeten winkeliers en banken nagaan waar vertrouwelijke informatie uit zou kunnen lekken. Het is de taak van alle organisaties die persoonlijke gegevens opslaan om ervoor te zorgen dat die gegevens beschermd zijn."
Winkeliers en andere risicopartijen kunnen datacompromittering tot een minimum beperken door de volgende eenvoudige richtlijnen te volgen:
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.